Gå til innhold

Svangerskap og revmatisme


Snuppeguri

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen her som har noen form for revmatisme som er, eller planlegger å bli, gravid? Er det noen spesielle hensyn dere tar ? Følges dere ekstra opp? Hva med medisiner under svangerskapet? Fødsel; naturlig/keisersnitt??

Har tusen spørsmål egentlig. Har bare så vidt nevnt svangerskap for revmatologen min og fikk da beskjed om at jeg måtte stoppe på biologiske medisiner den dagen det var positivt test. Ellers vet jeg svært lite og har egentlig ingen i omgangskretsen som har vært eller er i samme situasjon. Så dersom det er noen her som har erfaringer og tips å dele, så hyl ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er såpass heldig at jeg slipper å gå konstant på medisiner men jeg bruker smertestillende og betennelsesdempende ved behov. Jeg vet man kan ta paracet under graviditet men jeg forsøker i det ytterste å unngå medikamenter spesielt de tre første månedene så jeg er litt mer smertepåvirket nå enn jeg pleier å være. Etter at jeg bikket over i 2. trimester (ved forrige graviditet) ble revmatismen min merkbart bedre så resten av svangerskapet var det i grunnen ikke noe behov for det. Jeg ble dog betraktelig værre i etterkant. Ingen ekstra oppfølging i svangerskapet, forsøker å holde meg like aktiv som jeg pleier og naturlig fødsel. Men jeg aner at du er litt sterkere angrepet enn det jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Går veldig opp og ned i formen, slik at jeg har de siste 3 årene brukt biologisk, i tillegg til smertestillende ved behov. Men mye for at jeg har en kombidiagnose med barneleddgikt og bechterew.....

Har jo hørt at man blir bedre under svangerskapet, så jeg satser jo knallhardt på at det også gjelder meg :) Er jo litt enklere da å holde seg uten medisiner. Er i utgangspunktet veldig aktiv da det er det som funker godt for min del, så satser på å kunne fortsette med det dersom det skulle smelle til med en graviditet nå :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...