Gå til innhold

hvorfor sier noen at de aldri hadde vondt når de fødte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det mulig å ha null smerter under en fødsel? Har noen ingen smerter ved rier og ingen smerter når de presser ut ungen? Ja takk til en sånn følelsesløs fødsel neste gang!

Leste nettopp litt på facebook hvor kvinner har kommentert et innlegg om fødselen var vond eller ikke, og manger skriver at den ikke var vond i det hele tatt. Hvordan er det fysisk mulig? Greit nok å ikke synes at det var ille, men null smerte kan ikke være mulig. Ingen får smertelindring fra første rie. Men jeg vet selvfølgelig ikke om disse kvinnene hadde mye smertelindring fra det ble veldig vondt, og derfor kan skryte av ingen smerte.

Alle jeg har spurt har sagt at det helt klart var vondt men noen syns ikke at det var så ille mens andre syns at det var ille. Kun en venninne har sagt at det var smertefritt og hun hadde ingen smertelindring, jeg tror ikke på henne. Rier er vonde og å presse ut ungen kjenner man (altså selve utpressingen, ikke pressriene for de har jeg skjønt at få syns er vonde, mine pressrier var ikke vonde). Klart man opplever det forskjellig, men en 100% smertefri fødsel fra første rie tror jeg ikke noe på.

Noen her som med hånden på hjertet kan si at dere hadde null smerter fra første rie til ungen var ute? Uten smertelindring selvsagt.

Anonymous poster hash: bfa9d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det var det jævligste jeg har vært med på, men jeg kjenner ei som påstår at hun ikke kjente noe. Hun kjørte tre timer til sykehuset selv ved fødsel nummer to, og hun leste avisen med pressrier. Jeg kan ikke si at jeg tror heeeelt på henne. Da jeg hadde pressrier visste jeg ikke hva jeg het engang. Og lese avisen??? Hvem gjør det, liksom?

Anonymous poster hash: f8a8d...30b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde smerter, men det var langtfra så ille som jeg hadde trodd og blitt fortalt av andre. Fødte uten smertestillene / smertelindring og det var helt overkommelig. Nyrebekkenbetennelse var verre og mer smertefullt enn fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at selvfølgelig er vi ikke like og helt greit at noen hadde mindre smerter enn meg. Men fullstendig smertefritt tror jeg ikke på. Da burde de undersøke om de har den sykdommen som gjør at man ikke kan kjenne smerte. Venninna mi som hevder at hun ikke kjente smerte i det hele tatt har fortalt at hun ropte og slrek mens hun fødte, hvorfor det da? Det kunne hun ikke svare på. Nå er hun sånn som skal være bedre enn alle andre, så vi har lite kontakt. Hun kan ikke skjønne hvorfor jeg valgte epidural, selv om jeg fødte i over ett døgn og hun i 3 timer. Hadde jeg brukt 3 timer fra første rie som henne så hadde jeg ikke valgt epidural (og neppe fått det).

Så ingen andre som har født smertefritt?

TS

Anonymous poster hash: bfa9d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en fødsel som var så og si smertefri. Det var en uplanlagt hjemmefødsel, det var til og med ikke vondt å ikke presse, noe som vanligvis jeg syns er uholdbart. Er jo godt mulig at kroppen var i sjokk over hurtigheten og det at jeg fødte uten helsepersonell til stede, men det var altså ikke vondt. Når jordmoren endelig rakk frem, var hodet allerede ute og jeg hadde ikke merket det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ikke synes fødslene mine har vært veldig vonde, men de var definitivt ikke smertefrie heller. Jeg har to veldig raske fødsler bak meg, og tror det er noe i at når det går så fort rekker man ikke kjenne veldig etter på hvor vondt det kanskje egentlig er.

Vil kategorisere fødslene mine mer som intense enn vonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en fødsel som var så og si smertefri. Det var en uplanlagt åhjemmefødsel, det var til og med ikke vondt å ikke presse, noe som vanligvis jeg syns er uholdbart. Er jo godt mulig at kroppen var i sjokk over hurtigheten og det at jeg fødte uten helsepersonell til stede, men det var altså ikke vondt. Når jordmoren endelig rakk frem, var hodet allerede ute og jeg hadde ikke merket det engang.

Men visste du at du hadde rier? Var det slikat du opplevde riene som trykk/press, istedet for som smerter?

Anonymous poster hash: d32e3...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men visste du at du hadde rier? Var det slikat du opplevde riene som trykk/press, istedet for som smerter?

Anonymous poster hash: d32e3...8cd

Selvsagt visste jeg at jeg hadde rier. Men jeg har skikkelig pinglerier, type 20-30 sek og svake, helt til de 2-3 siste før pressriene. Og pressrier er jo ikke vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det var vondt - men ikke så vondt som mange skal ha det til.

Noen får helt panikk og da mener jeg at de er svært lite forberedt på en fødsel. Er man forberedt og har en god jordmor så er det slett ingen grunn til panikk.

Svært mange elsker å overdrive fødslene sine.



Anonymous poster hash: 9da0e...7ed
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en fødsel som var så og si smertefri. Det var en uplanlagt hjemmefødsel, det var til og med ikke vondt å ikke presse, noe som vanligvis jeg syns er uholdbart. Er jo godt mulig at kroppen var i sjokk over hurtigheten og det at jeg fødte uten helsepersonell til stede, men det var altså ikke vondt. Når jordmoren endelig rakk frem, var hodet allerede ute og jeg hadde ikke merket det engang.

Adrenalinkick kanskje?

Klart det var vondt - men ikke så vondt som mange skal ha det til.Noen får helt panikk og da mener jeg at de er svært lite forberedt på en fødsel. Er man forberedt og har en god jordmor så er det slett ingen grunn til panikk.Svært mange elsker å overdrive fødslene sine. Anonymous poster hash: 9da0e...7ed

For noen er det fryktelig vondt selv om du ikke hadde en slik opplevelse. Så jeg skjønner godt at noen får panikk. Selv fikk jeg ikke det men var veldig fjern, i en annen verden på en måte. Kjente at jeg revnet på slutten, forferdelig vondt, selv om jeg revnet bare litt. Å si at folk overdriver fordi det ikke var vondt for deg viser at du vet lite om mennesker og smerter, folk har forskjellige opplevelser. Kanskje du neste gang opplever det som grusomt vondt, om du skal føde igjen. Jeg hadde en gang et inngrep uten bedøvelse som jeg syntes at svidde litt, men hun som utførte den sa at mange hyler av smerte (pussig at det var uten bedøvelse), så andre folk har nok opplevd at det var vondere enn meg. Jeg tenker ikke at andre overdriver.

Anonymous poster hash: bfa9d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt flott at noen har gode fødsler, men jeg tror nok at de fleste hadde så vondt som de "skal ha det til". Alle fødsler er jo ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som startet å blø litt, hadde ingen rier, dro inn på føden for en sjekk, en time etterpå ringte hun moren sin, da hadde hun født. Sa at det føltes ut som å bæsje en diger bæsj, men ikke spesielt vondt, og hun hadde omtrent ikke rier før babyen var ute.

Selv så var min første fødsel helt for jævlig, det samme sa jordmoren. Og jeg måtte gå i samtaler en stund etterpå, ellers hadde jeg aldri turt å føde igjen.

Fødsel nr. 2, ble en drøm i forhold til første, men vondt var det selvfølgelig, bare at ved den fødselen var jeg helt til stede, og den varte ikke lenge. Og jeg kunne godt ha født 10 ganger til ved en sånn fødsel. Mens min første fødsel unner jeg ikke min verste fiende engang.



Anonymous poster hash: 24da7...3a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de som med hånden på hjerte kan si at jeg ikke husker hvor vondt det var!! Jeg husker at jeg ikke hadde det bra, men jeg nådde aldri den toppen hvor mange sier de tror de skal dø.

Og jeg er enig i at pressrier ikke gjør vondt. Jeg hadde pressrier en stund før jeg fikk presse. Det var ikke en voldsom smerte, men grusomt ubehagelig å ikke kunne gjøre det kroppen ville.

Når jeg da fikk lov til å presse så kjente jeg ikke riene.. Kanskje jeg var for opptatt?? ;)

Jeg tror at det er flere som er som meg og ikke husker hvor vondt det var, enn som faktisk ikke kjente noe smerte :)

Og jeg blir heeeelt sikkert en av de som ved neste fødsel står der og banner og brøler ut: Det var så vondt ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt visste jeg at jeg hadde rier. Men jeg har skikkelig pinglerier, type 20-30 sek og svake, helt til de 2-3 siste før pressriene. Og pressrier er jo ikke vondt.

At pressrier ikke er vondt trodde jeg også etter første fødsel. Pressriene jeg hadde under andre fødsel er det mest smertefulle jeg noensinne har opplevd. Jeg tenkte en stund om det ville bli bedre om jeg hoppet ut av vinduet...

Anonymous poster hash: c7518...22b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De opplevde vel ikke smerter da? Kanskje de har opplevd vondere ting, som de sammenligner med?

Jeg vil si at min fødsel ikke var smertefull. Brukte lystgass bare.

Ja - det var frustrerende å ha vondt, men det vonde var mer ubehag! Det var ikke VONDT.

Vondt for meg er når et medlem av slekten dør, når kjæledyret ditt gjør, når du har kjærlighetssorg, når du får en lang sprøyte og ledninger inn i foten, når man har migrene, når lungen din holder på å dø. Da har jeg vondt.

En baby som presset mot det indreog halebeinet var mer irriterende. Det var en annen type smerte. Ikke en fæl en, men en konstruktiv en,

Anonymous poster hash: 37e11...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At pressrier ikke er vondt trodde jeg også etter første fødsel. Pressriene jeg hadde under andre fødsel er det mest smertefulle jeg noensinne har opplevd. Jeg tenkte en stund om det ville bli bedre om jeg hoppet ut av vinduet...

Anonymous poster hash: c7518...22b

Ser den. Men jeg har aldri hatt vonde pressrier. Det er det beste ved fødselen, å få jobbe baby ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har jo forskjellig smerteterskel. For min egen del har jeg blitt koblet til eletronikken og blånektet på at jeg hadde rier...

Noe apparaturen klart har vist at jeg har hatt, uten å kjenne det.

Har født mine uten smertestillende av noe slag. Ikke et bevisst valg, det har bare blitt sånn.

Når det gjelder det med smerte og hvor vondt det har vært så har jeg tryna i steinura og må si det var vondere enn noen av fødslene mine, men det betyr ikke at jeg ikke merket noe smerte.

Pressriene med meg har vært vonde, men det er jo bare de siste 5 minuttene, så det overlever man jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var ekstremt intenst å føde, litt som å kaste opp hele mageinnholdet 10 ganger på rad. Men det var ikke direkte smerte da reine først var i gang, det var mer smerte følelse mens jeg kun hadde kynnere.

Alt i alt syntes jeg det gikk veldig greit..

Anonymous poster hash: 16bfe...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er forskjell på å ha vondt og VONDT men å kjenne NULL smerte fra aller første rie og til ungen er ute tror jeg fremdeles ikke på.

Mine pressrier var ikke vonde, bare irriterende, men det var grusomt vondt i åpningen når jeg presset ut ungen. Klart for noen er det bare litt vondt, men smertefritt går ikke an. Hadde man født daglig så hadde det blitt noe annet.

Takk for alle svar!

Anonymous poster hash: bfa9d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...