Gå til innhold

Er eggløsning alltid 14 dager før mens?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det alltid slik?

Jeg har sykluser på 30 dager (innimellom 29). Kan jeg stole på at den alltid er 14 dager før neste mens, slik kalkulatorer viser til? Eller kan det være feks 10 dager før?

Anonymous poster hash: 1a51a...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ideelt sett så er lutealfasen på 14 dager. Men den kan variere med +/- et par dager uten at noe trenger å være galt.

Er den på 10 dager så er det ikke så ideelt, det kan være i korteste laget for å kunne bli gravid.

At en kalkulator sier at den er 14 dager betyr ikke nødvendigvis at din er det. Er du i tvil kan du bruke noen mnd på å kartlegge syklusen din. F eks at du tester eller temper for å finne ut når eggløsningen finner sted.



Anonymous poster hash: 59a09...7e5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ingenting som heter ALLTID med en syklus.

Nei, men trodde det sa seg selv at jeg ikke mente ALLTID bokstavelig talt. My bad.

Er det normalt slik?..

Anonymous poster hash: 1a51a...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er normalt slik? Lutealfasen? Den er individuell fra kvinne til kvinne. Man kan gjerne si at snittet har 14 dager før mens og muligens det vil se ut som en bellskurve. Men noen har 16 dager, noen 12, noen 10. Noen mer, noen mindre. Noen har for kort, noen har for lang, mange har passe. Det er absolutt klin umulig å si noenting som helst om det og således er alle disse kalkulatorene fullstendig unyttig som verktøy.

Du kan: tempe eller bruke EL-tester for et noenlunde tidspunkt for EL. Eller kan du alltids bruke penger på å finne ut av det vi UL og blodprøver.

Men ingen kan vite når din EL er uten at du altså har gått aktivt inn for å sjekke det på en eller annen måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Jeg har lest at lutealfasen alltid er den samme hos den enkelte, men at perioden mellom mens og EL kan forandre seg fra syklus til syklus. Det innebærer at syklusene kan ha forskjellig lengde.

Jeg har så lenge jeg har ført oversikt alltid hatt 16 dager mellom EL og mens, men syklusene mine varierer fra 28 til 31 dager. Jeg kjenner når EL er, og regner meg da fram til når mensen kommer, og det stemmer alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort sett den samme ja, men kan variere med en dag omtrent. Den kan også forandre seg etter svangerskap, iallfall for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Den kan forandre seg etter bruk av hormonprevensjon også. Jeg har brukt spiral, og før spiralen hadde jeg lutealfaser på 14 dager. Nå etter spiralen er de på 16. Men uten påvirkning av hormonpreparater eller svangerskap skal den være rimelig konstant.

Når man opplever at mensen er sein på grunn av stress og slikt, er det da EL som har flyttet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Kan man ha EL samtidig som man har mensen? Jeg har sykluser på 14-18 dager, så enten har jeg svært kort lutealfase, eller EL under mensen. Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, men du må ha minst 10 dager lutealfase for å bli gravid, normalt sett. Syklus på 14 dager høres dessverre litt for kort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Det er mulig, men du må ha minst 10 dager lutealfase for å bli gravid, normalt sett. Syklus på 14 dager høres dessverre litt for kort ut.

Ja det vet jeg, bare lurte om EL kunne være samtidig som mens, om jeg bør tempe og sånt styr mens jeg har mensen også (for å få oversikt over når jeg har EL). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan skje, men skal jeg tippe så tror jeg ikke det er normen. Det er så mange faktorer som ikke liker en så tidlig EL, som at endometriet skal bygge seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklus på 30/31 dager, men EL kom på dag 14 presis denne gangen.



Anonymous poster hash: 5dea9...3a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...