Gå til innhold

Hvem kan sette ned foten når arbeidsgivere i dag behandler jobbsøkere som søppel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Også har man ti stillinger ute... og ikke tro at man kun sitter og ser på søknader dagen lang. Det er hundrevis av andre ting som må gjøres og dermed husker man ikke en søknad. Merker ofte at kandidater mener at DE må huskes, at de er spesielle. Og tenk, hvis man ikke bruker et slikt system, så ender man som arbeidstaker opp med at man selv må plotte det inn i et system, og da kan du være sikker på at du ikke får noen tilbakemelding på lang tid - for da sitter man og gjør jobben DIN som arbeidssøker.

Anonymous poster hash: 2eeb8...94a

Desverre tror jeg holdningen din til arbeidssøkere er ganske utbredt i ansettelses-Norge. Myten om de sure HR-folka oppsto nok ikke uten grunn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Også har man ti stillinger ute... og ikke tro at man kun sitter og ser på søknader dagen lang. Det er hundrevis av andre ting som må gjøres og dermed husker man ikke en søknad. Merker ofte at kandidater mener at DE må huskes, at de er spesielle. Og tenk, hvis man ikke bruker et slikt system, så ender man som arbeidstaker opp med at man selv må plotte det inn i et system, og da kan du være sikker på at du ikke får noen tilbakemelding på lang tid - for da sitter man og gjør jobben DIN som arbeidssøker.

Anonymous poster hash: 2eeb8...94a

Du forstår virkelig ikke hva det betyr å bruke ALL SIN FRITID på søknader.

Mens du må bla gjennom store mengder søknader og dele det i ja, nei og kanskje hauger, så er du betalt for å gjøre akkurat det. At du drukner i annet arbeid som du også får betalt for er noe helt annet enn å bruke masse tid på søknadsprosessen uten å få betalt.

Og det er virkelig ikke så krevende å svare: et standard brev eller e-post som du lar Word flette til mange brev og konvolutter eller e-poster for deg. Nei-bunken kan du jo ta med en gang, kanskje bunken deretter og JA-bunken med de kandidatene som likevel ikke ble valgt etter intervju tilslutt.

De som ringer gjør det for å vise interesse, forhåpentligvis silt ut sin CV fra den store haugen din. I noen tilfeller er dette det helt rette å gjøre, i andre er det bare forstyrrende. Hvordan skal en arbeidssøker vite hvordan du ser på det?

Vi bruker vikarbyrå til nesten alle våre ansettelser. Noen kommer også på døren med CV der vi sjekker med en gang om dette overhodet er interessant. Dersom JA tar vi kopi av CV og rett vedkommende kontakter de aktuelle kandidater. I disse tilfellene får de som går i NEI-bunken ikke svar, men det regner de ikke med heller når de ikke søker på en bestemt stilling.

Dette handler om å behandle søkerne med respekt, og din travle og betalte arbeidsdag kommer ikke opp mot håpløsheten de føler som skal være like engasjert og komme med hvorfor de søker akkurat DEN stillingen når dette er 225te søknad på kort tid.

Og en ting til: jeg husker veldig veldig veldig godt de jeg har søkt jobb hos, hvem som gadd å svare - og spesielt hvem som ikke gadd. Det kan også være noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo utnyttelse av den svake, arbeidstaker. Den som trenger noe ( jobb) dere har. Jo mer makt, jo verre blir det for den svake part. Er som når polakker stues sammen i hytter, får 14 kr. timen og kysser arbeidsgivers føtter fordi det er et avhengighetsforhold, og ubalanse. Sier de at de skulle ønske at de ble behandlet med litt mer respekt, får de beskjed om at de ikke må tro de er noen. At de ikke skal bli lagt merke til, for det er jo tross alt 300 av de på en jordbæråker. Så det at de ikke får betalt eller tilbakemelding på at de legger sjelen sin i det, det må de ta til takke med. Vet det ble satt på spissen, men synes arbeiddsøkerne befinner seg i en gråsone hvor ingen sier noe, alle tier og tar til takkemed et foforferdelig system som gagner arbeidsgiver og påfører arbeiddsøkerne belastningen og kostnaden

Anonymous poster hash: e7679...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette svaret vitner om at du ikke har vært i en lang søknadsprosess på en stund. Jeg oppfatter ikke trådstarter som at hun har krav på noe som helst, mer som et hjertesukk over hvor dårlig og useriøst enkelte behandler søkere.

Det kan godt hende at jobbsøkeren en dag er fremtidig kunde av lignnende tjenester som firmaet tilbyr, og da er det virkelig dumt med de firmaene som oppfører seg useriøst. Jeg skulle handle for 25 000 kr, og gikk heller til konkurrenten fordi jeg 5 år før i tid ble behandlet så dårlig da jeg var på jobb intervju for et firma.

Anonymous poster hash: 0c135...a15

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, slutt å klage.

Sett deg selv i mine sko før enn du uttaler deg. Slutter folk å klage, ja da skjer det svært lite. Det må være lov å mene noe her inne, det er et forum. Hvis ingen uttalte seg om det med at leger kunne reservere seg mot å henvise til abort, hvor hadde vi vært i dag? At dette jeg skriver her når ut til de rette menneskene, det tviler jeg på. Jeg vil heller ikke uttale meg i noen medier før jeg forstår at det ikke kun er meg som opplever dette slik. Uansett vil det kun slå uheldig ut å uttale seg, for da er man en negativ kverrulant som ingen vil ha i jobb. Jeg får ut frustrasjon og åpner kanskje øynene til andre også. Når jeg opplever urettferdigheter, da uttaler jeg meg. Jeg har et lån på 300 000. Jeg søker for harde livet og opplever å ikke få takk, opplever å bli møtt med en sur tone og bli svart med spydigheter. Jeg opplever å bruke 2,5 time før alt henger seg opp i søknadsportalen, easycruit. Dette har skjedd 2 ganger! Mens jeg har en familie å ta meg av. Det er et dobbeltarbeid. Jeg blir frustrert og lei meg. Jeg har jobbet i 5 år for å nå et mål også er det søknadsprosessen i seg selv som er selve flaskehalsen fordi jeg ikke når ut. Det er helt sikkert jobber som mener jeg mangler enten erfaringen de ser etter, eller at studie skulle hatt andre fag. Kanskje vil de ha en ugift eller en mann og det er nå greit. Det er ikke det tråden dreier seg om heller, men alt arbeidet man legger i dette her og at det meste er dobbeltarbeid. Ville ikke du reagert hvis en person ba deg om å spa en grushaug fra venstre til høye med en meters avstand, for så å be deg om å flytte den tilbake? Du blir bedt om å gjøre dette hver bidige dag når du har en skittentøysdunk som renner over, en jobb å passe på eller en hund som ikke har fått frisk luft på flere uker, satt på spissen igjen. Det er den voldsomme ineffektiviteten arbeidssøker står ovenfor som jeg reagerer på.

Anonymous poster hash: e7679...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er langt mindre arbeid å skrive en søknad enn å gå gjennom 220 stykker. Når man tross alt forsøker å få seg en jobb er det heller ikke mye å forlange at jobbsøkeren bruker tid på søknaden. Jeg har ansett en del folk, og har ikke peiling på hvor mange ganger folk har ringt inn for å spørre "om dere har fått gått gjennom søknaden min". Ehh, ja, det har vi sikkert - vi holder på med det, men klarer garantert ikke huske hvilken som er din blant 219 andre.

Anonymous poster hash: a6ff7...c84

Og hvor mange søknader tror du ikke en søker skriver? :sjokkert:

Og for det andre så blir søkere oppmuntret til å være pågående for å bli lagt merke til i søkerhaugen. Og hvis en arbeidsgiver ikke gir noe svar tilbake, så er det jo enda mer grunn til at de ringer opp.

Sorry, men jeg klarer ikke å synes synd på en jobb som en blir betalt for å gjøre. NAV og andre er veldig klare på at å søke jobb er en fulltidsjobb, og ikke får en(med mindre en har arbeidsledighetstrygd som allikevel er vesentlig mindre) betalt for det heller. Og hvis mange HR medarbeidere har den holdningen du presenteter her, så er det ikke rart mange blir oppgitte.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare noen måneder med jobbsøking bak meg og har søkt over 30 stillinger, men erfarer at mange arbeidsgivere rett og slett ikke holder ord. Flere ganger har jeg blitt fortalt "du får tilbakemelding i løpet av neste uke", "jeg ringer deg i morgen", osv, men så gir de ikke tilbakemelding i det hele tatt. Var i en ganske omfattende søknadsprosess hvor de brukte over to måneder fra førstegangsintervju til jeg faktisk fikk tilbakemelding. Senest i forrige uke var jeg borti en som skulle ringe meg dagen etter, men en uke senere har den samtalen fortsatt uteblitt.

I mitt hode så er "jeg ringer deg i morgen" en avtale. Da skal den holdes, eller om man blir forhindret så skal man ringe dagen etter. En god del gir ikke tilbakemelding i det hele tatt, og med tanke på at det tar maks noen minutter å lage en felles mail så synes jeg det er dårlig. Jeg setter jo pris på å vite at jeg ikke nådde opp så jeg ikke blir gående å vente på tilbakemelding i ukesvis.

De sitter med makten, de kan velge og vrake. Men for meg så kan de avgjøre fremtiden.



Anonymous poster hash: df9e1...270
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til: jeg husker veldig veldig veldig godt de jeg har søkt jobb hos, hvem som gadd å svare - og spesielt hvem som ikke gadd. Det kan også være noe å tenke på.

signerer denne. Hvis bedrifter behandler søkerne sine bra er det større mulighet for at dyktige folk søker på jobber der. Ryktene går. Der jeg ble behandlet som en dritt i søknadsprossessen anbefaler jeg ingen å søke...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med den holdningen når de tar i mot søknader så er det ikke rart at du ikke får jobb.

Jeg trøster meg ofte meg at det kan ikke være godt å være i det arbeidsmiljøet når de er både spydige og sure både ved jobbsøking og intervju.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnstorm

signerer denne. Hvis bedrifter behandler søkerne sine bra er det større mulighet for at dyktige folk søker på jobber der. Ryktene går. Der jeg ble behandlet som en dritt i søknadsprossessen anbefaler jeg ingen å søke...

Skriver under jeg også. Jeg sprer definitivt ordet når en bedrift oppfører seg useriøst, og med internett blir dette enda lettere, så dette er noe bedrifter burde bli mye mer bevisst på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er så jævla mange søkere som søker på jobber de ikke har kompetanse/relevant erfaring til, da blir det veeeeeldig mange søknader.

En annen ting er også at ekstremt mye rekruttering internt, eller via kontakter/referanser. Mange av stillingene er besatt før stillingsannonsen engang ble lagt ut, fordi det må følges interne rekrutterings protokoller, som kanskje sier at ved nyansettelse så skal det lyses ut stilling på forskjellige tavler.



Anonymous poster hash: f57af...09a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er mange som søker jobber de ikke er kvalifisert til har ofte to grunner.

For det første er det ofte ektremt uklart hva kvalifikasjonene skal være. Altså mange stillingsannonser er jo helt på jordet. Kryptiske fancy stillingtitler få har hørt om før etterfulgt av "relevant utdanning". Kanskje man da faktisk skulle si hva dette faktisk innebar? Det andre er at man blir anbafalt å søke jobber selv om man er lavere kvalifisert enn stillingbeskrivelsen fordi arbeidsgivere ofte setter opp altfor høye krav til stillingstypen. Alt som er av karriererågivere og jobbinfo sier at man bør ta sjansen uansett, og nevner at mange får jobben rett og slett for at de var frampå.

Her må arbeisgivere og rekrutteringsbranskjen ta mye av skylden selv. Er personen absolutt ikke kvalifisert så ser man jo det fort og kan legge bort søknaden.

Endret av Cordelia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Kan skrive under på det Cordelia sier.

Søker du vaskehjelp så skriv det - ikke "lineleumskonsulent". Søker du sjåfør til å distribuere varer så skriv det, ikke "kundebehandler med sertifikat klasse C".

Enda mer kryptisk blir det når en del av disse administrasjonsstillingene utlyses. Og hva er det egentlig med alle disse engelske titlene i selskaper som ikke har noen internasjonale kunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på det Cordelia sier.

Søker du vaskehjelp så skriv det - ikke "lineleumskonsulent". Søker du sjåfør til å distribuere varer så skriv det, ikke "kundebehandler med sertifikat klasse C".

Enda mer kryptisk blir det når en del av disse administrasjonsstillingene utlyses. Og hva er det egentlig med alle disse engelske titlene i selskaper som ikke har noen internasjonale kunder?

Er jo mange overbetalte konsulenter omkring, og disse er parasitter i mange av dagens "moderne" bedrifter der de planter tanker om overdådig begrepsbruk og stillingstitler hos diverse rekrutteringsledere. Arbeidslivet anno 2014 blir bare latterligere og latterligere.

Anonymous poster hash: c524e...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel litt som når farmaseutiske selskaper skaper et behov ved at medisiner aldri gjør det friske, slik at du kan gå på de hele livet eller når de beskyldes for å opprette en sykdom. Ikke vet nå jeg om dette er sant. Uansett virker det som om disse overkvalifiserte konsulentene innen rekruttering har valgt å studere typ " psykologi" Også ble de aldri psykologer for det er det jo de færreste som blir i dag. For å få brukt for utdannelsen skaper de et behov hos bedrifter får å kunne livnære seg. De tror de selv er eksperter og får en maktposisjon de koser seg i. De tolker personlighetstester og stiller skyhøye krav. Deretter kommer de med coachepakker til næringslivet og til jobbsøkere. De selger seg til NAV og til enkeltpersoner.



Anonymous poster hash: e7679...9da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å forsvare oss som rekrutterer litt: i mange selskaper er det ikke HR som kjører rekrutteringsprosessen, det er lederne selv. De er gjerne i en situasjon hvor noen i avdelingen har sluttet og resten av avdelingen jobber på spreng for å holde nesa over vannet. Som regel er bemanningen lav fra før ( ihvertfall i de jobbene jeg har hatt de siste 15 årene) og da blir rekrutteringsprosessen ekstraarbeid som skal gjøres i tillegg til alt annet.

Når det er sagt så er jeg helt enig, både webcruiter og easycruit er utrolig dårlig, men jeg har sett mye som er værre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forsvare oss som rekrutterer litt: i mange selskaper er det ikke HR som kjører rekrutteringsprosessen, det er lederne selv. De er gjerne i en situasjon hvor noen i avdelingen har sluttet og resten av avdelingen jobber på spreng for å holde nesa over vannet. Som regel er bemanningen lav fra før ( ihvertfall i de jobbene jeg har hatt de siste 15 årene) og da blir rekrutteringsprosessen ekstraarbeid som skal gjøres i tillegg til alt annet.

Når det er sagt så er jeg helt enig, både webcruiter og easycruit er utrolig dårlig, men jeg har sett mye som er værre også.

Du treffer spikeren på hodet her. Og dette fører ofte til at man velger å outsource rekruttering til bemanningsbyrå. Noe som igjen medfører at enda flere stillinger aldri utlyses offentlig. Noe som igjen fører til enda fler søkere på enda færre utlyste stillinger etc...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...