Gå til innhold

Fotball VM


Gjest lurven

Anbefalte innlegg

Gjest Nikee

Japp, og jeg synes det hadde vært helt på tide å bøtelegge/straffe slikt senere (selv om jeg egentlig også liker tanken av nedtelling heh).

Å jukse seg til en straffe på siste minutt er i større sammenheng betydelig verre og har mye større konsekvenser enn det Suarez gjorde, synes nå jeg. Allikevel er Suarez den store syndebukken med utestengelse og det hele mens Robben kan rolig glise videre.

Det er egentlig ironisk. Har hørt mange debatter om det, at Robben skulle ha hatt straffe tidligere i kampen. Personlig synes jeg det spiller en liten rolle, i og med at vedkommende filmer så mye han klarer i alle kamper han spiller. Selv om sannsynligheten for at Nederland ville ha scoret om de hadde fått en straffe tidligere i kampen, så er ikke det et grunnlag for å unnskylde filmingen hans. Det rettferdiggjør ingenting. Om Nederland hadde fått en straffe tidlig, så hadde hele kampen sett annerledes ut, og utfallet kunne ha blitt noe helt annet enn det som ble resultatet.

Jeg er enig i at det er ironisk at Suarez blir utestengt, mens enkelte episoder bare har blitt forbigått i stillhet nærmest, og de har vært mer avgjørende enn det Suarez bitingen førte til. Uansett så er det bra Suarez fikk straff, kan jo ikke bite motspillere hver gang heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, bare det er sagt, jeg rettferdiggjør ikke Suarez. Hadde heller ikke sett særlig bra ut om biting var helt kurant måte å takle motspillere.

Og det er akkurat det - sånn filming og juksing bare endrer kampene helt. Hvem vet, kanskje hadde Nederland scoret, kanskje ikke. Men juksing av denne typen endrer tydelig kampenes dynamikk og det er også en viss sannsynlighet at det kan dermed ha effekt på sluttresultat.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

Altså, bare det er sagt, jeg rettferdiggjør ikke Suarez. Hadde heller ikke sett særlig bra ut om biting var helt kurant måte å takle motspillere.

Og det er akkurat det - sånn filming og juksing bare endrer kampene helt. Hvem vet, kanskje hadde Nederland scoret, kanskje ikke. Men juksing av denne typen endrer tydelig kampenes dynamikk og det er også en viss sannsynlighet at det kan dermed ha effekt på sluttresultat.

Ikke jeg heller altså :fnise: Men det er ironisk at han får en utrolig streng straff mens det har pågått ganske mye stygt på banen gjennom hele mesterskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Fotballforbundene med FIFA i spissen sitter med ansvaret for dette. Slår de hardt ned på denslags vil spillerne slutte.

(...) Mulig de mener det blir for lite drama om man skulle gjort noe sånt.

Anonymous poster hash: 8f892...e02

Er vel også at jeg ikke skjønner hva er motivasjonen til å ikke slå ned på dette eller hvorfor man skal tolerere slikt. Kanskje det blir mer drama, men jeg får bare avsmak og man mister litt lysten å se på fotball.

Tviler på at drama er motivasjonen også, mtp at man introduserte det elektroniske systemet for mållinja. Det med hvorvidt ballen var i mål skapte jo rimelig mye drama, men det var jo åpenbart ikke å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Brasil uten Neymar fortsatt har en god sjanse. Synes ikke Neymar har bært laget hele veien. Dessuten har Brasil andre gode spillere som har blitt henvist til benken, men som nå får mulighet til å gjøre en insats. Neymar er litt for opptatt av hva han kan prestere og litt for lite opptatt av hva Brasil kan prestere som lag.

Anonymous poster hash: 17f6a...00a

Jeg skylder på at han fortsatt har noen år igjen å bli voksen på, og at han har blir jublet fram på den måten han har blitt når han var såpass ung.

Mister fort litt ydmykhet av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dommerne følger bare FIFAs instrukser.

http://www.dagbladet.no/2014/07/07/sport/fotball/fotball-vm/brasil2014/34226862/

Dommerne skal nemlig ha fått beskjed om å holde tilbake de gule kortene så langt det lar seg gjøre. Det er dommersjef Massimo Busacca som skal ha gitt beskjeden, og med på kjøpet skal det ha fulgt en advarsel:

«De som ikke følger ordrene, risikerer å ikke få dømme igjen i mesterskapet.»

Anonymous poster hash: 8f892...e02

Det er nettopp det som er problemet.

Jmfr. det sirkuset jeg henviste til før, her.

FIFA bestemte seg jo også for å ikke tillate innlagte drikke- og avkjølingspauser under kampene som foregikk i den sterkeste heten.

Spillernes ve og vel er ikke intressant for FIFA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunenne til at jeg håper på seier til Tyskland nå er jo nettopp det at jeg syns de er de som spiller mest redelig og ærlig uten masse filming eller vold.

Tysklands lag er et velsmurt maskineri. Har sansen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robben forholder seg til hvordan det er. Han er en rask, driblende spiller og slike spillere får ofte en kakk på foten. Om de forsøker å holde seg på beina de gangene de faktisk blir tatt, så får de ingenting, selv om det rettmessig skulle vært straffe/frispark. Derfor går de ned om de kjenner noe eller er i en situasjon hvor de blir eller tror de skal bli hindret. Noen ganger er de litt kjappe med å falle, fordi de ikke får det sparket på foten som de forventet å få.

Fotballforbundene med FIFA i spissen sitter med ansvaret for dette. Slår de hardt ned på denslags vil spillerne slutte.

I håndball f.eks. er det slik at om man blir avblåst, så skal man legge ned ballen umiddelbart slik at motstanderlaget raskt kan ta frikast. Gjør man ikke det blir man utvist. I fotball kan man stå og forstyrre lenge, skyte ballen litt bort uten at det får konsekvenser. Om man bare innfører nulltoleranse for alt slikt i fotball også, så vil det bedre seg. Men FIFA ønsker åpenbart ikke dette. Mulig de mener det blir for lite drama om man skulle gjort noe sånt.

Anonymous poster hash: 8f892...e02

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ironisk. Har hørt mange debatter om det, at Robben skulle ha hatt straffe tidligere i kampen. Personlig synes jeg det spiller en liten rolle, i og med at vedkommende filmer så mye han klarer i alle kamper han spiller. Selv om sannsynligheten for at Nederland ville ha scoret om de hadde fått en straffe tidligere i kampen, så er ikke det et grunnlag for å unnskylde filmingen hans. Det rettferdiggjør ingenting. Om Nederland hadde fått en straffe tidlig, så hadde hele kampen sett annerledes ut, og utfallet kunne ha blitt noe helt annet enn det som ble resultatet.

Jeg er enig i at det er ironisk at Suarez blir utestengt, mens enkelte episoder bare har blitt forbigått i stillhet nærmest, og de har vært mer avgjørende enn det Suarez bitingen førte til. Uansett så er det bra Suarez fikk straff, kan jo ikke bite motspillere hver gang heller.

Det er ikke resultatet av bitingen det handler om. Det handler om det faktum at fyren faktisk biter

(Men akkurat dette temaet er igrunnen en veldig avsporing. Følte bare for å kommentere det. Fordi det burde være opplagt...)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, bare det er sagt, jeg rettferdiggjør ikke Suarez. Hadde heller ikke sett særlig bra ut om biting var helt kurant måte å takle motspillere.

Og det er akkurat det - sånn filming og juksing bare endrer kampene helt. Hvem vet, kanskje hadde Nederland scoret, kanskje ikke. Men juksing av denne typen endrer tydelig kampenes dynamikk og det er også en viss sannsynlighet at det kan dermed ha effekt på sluttresultat.

Kankje det er dommernes ansvar å holde orden på sånt som dette. Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

Det er ikke resultatet av bitingen det handler om. Det handler om det faktum at fyren faktisk biter

(Men akkurat dette temaet er igrunnen en veldig avsporing. Følte bare for å kommentere det. Fordi det burde være opplagt...)

Nei det er heller ikke det jeg mener, det jeg mener er at bitingen er blåst ut av proporsjoner i feks media, som om det er det styggeste man har sett til nå. Ja det var galt, ja han fortjente straff fordi det er helt uhørt at en voksen spiller gjør sånt. Og straff det har han fått, fullt fortjent.

Men at det er kun det som har fått fokuset blant alt annet som har foregått på banen sier sitt også tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kankje det er dommernes ansvar å holde orden på sånt som dette. Kanskje.

Japp, i grunn. Men jeg mener at man også kunne gå inn etter kampene med straff dersom det kommer fram noe dommeren ikke har sett og som har vært spesielt usportslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nå har verden gått av hengslene 4-0 på en halv time!



Anonymous poster hash: 3e7e6...68d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå har verden gått av hengslene 4-0 på en halv time!

Anonymous poster hash: 3e7e6...68d

Korreksjon 5-0 til Tyskland!

Anonymous poster hash: 3e7e6...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest New_Girl

Måtte Tyskland vinne hele greia! Brasil holder på å gå opp i liminga.

Ja, de ga jo opp allerede etter det første målet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...