Gå til innhold

Har 700 000kr i sparekonto, hvordan få mest mulig ut av dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 23 år gammel og har 700 000 kr på sparekonto, er det lurt? Med tanke på dagens lave rentenivå tjener jeg ingenting på disse pengene. Jeg vurderer å kjøpe en bolig og investere pengene mine der, men siden jeg fremdeles er student så er det ikke mange banker som villig til å gi meg et boliglån? Har dere noen råd til meg? Jeg føler at jeg taper på å ha disse på bok, det eneste jeg gjør er å betale skatt. Ikke veldig mange av mine venner betaler 40% skatt av inntekten, jeg gidder nesten ikke å jobbe lenger, da nesten halvparten av det jeg tjener går til skatt.

Anonymous poster hash: 13a52...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en høyrentekonto mens du er student, så kan du ha de stående der til du eventuelt får investert i bolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er 23 år gammel og har 700 000 kr på sparekonto, er det lurt? Med tanke på dagens lave rentenivå tjener jeg ingenting på disse pengene. Jeg vurderer å kjøpe en bolig og investere pengene mine der, men siden jeg fremdeles er student så er det ikke mange banker som villig til å gi meg et boliglån? Har dere noen råd til meg? Jeg føler at jeg taper på å ha disse på bok, det eneste jeg gjør er å betale skatt. Ikke veldig mange av mine venner betaler 40% skatt av inntekten, jeg gidder nesten ikke å jobbe lenger, da nesten halvparten av det jeg tjener går til skatt.

Anonymous poster hash: 13a52...503

Gå i banken spør om rådgivingstime så får du noen forslag.

Du kan feks spare i fond eller i aksjer.

Du kan feks også kjøpe deg en leilighet der du leier ut det andre rommet mens du er student.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i banken spør om rådgivingstime så får du noen forslag.

Du kan feks spare i fond eller i aksjer.

Du kan feks også kjøpe deg en leilighet der du leier ut det andre rommet mens du er student.

Jeg har tenkt på å kjøpe en leilighet og leie ut det andre rommet, mens jeg studerer. Men jeg tviler sterkt på at banken er villig til å gi meg et boliglån, mens jeg er student og har ustabil inntekt fra deltidsjobb. Jeg har fast inntekt på 6000 kr i mnd, men tjener rundt 13000kr grunnet ekstravakter. Men det varierer hvor mange vakter jeg får, regner derfor ikke dette somen sstabil inntekt.

Anonymous poster hash: 13a52...503

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen egenkapital, fikk lånt litt privat (200.000) og fikk lån i bank. Jobbet forsåvidt litt på siden (25-50%), men var hovedsakelig student. Ingen problem, du må bare gå i en annen bank, særlig om du har 700.000kr, det skal da virkelig ikke være noe problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en høyrentekonto mens du er student, så kan du ha de stående der til du eventuelt får investert i bolig?

Har dem allerede i en høyrentekonto, men får ikke mer enn 3% rente.

Anonymous poster hash: 13a52...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett inn noe av pengene i fond, ikke alt selvfølgelig men kanskje 50-100 000 spredt på forskjellige fond. Banken kan hjelpe deg med hvilke fond som er stabil og relativt trygg. Jeg satte inn en del penger i Odin-fondet for noen år siden, de pengene er snart fordoblet! Men det er selvfølgelig alltid en sjanse å ta å sette inn i fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke pengene til å kjøpe deg bolig om ikke altfor lenge, skal du absolutt ikke sette pengene i fond eller bruke på enkeltaksjer. Du må ha noen års tidshorisont for å ta risikoen det er å sette penger i fond.

Sparer du i BSU? Ellers så bør du starte med det. Sjekk hvilken bank som har høyeste BSU-rente.

Opprett også Nordeas Boligsparekonto, der kan du sette inn 300.000 kr på én gang. På denne kontoen kan du max ha 300.000 kr, og de MÅ brukes til boligkjøp senere. Renten er veldig god, 4,65 %, samme som flere BSU.

http://www.nordea.no/Privat/Sparing+og+investering/Sparekonti/Boligsparekonto/1575242.html?WT.svl=mega-menu_sparing-og-investering_product_boligsparekonto

Flere banker har lignende boligsparekontoer, men da med tak på 25-30.000 kr innskudd per år. Disse heter BSU 2.0, BSU Pluss, BSU 2, etc. Felles for dem er at du da er bundet til å ha den vanlige BSU-en i samme banken, så vær obs på at du i så fall velger deg en bank som har den beste renten på disse kontoene.

Du kan i tillegg til disse ha Nordea-kontoen som nevnt over.

Anbefaler deg å opprette Nordax-konto også www.nordax.no , de har 3,95 % rente, som er den beste sparerenten du får. Nordax har ikke nettbank, og når du overfører penger dit, får du kvittering per post etter et par dager. Når du skal ta ut penger, sender du uttaksmelding per post. Dvs dette er en mer tungvint bank, men for å få den beste mulig renten så synes jeg det er greit.

En passende sum lar du stå på kontoen du har 3 % på (eller oppretter ny konto med 3,25 % i Sparesmart, Santander el.l ;)) , dette er penger som er lett tilgjengelig for deg og som en buffer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler ikke skatt av de 700.000, du kommer nok trolig til å få igjen på skatten dersom du skatter 40% som du sier.

Fond er bra for langsiktig sparing. Hvor mange år har du igjen av studiene? Kanskje kan du få boliglån med avdragsfrihet i to år dersom det er bolig du ønsker å kjøpe. Du trenger jo ikke å kjøpe en så stor heller, da får du mindre gjeld, men kan kjøpe deg oppover senere. Evt. så kan du jo leie ut boligen som noen over her har nevnt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har spart i BSU så bør du jo begynne med det. Da får du ikke bare god rente, men også inntil 5.000 i fradrag på skatten hvert år. Det er lettjente penger det! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wooww 700.000 på sparekonto?

Har du tjent dem opp selv, eller også fått fra familien osv osv.?

Det var veldig mye penger da :)

Hei, jeg er 23 år gammel og har 700 000 kr på sparekonto, er det lurt? Med tanke på dagens lave rentenivå tjener jeg ingenting på disse pengene. Jeg vurderer å kjøpe en bolig og investere pengene mine der, men siden jeg fremdeles er student så er det ikke mange banker som villig til å gi meg et boliglån? Har dere noen råd til meg? Jeg føler at jeg taper på å ha disse på bok, det eneste jeg gjør er å betale skatt. Ikke veldig mange av mine venner betaler 40% skatt av inntekten, jeg gidder nesten ikke å jobbe lenger, da nesten halvparten av det jeg tjener går til skatt.

Anonymous poster hash: 13a52...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wooww 700.000 på sparekonto?

Har du tjent dem opp selv, eller også fått fra familien osv osv.?

Det var veldig mye penger da :)

Har tjent opp en del selv og fått hjelp av familien og besteforeldre.

Anonymous poster hash: 13a52...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor ønsker du å kjøpe deg leilighet?

Er litt usikker, men veldig lyst til å flytte til Oslo.

Anonymous poster hash: 13a52...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke pengene til å kjøpe deg bolig om ikke altfor lenge, skal du absolutt ikke sette pengene i fond eller bruke på enkeltaksjer. Du må ha noen års tidshorisont for å ta risikoen det er å sette penger i fond.

Sparer du i BSU? Ellers så bør du starte med det. Sjekk hvilken bank som har høyeste BSU-rente.

Opprett også Nordeas Boligsparekonto, der kan du sette inn 300.000 kr på én gang. På denne kontoen kan du max ha 300.000 kr, og de MÅ brukes til boligkjøp senere. Renten er veldig god, 4,65 %, samme som flere BSU.

http://www.nordea.no/Privat/Sparing+og+investering/Sparekonti/Boligsparekonto/1575242.html?WT.svl=mega-menu_sparing-og-investering_product_boligsparekonto

Jeg har allerede BSU og Nordeas boligsparingskonto

Flere banker har lignende boligsparekontoer, men da med tak på 25-30.000 kr innskudd per år. Disse heter BSU 2.0, BSU Pluss, BSU 2, etc. Felles for dem er at du da er bundet til å ha den vanlige BSU-en i samme banken, så vær obs på at du i så fall velger deg en bank som har den beste renten på disse kontoene.

Du kan i tillegg til disse ha Nordea-kontoen som nevnt over.

Anbefaler deg å opprette Nordax-konto også www.nordax.no , de har 3,95 % rente, som er den beste sparerenten du får. Nordax har ikke nettbank, og når du overfører penger dit, får du kvittering per post etter et par dager. Når du skal ta ut penger, sender du uttaksmelding per post. Dvs dette er en mer tungvint bank, men for å få den beste mulig renten så synes jeg det er greit.

En passende sum lar du stå på kontoen du har 3 % på (eller oppretter ny konto med 3,25 % i Sparesmart, Santander el.l ;)) , dette er penger som er lett tilgjengelig for deg og som en buffer.

Anonymous poster hash: 13a52...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt søk på nettet viser jo rente opp til 3,6 i banker i Norge. Ikke allverden men høyre enn 3



Anonymous poster hash: 8ec32...f4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjapt søk på nettet viser jo rente opp til 3,6 i banker i Norge. Ikke allverden men høyre enn 3

Anonymous poster hash: 8ec32...f4e

Jeg rundet ned til 3. Jeg får ikke mer enn 3,25% av min bank, på den sparekontoen jeg har.

Anonymous poster hash: 13a52...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt jeg vet, Aker området så er det dyrt som bare det.

Ser 64m2 leilighet 740 000. Du finner sikkert noe hvor du må pusse opp, kan det være at prisen på leiligheten lavere :)

Er litt usikker, men veldig lyst til å flytte til Oslo.

Anonymous poster hash: 13a52...503

Endret av xeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe prob å få låne littegranne med 700k i egenkapital.

Enten det eller sette dem på noen lav-risikofond dersom du ikke er så erfaren med slikt. Skal godt gjøres at de stiger mindre enn i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formuen din har ingenting å si for hvor mye du skal skatte av inntekten din. Det lønner seg like mye for deg å jobbe som for alle andre.



Anonymous poster hash: 8c3af...d49
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...