Gå til innhold

Regne med realfag til studier uten spesielle opptakskrav?


saensoo

Anbefalte innlegg

Skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal regne ut karakterpoengene mine når det kommer til realfag!

Jeg har har hatt Entrep1+2 og Sosiologi+Politikk og Toppidrett1+2 som programfag på vgs - men har også hatt biologi 1+2 som ekstra fag. Var utrolig umotivert sisteåret og fikk 3 i biologi2(kom også opp i skriftlig eksamen).

Men jeg har søkt studier hvor jeg ikke trenger biologi i det heletatt - regnes da karakterene fra bio1+2?

Leste dette - men skjønner ikke helt opplegget

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/3-arig-videregaende-skole/

"Hvis de fagene du har tatt i tillegg ikke skal dekke spesielle opptakskrav - regnes de bare med dersom det gir en bedre poengsum"

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske greit med realfagspoeng: De teller alltid hvis de er med i poengsummen du søker med, uansett om de er med fordi de er påkrevet for studiet du søker eller fordi de bare er gode nok. De teller aldri med hvis de ikke er med i poengsummen du søker med.

Du har flere fag enn du trenger, men som du tydeligvis vet skal ikke alle valgfagene dine brukes, bare det som skal til for å få vitnemål. Utgangspunktet er at de settes sammen slik at du får en høyest mulig poengsum. Unntaket fra dette er altså at realfagskarakterer som egentlig ikke "får plass" alltid skyver ut nest dårligste valgfag når du søker et studium der det aktuelle realfaget er påkrevet.

Så du må se på biologikarakterene dine, inkludert realfagspoengene du får for dem. Hvis de er så lave at de ikke skyver noen av de andre valgfagene ut, og du som du selv sier ikke skal søke studier som krever spesiell studiekompetanse, da kan du se helt bort fra dem. Karakteren teller ikke, ei heller realfagspoeng. Hvis en eller begge biologikarakterene får plass fordi de er gode nok, da regnes realfagspoengene for dem med på vanlig måte, uavhengig av om studiet du søker krever spesielle realfag eller ikke.

Oppsummert:

Hvis du for eksempel skal søke deg til oss på jusstudiet (eller andre studier som ikke krever biologi, altså), da setter du bare karakterene dine sammen slik at de blir høyest mulig. Kommer biologi med blant de utvalgte regner du med realfagspoengene, kommer biologi ikke med kan du se helt bort fra alt som heter biologi.



Anonymous poster hash: d42c6...946
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha fjernet biologikarakterene fra vitnemålet. Hvorfor tok du det egentlig?



Anonymous poster hash: bc7dd...e98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha fjernet biologikarakterene fra vitnemålet. Hvorfor tok du det egentlig?

Anonymous poster hash: bc7dd...e98

Takk for svar!

Jeg tok biologi fordi jeg i utgangspunktet hadde en plan om å studere medisin i utlandet og skulle ta opp kjemi 1+2 og fysikk etter vgs.

Spurte rådgiver om jeg kunne fjerne biologi2 men siden jeg kom opp i skriftlig eksamen(1 av 3 obligatoriske i vg3) så mangler jeg da en eksamen for å få vitnemål om jeg fjerner faget. Aner ikke om dette stemmer - men det var det jeg fikk beskjed om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...