Gå til innhold

Klage på standpunktkarakter VGS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går 1vgs og fikk standpunktkarakterene mine idag, i de avsluttende fagene. I matte 1T fikk jeg en 3'er, men mener selv at jeg burde fått en 4.

Når jeg legger sammen alle prøvene jeg har hatt gjennom året blir snittet 4,2 (legger jeg sammen for bare dette halvåret blir det 3,4), og de skal vel se på resultatene mine fra hele skoleåret?

Har lest litt på udir om det å klage på karakter, men skjønte ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Føler jeg ikke har noen grunn til å klage med mindre det har skjedd en formel feil, noe det ikke har i mitt tilfelle. Allikevel føler jeg at læreren har vært litt urettferdig streng, hvis jeg kan si det på den måten.

Så jeg lurte på om noen har klaget på karakterene sine før? Hvordan gikk dere fram og hva hadde dere som begrunnelse? Er litt redd for at de skal finne på å sette karakteren min ned til 2 hvis jeg klager (det var tydeligvis mulig) så vet ikke helt om jeg tør, hehe

Anonymous poster hash: 25ea8...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigress

Det er ikkje særleg poeng i å klage dersom det du seier der er rett - det er sluttkompetansen din som tel, og det ser jo ut som om sluttkompetansen din er på 3. Om du har hatt ein heildagsprøve i siste termin til dømes, vil karakteren du fekk der vere særleg viktig, for den prøvar deg i mange kompetansemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fikk du på heldagsprøven da?

Det kommer ganske klart frem på udir at karakteren ikke skal settes ut ifra en gjennomsnittskarakter, men en helhetlig vurdering av eleven.



Anonymous poster hash: ba7a8...265
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg går 1vgs og fikk standpunktkarakterene mine idag, i de avsluttende fagene. I matte 1T fikk jeg en 3'er, men mener selv at jeg burde fått en 4.

Når jeg legger sammen alle prøvene jeg har hatt gjennom året blir snittet 4,2 (legger jeg sammen for bare dette halvåret blir det 3,4), og de skal vel se på resultatene mine fra hele skoleåret?

Har lest litt på udir om det å klage på karakter, men skjønte ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Føler jeg ikke har noen grunn til å klage med mindre det har skjedd en formel feil, noe det ikke har i mitt tilfelle. Allikevel føler jeg at læreren har vært litt urettferdig streng, hvis jeg kan si det på den måten.

Så jeg lurte på om noen har klaget på karakterene sine før? Hvordan gikk dere fram og hva hadde dere som begrunnelse? Er litt redd for at de skal finne på å sette karakteren min ned til 2 hvis jeg klager (det var tydeligvis mulig) så vet ikke helt om jeg tør, hehe

Anonymous poster hash: 25ea8...6a1

Standpunktkarakteren din blir ikke satt ut fra gjennomsnittet av karakteren din fra et helt år. Hva har du fått i siste termin, og i hvilken rekkefølge? Og var dette heldagsprøver, eller mindre prøver? Skriv opp dette, så blir det lettere å si noe om.

Anonymous poster hash: b214b...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar :)

På heldagsprøven fikk jeg 4/3 så den ligger liksom på begge karakterene... (Med vekt på 3'er da såklart)

Men det jeg tror at læreren kan ha gjort er å bare se på presentasjonene mine dette halvåret og det er feil ifølge udir. Så tenkte kanskje at jeg skulle snakke med læreren før jeg sender inn en klage og spørre om grunnen til hvorfor jeg fikk karakteren jeg fikk.

Er veldig kjedelig hvis det er tilfelle, ettersom jeg gjorde det mye bedre og mye mer motivert første halvår

Anonymous poster hash: 25ea8...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kompetansen din "ved avslutninga av faget" som skal gi karakteren, og om du har gått ned mot 3 det siste halvåret er det sannsynligvis veldig lite å klage på at du får en treer i standpunkt.



Anonymous poster hash: 238f8...920
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sluttkompetansen teller, ikke gjennomsnittskarakteren i vurderingssituasjonene. Når det er sagt: Svært mange får medhold, og det er i din situasjon knapt noen sjans i havet for at du skulle gå ned i karakter ved en klage. Mange går glipp av bedre karakterer fordi de ikke klager. Jeg har klaget fire ganger og fått medhold alle fire ganger, og mine saker var (med ett unntak) ikke sterkere enn din later å være.

Skriv et ordentlig, gjennomtenkt klagebrev der du fokuserer på at normalen for deg er karakterer langt nærmere fire enn tre, og at også karakterene fra første halvåret skal vektlegges med mindre kompetansen din på pensumet fra før jul er ettertrykkelig og grundig vurdert også etter jul. Vanskelig å vite om du får gjennomslag, men at du blir satt ned virker helt urealistisk. Det er i prinsippet mulig, men jeg forstår det vel slik at du ikke har en eneste toer.

Mange vil nok si at du bare bør droppe å klage fordi du har hatt en nedadgående kurve, men det er ikke gitt at en heldagsprøve måler alle kompetansemål tilstrekkelig, og det virker jo ikke som om heldagsprøven var noen soleklar treer den heller. Klag heller for mye enn for lite. Tro meg. Jeg valgte å klage da jeg var i tvil, og det at jeg sendte klager hver gang jeg mente jeg hadde en ålreit sak hevet snittet mitt en hel del.



Anonymous poster hash: 7ea4f...4d1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kompetansen din "ved avslutninga av faget" som skal gi karakteren, og om du har gått ned mot 3 det siste halvåret er det sannsynligvis veldig lite å klage på at du får en treer i standpunkt.

Anonymous poster hash: 238f8...920

Det er dette jeg er litt usikker på, føler lærerne kjører litt sitt eget løp i forhold til karaktersetting.

Noen lærere sier at alle presentasjoner teller, noen sier at siste halvår teller, mens resten sier at det er utviklingen som er viktigst. Kanskje det er en blanding av alt?

Selv har jeg alltid trodd at det var for hele året, siden det er forskjellige kompetansemål i de forskjellige kapitlene og forskjellige ting man føler seg trygg på. Er feks veldig flink i geometri som vi hadde i høst, men dårlig på matematiske modeller som vi hadde i år.

Tror hvertfall jeg tar en prat med læreren min før jeg sender en formel klage :)

Hilsen TS

Anonymous poster hash: 25ea8...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar :)

På heldagsprøven fikk jeg 4/3 så den ligger liksom på begge karakterene... (Med vekt på 3'er da såklart)

Men det jeg tror at læreren kan ha gjort er å bare se på presentasjonene mine dette halvåret og det er feil ifølge udir. Så tenkte kanskje at jeg skulle snakke med læreren før jeg sender inn en klage og spørre om grunnen til hvorfor jeg fikk karakteren jeg fikk.

Er veldig kjedelig hvis det er tilfelle, ettersom jeg gjorde det mye bedre og mye mer motivert første halvår

Anonymous poster hash: 25ea8...6a1

Jeg ville ha klaget. Som noen andre skriver så kan du uansett ikke gå ned. En 4/3 er strengt tatt en 4'er. Det er flere lærere som kun ser på heldagsprøven, og da ville du ha fått en 4'er. Jeg synes uansett at dersom de andre prøvene skal telle, så bør ALLE telle, og ikke kun de i 2. termin.

Anonymous poster hash: ba7a8...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegget hvor jeg skrev at karakteren min på tentamen (4/3) lå mot 3, skrev jeg feil, mente selvfølgelig 4 :P

Etter å ha sett svarene deres kommer jeg nok til å klage på tirsdag etter å ha snakket med lærer, er som mange av dere sier lite å tape på det :) og jeg blir veldig overrasket hvis jeg går ned til 2 når den laveste karakteren jeg har fått på prøver i matte er 3

Anonymous poster hash: 25ea8...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegget hvor jeg skrev at karakteren min på tentamen (4/3) lå mot 3, skrev jeg feil, mente selvfølgelig 4 :P

Etter å ha sett svarene deres kommer jeg nok til å klage på tirsdag etter å ha snakket med lærer, er som mange av dere sier lite å tape på det :) og jeg blir veldig overrasket hvis jeg går ned til 2 når den laveste karakteren jeg har fått på prøver i matte er 3

Anonymous poster hash: 25ea8...6a1

Bra!

Anonymous poster hash: ba7a8...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med lærer først. Å klage handler om det formelle, om du har hatt mulighet til å vise din kompetanse og mulighet til å forbedre deg. Der bør de fleste lærere ha sitt "på det tørre", med tanke på hvor mye vi jobber med VFL og vurdering av sluttkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med lærer først. Å klage handler om det formelle, om du har hatt mulighet til å vise din kompetanse og mulighet til å forbedre deg. Der bør de fleste lærere ha sitt "på det tørre", med tanke på hvor mye vi jobber med VFL og vurdering av sluttkompetanse.

Standpunktkarakterene er satt, så det er vel ikke så mye TS kan gjøre annet enn å klage.

Anonymous poster hash: ba7a8...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk endret muntligkarakteren min i engelsk ved å ta en prat med læreren. Nå hadde hun nok gjort en feil, men det ordnet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...