Gå til innhold

Norskkarakter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva fikk du i standpunkt i norsk skriftlig (hovedmål)?

Hva fikk du på eksamen?

Dere kan også gjerne ta med sidemål dersom dere både har standpunkt- og eksamenskarakter i dette faget.

Jeg er veldig redd for å gå ned i karakter på eksamen. Jeg hører alle disse skrekkhistoriene om at noen går fra 6 i standpunkt til 2 på eksamen...



Anonymous poster hash: 11700...5c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Standpunkt hovedmål: 4, eksamen: 5

Standpunkt sidemål: 5, eksamen: 6

Men for å være ærlig så var jeg egentlig flinkere enn standpunktet skulle tilsi... jeg prøvde ikke så hardt.



Anonymous poster hash: 9318c...0e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standpunkt: 5 i hovedmål, sidemål og muntlig.

Eksamen: 5 i hovedmål og 6 i sidemål.

Hvis du går ned i karakter på eksamen så er det enten læreren din som har vært alt for snill, eller så er det stor sjans for at du har feiltolket oppgaven. En venninne av meg fikk 4ere og 5ere i norsk gjennom vgs, men på hovemålseksamen fikk hun 2, så det er mulig å gå ned et par karakterer, ja. Det er veldig viktig å lese godt gjennom oppgaven og svare på akkurat det de spør om - verken mer eller mindre :)

Endret av magicpie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standpunkt: 5 i hovedmål, sidemål og muntlig.

Eksamen: 5 i hovedmål og 6 i sidemål.

Hvis du går ned i karakter på eksamen så er det enten læreren din som har vært alt for snill, eller så er det stor sjans for at du har feiltolket oppgaven. En venninne av meg fikk 4ere og 5ere i norsk gjennom vgs, men på hovemålseksamen fikk hun 2, så det er mulig å gå ned et par karakterer, ja. Det er veldig viktig å lese godt gjennom oppgaven og svare på akkurat det de spør om - verken mer eller mindre :)

TS her. Ja, jeg er ekstremt redd for at læreren min har vært for snill. Jeg har likevel fått 5 i både sidemål og hovedmål av 3 forskjellige lærere gjennom VGS, så jeg håper ikke at alle var snille...

Jeg tror jeg tolket oppgavene godt, bortsett fra kortsvarsoppgaven på sidemål. Ikke fullt så godt svar, men jeg håper ikke det teller så ekstremt mye. Etter hva andre lærere har sagt så er kortsvarsoppgaven avgjørende for om man vipper opp eller ned dersom man ligger mellom to karakterer. Synes dere at det stemmer?

Anonymous poster hash: 11700...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på tallene fra 2010, og blant de som gikk allmennfag lå standpunktkarakteren i snitt på 3.7, mens eksamenskarakteren i snitt lå på 3.1. For yrkesfaglige elever var standpunktsnittet 3.4, mens eksamenssnittet var 3.3 Så det var tøffere på eksamen enn til standpunkt, men forskjellen var langt under en karakter. Noen går selvsagt langt ned, men de fleste gjør det altså ikke.

Selv hadde jeg 5 i norsk hovedmål både som standpunkt og på eksamen, mens jeg hadde 5 i norsk sidemål som standpunktkarakter og 6 på sidemålseksamen. Jeg var nok heldig med både oppgave og sensor på sidemålseksamen, men jeg har alltid likt nynorsk ganske godt. I hvert fall bedre enn de fleste jeg gikk på skole med.

Nå er det uansett slik at vi som fikk gode karakterer antagelig er mer villige til å fortelle om dem, enten vi innrømmer det eller ikke. Karaktersnittet er på tre-tallet, det viser tallene. Man får kanskje inntrykk av at folk flest gjør det bedre enn som så når man snakker med dem, men statistikken lyver ikke.



Anonymous poster hash: 69f65...fb7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på tallene fra 2010, og blant de som gikk allmennfag lå standpunktkarakteren i snitt på 3.7, mens eksamenskarakteren i snitt lå på 3.1. For yrkesfaglige elever var standpunktsnittet 3.4, mens eksamenssnittet var 3.3 Så det var tøffere på eksamen enn til standpunkt, men forskjellen var langt under en karakter. Noen går selvsagt langt ned, men de fleste gjør det altså ikke.

Selv hadde jeg 5 i norsk hovedmål både som standpunkt og på eksamen, mens jeg hadde 5 i norsk sidemål som standpunktkarakter og 6 på sidemålseksamen. Jeg var nok heldig med både oppgave og sensor på sidemålseksamen, men jeg har alltid likt nynorsk ganske godt. I hvert fall bedre enn de fleste jeg gikk på skole med.

Nå er det uansett slik at vi som fikk gode karakterer antagelig er mer villige til å fortelle om dem, enten vi innrømmer det eller ikke. Karaktersnittet er på tre-tallet, det viser tallene. Man får kanskje inntrykk av at folk flest gjør det bedre enn som så når man snakker med dem, men statistikken lyver ikke.

Anonymous poster hash: 69f65...fb7

Takk for så gode svar, og så utrolig flinke dere er som fikk 6 på sidemålseksamen!

Det er denne gjennomsnittskarakteren som gjør meg så utrolig stresset! Jeg går studiespesialiserende. Selv om det ikke er en hel karakters avvik mellom standpunkt og eksamen, så er det jo likevel en god del. Jeg tror jeg bekymrer meg for mye. Det er jo uansett ikke noe jeg kan gjøre med nå. Jeg skal snakke litt med læreren min om besvarelsene mine, så får jeg se litt hva han tenker.

Du har nok helt rett i det siste.

Anonymous poster hash: 11700...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nynorsk standpunkt 3 Eksamen 3

Hovedmål standpunk(muntlig) 5 Eksamen(muntlig) 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det kan stresse deg. Men som du ser har ikke snittet gått ned på eksamen hos oss som har svart til nå. Det kan i hvert fall kanskje gi deg en viss ro, selv om det er et ganske begrenset tallgrunnlag. Det er et visst fall, men det er ikke større enn at jeg tror du trenger å bekymre deg voldsomt. De fleste holder karakteren sin, og lite tyder på at det er så mange som går ned voldsomt som du antagelig frykter. Husk nå på at gjennomsnittseleven har en karakter godt under fire, mens eksamenssnittet likevel er over tre. At du skulle komme fra langt, langt over dem og rase rett gjennom til over en hel karakter under gjennomsnittet (for å bruke eksempelet fra 5 til 2) skjønner du selv at neppe er veldig sannsynlig :)

Det går helt sikkert fint. Det gjør det for de aller, aller fleste. De bare roper ikke like høyt om det som de som blir sjokkert. Få som løper rundt og skriker at eksamen gikk omtrent akkurat som standpunkt, det er de som får seg en på trynet som skriker. Lykke til!



Anonymous poster hash: 69f65...fb7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det kan stresse deg. Men som du ser har ikke snittet gått ned på eksamen hos oss som har svart til nå. Det kan i hvert fall kanskje gi deg en viss ro, selv om det er et ganske begrenset tallgrunnlag. Det er et visst fall, men det er ikke større enn at jeg tror du trenger å bekymre deg voldsomt. De fleste holder karakteren sin, og lite tyder på at det er så mange som går ned voldsomt som du antagelig frykter. Husk nå på at gjennomsnittseleven har en karakter godt under fire, mens eksamenssnittet likevel er over tre. At du skulle komme fra langt, langt over dem og rase rett gjennom til over en hel karakter under gjennomsnittet (for å bruke eksempelet fra 5 til 2) skjønner du selv at neppe er veldig sannsynlig :)

Det går helt sikkert fint. Det gjør det for de aller, aller fleste. De bare roper ikke like høyt om det som de som blir sjokkert. Få som løper rundt og skriker at eksamen gikk omtrent akkurat som standpunkt, det er de som får seg en på trynet som skriker. Lykke til!

Anonymous poster hash: 69f65...fb7

Takk! :blomst: Det er litt betryggende å se her at de som har svart ikke har gått noe særlig ned, selv om det selvfølgelig er et lite antall. Det er sant som du skriver at det er skrekkeksemplene en får høre om. Jeg leser det i så å si hver eneste tråd om skriftlig eksamen i norsk at det er en eller annen som har gått fra 4 til 1 på eksamen for eksempel. Ikke særlig beroligende. Får krysse fingrene for at det går bra med meg! :)

Anonymous poster hash: 11700...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :blomst: Det er litt betryggende å se her at de som har svart ikke har gått noe særlig ned, selv om det selvfølgelig er et lite antall. Det er sant som du skriver at det er skrekkeksemplene en får høre om. Jeg leser det i så å si hver eneste tråd om skriftlig eksamen i norsk at det er en eller annen som har gått fra 4 til 1 på eksamen for eksempel. Ikke særlig beroligende. Får krysse fingrene for at det går bra med meg! :)

Anonymous poster hash: 11700...5c3

Takk! :blomst: Det er litt betryggende å se her at de som har svart ikke har gått noe særlig ned, selv om det selvfølgelig er et lite antall. Det er sant som du skriver at det er skrekkeksemplene en får høre om. Jeg leser det i så å si hver eneste tråd om skriftlig eksamen i norsk at det er en eller annen som har gått fra 4 til 1 på eksamen for eksempel. Ikke særlig beroligende. Får krysse fingrene for at det går bra med meg! :)

Anonymous poster hash: 11700...5c3

Fingre krysses. Jeg var en jævlig nervøs fyr (jadda) da jeg hadde eksamen på VGS for ikke så mange årene siden, men det gikk som du ser over her overraskende bra. De skuffede roper høyest. Det snek seg forresten inn en feil eller tre i det forrige innlegget mitt, blant annet mente jeg naturligvis at du ikke trengte å bekymre deg voldsomt, men det antar jeg du forsto :)

Anonymous poster hash: 69f65...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standpunkt hovedmål: 6

Eksamen hovedmål: 6

Standpunkt sidemål: 6

Så det er ikke alle som går ned mange karakterer :)



Anonymous poster hash: 3e29f...56e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standpunkt hovedmål: 5, eksamen: 5

Standpunkt sidemål: 5, eksamen: 6



Anonymous poster hash: 9e761...c6e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lenge siden jeg gikk ut av videregående, men mine eksamenskarakterer ble bedre enn standpunkt både i sidemål og hovedmål. Nå er oppgavene ganske annerledes, vi hadde bare en gammeldags stiloppgave, så jeg vet ikke hvor mye sammenligningsgrunnlag dette gir. Det vi opplevde på eksamen på videregående var at de fleste fikk samme karakter som i standpunkt, de som gikk ned var stort sett de som hadde misforstått oppgaven eller prøvd seg på noe helt nytt på eksamen. (Hvem i all verden prøver seg på dikt-tolkning for første gang på en eksamen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk hovedmål standpunkt: 6. Eksanen: 5.

Norsk sidemål standpunkt: 5. Eksamen: 5.

Det car en dek i klassen som gikk ned fra 6 til 4 f.eks, men som sagt kommer an på hvir godt du tolker oppgaven og svarer på det der vlur spurt om.

Anonymous poster hash: 7da7a...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norsk hovedmål standpunkt: 6. Eksanen: 5.

Norsk sidemål standpunkt: 5. Eksamen: 5.

Det car en dek i klassen som gikk ned fra 6 til 4 f.eks, men som sagt kommer an på hvir godt du tolker oppgaven og svarer på det der vlur spurt om.

Anonymous poster hash: 7da7a...173

"En del i klassen"? Er det så mange som får 6 i standpunkt i norsk da?

Anonymous poster hash: 11700...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedmål: 5, eksamen: 4. Sidemål: 6, eksamen: 5.

Anonymous poster hash: 24b12...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...