Gå til innhold

Vitnemålet ødelegger. Komme seg ut av hengemyra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Luksusproblem

Er i samme prosess nå. Min sivøk bachelor er B/C i snitt (dessverre over halvparten c-er) og ser ikke bra ut, mens min master er A/B (ingen C-er) og fra en engeslk god skole. Jeg har lagt mye mer arbeid i masteren. Jeg har kun fått 5 av 9 masterkarakterer da sensur tar så lang tid her (men vet hvordan jeg ligger an når det gjelder resten også og det burde til slutt ligge på A/B, men jeg får kankskje ikke karaktere før sent i august!)).

Har JEG noen sjans hos attraktive arbeidsgivere, som krever gode akademiske prestasjoner, fordi jeg har en mye sterke master? Eller vil de vektlegge bachelor like mye? Der er det 2 d-er til og med- uff :( Stiller med 5 karakterer fra master og 25 fra bachelor som skal tegne et bilde av meg altså...

Hva tror du?

Anonymous poster hash: 2b870...129

Anonymous poster hash: 33ad3...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 er jo en gjennomsnittskarakter. Når klassen er normalfordelt vil du på en tilfeldig prøve få flest på 4 og en like stor del under 4 og over 4. Jeg hadde 5 på alle prøvene. Kanskje var jeg blant de 10 beste i klassen av 30. Det var kun to i klassen som hadde nærme 6 i snitt og ingen med rent 6 i snitt.

Hvis du var en av de beste på VGS med de karakterene der så kan det ikke ha vært så mange flinke der...



Anonymous poster hash: 15b43...003



Anonymous poster hash: 33ad3...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Som sagt, for noen jobber er karakterer vekstremt viktig. Mange jobber for nyutdannede innen blant annet juss og økonomi krever meget gode karakterer. Uten gode karakterer så kan du glemme å bli kalt inn på intervju på de mest attraktive stillingene. Gitt at du ikke har en helt spesiell cv, noe de fleste nyutdannede ikke har. Når jeg søkte jobb, siviløkonom, så måtte jeg skrive inn snittet mitt fra både bachelorgraden og masteren, samtlige steder jeg søkte. Søkere med snitt under en viss grense ble automatisk avslått. Så jo, for en gid del jobber er karakterene dine avgjørende for om du får komme på intervju.

Det hjelper lite å ha den "perfekte personligheten" om du ikke får vist det fram.

hvilke jobber da? Og de aller fleste får ikke bare a og b på eksamener. Mange ganger stiller egnethet foran. Du kan være kjempeflink i teorien men ikke sikkert man er dyktig i å jobbe med det fordiom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 er jo en gjennomsnittskarakter. Når klassen er normalfordelt vil du på en tilfeldig prøve få flest på 4 og en like stor del under 4 og over 4. Jeg hadde 5 på alle prøvene. Kanskje var jeg blant de 10 beste i klassen av 30. Det var kun to i klassen som hadde nærme 6 i snitt og ingen med rent 6 i snitt.

Anonymous poster hash: 33ad3...8a1

Hmm... Ja, du har nok rett i det når klassen er så liten som i underkant av 30. Jeg tenkte først på hele trinnet.

Anonymous poster hash: 15b43...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke jobber da? Og de aller fleste får ikke bare a og b på eksamener. Mange ganger stiller egnethet foran. Du kan være kjempeflink i teorien men ikke sikkert man er dyktig i å jobbe med det fordiom.

Du har åpenbart ikke en utdannelse innen økonomi eller rettsvitenskap, ettersom du nekter å gi slipp på den naive holdningen om at karakterer ikke har noe å si.

Innen disse fagfeltene spiller karakterer en avgjørende rolle for å få deg på intervju. Jeg er selv siviløkonom og har vært gjennom denne prosessen selv, og jeg skal love deg at karakterene er viktige!

Når du først har kommet deg til intervjuet, så spiller ikke karakterene like stor rolle selvfølgelig. Poenget er, som skrevet tidligere, for å kunne vise deg fram må du først komme på intervjuet. Noe du ikke gjør for en rekke stillinger, ettersom de krever toppkarakterer. Det er også overraskende mange med et snitt rundt A/B. Det er derfor selskapene kan kreve det, de får hundrevis av søknader, og kan velge og vrake fra øverste hylle.

Jeg kan gi deg noen eksempler på slike stillinger, siden du etterspør det. Mange stillinger innen finans, som megler og analytiker krever meget gode karakterer. De mest attraktive konsulenthusene er beinharde på karakterer. For å nevne litt statlig også så er Norges Bank ekstremt opptatt av karakterer. Når det gjelder juss så krever de fleste advokatfirmaene veldig gode karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusproblem

Er i samme prosess nå. Min sivøk bachelor er B/C i snitt (dessverre over halvparten c-er) og ser ikke bra ut, mens min master er A/B (ingen C-er) og fra en engeslk god skole. Jeg har lagt mye mer arbeid i masteren. Jeg har kun fått 5 av 9 masterkarakterer da sensur tar så lang tid her (men vet hvordan jeg ligger an når det gjelder resten også og det burde til slutt ligge på A/B, men jeg får kankskje ikke karaktere før sent i august!)).

Har JEG noen sjans hos attraktive arbeidsgivere, som krever gode akademiske prestasjoner, fordi jeg har en mye sterke master? Eller vil de vektlegge bachelor like mye? Der er det 2 d-er til og med- uff :( Stiller med 5 karakterer fra master og 25 fra bachelor som skal tegne et bilde av meg altså...

Hva tror du?

Anonymous poster hash: 2b870...129

Anonymous poster hash: 33ad3...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble jo veldig oppmuntrende for meg dette her, TS

Skal jeg bare gi opp, eller er det noen som kan komme med tips? Jeg er ikke dum og ikke er jeg lat. Jeg kan å skrive, regne, tenke, løse problemer, snakke med andre, bygge kontaknettverk, god innen salg, oppfølging og administrasjon.

Vi er mange som søker innen økonomi, men det er jo ikke alle jobber hvor det å ha karakterne taler for egnehet hvis arbeidsoppgavene også går på det å vedlikeholde gode relasjoner med kunder, finne løsninger, jobbe under press osv. Jeg vil ikke sitte i Norges Bank og styre renta i Norge. Jeg skjønner selv at det skal veldige gode analytiske ferdigheter til for å gjøre dette. Det jeg vil er å få en jobb jeg kan håndtere med noe tallanalyse, noe statisikk og noe saksbehandling. Kan godt snakke med kunder og regne ut, samt lage grafer etc. Sakte lære mer. Det må da være mulig for en med ymse karakterer fra en abstragt hverdag (som studiehverdagen), å få til dette?

TS



Anonymous poster hash: 33ad3...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres muligens ikke ut som noe "tips", men du må rett og slett bare søke på alt som ser aktuelt ut. Det verste som skjer er et avslag, ingen som tenker at man er en idiot, selv om man søker på jobber man ikke oppfyller alle kriteriene for. Så lenge du oppfyller de viktigste.

Søk, søk og søk. Muligens du må senke standarden litt, men klart du får jobb. Det er jeg sikker på. Jeg har sett studiekamerater med både svake karakterer og svak CV få seg respektable jobber. Så det gjelder bare å søke, med litt flaks kommer man seg på intervju, og der stiller dere alle plutselig mye likere.

Endret av Ferdigstudent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ender det opp med et spørsmål om hvorfor karakterene dine har gått oppover. Svar riktig på spørsmålet så er det null problem.

Anonymous poster hash: a1efb...ea0

også svært sannsynlig at man ikke blir innklt på intervju likevel, fordi det er så mange som har gode karakterer hele veien, og en silingsmekanisme må man jo ha...det er en grunn til at en del arbeidsgivere ber om vitnemål fra skolen til og med- overraskende mange i mitt felt!

Anonymous poster hash: 2b870...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så deprimerende for meg, TS å lese om at du klager over et snitt på b, og at problemet ditt er at karakterene har blitt bedre, når de for meg har blitt verre. Du sier med andre ord at jeg kan starte min karriere i NAV allerede nå. Hvorfor er ikke jeg like pessimistisk som deg, når karakterene mine er dårligere enn dine? Din svakhet er å være særdeles pessimistisk, noe du kan ta med deg videre på jobbintervju. Du ser ikke løsninger og muligheter, men svartmaler alt for alt og alle. Er det håp for meg, så er det søren meg håp for deg også!. Er som når en med topp helse sitter og klager til en som er kreftsyk over migrene.

TS



Anonymous poster hash: 33ad3...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Du får deg jobb, TS, hvis det er økonomi du har studert. Ja, det er mange jobber i økonomi som krever gode karakterer, men det finnes mange som ikke bryr seg om karakterer også.

Søk, søk, søk! Meld deg til bemanningsbyrå, søk mindre populære jobber, vær villig til å flytte, så går det helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for litt oppløftende tilbakemelding, finpusser CV og tenker gjennom alt av egenskaper jeg har. Jeg har bestemt meg for ikke å gi opp. Jeg skal klare dette uansett. Skole er en ting, jobb er noe annet. På slutten hatet jeg å studere, men elsker jo å lære. Det å ha c viser vel også det at man ikke bruker mye tid på delajer. Noe som kan være en ressurs i enkelte bedrifter. På slutten leste jeg ikke mer enn det som er nødvendig. Er ikke stolt over å¨si det, men hadde ikke noe motivasjon. Tenkte mye på livet, hvor kort det er og hvor mye tid jeg hadde brukt på lesesalen gjennom mine sprekeste år. Det føltes så meningsløst, følte at jeg møtte veggen. Da ble det bare om å gjøre å komme seg ut med diplomet i hånden.

TS



Anonymous poster hash: 33ad3...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så deprimerende for meg, TS å lese om at du klager over et snitt på b, og at problemet ditt er at karakterene har blitt bedre, når de for meg har blitt verre. Du sier med andre ord at jeg kan starte min karriere i NAV allerede nå. Hvorfor er ikke jeg like pessimistisk som deg, når karakterene mine er dårligere enn dine? Din svakhet er å være særdeles pessimistisk, noe du kan ta med deg videre på jobbintervju. Du ser ikke løsninger og muligheter, men svartmaler alt for alt og alle. Er det håp for meg, så er det søren meg håp for deg også!. Er som når en med topp helse sitter og klager til en som er kreftsyk over migrene.

TS

Anonymous poster hash: 33ad3...8a1

er meg du sikter til:

sorry, det var ikke meningen å kuppe tråden. Jeg klager vel mest på at arbeidsmarkedet er veldig tøft for alle for tiden uansett hvor på skalaen man befinner seg :( Jeg har heller ikke klart å finne jobb ennå..Hvis det er til trøst så har jeg tidligere fått jobb (jobbet mellom bachelor og master) uten å vise karakterer på intervju. var det drømmejobben?- nei, tvert imot, men inntekt fikk jeg i det minste. det var et mindre firma, med færre søkere. så du kan jo prøve å sikte litt lavere for å få en fot innenfor. men helt seriøst, så hadde jeg tatt et pust i bakken, og tatt opp noen fag ved siden av en eventell jobb når du ikke lenger føler at alt med skole er til besvær, og du VIL få et mindre anspent forhold til det hele når det har gått en stund, og det er IKKE vanskelig å ta opp 2 fag i halvåret. selv om du er 30.

Anonymous poster hash: 2b870...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for litt oppløftende tilbakemelding, finpusser CV og tenker gjennom alt av egenskaper jeg har. Jeg har bestemt meg for ikke å gi opp. Jeg skal klare dette uansett. Skole er en ting, jobb er noe annet. På slutten hatet jeg å studere, men elsker jo å lære. Det å ha c viser vel også det at man ikke bruker mye tid på delajer. Noe som kan være en ressurs i enkelte bedrifter. På slutten leste jeg ikke mer enn det som er nødvendig. Er ikke stolt over å¨si det, men hadde ikke noe motivasjon. Tenkte mye på livet, hvor kort det er og hvor mye tid jeg hadde brukt på lesesalen gjennom mine sprekeste år. Det føltes så meningsløst, følte at jeg møtte veggen. Da ble det bare om å gjøre å komme seg ut med diplomet i hånden.

TS

Anonymous poster hash: 33ad3...8a1

Meg igjen, og det er ikke riktig som du sier at jeg klager på ingenting. har sendt 20 (!) søknader (og de har blitt dobbeltsjekket av flere og skal være gode) og ikke fått jobb ennå. Og jeg sikter bredt...ikke bare toppfirmaer..så du har feil inntrykk- det er tøft for alle!

Anonymous poster hash: 2b870...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på ca. 30. Kanskje flere. Nesten så jeg angrer meg for ikke å ha blitt sykepleier, noe jeg også hadde lyst til. Var en såpass sterk elev at jeg trodde jeg måtte sikte høyere. Helt latterlig. Hadde ikke vært mindre lykkelig som sykepleier, kanskje hadde jeg blitt den beste sykepleieren. Det er ikke noe å tenke på nå. Markedet er på en måte så mettet for oss med høy utdanning. Det er jo en stort behov for helsefagsarbeidere, murere, elektrikere. Norge burde ikke få disse yrkene til å virke så prestisjeløse, men løfte verdien av de. Man er ikke noe viktigere om man går i dress enn om man går i arbeidsklær. Jeg er ikke den beste innen statistikk og matte, men jeg er utrustet med sosiale ferdigheter og folk kommer alltid til meg for å søke råd ,av en eller annen grunn.

Hva skal man gjøre for å forklare at man ikke presterte ekstraordinært goodt på eksamener?



Anonymous poster hash: 33ad3...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på ca. 30. Kanskje flere. Nesten så jeg angrer meg for ikke å ha blitt sykepleier, noe jeg også hadde lyst til. Var en såpass sterk elev at jeg trodde jeg måtte sikte høyere. Helt latterlig. Hadde ikke vært mindre lykkelig som sykepleier, kanskje hadde jeg blitt den beste sykepleieren. Det er ikke noe å tenke på nå. Markedet er på en måte så mettet for oss med høy utdanning. Det er jo en stort behov for helsefagsarbeidere, murere, elektrikere. Norge burde ikke få disse yrkene til å virke så prestisjeløse, men løfte verdien av de. Man er ikke noe viktigere om man går i dress enn om man går i arbeidsklær. Jeg er ikke den beste innen statistikk og matte, men jeg er utrustet med sosiale ferdigheter og folk kommer alltid til meg for å søke råd ,av en eller annen grunn.

Hva skal man gjøre for å forklare at man ikke presterte ekstraordinært goodt på eksamener?

Anonymous poster hash: 33ad3...8a1

Hva slags studie har du gått da?

Anonymous poster hash: 15b43...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...