Gå til innhold

Blodmangel og tomt jernlager


Teddi

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 33 og ettersom jeg har rhesus negativ blodtype tok jeg en ekstra blodprøve forrige uke.

I dag ringte legen min meg og spurte om formen min er bra. Om jeg var oppegående eller fryktelig dårlig. Jeg sa at jeg var i toppform, men litt trøtt og tungt i kroppen (naturlig nok).

Legen fortalte meg videre at blodprosenten min var fryktelig lav og at jernlageret mitt var tomt. Derfor måtte jeg begynne med jerntabletter med en gang (duroferon). Hun sa ikke mer, men ville at jeg skulle komme til henne tidlig neste uke for å ta en prat om det da.

Jeg blir selvfølgelig urolig og lurer på hva som skjer. Noen som vet noe om dette? Hva kan jeg forvente? Er det farlig for babyen eller meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde dette. Jeg fikk vel ikke inntrykk av at det var farlig i seg selv, men jeg ble veldig sliten og svimmel. Var bekymret for å besvime mens jeg hentet eldstemann i barnehagen.

Bra de oppdaget det nå! Og bra at formen din er grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...vil bare presisere at jeg ikke vet om det er farlig eller ikke, bare at legen ikke sa noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra de oppdaget det før fødsel, kombinasjon av blodtap og mangel er ikke så heldig for de første ukene, da svimmel, slapp og raskt sliten osv.

Går nok bra :)



Anonymous poster hash: 069e3...45f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør unngås med tanke på blodtap under fødsel. Ta jern, 100 mg, og med vit c og unngå melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 27, og har også fått påvist blodmangel og tomt jernlager. Har startet med jerntilskudd (duroferon) to ganger daglig sammen med c-vitamin tilskudd. Jeg merker veldig godt at jeg har jernmangel. Jeg har lenge vært utrolig sliten, tidvis veldig svak og ustø i bena, trøtt og rett og slett temmelig ubrukelig. Er per dags dato sykmeldt 50% pga det.

Jernanemi skal ikke være farlig i seg selv, men det er nok ikke gunstig å gå inn i fødsel mtp blodtap og tiden etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...