Gå til innhold

Foreldre: Hvordan takler dere kjærlighetssorgen til tenåringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alenemor til tvillingguttene mine på 18, så her får jeg ingen mannlig hjelp når sønnene mine er i vanskelige situasjoner som pappaer kanskje passer bedre til å støtte..

Han ene sønnen min har vært så sint og lei seg, både i går og i dag. Jeg vet at det er kjærlighetssorg, for det fortalte han meg i går. Han ba meg holde meg unna, og det gjorde jeg. Men i dag kom han til meg på egenhånd og søkte trøst. Men nå er han sint igjen og jeg får ikke kontakt med han, da han har tatt seg en tur ut og ikke svarer på mld eller tar tlf. Han stakk ut i 3 tiden, så det er et par timer siden nå. Er litt bekymret, men tror nok han dukker opp etter hvert.

Min andre sønn får heller ikke tak i han og har hørt med kompisene sine om de kanskje er med han, men ingen har sett eller hørt fra han enda. Dette merker jeg gjør meg litt ekstra nervøs, da jeg vet han er ganske sint og lei seg om dagen. Jeg husker selv hvordan det var å ha kjærlighetssorg som 17åring og det var ikke lett. Det er så lett å tenke veldig negativt, vet jeg.

Hvordan har dere som har opplevd lignende, taklet dette? Merker det er tungt å være alene om dette, når jeg nå kunne hatt en mann som kunne snakket med sønnen min. Kanskje det hadde vært lettere, jeg vet ikke. Jeg har et godt forhold til sønnene mine, men noen ganger har jeg fått den følelsen av at de mangler en far. Men det er vel naturlig å føle slik innimellom vel..



Anonymous poster hash: 8881f...6fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La han være i fred noen timer. Kansje han sitter i skogen å gråter og vil være alene. Kanskje han sitter et sted å tar en øl, kanskje han står i skogen å skriker. Hvem vet. Han må selv takle dette.
Det er normalt at det bytter mellom sint og trist. Ikke ring han ned. Han orker sikkert ikke å prate med dere akkurat nå bare.

Men når han kommer hjem, hvis han er i humør til å prate. Forsikre han om at det kommer til å gå over selv om han ikke tror det. Spør han hva som har skjedd, hva han tenker, føler - hvis han vil svare. men ikke press han.

Hvis han viser tegn til dårlig selvtillitt, bygg den opp.



Anonymous poster hash: 74c38...399
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp taco - eller hva han liker. Lag det koselig. Så kan dere kose dere. Liksom - gjør noe fint for han der dere er ilag. Da er det fort han åpner seg og viser takknemlighet for at han har en så god mor som han ser er der for han. :)

Anonymous poster hash: 285d4...50d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så kjappe svar! Jeg har bare sendt han en mld og det var kl fem ca, skrev at middagen var klar seks. Nå for en halv time siden prøvde jeg å ringe han en gang, men ingen svar. Har ikke ringt noe mer etter det. Ba de andre om å ikke ta kontakt m han med mindre de var sammen med han, så tror ikke han har fått så mye mas. Det er nok bare det som dere sier, at han trenger tid for seg selv. Ble bare litt bekymret når han dro i all hast og da var han så sint. I sånne situasjoner føler jeg meg litt hjelpesløs og tenker ofte "nå kunne jeg trengt litt hjelp!" så da tenkte jeg at et forum kanskje kunne hjelpe meg. :)



Anonymous poster hash: 8881f...6fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Forstår at du blir urolig,men han vil helt sikkert bare være alene med tanker og følelser. Var jo positivt at han kom til deg for trøst! Du får nesten bare la ham ta intiativ til å prate? Du er jo åpenbart tilstede for sønnene dine,og det vet de.

Og du. Det er slett ikke sikkert en pappa hadde kunne gjort mer enn deg nå,selv om jeg forstår tankene dine om det.

Når han kommer hjem,gi ham kakao.

Tuller ikke! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du blir urolig,men han vil helt sikkert bare være alene med tanker og følelser. Var jo positivt at han kom til deg for trøst! Du får nesten bare la ham ta intiativ til å prate? Du er jo åpenbart tilstede for sønnene dine,og det vet de.

Og du. Det er slett ikke sikkert en pappa hadde kunne gjort mer enn deg nå,selv om jeg forstår tankene dine om det.

Når han kommer hjem,gi ham kakao.

Tuller ikke! :-)

Tidligere i dag så jeg at han hadde grått, og sa bare kort at det ville bli lettere med tiden. Så spurte jeg han om jeg kunne gi han en klem, og det var greit. Så fikk klemt han godt og lenge, og det er ikke ofte jeg får lov til det, så da skjønte jeg at han trengte det. Dro så å handlet mat osv og når jeg kom hjem igjen, var han sint og irritert. Og jeg ba han roe seg litt og det var nok til at han bannet et par ting og stakk ut.

Tenker ofte det med at det hadde vært lettere om de også hadde pappaen sin her, da han også er mann og kanskje forstår dem bedre. Kanskje sønnen min ville foretrukket å snakke med han.. men det vet jeg jo som sagt ikke, så prøver å ikke tenke sånn.

Ja, varm kakao med krem tenker jeg ;)

Anonymous poster hash: 8881f...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Tidligere i dag så jeg at han hadde grått, og sa bare kort at det ville bli lettere med tiden. Så spurte jeg han om jeg kunne gi han en klem, og det var greit. Så fikk klemt han godt og lenge, og det er ikke ofte jeg får lov til det, så da skjønte jeg at han trengte det. Dro så å handlet mat osv og når jeg kom hjem igjen, var han sint og irritert. Og jeg ba han roe seg litt og det var nok til at han bannet et par ting og stakk ut.

Tenker ofte det med at det hadde vært lettere om de også hadde pappaen sin her, da han også er mann og kanskje forstår dem bedre. Kanskje sønnen min ville foretrukket å snakke med han.. men det vet jeg jo som sagt ikke, så prøver å ikke tenke sånn.

Ja, varm kakao med krem tenker jeg ;)

Anonymous poster hash: 8881f...6fe

Fint med klemmen :-)

Humøret hans vil nok svinge en stund.

Hatt tenåringssønn med kjærlighetssorg selv. Men vi må jo si fra,de trenger den vanlige moren som trygghet. Kakao med krem. Høres fint ut det ! Han vil sette pris på det! Lykke til for deg og sønnen.

Det blir lettere vet vi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt da jeg hadde kjærlighetssorg i ungdomstiden. Ville helst bare være alene og prate med vennene mine. Blei fort irritert på mamma når hun ville prate, men innerst inne satt jeg pris på at hun brydde seg. Var godt å se at hun hadde lagd favorittmaten min, eller kjøpt inn favoritt-snopet mitt.

Vis at du er der for han, men om han vil være i fred så ikke treng deg på.



Anonymous poster hash: a386a...d1d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er fortsatt ikke kommet hjem igjen og jo senere det blir jo vanskeligere blir det å ikke prøve å ringe han igjen. Nå har han vært borte i 7 timer ca uten at noen vet hvor han er. Håper han kommer hjem snart.



Anonymous poster hash: 8881f...6fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å være ung og forelsket, og ikke få den man vil ha. Vi har vel alle opplevd dette og man tror jo man dør. Heldigvis så går det over, men man må gjennom det. Håper han svarer snart, livet er for kort, spennende og godt til at man ta seg selv av dage for noen andre :)



Anonymous poster hash: 2a8da...b72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er fortsatt ikke kommet hjem igjen og jo senere det blir jo vanskeligere blir det å ikke prøve å ringe han igjen. Nå har han vært borte i 7 timer ca uten at noen vet hvor han er. Håper han kommer hjem snart.

Anonymous poster hash: 8881f...6fe

Vet du, nå har du faktisk lov til å sende melding om at du blir nødt til å melde ham savnet viss han ikke gir lyd fra seg eller er hjemme før klokken (for eksempel) 23. Mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en ung person som har blitt utsatt for noen tillitsbrudd så vil jeg si at det var mange ganger jeg nektet å ta telefonen, men syv timer er ganske mye. Jeg har aldri distansert meg så lenge uten at noen visste hvor jeg var.

Anonymous poster hash: da037...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gutten kommet trygt hjem og fått i seg kakao?

Tror du klarer dette like bra som en mann/pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gikk det?



Anonymous poster hash: b801c...d0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å hei! her har jeg glemt å oppdatere dere.

Han kom heldigvis hjem samme kvelden, men så seint som 2330 ca. Og da var det like før jeg ringte politiet. Men det går bra nå :) Snakket sammen har vi å, så dette ordner seg. Takk for omtanken og støtten deres!



Anonymous poster hash: 8881f...6fe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...