Gå til innhold

Har ikke tatt opp noe studielån, er det lurt av meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ikke tatt opp noe studielån siden jeg har klart meg uten, en medstudent mente at det ikke var lurt. Er det noen grunn til å ta opp studielån når man ikke trenger det? Jeg skjønte egentlig ikke hva som kunne være fordelen med å ha gjeld når man er nyutdannet og kanskje uten jobb. Yrket jeg utdanner meg til har veldig gode jobbmuligheter, men det er jo aldri sikkert at jeg får jobb umiddelbart etter endt utdanning, og da vil jeg måtte betale tilbake lån og avdrag på studielånet, siden dette begynner å løpe umiddelbart etter at man er ferdig utdannet, uavhengig av om man har jobb eller ei, stemmer dette? Eller er det noe som jeg har misforstått? Kan noen forklare meg hva som er lurt med å ta opp lån man ikke trenger?

Anonymous poster hash: 15385...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir ikke noe av lånet omgjort til stipend når man er ferdig da?

Da går du jo i såfall glipp av gratis penger

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stipend som Miss Lucky sier, og eventuelt renter om man setter lånet på en høyrentekonto.



Anonymous poster hash: 5c3c8...9fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dumt å ikke ta opp studielån. Ta opp studielån, sett det på en høyrentekonto, og tilbakebetal alt med en gang du er ferdig med studiene. Lånet er rentefritt så lenge du studerer, og rentene du får på en sparekonto får du jo beholde, så da har du faktisk tjent penger på å ta opp lån. :)

Du kan lese mer her:

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2014/06/01/studielanet-lanet-du-kan-tjene-penger-pa



Anonymous poster hash: e5cb5...404
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke noe av lånet omgjort til stipend når man er ferdig da?

Da går du jo i såfall glipp av gratis penger

Jeg vet at 40% blir omgjort til stipend, men det forutsetter 1) at du ikke bor hjemme hos foreldrene. 2) at du tjener mindre enn 145 000kr i året. Dette er ikke tilfelle for meg, jeg bor hjemme og tjener langt mer enn maksimums beløpet. Jeg hadde ikke tjent på å flytte hjemmefra, da leie prisene her i Oslo er skyhøye.

Anonymous poster hash: 15385...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har ikke tatt opp noe studielån siden jeg har klart meg uten, en medstudent mente at det ikke var lurt. Er det noen grunn til å ta opp studielån når man ikke trenger det? Jeg skjønte egentlig ikke hva som kunne være fordelen med å ha gjeld når man er nyutdannet og kanskje uten jobb. Yrket jeg utdanner meg til har veldig gode jobbmuligheter, men det er jo aldri sikkert at jeg får jobb umiddelbart etter endt utdanning, og da vil jeg måtte betale tilbake lån og avdrag på studielånet, siden dette begynner å løpe umiddelbart etter at man er ferdig utdannet, uavhengig av om man har jobb eller ei, stemmer dette? Eller er det noe som jeg har misforstått? Kan noen forklare meg hva som er lurt med å ta opp lån man ikke trenger?

Anonymous poster hash: 15385...351

Det er gratis penger. Man tar i mot pengene setter de rett inn på en konto med maks rente, og utfører utdannelsen. Når man så er ferdig , innfrir man lånet. Alle rentene er dine.

Fordelen kommer ut av at lånet er rentefritt i studietiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lurt å ta studielån uansett:

1) Det er rentefritt og du kan dermed ha det på høyrentekonto og tjene på det (lånerenten er null, høyrentekonto er kanskje 2-3% nå).

2) Det kan være en del av kapital til å kjøpe bolig.

3) Som regel er det lånet med lavest rente, så det er mange som betaler ned studielånet sist.

4) Det kan være greit å ha en buffer dersom noe skulle skje, selv om du ikke er avhengige av dem nå.



Anonymous poster hash: a0c91...834
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at 40% blir omgjort til stipend, men det forutsetter 1) at du ikke bor hjemme hos foreldrene. 2) at du tjener mindre enn 145 000kr i året. Dette er ikke tilfelle for meg, jeg bor hjemme og tjener langt mer enn maksimums beløpet. Jeg hadde ikke tjent på å flytte hjemmefra, da leie prisene her i Oslo er skyhøye. Anonymous poster hash: 15385...351

Det gjelder vel videregående? Mener at du kan bo hjemme og motta studielån..

Anonymous poster hash: 45e46...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder vel videregående? Mener at du kan bo hjemme og motta studielån..

Anonymous poster hash: 45e46...8eb

Det gjelder også høyere utdanning. Man kan fremdeles motta studielån hvis du bor hjemme, men det blir ikke omgjort til stipend og da forsvinner jo fordelen.

Anonymous poster hash: 15385...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder vel videregående? Mener at du kan bo hjemme og motta studielån..

Anonymous poster hash: 45e46...8eb

Man får fortsatt studielån om man bor hjemme ja.. Men for å få omgjort 40% til stipend så kan man ikke bo hjemme.

Anonymous poster hash: fb3f1...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å ta studielån uansett:

1) Det er rentefritt og du kan dermed ha det på høyrentekonto og tjene på det (lånerenten er null, høyrentekonto er kanskje 2-3% nå).

2) Det kan være en del av kapital til å kjøpe bolig.

3) Som regel er det lånet med lavest rente, så det er mange som betaler ned studielånet sist.

4) Det kan være greit å ha en buffer dersom noe skulle skje, selv om du ikke er avhengige av dem nå.

Anonymous poster hash: a0c91...834

1)Renten er 2-3% nå, og med ca. 90 000 kr i studielån i året, tjener jeg ca. 2000-3000kr på dette i året. Jeg synes ikke det er bryet verdt.

2) har allerede egenkapital til eventuelt boligkjøp i orden.

3) Jeg vet at det er et veldig gunstig lån, men fremdeles et lån. Må betales tilbake, og det er vel ikke mulig å betale det ned med en gang? Man må betale ett viss beløp per måned med renter og omkostninger? Og da går vinningen oppi spinningen, med tanke på at rentene utgjør det du har tjent?

4) har allerede en buffer

Anonymous poster hash: 15385...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg latt være! Det er alt for fristende å ha så mye penger stående. Plutselig bruker man dem på noe dumt.



Anonymous poster hash: 7c66b...bcd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder vel videregående? Mener at du kan bo hjemme og motta studielån..

Anonymous poster hash: 45e46...8eb

Jeg er student og bor hjemme. Får fullt studielån, men ingenting gjøres om til stipend. Er greit nok det. Hadde jeg ikke bodd hjemme hadde jeg uansett ikke fått fullt stipend siden jeg tjener langt over maksgrensen (som det forresten er veldig lett å nå!).

Anonymous poster hash: bc26e...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg latt være! Det er alt for fristende å ha så mye penger stående. Plutselig bruker man dem på noe dumt.

Anonymous poster hash: 7c66b...bcd

Da har man ikke selvkontroll. Det går helt fint å ha dem på konto om man ikke er helt idiot.

Anonymous poster hash: bc26e...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg latt være! Det er alt for fristende å ha så mye penger stående. Plutselig bruker man dem på noe dumt.

Anonymous poster hash: 7c66b...bcd

Lol.

Anonymous poster hash: 9e93c...4da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta opp studielån for å sette det på høyrentekonto, bare for å tjene penger.

Studielån er egentlig en ordning for de som trenger det, ser meg lei av folk skal utnytte det. Greittnok at man betaler tilbake med renter senere, men synes det likevel blir feil opp mot de som ikke har denne muligheten. Det er rett og slett med på å skape klasseskille og gjør f.eks. til at du får en fordel på boligmarkedet, som andre nyutdannende med mye mindre sparepenger og studielån må kjempe om. Som igjen kan føre til at boligmarkedet blir verre ved at slike som det her kan by langt over prisantydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hva som helst

1)Renten er 2-3% nå, og med ca. 90 000 kr i studielån i året, tjener jeg ca. 2000-3000kr på dette i året. Jeg synes ikke det er bryet verdt.

2) har allerede egenkapital til eventuelt boligkjøp i orden.

3) Jeg vet at det er et veldig gunstig lån, men fremdeles et lån. Må betales tilbake, og det er vel ikke mulig å betale det ned med en gang? Man må betale ett viss beløp per måned med renter og omkostninger? Og da går vinningen oppi spinningen, med tanke på at rentene utgjør det du har tjent?

4) har allerede en buffer

Anonymous poster hash: 15385...351

1) "Ikke bryet verdt"? Har den andre jobben din timelønn på 2000kr+? For det er jo snakk om minutter for å søke om lån, sette på konto etc. Synes det er litt søkt.

2) Men da har du mer egenkapital da, kanskje banken tilbyr deg lavere rente da. Og renter du vil måtte betale på et boliglån i framtiden vil uansett være høyere enn på et eventuelt studielån.

3) Rentene begynner å påløpe først når du er ferdig å studere. Og du vil fremdeles få renter på lånet du har på konto, også etterpå. Netto er det gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3) Jeg vet at det er et veldig gunstig lån, men fremdeles et lån. Må betales tilbake, og det er vel ikke mulig å betale det ned med en gang? Man må betale ett viss beløp per måned med renter og omkostninger? Og da går vinningen oppi spinningen, med tanke på at rentene utgjør det du har tjent?

Du kan betale tilbake hele studielånet ditt, jo. Ingen kan nekte deg å betale ned raskere enn nedbetalingsplanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Renten er 2-3% nå, og med ca. 90 000 kr i studielån i året, tjener jeg ca. 2000-3000kr på dette i året. Jeg synes ikke det er bryet verdt.

2) har allerede egenkapital til eventuelt boligkjøp i orden.

3) Jeg vet at det er et veldig gunstig lån, men fremdeles et lån. Må betales tilbake, og det er vel ikke mulig å betale det ned med en gang? Man må betale ett viss beløp per måned med renter og omkostninger? Og da går vinningen oppi spinningen, med tanke på at rentene utgjør det du har tjent?

4) har allerede en buffer

Anonymous poster hash: 15385...351

Hvis du allerede har både egenkapital og buffer, kan du jo bruke de ekstra pengene fra lånekassen til f.eks. å spare på BSU? Eventuelt bruke egenkapitalen/bufferen din til BSU-sparing og la lånet stå på høyrentekonto. finnes det høyrentekontoer med nesten 4 % rente også. Men ingen tvinger deg selvfølgelig til å ta i mot penger. Hvis du har så mye egenkapital og buffer så er kanskje 2-3 000 kr i året småpenger, men for de fleste studenter er det mye. Og husk at renteinntektene øker for hvert år ettersom du da får mer og mer penger på kontoen. Studerer du i fem år så kan du jo fort få få flere titusener i renteinntekter.

Anonymous poster hash: e5cb5...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) "Ikke bryet verdt"? Har den andre jobben din timelønn på 2000kr+? For det er jo snakk om minutter for å søke om lån, sette på konto etc. Synes det er litt søkt.

2) Men da har du mer egenkapital da, kanskje banken tilbyr deg lavere rente da. Og renter du vil måtte betale på et boliglån i framtiden vil uansett være høyere enn på et eventuelt studielån.

3) Rentene begynner å påløpe først når du er ferdig å studere. Og du vil fremdeles få renter på lånet du har på konto, også etterpå. Netto er det gevinst.

1) Hvis jeg jobber en dag i jobben jeg har nå så tjener jeg rundt 1500kr. Jeg synes derfor at det er litt brysomt.

2) Jeg har rundt 700 000kr i egenkapital nå, når jeg er ferdig utdannet vil jeg ha 800 000kr, 2000 kr mer eller mindre vil ikke utgjøre en veldig stor forskjell.

3) Det er en liten gevinst, men igjen ikke stor nok til at jeg gidder å gjøre noe med det.

Anonymous poster hash: 15385...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...