Gjest Siri- Skrevet 22. juni 2004 #61 Skrevet 22. juni 2004 Jeg trodde "Salme" var noe noen i HEF hadde skrevet. Jeg skjønner at det var en feiloppfatning. :oops: Da skjønner jeg litt mer av reaksjonen din Tror du at du også ville misforstått om vi skrev om programmet slik at det isteden sto: ”Salme” Dikt av Marit Nicolaisen/Guttorm Guttormsen eller Diktet ”Salme” Marit Nicolaisen/Guttorm Guttormsen istedenfor bare ”Salme” Marit Nicolaisen/Guttorm Guttormsen ? Når det gjelder dette med dåpskjole, kjenner jeg ikke den symbolske betydningen som det ble referert til over. Jeg ser imidlertid at noen kan finne det merkelig å benytte dette i en ikke-religiøs seremoni. Samtidig synes jeg ikke det er HEF sin oppgave å ta stilling til dette. Det må være opp til den enkelte familie hvilke penklær de ønsker å ta på sin lille. Vi ønsker ikke å kopiere de kristne seremoniene, men kan heller ikke pålegge deltagerne å la være ;-)
Bø Skrevet 22. juni 2004 #62 Skrevet 22. juni 2004 Reaksjonen hadde kanskje vært anderledes om det sto Diktet: "Salme"... Men jeg vet selvfølgelig ikke. (Kan jo se ut til at jeg reagerte på noe som ikke var noe å reagere på.) Og for ordens skyld: jeg mener selvfølgelig ikke at HEF skal blande seg inn i hva foreldrene velger å ha på barna sine, og jeg tror heller ikke det er mange som velger å bruke dåpskjole. (Har vel bare sett det èn gang.)
Gjest TomKrus Skrevet 22. juni 2004 #63 Skrevet 22. juni 2004 Navnefesten til HEF har jeg ingenting til overs for. De har jo rett og slett stjålet den fra kristendommen. De har kopiert en Gudstjeneste' date=' og det syns jeg er smakløst. Jeg ble overrasket over at de hadde en egen trosbekjennelse, og at de til og med hadde preken. Det er flott at de lager en egen seremoni, men da må de også lage den selv. Det er ufint å gjøre narr av kristendommen. I mine øyne er HEF-ere like fanatiske som medlemmer av trossamfunn, og jeg liker ikke fanatisme.[/quote'] HAHA Herregud (unnskyld misbruket), men dette var rett og slett fanatisk uvitenhet. Nesten morsom lesing Faren med fanatisme er uvitenhet. Er du redd for deg selv?
Bø Skrevet 22. juni 2004 #64 Skrevet 22. juni 2004 Vet ikke om du har lest resten av innleggene mine tomkrus. Jeg har moderert meg litt. Men utsagnet kom på grunnlag av en navnefest jeg deltok i selv. Den var bygd opp AKKURAT som en gudstjeneste. (Men jeg ser at jeg uttrykker en mer negativ holdning enn det jeg egentlig har.) Og jeg har faktisk hatt så mye med HEF å gjøre, at jeg ser at det er fanatisme der også. I mine øyne finnes det ikke èn sannhet, og jeg har ikke sansen for at enkelte mener at deres tro er mer riktig enn noen andres. Uansett om det er muslimer, kristne, humanetikere eller hedninger.
Gjest TomKrus Skrevet 22. juni 2004 #65 Skrevet 22. juni 2004 Vet ikke om du har lest resten av innleggene mine tomkrus. Jeg har moderert meg litt. Men utsagnet kom på grunnlag av en navnefest jeg deltok i selv. Den var bygd opp AKKURAT som en gudstjeneste. (Men jeg ser at jeg uttrykker en mer negativ holdning enn det jeg egentlig har.) Og jeg har faktisk hatt så mye med HEF å gjøre, at jeg ser at det er fanatisme der også. I mine øyne finnes det ikke èn sannhet, og jeg har ikke sansen for at enkelte mener at deres tro er mer riktig enn noen andres. Uansett om det er muslimer, kristne, humanetikere eller hedninger. Joa, lest resten, og antok at du hadde fått litt pes for det, men kunne ikke la være. Utgangspunktet ditt var en navnfest, og utfra det konkluderte du at alle HEF'ere og alle medlemmer av trossamfunn var fanatikere. Du sa ikke noen, du sa riktignok ikke alle heller, men du anslo ikke et antall. Å dra en slik slutning utfra en observasjon (og noen misforståeleser) er ikke uvanlig for en fanatiker. En fanatiker trenger gjerne bare en bekreftelse for for å opprettholde sin fordom. Sekulære humanetikere, ateister og agnostikere har ingen tro, så å si at de sitter på den ene sannheten blir litt feil. Hvis du f.eks sier at gud er svaret, og jeg sier at gud er en av uendelig med løsninger på sannhenten, mener du at jeg sitter på den ene sannheten da? Og hvis jeg er en skikkelig gudsfornekter og heller sier at det finnes uendelig minus en svar på livets gåte, er det også det samme som å si at man sitter på den ene sannheten? Og nå skal jeg slutte å være off topic i denne tråden. Vil man diksutere dette kan man ta seg en tur innom et mer egnet forum (livsyn og religion)
Furstina Skrevet 22. juni 2004 #66 Skrevet 22. juni 2004 Jag har föresten för mig att en vit brudkjol är ett relativt nytt påfynd. I början på 1900-talet gifte man väl sig i "finkläder" och de skulle användas flera gånger, jag vet att jag därför har sett svarta brudkjolar på bild. Vita klädesplagg var inte särskilt praktiska. Att gifta sig i folkdräkt/bunad är ännu mer traditionellt - och inte kyrkligt. Så vitt jag vet är det inte kyrkan, religionen eller bibeln som säger att man ska ha på sig något visst klädesplagg vid cermonierna, det är traditionen och etikett präglat av tid och mode.
Gjest Anonymous Skrevet 23. juni 2004 #67 Skrevet 23. juni 2004 Er dine barn døpt? I så fall hvorfor valgte du og døpe? Og hvis de ikke er det, hvorfor valgte du det? Jeg har ikke barn, men er selv ikke døpt og heller ikke medlem av statskirka. Ja jenta vår ble døpt September i fjor. Valget var lett. Er praktiserende og troende Katolikk og vil gi min datter samme grunnlag. Jeg har henne med meg til Messe stort sett hver søndag så fremt vi ikker syke eller på ferie.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå