Grooo Skrevet 19. juni 2004 #41 Skrevet 19. juni 2004 Vi har ingen barn, men når vi få det skal de døpes. Vi er kristne begge to, og derfor er det det eneste naturlige for oss.
Arkana Skrevet 19. juni 2004 #42 Skrevet 19. juni 2004 Mannen min var litt søt etterpå, da han tankefullt kom med spørsmålet; "men, hvor skal DU begraves da? - ja, for du vil vel ikke på kirkegården?" Jeg måtte forklare at det dessverre ikke er tillatt å begrave kona i hagen, selv om hun måtte ønske det. Men han kan gjerne kremere meg og hive asken i elva ved huset vårt... Ja, det skulle tatt seg ut. Kattene våre derimot har sin gravplass i hagen og vi planter der om sommeren og tenner fakkellys på julaften og slikt.
Gjest Anonymous Skrevet 20. juni 2004 #43 Skrevet 20. juni 2004 Mitt barn er ikke døpt fordi jeg er ikke kristen.
ehu Skrevet 20. juni 2004 #44 Skrevet 20. juni 2004 Vel, jeg er en kristen og har ikke døpt mine tre barn ! Fordi jeg oppfatter Bibelen slik at troen er en betingelse for dåp, og den avgjørelsen kan jeg ikke ta for mine barn. Mine barn er barnevelsignet, dvs at de er båret frem for menigheten(som ved barnedåp) og pastor og menighet ba for barnet (som ved barnedåp).Men uten vannet. Valget om dåp må de selv ta . Min eldste konfirmerte seg i en frikirkelig menighet, nestemann skal konfirmeres i samme menighet neste år. Jeg selv ble heller ikke barnedøpt,- men barnevelsignet-, og valgte å døpe meg(med full neddykkelse) som 16 åring , etter at jeg hadde tatt et bevisst valg i forhold til hva jeg trodde på.
Ulrikke Skrevet 21. juni 2004 #45 Skrevet 21. juni 2004 Jeg har en samboer som har tre barn fra før. Disse tre er døpt. Jeg har hele tiden tenkt at mine barn ikke skal døpes. Jeg er både døpt og kirkelig konfirmert, det siste ene og alene pga en gammel farmor. Da hun døde, meldte jeg meg ut av statskirken et halvt år etterpå, og jeg følte meg fryktelig hyklersk som konfirmant. Så viser det seg altså, at han jeg kommer til å prøve å få barn med - det betyr faktisk noe for ham, dette med dåp. Ikke når det gjelder tradisjonen, men han har en slags tro. Og når det er viktig for ham, så gir jeg meg på flekken... Da er det viktigere for ham å døpe enn det er for meg å la være. Så hvis jeg får barn en gang, så skal det visst døpes... Utfordringen blir bare å finne en måte jeg kan være tilstede på uten å måtte "være med" for mye... Mulig familie og slekt vil synes vi løser det på en rar måte, men...
Gjest Siri - Skrevet 21. juni 2004 #46 Skrevet 21. juni 2004 Kjære mari. Jeg var på navnefest i regi av HEF i Trondheim i vinter. Der hadde de både trosbekjennelse og preken, og jeg har programmet som beviser det. Trosbekjennelsen begynte omtrent sånn: "Jeg tror på et liv FØR døden", osv. Resten er også bygd opp over lesten til den kristne trosbekjennelse. Det ble holdt tale for barna og foreldrene, og dette var oppført som "preken" i programmet. Si hva du vil, men DET kaller jeg blasfemi. De gjør det sikkert ikke sånn andre steder, men her hadde de altså gjort det... Dette stemmer ikke. Jeg er med å arrangere navnefester nettopp i Trondheim, og har bl.a. laget programmet du her refererer til. Det står INGENTING i det programmet om preken. Her har jeg kopiert inn programmet fra 7.februar: NAVNEFEST Ringve gård 7. februar 2004 kl 10.00 Program Innmarsj til musikk av Edvard Grieg Velkomst ved Astrid Nielsen Skauge Human-Etisk Forbund ”Salme” Marit Nicolaisen/Guttorm Guttormsen Trøndersk gjendikting ved E.Farstad resitasjon ved Ragnhild Endseth Hagerup Kor HEFtig Allsang Vi har en tulle M. Munthe/H. Mattison-Hansen Festtale ved Emil Raaen Bystyrekomitemedlem Utdeling av navnetavler ved Astrid Nielsen Skauge Human-Etisk Forbund Allsang Lykkeliten Frimann Dahl Clasen Blåmann Aa.O.Vinje/Anne Haavie arr. Henning Sommerro Länge leve livet Gunhild Winqvist arr. Anders Nyberg Kor HEFtig Utmarsj til musikk av Rikard Nordraak Som dere ser, har vi med et dikt som heter "Salme". Det er ikke lov å gjengi tekster her på KG, og jeg har ikke funnet diktet på web'en, men det er på ingen måte blasfemisk. Det er et dikt som handler om hvor deilig livet er, og hvor viktig det er å gripe dagen. Både troende og ikke-troende har gitt oss svært positive tilbakemeldinger på dette diktet, så jeg skjønner ikke reaksjonen din.
Bø Skrevet 21. juni 2004 #47 Skrevet 21. juni 2004 Beklager. Jeg forvekslet "preken" og "salme". Jeg misliker fremdeles at HEF bruker disse kristne tingene navnene. Det blir like feil som om man skulle pynte med kors. Og hva med denne trosbekjennelsen? Det må da være noen som kjenner til den... Jeg setter pris på at HEF lager egne seremonier for ikke-kristne, men de trenger ikke å gjøre narr av kristne symboler og verdier. (Og sånn oppfatter jeg det, selv om jeg ikke er kristen.)
Bauche Skrevet 21. juni 2004 #48 Skrevet 21. juni 2004 Når (eller om) jeg får barn, skal de ikke døpes. Det er både jeg og kjæresten enige om. Mine barn skal likevel få formidlet kristne verdier. Og jeg vil veldig gjerne at barna mine skal få føle at "Jesus passer på". Jeg hadde en sterk Guds-tro da jeg var liten, på tross av at ingen av foreldrene mine er særlig kristne. (Har selvfølgelig noen i familien som er det) Tror Fortsatt på Gud, men heller nok mer mot den frikirkelige tankegangen. For meg er ikke dåp et alternativ. Valgte å melde meg ut av statskirka istedet for å konfirmere meg da jeg var 15. Dette pga at jeg ikke visste hva jeg mente og synes det hele ble litt hyklerisk. (har overrasket meg selv gang på gang over hvor mye jeg funderte på ting da jeg gikk på ungdomsskolen) HEF har flotte seremonier. Lillebroren min valgte å konfirmere seg borgerlig. Jeg synes det var tull, men jeg må innrømme at selve seremonien var mer rørende og direkte enn en kirkelig konfirmasjon. Jeg forstår hvorfor HEF har en slik seremoni, men jeg vet ikke helt hva jeg synes om det - blir litt kopiering av et overgangsrituale som egentlig skal være et følge av dåpen, men likevel - de markerer iallefall en overgang, og barn av humanetikere behøver ikke å føle seg "annerledes" (selv om jeg tviler på at noen føler seg annerledes nå lenger - slik det var da jeg var lita) Levi Fragell(leder i HEF (?)) har jo selv sine røtter i pinsemenigheten, og han følte selv at det han drev på som predikant ble hyklerisk. Likevel tror jeg han har tatt med seg det han synes er fint fra den kristne tro over i HEF - enten han vil det eller ei...
mari Skrevet 21. juni 2004 #49 Skrevet 21. juni 2004 Beklager. Jeg forvekslet "preken" og "salme". Jeg misliker fremdeles at HEF bruker disse kristne tingene navnene. Det blir like feil som om man skulle pynte med kors. Og hva med denne trosbekjennelsen? Det må da være noen som kjenner til den... Jeg setter pris på at HEF lager egne seremonier for ikke-kristne, men de trenger ikke å gjøre narr av kristne symboler og verdier. (Og sånn oppfatter jeg det, selv om jeg ikke er kristen.) Hvilken trosbekjennelse?? jeg har vært med i HEF siden jeg var 15, av og til aktivt, andre ganger mindre, men jeg har ALDRI hørt om noen trosbekjenelse!!! At man bruker et dikt som heter salme er da på ingen måte blasfemiskt. Jeg synes at det er kjempe fint at noen gidder å bruke tid og energi på å lage et alternativ for oss som ikke tror at det er en Gud. Noen tror at det er mer mellom himmel og jord, men finner seg ikke til rette i kirken fordi de ikke kan vedstå seg det som står i bibelen, er det ikke da flott at noen kan gi dem et alternativ som setter deres ønsker i forsettet? Jeg er gift på rådhuset og det er ikke et "verdig" alternativ til kirke bryllup. Hadde dagen etter selvet bryllupet mitt, hvor HEF var med som arrangør, dette var en fantastisk opplevelse!!!. Venner som ikke er gift kom etter på bort og sa at de nå så at det fantes et alternativ. De hadde ikke lyst til å stå foran en prest som hykklere og få guds velsignelse til sitt gifte mål og derfor hadde de ikke giftet seg.
Bridget Jones Skrevet 21. juni 2004 #50 Skrevet 21. juni 2004 jeg og min mann er døpt derfor valgte vi og døpe våre barn. og det er vel for at det er en tradisjon. og jeg vil at de skal konfimeres
Gjest Siri- Skrevet 21. juni 2004 #51 Skrevet 21. juni 2004 Beklager. Jeg forvekslet "preken" og "salme". Jeg misliker fremdeles at HEF bruker disse kristne tingene navnene. Det blir like feil som om man skulle pynte med kors. Og hva med denne trosbekjennelsen? Det må da være noen som kjenner til den... Jeg setter pris på at HEF lager egne seremonier for ikke-kristne, men de trenger ikke å gjøre narr av kristne symboler og verdier. (Og sånn oppfatter jeg det, selv om jeg ikke er kristen.) Diktet "Salme", er nettopp det du kaller ”trosbekjennelsen”. Det er ikke HEF som har skrevet eller navngitt det. Selvsagt er det vi som har valgt å benytte oss av det i vår seremoni, men det er fordi vi synes innholdet i diktet er vakkert – ikke fordi vi ønsker å gjøre narr av kristne symboler/verdier. Det er et langt dikt som framføres med nynning fra koret i bakgrunnen, og inneholder verselinjer ala ”Jeg tror på soloppganger og nedganger, jeg tror på linjene i ansiktet til et menneske som har levd lenge, og jeg tror på et liv før døden..”. Det har aldri slått meg at dette kan oppfattes som en etterligning/latterliggjøring av trosbekjennelsen, og det er veldig trist om det oppfattes slik. I HEF har vi stor respekt for religioner, men vi mener at det må være opp til den enkelte å velge hvorvidt religion skal være en del av deres liv. Derfor ønsker vi også å tilby alternativer for mennesker som ikke ønsker å feire viktige begivenheter med kristne seremonier. Dersom våre seremonier blir oppfattet som en latterliggjøring av tilsvarende kristne seremonier, er det selvsagt veldig uheldig. Jeg tror likevel at dette er en oppfatning du ikke kan dele med veldig mange som har deltatt på våre seremonier. Tvert i mot får vi veldig positive tilbakemeldinger – også på diktet ”Salme”. Ville du reagert på samme måte om vi hadde utelatt diktets navn i programmet? F.eks. kalt det "Dikt av Nicolaisen..."?
Gjest Siri- Skrevet 21. juni 2004 #52 Skrevet 21. juni 2004 Levi Fragell(leder i HEF (?)) har jo selv sine røtter i pinsemenigheten, og han følte selv at det han drev på som predikant ble hyklerisk. Likevel tror jeg han har tatt med seg det han synes er fint fra den kristne tro over i HEF - enten han vil det eller ei... Jeg kjenner ikke til Fragells "religiøse bakgrunn", men han er ikke leder for HEF. Vår generalsekretær heter nå Lars Gule. Forbundet ble stiftet i 1956 i Oslo. Initiativtaker var Kristian Horn, som var styrets leder de første 20 år. Fragell har riktig nok vært en sentral person i HEF i mange år, men det blir nok ikke riktig å gi verken ham eller pinsemenigheten æren for innholdet i de seremoniene vi har ;-)
Gjest Claes Skrevet 21. juni 2004 #53 Skrevet 21. juni 2004 Jeg setter pris på at HEF lager egne seremonier for ikke-kristne' date=' men de trenger ikke å gjøre narr av kristne symboler og verdier. (Og sånn oppfatter jeg det, selv om jeg ikke er kristen.)[/quote'] Nå får du gi deg! Tror du virkelig at noen gidder å lage "gjøre narr av kristne" seremonier? Hvorfor skulle noen giddet å lage det? Forstår du ikke at noen vil ha en seremoni for å feire sitt nye barn. Det trenger vel ikke automatiskha noe med kristendommen å gjøre vel? Uansett: Jeg synes det er flott å feire barnet sitt! Om noen vil døpe det fordi de er kristne, eller feire det på annen måte skjønner jeg godt! Jeg er døpt og konfirmert kristelig, og forstår ikke hvorfor kristne eller de som vil døpe barnet sitt kan ha en sånn holdning overfor andre menneskers valg? (jada kvinnen i hans liv, jeg vet at ikke du er kristen, men jeg snakker ikke om deg her) Da mener jeg det at det liksom skal være en hermeseremoni? Det er vel ikke sånn at om kristne har funnet opp en seremoni, så kan ikke andre også lage en feiring?
Furstina Skrevet 21. juni 2004 #54 Skrevet 21. juni 2004 Det finns människor som kan provoceras av det allra minsta. Det finns de som tycker att deras sätt är det enda rätta och alla andra alternativ är kopior, efterapningar eller förlöjliganden av "orginalet". Om vi bortser från den klicken människor nu - för de lär ändå inte lyssna på vad vi har att säga - så kan jag väl i alla fall få säga att jag tycker det är bra att det finns organiserade alternativa cermonier till både dop, konfirmation och vigsel. Det HEF gör och organiserar verkar som bra alternativ - det finns inget sådant i Sverige. Här får vi själva arrangera och hitta på cermonin för att markera livets stora steg - barnets välkomnande, barnets övergång mot vuxenvärlden, vigsel och giftemål, och begravning. Det är väl bra att det finns alternativ till den kristna cermonin för oss som inte är kristna men som ändå vill markera livets olika skeenden. I mina ögon är det otänkbart att nyttja någon av de kristna cermonierna, eller de muslimska heller för den delen, eftersom jag inte är kristen. För mig är det hyckleri och jag vill inte fira livet med sådana känslor.
Bø Skrevet 21. juni 2004 #55 Skrevet 21. juni 2004 Jeg er litt usikker på om det er jeg som misforståes så til de grader her nå... Jeg syns det er fantastisk flott at det finnes noen som arrangerer alternative seremonier! Hadde HEF vært litt mere frempå da jeg skulle konfirmeres, hadde jeg konfirmert meg borgerlig. Jeg lar meg ikke provosere av HEF! Det eneste jeg sier er at jeg syns det er merkelig at de velger å kaller et dikt for en salme. Jeg ser nå at det ikke er HEF som har skrevet dette diktet, og da blir saken litt anderledes... Men jeg vil også påpeke at vi var mange som hadde lagt merke til at dette bar preg av å være en kopi av en gudstjeneste, og flere som hadde stusset over "salmen". Jeg syns også det er litt rart, (jeg blir IKKE provosert av det), at enkelte velger å ha på dåpskjole i en navnefest. Både dåpskjolen og dåpslua er symboler i kristendommen, og jeg skjønner ikke hvorfor sånne ting skal draes med. Det beste er jo å lage noe helt unikt og anderledes, selv om det er vanskelig.
Furstina Skrevet 22. juni 2004 #56 Skrevet 22. juni 2004 Jag tycker också det är lite konstigt när man försöker kopiera för mycket. Det här med dopskjolen till exempel. JAG ser ingen vits med den, men det kan vara ett tryck från släkten att få se ännu en baby i släktklenoden. Min ena svigerinna tyckte både att vi skulle döpa sonen och att dopskjolen skulle användas av honom också. So what egentligen? Är dopskjolen verkligen en kristen symbol? Jag vet inte. Är det inte som ett plagg vilket som helst, nåt man kan likna med en bröllopsklänning. Fina kläder för ett speciellt tillfälle?
la Flaca Skrevet 22. juni 2004 #57 Skrevet 22. juni 2004 Det eneste jeg sier er at jeg syns det er merkelig at de velger å kaller et dikt for en salme. Jeg ser nå at det ikke er HEF som har skrevet dette diktet' date=' og da blir saken litt anderledes...[/quote'] Er det ikke nettop navnet på diktet det da? I svigermormors begravelse brukte de en sang som het "Salme". Den var en hyllest til livet, og hadde ikke noe med religion å gjøre...
Gjest Siri- Skrevet 22. juni 2004 #58 Skrevet 22. juni 2004 Jo, riktig La Flaca. Diktet heter "Salme", med hermetegn.
Bø Skrevet 22. juni 2004 #59 Skrevet 22. juni 2004 Jeg trodde "Salme" var noe noen i HEF hadde skrevet. Jeg skjønner at det var en feiloppfatning. :oops: Også kan jeg tilføye dette om dåpskjole og dåpslue, tatt fra et hefte om dåp: "Bibelen bruker ofte klær som bilder i sitt symbolspråk... At dåpskjolen er hvit, er et symbol på den renhet barnet får som gave i dåpen. Det kles i Kristi rene drakt. At dåpskjolen er så lang, er et symbol på at barnet skal vokse i tro, at det skal "vokse i kjennskap til Gud", som det står i bibelen. Også dåpsluen er et symbol. I gamle dager ble den ofte kalt for "Christen-huen" eller "stride-huen", med tanke på det som Paulus kaller for "troens hjelm". Dåpsluen er et tegn på at barnet er kalt til tro, kalt til et liv i forsakelse, tro og tjeneste, kalt til å "stride troens gode strid" i en verden der det gode og det onde kjemper om herredømme." Såvidt jeg vet er ikke brudekjolen et slikt kristent symbol.
la Flaca Skrevet 22. juni 2004 #60 Skrevet 22. juni 2004 Såvidt jeg vet er ikke brudekjolen et slikt kristent symbol. Men en HVIT kjole skal ihvertfall symbolisere at man er jomfru når man står brud! Jeg innbiller meg at den typiske hvite brudekjolen er kirkens påfunn, men kan jo ta feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå