Iselilja Skrevet 18. juni 2004 #1 Skrevet 18. juni 2004 Er dine barn døpt? I så fall hvorfor valgte du og døpe? Og hvis de ikke er det, hvorfor valgte du det? Jeg har ikke barn, men er selv ikke døpt og heller ikke medlem av statskirka.
Gjest lilletroll Skrevet 18. juni 2004 #2 Skrevet 18. juni 2004 Jeg står i statskirken, og er selv døpt, og vi valgte å døpe datteren vår. Mest av tradisjon, men vi synes at det er riktigere at hun selv kan velge seg UT når hun blir stor nok til å bestemme selv, heller enn at hun må velge seg INN.
*Lene* Skrevet 18. juni 2004 #3 Skrevet 18. juni 2004 Selv er jeg både døpr, konfirmert og gift i kirken. Men da min sønn ble født, levde jeg sammen med faren hans som IKKE for enhver pris ville døpe barnet! Hadde jeg fått barn med min nye mann, ville vi døpt barnet!
la Flaca Skrevet 18. juni 2004 #4 Skrevet 18. juni 2004 Jeg kommer ikke til å døpe datteren min. Jeg er ikke medlem av statskirken, og kan ikke stå for at hun vil oppdras i den kristne tro. Pappan er medlem, men ikke kristen. Jeg har såpass respekt for de ulike religionssamfunn at jeg ikke kan delta i slike livsriter i kristen regi når jeg verken tror eller praktiserer. Jeg vet det er mange som gjennomfører kristen dåp, konfirmasjon, bryllup og bisetelse fordi det er tradisjon, vane, hyggelig, vakkert osv., men for meg blir det hykleri og en slags "saueflokk-mentalitet". Kanskje er det en arv jeg har med meg fra mine egne foreldre. Jeg har alltid blitt oppdratt til å tenke selv, og stå for alt jeg foretar meg med hensyn til livssyn.
Furstina Skrevet 18. juni 2004 #5 Skrevet 18. juni 2004 Vi har inte heller döpt vår son. Varken min man eller jag är med i något religionssamfund. I Sverige FÅR vi inte döpa vår son eftersom vi inte är medlemmar i Svenska Kyrkan, det tycker jag är bra. Det viktigaste är dock att vi inte tror och inte ser någon mening i en cermoni för att ta upp vårt barn i Guds och Jesu församling. Precis som la Flaca skriver så kan vi inte stå för dopslöftet. För mig och min man skulle det vara ett stort hyckleri att döpa sonen när vi är så uttalat "okristna" (kanske ska vi sätta benämningen ateist här) Jag har dock respekt för de som ÄR kristna och döper sina barn, gifter sig kyrkligt osv.
LilleBille Skrevet 18. juni 2004 #6 Skrevet 18. juni 2004 Nei mine barn er ikke døpt - og jeg er heller ikke medlem av statskirken.
Suzy Skrevet 18. juni 2004 #7 Skrevet 18. juni 2004 Nix - datter'n er ikke døpt og heller ikk emedlem av statkirken. Det er et valg hun kan få lov til å gjøre selv når den tid kommer
Gjest 3llie Skrevet 18. juni 2004 #8 Skrevet 18. juni 2004 Selv er jeg døpt og konfirmert i kirken, men er ikke kristen og har planer om å melde meg ut av statskirken. Faren til barnet mitt er human etiker så vi valgte da å ha en navnfest ved HEF. Neste barn vil også komme til å ha navnfest.
mari Skrevet 18. juni 2004 #9 Skrevet 18. juni 2004 Begge mine to har hatt navnefest i regi av HEF, og det har utelukkende vært positvt. Har også giftet og konfirmert meg i regi av dem (veldig fornøyd :-) ) Jeg er på ingen måte kristen og det å tvinge på et uskyldig barn en relgion jeg ikke tror på er helt utelukket for meg. Da kan de heller velge om de vil bli medlem av et eller annet trossamfunn når de er store nok til å ta det valget (De er heller ikke meldt inn i HEF av samme grunn.).
Gjest HEF'er Skrevet 18. juni 2004 #10 Skrevet 18. juni 2004 ..og av nettopp den grunn kan man heller ikke bli meldt inn i HEF før man er 15 år. Vi mener at dette er et valg man må ta aktivt selv. Ikke noe foreldre skal bestemme på barnets vegne.
Gjest Starya Skrevet 18. juni 2004 #11 Skrevet 18. juni 2004 Sønnen min er ikke døpt fordi jeg er ikke kristen.
la Flaca Skrevet 18. juni 2004 #12 Skrevet 18. juni 2004 Syns det er så rart at det bare er ikke-kristne og folk som ikke har døpt ungene sine som svarer her jeg... :-?
MiniMjau Skrevet 18. juni 2004 #13 Skrevet 18. juni 2004 hvordan blir navnet "registrert" hvis du velger å ikke døpe barnet eller ha hef-navnefest? dumt spm kanskje...jeg bare lurer....
Arkana Skrevet 18. juni 2004 #14 Skrevet 18. juni 2004 hvordan blir navnet "registrert" hvis du velger å ikke døpe barnet eller ha hef-navnefest? dumt spm kanskje...jeg bare lurer.... Dåp eller navnefest har ingenting med å gi barn navn å gjøre. Man sender et skjema til Folkeregisteret hvor man skriver ned barnets navn.
Arkana Skrevet 18. juni 2004 #16 Skrevet 18. juni 2004 hva er da navnefest? Kun en markering. Personlig skjønner jeg ikke poenget med navnefesten, men det får så være. Vi har ikke barn enda, men de skal ikke døpes og jeg har ingen interesse av navnefest eller annet som har med HEF å gjøre heller. Jeg er ikke døpt jeg heller.
Gjest 3llie Skrevet 18. juni 2004 #17 Skrevet 18. juni 2004 hva er da navnefest? Borgerlig navnefest er en seremoni for å feire at et barn er født og har fått et eget navn.
tuji Skrevet 18. juni 2004 #18 Skrevet 18. juni 2004 Vi har et barn på vei, og skal døpe det. Vi er kristne begge to, derfor er det naturlig for oss. Om barnet selv tar et annet standpunkt senere i livet, vil vi selvsagt respektere det.
Furstina Skrevet 18. juni 2004 #19 Skrevet 18. juni 2004 Kun en markering. Personlig skjønner jeg ikke poenget med navnefesten, men det får så være. Vi har ikke barn enda, men de skal ikke døpes og jeg har ingen interesse av navnefest eller annet som har med HEF å gjøre heller. Jeg er ikke døpt jeg heller. VI har inte haft en namnfest men jag förstår syftet - precis som syftet med borgerlig konfirmation. Det finns inte borgerlig konfirmation i Sverige och jag tror att det leder till att fler konfirmerar sig kristet - även om de inte är kristna. Själva "festen" är viktig i många familjer. Att få samlas kring det nyfödda barnet, ge gåvor och få dricka kaffe och äta kakor tillsammans. Många släktingar som ser fram emot dopet ser lika mycket fram emot en annan typ av kalas eller firande. Det är en markering och en festligeht för den nya babyn och dess föräldrar. Det är framför allt ett alternativ till dop.
Gjest Muslingen Skrevet 18. juni 2004 #20 Skrevet 18. juni 2004 Min datter er ikke døpt. Men det er kun fordi vi var mitt i en flyttesjau, og etter flyttingen ble det ikke noe av liksom. Synes det er like greit om hun velger sånt selv når hun blir stor. Men får jeg barn med min mann, blir nok barna våre døpt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå