Gå til innhold

Hvorfor IKKE få barn nr.3?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror et sentralt spørsmål ALLE kommende foreldre må stille seg i dag, er:

Kunne jeg klart å vært alene med alle disse ungene ved samlivsbrudd? Gjerne minst halvparten av tiden (ved 50/50-ordning)? Kunne jeg klart å levd greit hvis jeg ble alene med tre unger? Hva hvis den tredje ungen viser seg å ha ADHD eller trenger ekstra oppfølging på andre måter?

Det er liksom ikke som før i tida, hvor ekteskap stort sett varte livet ut. I dag bryter folk relativt lett ut av etablerte forhold. Og man vet aldri hva partneren tenker, eller kommer til å tenke om noen år. Har selv en venninne som ble forlatt av mannen i fjor, temmelig ut av det blå. Følelsene hadde sluknet. Nå er hun alene med tre unger under 10 år minst 70% av tida, og jeg ser jo at det er beintøft. Greit nok at hun får hvile de dagene hun er uten barna, men når hun har dem så springer hun frem og tilbake og føler ikke alltid hun får gitt barna individuell oppmerksomhet. Dessuten må hun jobbe mye, ettersom hun har dårligere råd som enslig.

Jeg synes det høres skikkelig kjipt ut, og tar ikke sjansen personlig. Jeg venter nummer to nå, fordi mannen og jeg mener at eldstemann bør få et søsken. Men så er det stopp. To barn er akkurat så mye som jeg tror jeg kunne klart greit alene, og nok til at jeg har fått dekket det største morsbehovet mitt også. Dessuten er det lettere for besteforeldre å være barnevakt for to unger enn tre. Klart det sikkert hadde vært koselig med enda et lite nurk om et par år, men det får rett og slett bare nedprioriteres. Den tiden og pengene vi hadde brukt på nummer tre, vil vi heller bruke på parforholdet, og sørge for at vi ikke ender opp som statistikk vi også. Så vi velger å være veldig fornøyd med de to vi har allerede (eller snart, da).

Det er slik vi tenker, ihvertfall :)



Anonymous poster hash: 09ee7...9e6
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror ikke jeg.

Eller, det kan sikkert forekomme, men min erfaring (gjennom noen år med barnehage- og skolebarn, og diverse aktiviteter) er at de foreldrene som gjør mest ikke nødvendigvis er de som klager mest.

Å ha tre barn som er langt over gjennomsnittet krevende og trenger særdeles oppfølging er ganske sikkert en utfordring. Men tre barn i seg selv bør ikke skremme vannet av noen, verken i forhold til arbeidsmengde eller logistikk :)

Hva har klaging med saken å gjøre? Jeg klager da ikke over å følge opp barna, der gjør jeg med glede.

Jeg har samtidig valgt å ha bare to barn. Blant annet synes jeg det er viktig å tilbringe tid alene med hvert barn hver uke. Nå tar det to av våre ettermiddager (min mann får på samme tid også alenetid med hvert barn siden vi har bare to). Å skulle få til alenetid med hvert barn på denne måten om man hadde tre, ville tatt nesten hver ettermiddag.

Vi er også veldig glad i å reise. Nå har vi "en hver" og synes vi trenger det på de reisene vi ønsker oss.

Dette handler ikke om bra/dårlig. Det handler om å kjenne SINE ønsker for sin familie.

Vi hadde ikke hatt noe problem med å følge opp en hel hjem barn. Men når vi gjør det PÅ VÅR MÅTE har vi egentlig ikke kapasitet for mer enn to.

Anonymous poster hash: 30c2c...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mange svar på hvorfor vi vil ha nr.3, men ønsker å få frem alle ulempene, slik at vi kan vurdere hvor ille det kan bli. ;)

Ingen attpåklatt nei, de andre er også små.

Anonymous poster hash: f16b5...f1d

Reint praktisk. Alle søsken moderasjoner/familiepakker er 2+2.

4 kan leie et hotellrom (m.2 barnesenger), 5 må ha to rom.

Aldri ha et ledig plass i bilen, den er alltid full hvis du ikke går for MPV..

Nei, nabogutten kan ikke bli med sønnen din på badeland.

Du må opp i størrelse i bil hvis du har Octavia / Golf / V50 det for for trangt. Minst V70, Mondeo, S-Max, suberb eller Passat. Husk at du må ha 3 i bredden + barnevogn/stelleveske mm i bagasjen. Om du ikke er vedlig bemidlet betyr det "gammel" bil.

Barn koster penger, alle ferier blir 20% dyrere (minst). USA turen går opp fra 28 til 35.000 bare i fly.

Totalt regner man et barn, i dagens penger, koster ca.1.300.000 frem til 18 år, som et minimum.

De fleste nye hus har 1 bad, 3 soverom og 1 stue kjøkken løsning. Du bør helst 2 stuer.Stue og peisetue om du noensinne har tenkt å sloss med PS3 spillere for å se nyhetene.. . Du trenger i praksis 2 bad og 4 soverom. Da er utvalget betydlig mindre og prisene deretter. Sjekk finn.no og søk på 4 soverom. Surprise...

De skal ikke bare lages de skal følges opp. Logistikken med fotball, idrett, svømming , håndball, barnebursdager, (dine 3 og de 20 andre i klassen x 3. det kan bli 60 bursdager pr.år + familie og venner.). + lekser, foreldremøter, dugnader og samtaler. Hvor mange dager har man egentlig?

Når de 2 første ENDELIG begynner på skolen og man er ferdig med barnehage må man starte på nytt med bleier og matpakker. Kan knekke motovasjonen til den beste.

Har man 2 friske og velger å kaste loddet pånytt er sjangsen liten, men alikevel der, for et barn med spesielle behov eller tvillinger.

Men mange andre har klart det før, det klarer sikker dere også. Men det er mye arbeid over enda lengre tid. Man utsetter tiden frem til barna klarer seg selv og voksne kan gjøre voksenting enda noen fremover i tid. Når skal man egentlig få tid til å spise på restaurant og gå på kino KUN dere 2 som kjærester igjen??

Endret av Commander
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre (siste hadde en tvilling). Nå er mine blitt store, en på videregående, en på 10 trinn og en på 7 trinn. Vi har en normal bil, men to ekstra seter (som ligger i garasjen) To bad og fire soverom. Men har to ekstra rom oppe, som skal gjøres om til soverom til eldste. Ene rommet er hobbyrom. Bor i et eldre sommerhus, som er omgjort til helårsbolig. Har pusset opp huset etter hvert som vi har spart opp penger. Og så ble jeg gravid når vi pusset opp. Bor ikke langt fra barneskolen og fotballbanen. Så de har gått på trening. Barna har vært flink til å hjelpe hverandre med lekser, dersom de trenger hjelp.

Ferier har vi brukt til campingturer, med camplett. Brukte telt da vi hadde større bil. I år er det fly og leiebil, men vi bor privat.



Anonymous poster hash: e9a08...545
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hørt at det er vanskelig å være i midten av en søskenflokk på 3.

Synes å være to søsken er idèelt.



Anonymous poster hash: 1f45d...f6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette handler ikke om bra/dårlig. Det handler om å kjenne SINE ønsker for sin familie.

Anonymous poster hash: 30c2c...a2d

Det er jeg enig i.

Og saken lar seg egentlig ikke diskutere, nettopp fordi de som har valgt to barn har gjort det ut fra sine grunner (for eksempel at man synes det blir for travelt, ikke får fulgt opp skikkelig, synes det blir praktisk vanskelig), mens de som har valgt tre som oftest har landet på akkurat motsatt konklusjon.

At det ikke handler om bra/dårlig er også helt sant (samtidig som argumentene i seg selv kan leses som nettopp det). Sånn sett må jo bare TS og mannen finne ut hvor landet ligger for sin egen del og velge ut fra det.

Jeg skjønner veldig godt at noen ønsker seg to barn- eller ett, for den saks skyld-, men det er klart at når du møter argumenter a la "Folk må jo gjøre som de vil, men vi foretrekker å ta ordentlig vare på barna våre, vi!", så kan det høres like mye ut som et angrep på andres valg enn en begrunnelse for sitt eget ;)

Nå tror jeg nok at folk er ganske fintfølende på dette temaet også- det har jo vært flere likelydende tråder i det siste med enda høyere temperatur (bare å slenge på noe om aldersforskjell også, så råder det rene kaos...) :ler:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg tror dere rett og slett må kjenne etter i forhold til eget ønske og kapasitet, for dette varierer veldig.

For meg blir det bare snålt å lese at noen føler at det er vanskelig å følge opp tre barn, jeg kan ikke skjønne hva den vanskeligheten skulle bestå i- men noen føler det jo tydeligvis slik og de har like mye rett til å mene at det er slitsomt som at andre mener at det ikke er det.

Men det skulle være interessant å se hvor mange som faktisk har tre barn som svarer, og om de i så fall er positive eller negative...

Enig med deg.. man føler som man vil.

Jeg har tre barn, hadde egentlig tenkt å få fire jeg da men endte med tre. Ikke fordi jeg syntes fire virket avskrekkende, ikke fordi jeg trodde forholdet ble verre eller at jeg fikk mindre tid til de tre andre. Men, det ble bare sånn og det har vært helt greit. Jeg føler ikke at tre er mer jobb enn to, nå ha jeg vært heldig for mine barn har omtrent ikke vært syke og det har ikke vært noe annet som har vært spesielt krevende heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i.

Og saken lar seg egentlig ikke diskutere, nettopp fordi de som har valgt to barn har gjort det ut fra sine grunner (for eksempel at man synes det blir for travelt, ikke får fulgt opp skikkelig, synes det blir praktisk vanskelig), mens de som har valgt tre som oftest har landet på akkurat motsatt konklusjon.

At det ikke handler om bra/dårlig er også helt sant (samtidig som argumentene i seg selv kan leses som nettopp det). Sånn sett må jo bare TS og mannen finne ut hvor landet ligger for sin egen del og velge ut fra det.

Jeg skjønner veldig godt at noen ønsker seg to barn- eller ett, for den saks skyld-, men det er klart at når du møter argumenter a la "Folk må jo gjøre som de vil, men vi foretrekker å ta ordentlig vare på barna våre, vi!", så kan det høres like mye ut som et angrep på andres valg enn en begrunnelse for sitt eget ;)

Nå tror jeg nok at folk er ganske fintfølende på dette temaet også- det har jo vært flere likelydende tråder i det siste med enda høyere temperatur (bare å slenge på noe om aldersforskjell også, så råder det rene kaos...) :ler:

Haha. Den er god. Nesten som når jeg hører foreldre som er skikkelig "hønemor". Så kommer unnskyldning fra andre. De har jo bare et barn veit du?! OG de sleit lenge med å bli gravide.

Og som flerbarnsfar tenker jeg da at vi som har flere tar det ikke så nøye siden vi har flere og lett lager flere ved behov.

De mener det sikkert ikke noe galt. Men det kommer alikevel feil ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for alle svar!

Vet det er umulig å diskutere, men likevel nyttig å høre synspunkter. Det jeg ser for meg som mest utfordrene er søvnmangel og barnevakt (som vi har lite av i utgangspunktet).

Og jeg og mannen skal aldri gå fra hverandre! :opplyser: (Ok, vet at det kan skje den beste..)

Reint praktisk. Alle søsken moderasjoner/familiepakker er 2+2.

4 kan leie et hotellrom (m.2 barnesenger), 5 må ha to rom.

Aldri ha et ledig plass i bilen, den er alltid full hvis du ikke går for MPV..

Nei, nabogutten kan ikke bli med sønnen din på badeland.

Du må opp i størrelse i bil hvis du har Octavia / Golf / V50 det for for trangt. Minst V70, Mondeo, S-Max, suberb eller Passat. Husk at du må ha 3 i bredden + barnevogn/stelleveske mm i bagasjen. Om du ikke er vedlig bemidlet betyr det "gammel" bil.

Barn koster penger, alle ferier blir 20% dyrere (minst). USA turen går opp fra 28 til 35.000 bare i fly.

Totalt regner man et barn, i dagens penger, koster ca.1.300.000 frem til 18 år, som et minimum.

De fleste nye hus har 1 bad, 3 soverom og 1 stue kjøkken løsning. Du bør helst 2 stuer.Stue og peisetue om du noensinne har tenkt å sloss med PS3 spillere for å se nyhetene.. . Du trenger i praksis 2 bad og 4 soverom. Da er utvalget betydlig mindre og prisene deretter. Sjekk finn.no og søk på 4 soverom. Surprise...

De skal ikke bare lages de skal følges opp. Logistikken med fotball, idrett, svømming , håndball, barnebursdager, (dine 3 og de 20 andre i klassen x 3. det kan bli 60 bursdager pr.år + familie og venner.). + lekser, foreldremøter, dugnader og samtaler. Hvor mange dager har man egentlig?

Når de 2 første ENDELIG begynner på skolen og man er ferdig med barnehage må man starte på nytt med bleier og matpakker. Kan knekke motovasjonen til den beste.

Har man 2 friske og velger å kaste loddet pånytt er sjangsen liten, men alikevel der, for et barn med spesielle behov eller tvillinger.

Men mange andre har klart det før, det klarer sikker dere også. Men det er mye arbeid over enda lengre tid. Man utsetter tiden frem til barna klarer seg selv og voksne kan gjøre voksenting enda noen fremover i tid. Når skal man egentlig få tid til å spise på restaurant og gå på kino KUN dere 2 som kjærester igjen??

Jeg er såå glad for at jeg ikke lever i denne verdenen som du beskriver!

Vi bor langt ute på landet med stort hus (potensielt 5 soverom), 2 bad og 3 stuer, eier huset. Har også et par hytter på fjellet som vi bruker i helger og ferier. Har 7-seters bil, og ingen plan om å feriere i USA. Jobben vår gjør at vi har flaks om vi får ei sammenhengene uke pr. år. Gjett hva vi jobber som… ;)

De familiepakkene jeg har sett til nå er for 2+2, og ett ekstra barn koster 100-200kr, det takler vi.

Hvis vi skal ha et tredje barn skjer det forhåpentligvis fort, noe som betyr at ungene blir tette i avstand og følge hverandre tett gjennom bleietid, bhg., skole osv. Dermed blir det snart mulig med en kinotur. ;)

I klassene her går det maks 8-10 elever i hver, og barnebursdagene tar ikke av som mange andre steder.

Verden er mye bedre med tre barn, bare se på Kinderegg, de kommer i trepakk!

:danse:



Anonymous poster hash: f16b5...f1d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hørt at det er vanskelig å være i midten av en søskenflokk på 3.

Synes å være to søsken er idèelt.

Anonymous poster hash: 1f45d...f6d

Jeg bare signerer denne veldig sterkt. Jeg er det midterste barnet. Aldri først med noe, aldri sist med noe. De oppfant uttrykket "dritten i midten" for en grunn.

Anonymous poster hash: 4c4a5...5ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare signerer denne veldig sterkt. Jeg er det midterste barnet. Aldri først med noe, aldri sist med noe. De oppfant uttrykket "dritten i midten" for en grunn.

Anonymous poster hash: 4c4a5...5ad

Men om det oppfattes som et problem eller ikke er vel forskjellig fra person til person?

De som selv har flere søsken og velger å få flere barn kan ikke ha opplevd det som så traumatisk?

Anonymous poster hash: 369d6...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det oppfattes som et problem eller ikke er vel forskjellig fra person til person?De som selv har flere søsken og velger å få flere barn kan ikke ha opplevd det som så traumatisk? Anonymous poster hash: 369d6...54e

Jeg har hatt dårlig forhold til mine søsken, er midterst. Men det har ingenting å si når det kommer til å velge om mitt barn skal ha søsken eller ikke.

Alle vet at søsken kan hate og elske hverandre. Det er gambling å få mer enn ett barn.

Anonymous poster hash: a2a1c...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor pleide alltid å si at når du får,

Barn nr1 er det en hektisk tid med mange bekymringer.

Barn nr2 er en herlig tid med ro og overskudd.

Barn nr3 bare kommer, og det går lett som

en plett.

:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hvorfor folk vil ha 3,4,5 barn… Er det "lavstatus" å bare ha 1-2 barn?

Føler det er et enormt mas og press om å ha en skokk med unger.

Vi har 1 barn og er fornøyd med det. Barnet får all oppmerksomheten det trenger, og vi får muligiheten til å gjøre som vi vil… Vi får selvfølgelig ofte høre f.eks "stakkars, blir ikke det stusselig da?" etc… Har det som plommen i egget vi ;-)



Anonymous poster hash: f99c9...be2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor pleide alltid å si at når du får,

Barn nr1 er det en hektisk tid med mange bekymringer.

Barn nr2 er en herlig tid med ro og overskudd.

Barn nr3 bare kommer, og det går lett som

en plett.

:)

Min venninne med 3 barn er ikke enig; hun og mannen fikk en planlagt attpåklatt og hun sa det var forferdelig slitsomt! Fra å ha to stykker, nok tid til hver og til hverandre som partnere, så ble det bare tid til barna etter nr 3 kom. Selvfølgelig elsker de siste barnet også, men hun ville ikke anbefalt det til andre, det ble såpass mye arbeid og lite egentid til de voksne.

Anonymous poster hash: 3eb3c...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Vi vurderer sterkt barn nr.3, men grubler stadig på om det er lurt. Vi har det jo så fint og ganske enkelt nå, og vi vet hva vi har, ikke hva vi får osv. Vil gjerne prøve å se alle grunner til å IKKE få det tredje barnet.

Så, hvorfor skal vi droppe barn nr.3?

Anonymous poster hash: f16b5...f1d

Ingen grunn til det hvis dere vil ha en nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reint praktisk. Alle søsken moderasjoner/familiepakker er 2+2.

4 kan leie et hotellrom (m.2 barnesenger), 5 må ha to rom.

Aldri ha et ledig plass i bilen, den er alltid full hvis du ikke går for MPV..

Nei, nabogutten kan ikke bli med sønnen din på badeland.

Du må opp i størrelse i bil hvis du har Octavia / Golf / V50 det for for trangt. Minst V70, Mondeo, S-Max, suberb eller Passat. Husk at du må ha 3 i bredden + barnevogn/stelleveske mm i bagasjen. Om du ikke er vedlig bemidlet betyr det "gammel" bil.

Barn koster penger, alle ferier blir 20% dyrere (minst). USA turen går opp fra 28 til 35.000 bare i fly.

Totalt regner man et barn, i dagens penger, koster ca.1.300.000 frem til 18 år, som et minimum.

De fleste nye hus har 1 bad, 3 soverom og 1 stue kjøkken løsning. Du bør helst 2 stuer.Stue og peisetue om du noensinne har tenkt å sloss med PS3 spillere for å se nyhetene.. . Du trenger i praksis 2 bad og 4 soverom. Da er utvalget betydlig mindre og prisene deretter. Sjekk finn.no og søk på 4 soverom. Surprise...

De skal ikke bare lages de skal følges opp. Logistikken med fotball, idrett, svømming , håndball, barnebursdager, (dine 3 og de 20 andre i klassen x 3. det kan bli 60 bursdager pr.år + familie og venner.). + lekser, foreldremøter, dugnader og samtaler. Hvor mange dager har man egentlig?

Når de 2 første ENDELIG begynner på skolen og man er ferdig med barnehage må man starte på nytt med bleier og matpakker. Kan knekke motovasjonen til den beste.

Har man 2 friske og velger å kaste loddet pånytt er sjangsen liten, men alikevel der, for et barn med spesielle behov eller tvillinger.

Men mange andre har klart det før, det klarer sikker dere også. Men det er mye arbeid over enda lengre tid. Man utsetter tiden frem til barna klarer seg selv og voksne kan gjøre voksenting enda noen fremover i tid. Når skal man egentlig få tid til å spise på restaurant og gå på kino KUN dere 2 som kjærester igjen??

Du konstruerer problemer. Selvsagt er det litt mer logistikk med tre barn fremfor ett eller to, men det er mange løsninger som passer for familier på fem.

Mange hoteller har familierom med plass til 5.

De fleste store bilfabrikantene har 7-setere som ikke koster mer enn en alminnelig stasjonsvogn.

Mange hus har fire soverom, to bad og to stuer.

Antall dager en må følge opp barna blir neppe flere med tre fremfor to barn. Du må bare levere flere steder samme dag.

Får man barna med to års mellomrom, blir det ikke så veldig mye lenger småbarnsperiode. Faktisk akkurat like lang som om man har to bar med fire års mellomrom.

Jeg klarer ikke å se at det er lettere å gå ut som kjærester med to barn fremfor tre. Du lar vel ikke barna på 4 og 6 være alene hjemme? Man må ha barnevakt uansett.

Risikoen for syke barn m.m. er selvfølgelig til stede, men jeg synes ikke det er noe godt argument. Da kan man jo føre argumentet om at med tre barn er det flere muligheter for å ha barn som vokser opp og blir lykkelige. (jeg liker for øvrig ingen av argumentene).

Tre barn er hyggelig, utfordrende og til tider veldig slitsomt. Det var det med to også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det oppfattes som et problem eller ikke er vel forskjellig fra person til person?

De som selv har flere søsken og velger å få flere barn kan ikke ha opplevd det som så traumatisk?

Anonymous poster hash: 369d6...54e

Det er jo en selvfølge at det oppleves forskjellig fra person til person, da vi er forskjellige alle sammen. Men det er jo ikke til å komme unna at du verken er dine foreldres aller første barn, eller minstemann som er sistemann til å vokse opp. Og det øker nok sjansene for å føle seg litt glemt der man står i midten.

Anonymous poster hash: 4c4a5...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å IKKE få nr 3 fordi:

1. Bare fordi vi nå endelig har litt overskudd og litt fritid, hvorfor skal vi bruke opp alt på å få enda et barn?

2. Vi bor altfor trangt til å få enda et barn

3. Vi har egentlig ikke økonomi til å kjøpe større biler og med tre barn MÅ vi ha større biler..

4. De to barna vi har forstyrrer hverandre litt i fht nattesøvnen, trenger vi virkelig enda en natteravn slik at kaoset blir komplett?

5. Hva om vi får tvillinger, kolikkunge eller et barn med spesielle behov?

6. Vi har veldig lite hjelp med barna og med TRE barn får vi neppe en alenehelg som kjærester før om 7-8 år.

Men jeg savner nr 3 ofte ;)



Anonymous poster hash: f1535...118
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...