SiMa Skrevet 5. juni 2014 #21 Skrevet 5. juni 2014 PS. Hvis du ber dem fjerne blindtarmen mens de først er i gang, sier de nok nei til det. Det gjorde de med meg i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #22 Skrevet 5. juni 2014 Hei! Jeg er anestesisykepleier, og vil bare si at det kommer til å gå veldig fint. På sykehuset hvor jeg jobber, opererer vi hundrevis av mennesker hver uke, og alle overlever! Veldig mange er nervøse, spesielt unge folk. Men etter at operasjonen er ferdig sier nesten alle, at de ikke skjønner hvorfor de grudde seg til dette. Når du kommer inn på operasjonsstuen, blir du koblet til overvåkningsutstyr, får en kanyle i hånden hvor det gis medisin og væske. Deretter legger de en maske på ansiktet ditt som du skal puste i til du sovner. Fra denne masken kommer det bare oksygen, sovemedisinen får du intravenøst. Du sovner i løpet av få minutter, og våkner samme stedet når kirurgen er ferdig. Du skriver at du er redd for allergiske reaksjoner, dette skjer veldig sjelden!! Og dersom du skulle reagere på noe, så har vi klar adrenalin og annen medisin som stopper den allergiske reaksjonen umiddelbart. Så dette er ikke noe å bekymre seg for !! Masse lykke til! Anonymous poster hash: ddd22...5f8 Nå begynte jeg å gråte litt faktisk, av lettelse. Dette var skikkelig godt å lese. Jeg er ikke TS, men må kanskje ha en behandling i narkose og har allerede begynt å bli engstelig fordi jeg aldri har vært i narkose før. I likhet med TS har jeg tenkt på allergisk reaksjon. Tusen takk, jeg er så glad for de fine folka i helsevesenet. Anonymous poster hash: c7fa8...fc8 4
Gjest avocadoen Skrevet 5. juni 2014 #23 Skrevet 5. juni 2014 PS. Hvis du ber dem fjerne blindtarmen mens de først er i gang, sier de nok nei til det. Det gjorde de med meg i alle fall. Hvorfor skal de fjerne blindtarmen min?
Gjest avocadoen Skrevet 5. juni 2014 #24 Skrevet 5. juni 2014 Vanlig lokalbedøvelse kan du ikke få ved kikkhullsoperasjon. Noen ganger kan du få spinalbedøvelse (?) som settes i ryggen, da er du våken under hele operasjonen. Jeg skjønner godt at du heller vil det, er selv livredd for narkose. Om du kan få spinalbedøvelse avhenger blant annet av hvor høyt på kroppen du skal opereres. Jeg opererte galleblæra, det var for høyt oppe. Jeg vet at andre som har hatt operasjoner i underlivet har fått spinalbedøvelse. På denne andre siden, det er ganske greit å sove gjennom alt sammen også. Og hvis du får en allergisk reaksjon er de klare til å takle det, de har medisiner og utstyr liggende klart hvis noe skulle skje. Og anestesipersonell er nok de som er best drillet i å takle akutte situasjoner som det. Det som hjalp meg var å få en samtale med den narkoselegen som skulle være til stede under operasjonen, det var ikke nok å snakke med en tilfeldig lege som tok runden og forklarte generelt om narkose. Det er også vanlig å få noe beroligende både kvelden før og samme dag. Hvis du ikke blir innlagt dagen før kan du få en resept av fastlegen, det er ganske rutine for dem. Lykke til. Jo, jeg kan visst få lokalbedøvelse men jeg skal ha en diagnostisk operasjon og ikke noe mer enn det, så varierer vel når man kan få det eller ikke. Jeg har diagnosen endometriose da, men de skal se med kamera likevel
Gjest avocadoen Skrevet 5. juni 2014 #25 Skrevet 5. juni 2014 Hei! Jeg er anestesisykepleier, og vil bare si at det kommer til å gå veldig fint. På sykehuset hvor jeg jobber, opererer vi hundrevis av mennesker hver uke, og alle overlever! Veldig mange er nervøse, spesielt unge folk. Men etter at operasjonen er ferdig sier nesten alle, at de ikke skjønner hvorfor de grudde seg til dette. Når du kommer inn på operasjonsstuen, blir du koblet til overvåkningsutstyr, får en kanyle i hånden hvor det gis medisin og væske. Deretter legger de en maske på ansiktet ditt som du skal puste i til du sovner. Fra denne masken kommer det bare oksygen, sovemedisinen får du intravenøst. Du sovner i løpet av få minutter, og våkner samme stedet når kirurgen er ferdig. Du skriver at du er redd for allergiske reaksjoner, dette skjer veldig sjelden!! Og dersom du skulle reagere på noe, så har vi klar adrenalin og annen medisin som stopper den allergiske reaksjonen umiddelbart. Så dette er ikke noe å bekymre seg for !! Masse lykke til! Anonymous poster hash: ddd22...5f8 Tusen takk!!
Gjest avocadoen Skrevet 5. juni 2014 #26 Skrevet 5. juni 2014 Forstår du er nervøs, det er en helt ny type sitasjon og man mister jo litt kontrollen. En liten trøst er at anestesispl og lege som har ansvar for deg er utrolig flinke! De er noen av de i helsevesenet som har mest trening på akutte situasjoner. Skulle det oppstå noe så er du i de beste hender, og ifht, allergisk reaksjon så er nok adrenalin liggende i samme rom. Dette er situasjoner som de er trent på å takle:) Lykke til! Jeg har møtt gynekologen som skal operere meg også, så jeg er veldig trygg på at akkurat det går fint for han vet hva han gjør, men det var det der med at jeg er redd for å ikke våkne igjen. Jeg skjønner vel nå at den frykten er litt lite rasjonell osv, men ja.. er fortsatt nervøs men glad for at jeg startet denne tråden for nå er jeg ikke like redd 1
Gjest Dizzy88 Skrevet 5. juni 2014 #27 Skrevet 5. juni 2014 (endret) Der er noe trøst i å høre andres erfaringen ja. Men i bunn og grunn må en bare få det overstått Helt normalt at du er nervøs! Endret 5. juni 2014 av Dizzy88
Gjest Hyssingen Skrevet 5. juni 2014 #28 Skrevet 5. juni 2014 PS. Hvis du ber dem fjerne blindtarmen mens de først er i gang, sier de nok nei til det. Det gjorde de med meg i alle fall. Det spurte jeg om de kunne gjøre også, siden de nå var der inne og romsterte. De sa nei.
SiMa Skrevet 5. juni 2014 #29 Skrevet 5. juni 2014 Hvorfor skal de fjerne blindtarmen min? Min tankegang da jeg ble operert (og jeg var vettskremt) var at dette gjør jeg ALDRI noensinne igjen, jo mer de får gjort med en gang, jo bedre. Og blindtarmen har jo ingen kjent funksjon, og så lenge du har den er det en risiko for at du får blindtarmbetennelse og trenger en akutt operasjon.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #30 Skrevet 5. juni 2014 Jeg er allergisk mot alt mulig, men ble puttet i narkose en gang (mot min vilje....), og det gikk fint. Husker bare at legen sa at jeg skulle få slappe av litt. Så satte han et eller annet i veneflonen, og jeg slokna fullstendig. Borte vekk. Var ikke ekkelt eller skummelt. Anonymous poster hash: 195c1...aa8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #31 Skrevet 9. juni 2014 Hei! Jeg skal opereres (kikhullsoperasjon) om ikke så mange dager og jeg er så nervøs nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Det jeg er redd for er selve narkosen. Jeg har aldri vært i narkose før og selv om sannsynligheten er liten for allergisk reaksjon så er sannsynligheten der likevel. Det er ikke risikofritt. Så jeg lurer på hva jeg kan gjøre med dette? Kan jeg ringe og spørre om det er en mulighet å ta kikhullsoperasjonen på lokalbedøvelse? Har du operert, hvordan gikk det? Anonymous poster hash: bdbab...52d
Gjest avocadoen Skrevet 9. juni 2014 #32 Skrevet 9. juni 2014 Har du operert, hvordan gikk det? Anonymous poster hash: bdbab...52d Hei! Nei, det er i morgen
Alice123 Skrevet 9. juni 2014 #33 Skrevet 9. juni 2014 Narkose er ingenting å grue seg til! Husk å tenk på noe skikkelig fint før du sovner, så drømmer du masse fine drømmer under narkosen!
Silfen Skrevet 9. juni 2014 #34 Skrevet 9. juni 2014 Narkose er ingenting å grue seg til! Husk å tenk på noe skikkelig fint før du sovner, så drømmer du masse fine drømmer under narkosen! Jah. Noen sier man ikke kan drømme, men jeg drømte da de vekket meg nå sist og anestesilegen sa at de beste drømmer, hehe.
Gjest avocadoen Skrevet 9. juni 2014 #35 Skrevet 9. juni 2014 Narkose er ingenting å grue seg til! Husk å tenk på noe skikkelig fint før du sovner, så drømmer du masse fine drømmer under narkosen!Jah. Noen sier man ikke kan drømme, men jeg drømte da de vekket meg nå sist og anestesilegen sa at de beste drømmer, hehe. Hehe, takk!
Gjest avocadoen Skrevet 10. juni 2014 #36 Skrevet 10. juni 2014 Hei alle! Jeg opererte for 2 timer siden. Er på sykehuset fortsatt, men skal snart hjem. Operasjonen gikk veldig bra, men har en del smerter og de har ikke lyst å gi så mye smertestillende siden jeg lett kaster opp av det og heller blir syk enn bedre av det. Ikke kvalm i det hele tatt. Har tenkt litt siste timen på dette med operasjoner, og kjenner at jeg ikke ville gått gjennom dette om det ikke var nødvendig (snakker om kosmetisk kirurgi osv).
Gjest avocadoen Skrevet 10. juni 2014 #37 Skrevet 10. juni 2014 Er litt småsvimmel, men skulle og si at akkurat da jeg våknet hørte jeg de sa noe om at de fant noe tror jeg, operasjonen. Skulle og si at legene og sykepleierne har vært så utrolig fantastiske Kom meg og utrolig fort rett etter operasjonen, så slapp surstoffgreiene
Gjest avocadoen Skrevet 10. juni 2014 #38 Skrevet 10. juni 2014 Og sorry for litt rare innlegg. Hehe! Skulle bare si at jeg har det fint
Silfen Skrevet 10. juni 2014 #40 Skrevet 10. juni 2014 Så bra at du overlevde. Går stort sett finfint de greiene der. Godt med alt som er gjort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå