Gå til innhold

Redd for narkose

Fremhevede innlegg

Gjest avocadoen
Skrevet

Hei! Jeg skal opereres (kikhullsoperasjon) om ikke så mange dager og jeg er så nervøs nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Det jeg er redd for er selve narkosen. Jeg har aldri vært i narkose før og selv om sannsynligheten er liten for allergisk reaksjon så er sannsynligheten der likevel. Det er ikke risikofritt.

Så jeg lurer på hva jeg kan gjøre med dette? Kan jeg ringe og spørre om det er en mulighet å ta kikhullsoperasjonen på lokalbedøvelse?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er en type ting du kan gjøre uten narkose, men du har jo ikke noeå ttape på å spørre. Jeg er også livredd narkose, er så redd for at noe skal gå galt og at jeg ikke våkner igjen. Sikkert urasjonell frykt, men den sitter der likevel.

Anonymous poster hash: e0dda...e66

Gjest Hyssingen
Skrevet

Narkose som er så digg! Hadde det vært mulig så hadde jeg ligget litt i narkose hver dag.

Men ring og spør, det er da vel ikke noe problem. Bedre å spørre, enn å ikke spørre.

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg tror ikke det er en type ting du kan gjøre uten narkose, men du har jo ikke noeå ttape på å spørre. Jeg er også livredd narkose, er så redd for at noe skal gå galt og at jeg ikke våkner igjen. Sikkert urasjonell frykt, men den sitter der likevel.

Anonymous poster hash: e0dda...e66

Jeg har lest at kikhullsoperasjon kan gjøres med lokalbedøvelse, men at det øker faren for komplikasjoner. Med meg skal de bare se inn med et kamera og skal ikke skjære vekk noe som helst, så jeg tenker at det kanskje ikke øker fare for komplikasjoner?

Skrevet

Jeg ville hvertfall ringt å spurt om hvordan prosedyrene er når det kommer til narkosen, hva skjer og hva skjer når du våkner opp osv. Personlig ville jeg tatt narkose enn lokal (jeg fikk dog ikke noe valg, akkutt syk - narkose). Det som skjer med narkose er at du får en maske over luftveiene som du puster normalt inn i og vil etter hvert sovne. Plutselig våkner du og alt er fint og behagelig.

Men ring dem å hør, men jeg tror jeg ville ha valgt narkose enn lokal. Det er min preferanse.

Gjest avocadoen
Skrevet

Narkose som er så digg! Hadde det vært mulig så hadde jeg ligget litt i narkose hver dag.

Men ring og spør, det er da vel ikke noe problem. Bedre å spørre, enn å ikke spørre.

Hehe! Ja, når man har gjort det en gang så er det kanskje greit, men siden jeg ikke har gjort det før så vet jeg ikke om jeg tåler det. Det er nok en urasjonell frykt ja som brukeren over sier, og kan vel forklares ved at jeg har klaustrofobi noe som gjør at jeg føler jeg må ha kontroll.

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg ville hvertfall ringt å spurt om hvordan prosedyrene er når det kommer til narkosen, hva skjer og hva skjer når du våkner opp osv. Personlig ville jeg tatt narkose enn lokal (jeg fikk dog ikke noe valg, akkutt syk - narkose). Det som skjer med narkose er at du får en maske over luftveiene som du puster normalt inn i og vil etter hvert sovne. Plutselig våkner du og alt er fint og behagelig.

Men ring dem å hør, men jeg tror jeg ville ha valgt narkose enn lokal. Det er min preferanse.

Jeg får ikke maske, men en sprøyte. Vet ikke om de engang bruker maske på voksne mennesker?

Jeg vet uansett hva som skjer osv, men man kan fortsatt få allergisk reaksjon. Vet om ei som fikk det, men de klarte å vekke henne igjen eller noe slikt før det var for sent.

Skrevet

Jeg får ikke maske, men en sprøyte. Vet ikke om de engang bruker maske på voksne mennesker?

Jeg vet uansett hva som skjer osv, men man kan fortsatt få allergisk reaksjon. Vet om ei som fikk det, men de klarte å vekke henne igjen eller noe slikt før det var for sent.

Jeg fikk maske, men som sagt, hos meg var det ingen tid å miste, jeg var døende. Men ta å ring dem å hør ang det med å være allergisk, hvordan du selv, eller om de sjekker om du er allergisk før operasjonen. Kanskje du også da kan nevne at du har klaustrofobi.

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg fikk maske, men som sagt, hos meg var det ingen tid å miste, jeg var døende. Men ta å ring dem å hør ang det med å være allergisk, hvordan du selv, eller om de sjekker om du er allergisk før operasjonen. Kanskje du også da kan nevne at du har klaustrofobi.

Takk :) Har hørt at de putter i litt narkose først med sprøyta og ser om jeg er stabil eller om jeg blir ustabil og om jeg er stabil putter de i resten.

Men jeg får ringe i morgen og se hva de sier :)

Gjest Dizzy88
Skrevet (endret)

Jeg føler såååå med deg. Opererte ifjor, hadde heller aldri vært i narkose. Jeg var LIVREDD, dagen før operasjonen og operasjonsdagen bare gråt jeg av angst for å ikke våkne. Anestesilegen snakket med meg før operasjonen men hjalp lite. Hadde puls på 160 da de startet å sette inn i veneflonen det var det mest ubehaglige å sovne med det. Skulle ønske de ga beroligende først, fikk det men gikk i svart før pulsen roet seg men det var ikke farlig sa de. Fikk maske som de holdt i nærheten av munnen. Men narkosen var INGEN problem, våknet litt susete men det hadde også med smertestillende jeg fikk. Var på beina etter en times tid. Sjansen for å ikke våkne er mikroskopisk, og de har full kontroll. Som han sa skulle jeg finne på å våkne eller noe gikk galt visste de det lenger før meg :) Så slapp av, snakk med dem om at du er nervøs :)

Edith: skrive feil, skrive på telefonen er ikke alltid like lett :)

Endret av Dizzy88
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg føler såååå me deg. Opererte ifjor, hadde heller aldri vært i narkose. Jeg var LIVREDD, dagen før operasjonen og operasjonsdagen bare gråt jeg av angst for å ikke våkne. Anestesilegen snakket med med før operasjonen men hjalp lite. Hadde puls på 160 da de startet å sette inn i veneflonen det var det mest ubehaglige å sovne med det. Skulle ønske de ga beroligende først, fikk det men gikk i svart før pulsen rpet seg men det var ikke farlig sa de. Fikk maske som de holdt i nærheten av munnen. Men narkosen var INGEN problem, våknet litt susete men det hadde også med smertestillende jeg fikk. Var på beina etter en times tid. Sjansen for å ikke våkne er mikroskopisk, og de har full kontroll. Som han sa skulle jeg finne på å våkne eller noe gikk galt visste de det lenger før meg :) Så slapp av, snakk med dem om at du er nervøs :)

Takk! Ja, jeg ligger jo på et bord med en gjeng leger rundt meg, så burde i grunn være i trygge hender. :)

Gjest Dizzy88
Skrevet

Er ikke så stor trøst, men hjelper noe å høre fra andre :) Lykke til, det går bra skal du se :)

Gjest avocadoen
Skrevet

Er ikke så stor trøst, men hjelper noe å høre fra andre :) Lykke til, det går bra skal du se :)

Takk! Det hjelper en god del :)

AnonymBruker
Skrevet

Du har en egen lege som passer på at narkosen fungerer akkurat som den skal. Du kobles til overvåkningsapparater (ikke vondt!) og alt overvåkes nøye. Det minste tegn til at noe er galt vil fanges opp. Og sannsynligheten for at det er noe i veien er altså veldig liten.

Sånn utenom det er narkose faktisk litt digg. Det er som å sove skikkelig godt, sånn soving som gjør at du bare vil snu deg rundt i håp om å få litt mer.

Det kommer til å gå bra, TS!

Anonymous poster hash: 426b1...c3a

Skrevet

Narkose er digg. Man får maske med mottrykksluft og narkosemiddel i veneflonen. Si på forhånd at du er nervøs, så oppfører de seg gjerne pent med deg.

Skrevet

Vil legge til min erfaring og - var ikke livredd, men synes det var litt ekkelt første gang, definitivt. Men det går så greit, du får bare beskjed om å puste dypt, og vips så sovner du før du vet ord av det. Så blir man vekket etterpå, det er faktisk som å sove. Jeg var ganske groggy etterpå, men det kommer seg raskt. Det er masse folk som passer på deg både før, under, og etter operasjonen. Jeg hadde mange spørsmål, og de svarte på alt, det kan jeg anbefale å gjøre. Jeg var f.eks. redd for at det skulle gjøre vondt selv om jeg fikk narkose - da forklarte anestesisykepleieren at de faktisk kan se på de monitorene om jeg har det vondt, også kan de gi mer bedøvelse. Det går så fint, lykke til med operasjon!

Gjest Enhjørning
Skrevet

Jeg har tatt narkose mange ganger og det har alltid gått smertefritt. Det er faktisk en god følelse for min del. Men du har jo helt rett i at det er ikke risikofritt. Så om du har store problemer med dette så anbefaler jeg at du spør om det er en mulighet med lokalbedøvelse :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er anestesisykepleier, og vil bare si at det kommer til å gå veldig fint. På sykehuset hvor jeg jobber, opererer vi hundrevis av mennesker hver uke, og alle overlever! Veldig mange er nervøse, spesielt unge folk. Men etter at operasjonen er ferdig sier nesten alle, at de ikke skjønner hvorfor de grudde seg til dette. Når du kommer inn på operasjonsstuen, blir du koblet til overvåkningsutstyr, får en kanyle i hånden hvor det gis medisin og væske. Deretter legger de en maske på ansiktet ditt som du skal puste i til du sovner. Fra denne masken kommer det bare oksygen, sovemedisinen får du intravenøst. Du sovner i løpet av få minutter, og våkner samme stedet når kirurgen er ferdig. Du skriver at du er redd for allergiske reaksjoner, dette skjer veldig sjelden!! Og dersom du skulle reagere på noe, så har vi klar adrenalin og annen medisin som stopper den allergiske reaksjonen umiddelbart. Så dette er ikke noe å bekymre seg for !! Masse lykke til! :)

Anonymous poster hash: ddd22...5f8

• Liker 4
Skrevet

Forstår du er nervøs, det er en helt ny type sitasjon og man mister jo litt kontrollen. En liten trøst er at anestesispl og lege som har ansvar for deg er utrolig flinke! De er noen av de i helsevesenet som har mest trening på akutte situasjoner. Skulle det oppstå noe så er du i de beste hender, og ifht, allergisk reaksjon så er nok adrenalin liggende i samme rom. Dette er situasjoner som de er trent på å takle:)

Lykke til!

Skrevet

Vanlig lokalbedøvelse kan du ikke få ved kikkhullsoperasjon. Noen ganger kan du få spinalbedøvelse (?) som settes i ryggen, da er du våken under hele operasjonen. Jeg skjønner godt at du heller vil det, er selv livredd for narkose. Om du kan få spinalbedøvelse avhenger blant annet av hvor høyt på kroppen du skal opereres. Jeg opererte galleblæra, det var for høyt oppe. Jeg vet at andre som har hatt operasjoner i underlivet har fått spinalbedøvelse.

På denne andre siden, det er ganske greit å sove gjennom alt sammen også. Og hvis du får en allergisk reaksjon er de klare til å takle det, de har medisiner og utstyr liggende klart hvis noe skulle skje. Og anestesipersonell er nok de som er best drillet i å takle akutte situasjoner som det.

Det som hjalp meg var å få en samtale med den narkoselegen som skulle være til stede under operasjonen, det var ikke nok å snakke med en tilfeldig lege som tok runden og forklarte generelt om narkose.

Det er også vanlig å få noe beroligende både kvelden før og samme dag. Hvis du ikke blir innlagt dagen før kan du få en resept av fastlegen, det er ganske rutine for dem.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...