Gå til innhold

Liten bil på motorvei med høy fart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og venninnene har tatt lappen i år og vil på jentetur :-)

Vi har en ford fiesta 2000 modell tilgjengelig, men det er en liten bil med liten motor. Sjåførlæreren terpet oss veldig på dette med omdreininger og det skal ikke bikke så og så mye. Det er bare det at når vi kjører denne fiestaen så er den over 2000omdreininger i 5 gir og da kjører den rundt 80km i timen.

Vi lurer litt på om det vil sprenge/ødelegge motoren å kjøre den 110km timen på motorvei?

Da ser jeg for meg den vil ligge på over 3000omdreininger..

hilsen jenter uten peil på bil :-)



Anonymous poster hash: 66194...1b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er fartsgrensen 110 km/t?

Og nei, sprenge motoren på 3000 omdreininger vil dere ikke gjøre.



Anonymous poster hash: ba098...f4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke særlig peiling på bil, men jeg lar bilen min ligge rundt 3500om. 110km/t uten noe problem. Jeg har golf 4, altså ikke en særlig stor bil. Faktisk så virker det nesten som at bilen har godt av å ligge såpass høyt over en god stund.



Anonymous poster hash: 2c68f...7a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi planlegger en roadtrip og flere av motorveiene har 100 kmt og fri i tyskland feks :-)

takker for svar, dette har vi virkelig ikke peiling på



Anonymous poster hash: 66194...1b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å lytte til bilen, enten man kjører i høy eller lav fart. Tenke sikkerhet og kose seg på tur!

:)



Anonymous poster hash: ba098...f4e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å kjøre bilen opp til rødmerkingen.



Anonymous poster hash: 96c18...bf9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Audiot

Er det lenge siden det har vært service på bilen ville jeg fått bytta olje og filter, sjekka over bremser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Dere bør nok også merke dere at en bil som har ruslet her hjemme, med stort sett 80-90 km/h fartsgrenser, - den har nærmest vendt seg til det.

Å dra en slik bil ut på en Tysk motorvei og legge pedalen i bånn.... det er mange norske bilister som har gjort det, og fått noen spreke verkstedregninger som resultat.

Nå er det svært hyggelig i Tyskland, men vær greie med bilen.

Det er et godt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem så lenge du holder deg unna den røde markeringen. Jeg kjører en Honda med bitteliten motor. Den er daglig opp i 7000 omdreininger, rett og slett fordi den trenger turtallet for å produsere nok kraft.

Anonymous poster hash: 6112f...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og venninnene har tatt lappen i år og vil på jentetur :-)

Vi har en ford fiesta 2000 modell tilgjengelig, men det er en liten bil med liten motor. Sjåførlæreren terpet oss veldig på dette med omdreininger og det skal ikke bikke så og så mye. Det er bare det at når vi kjører denne fiestaen så er den over 2000omdreininger i 5 gir og da kjører den rundt 80km i timen.

Vi lurer litt på om det vil sprenge/ødelegge motoren å kjøre den 110km timen på motorvei?

Da ser jeg for meg den vil ligge på over 3000omdreininger..

hilsen jenter uten peil på bil :-)

Anonymous poster hash: 66194...1b8

Ja. Du kan "knekke" motoren med hardkjøring over lengre tid. Har gjort det selv. 4 timer motorveg med liten motor var nok. Spesielt om det er eldre og sliten. Bare se på motorvegen mellom svinesund og gøteborg hvor nordmenn forsøker å holde trafikken i 130 km/t i sine undermotoriserte biler. De står ofte langs kanten med blåste radiatorer og toppakninger. Vi er den eneste landet i verden med HK avgift og har derfor mindre motorer enn andre land i snitt. Mindre motor er lavere utveksling= høyere turtall.

Før avreise. Bytt olje og filter, sjekk kjølevannet. Avbalanser dekkene, sjekk dekktrykk og følg med på temp.måleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi planlegger en roadtrip og flere av motorveiene har 100 kmt og fri i tyskland feks :-)

takker for svar, dette har vi virkelig ikke peiling på

Anonymous poster hash: 66194...1b8

Det er ikke fri fartsgrense i Tyskland. Vær også observang på at det er forbudt å stoppe langs veien, en risikerer stor bot om man må nødstoppe.

Anonymous poster hash: 27ff4...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tull, ingen bøtelegger deg for ødelagt bil. Ca 40% av tyske motorveier er uten fartsgrense.

Anonymous poster hash: 6112f...5f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fartsgrensene i Tyskland.

Omtrent halvparten av Autobahn er fri fart, men det er mange politibiler og de slår hardt ned på idiotkjøring. Men det går fort, veldig fort, og det er fullt lovlig om man kjører med vett.

Er dere jenter bilinteresserte og er vant med mye traffikk og høy fart, har dere trening i det? Hvis ikke vil jeg ikke anbefale at dere legger dere i de raskeste filene til venstre. men nærmere ettertanke, med en liten fiesta så vil det ikke gå så fort allikevel, så hold dere i filene til høyre, der trafikken går et tempo som er tilpasset både bil, og deres ufarenhet (dere har nettopp fått sertifikat?)



Anonymous poster hash: 27ff4...87a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere nettopp har tatt lappen hadde jeg aldri kjørt i Tyskland enda. Dere er ferske sjåfører og det er ikke lett og kjøre på autobahn i Tyskland. Motorveiene der er ikke som i Norge. De som lærer og kjøre i Tyskland har egen opplæring når det gjelder og gjøre på motorveiene der. Bråstoppe i 140 km i timen er ikke og anbefale. les dere opp litt hvis dere skal dit.



Anonymous poster hash: 22e30...7ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt greit å kjøre i Tyskland. Viss dokke he en liten bil så held ikkje dokke følge med dei som kjøre på venstre feltet uansett. Så bare chill i midterste/Høgre feltet og følg med på skilta 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...