Gå til innhold

Arbeidsledig og nyutdannet, hva kan jeg leve av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynner å bli fryktelig bekymret for fremtiden min. Jeg er ferdig utdannet om noen få uker, og jeg har ikke fått tilbud om jobb. Jeg har søkt på 40 stillinger og det er alt fra relevante stillinger til butikkjobber. Jeg får ikke napp og om noen få uker har jeg ingenting å leve av. Jeg sa opp deltidsjobben min for et halvt år siden, da jeg ikke greide å kombinere denne med masteroppgaven. Jeg har ingen sparepenger utover ca. 30 000 kr som mest sannsynlig kommer til å gå til depositum når jeg må flytte fra studenthybelen. Jeg er helt rådvill nå, aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke muligheten til å flytte hjem til foreldrene mine, de bor i utlandet. Jeg har ikke krav på dagpenger. Jeg har søkt på alt som er av stillinger, til og med gått rundt i butikker og restauranter, spurt om de trenger hjelp. Nå aner jeg ikke hvor jeg skal være og hva jeg skal leve av. Mine foreldre har ikke muligheten til å hjelpe meg økonomisk, og det er jo ikke forventet av dem heller. Og jeg bekymrer meg enda mer over når jeg må begynne å betale tilbake studielån, skjønner ikke hvordan jeg skal greie det når jeg ikke har jobb. Har dere råd til hva jeg skal gjøre? Jeg vet ikke hvordan jeg skal livnære meg fremover.

Anonymous poster hash: b9b5a...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ta noen av småjobbene på finn? Da får du inn noe ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt må du øke innsatsen.

40 stilligssøknader (inkludert rått og råte) siden januar/februar høres ekstremt lite ut. Så inn på søkemotoren og opp med relevante stillinger landet rundt. Så skriver du for hver og en av dem en søknad, ringer gjerne til dem og er hyggelig og sender inn.

I tillegg kontakter du alt du har av kontakter. Professorene dine. Tidligere arbeidsgiver. Han du møtte på kurs. Nå er tiden til å la verdighet gå litt på båten.

Lokalt må du nesten søke på rått og råte, men jeg er helt sikker på at det et eller annet sted i Norge er noen som trenger en med din utdannelse.



Anonymous poster hash: b2d58...c8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg begynner å bli fryktelig bekymret for fremtiden min. Jeg er ferdig utdannet om noen få uker, og jeg har ikke fått tilbud om jobb. Jeg har søkt på 40 stillinger og det er alt fra relevante stillinger til butikkjobber. Jeg får ikke napp og om noen få uker har jeg ingenting å leve av. Jeg sa opp deltidsjobben min for et halvt år siden, da jeg ikke greide å kombinere denne med masteroppgaven. Jeg har ingen sparepenger utover ca. 30 000 kr som mest sannsynlig kommer til å gå til depositum når jeg må flytte fra studenthybelen. Jeg er helt rådvill nå, aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke muligheten til å flytte hjem til foreldrene mine, de bor i utlandet. Jeg har ikke krav på dagpenger. Jeg har søkt på alt som er av stillinger, til og med gått rundt i butikker og restauranter, spurt om de trenger hjelp. Nå aner jeg ikke hvor jeg skal være og hva jeg skal leve av. Mine foreldre har ikke muligheten til å hjelpe meg økonomisk, og det er jo ikke forventet av dem heller. Og jeg bekymrer meg enda mer over når jeg må begynne å betale tilbake studielån, skjønner ikke hvordan jeg skal greie det når jeg ikke har jobb. Har dere råd til hva jeg skal gjøre? Jeg vet ikke hvordan jeg skal livnære meg fremover.

Anonymous poster hash: b9b5a...11f

Okay, la oss se hva man kan forslå.

1. Øk din geografiske rekkevidde. Mange fokuserer på at "Hei, jeg søker i nabolaget", men utnytt situasjonne din til å søke i hele landet og helst også i utlandet. Det betyr at du bør sjekke ut Monster.com

2. Få en oversikt over hvor problemet ditt er i forhold til søknad på jobb. Søknaden eller CV'en din kan være dårlig. Det beste forslaget der er todelt : 1. Gjør større variasjoner på hvordan du formaterer dokumentenene og hvordan du søker. 2. Søk på noen offentlige stillinger og spør etter utvidet søkerliste. Da får du en liste over alle konkurentene dine og deres papirer.

3. TA kontakt med NAV og TVING igjennom en full oversikt over hvordan fremtiden din på NAV støtte blir.

For det første trenger du litt tryghet i hva som skjer og du må få kontroll over alle hensynene du må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bemanningsbyråer og vikarbyråer?

Jeg har allerede lagt inn CV på deres hjemmesider, men ikke blitt kontaktet enda.

Anonymous poster hash: b9b5a...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først av alt må du øke innsatsen.

40 stilligssøknader (inkludert rått og råte) siden januar/februar høres ekstremt lite ut. Så inn på søkemotoren og opp med relevante stillinger landet rundt. Så skriver du for hver og en av dem en søknad, ringer gjerne til dem og er hyggelig og sender inn.

I tillegg kontakter du alt du har av kontakter. Professorene dine. Tidligere arbeidsgiver. Han du møtte på kurs. Nå er tiden til å la verdighet gå litt på båten.

Lokalt må du nesten søke på rått og råte, men jeg er helt sikker på at det et eller annet sted i Norge er noen som trenger en med din utdannelse.

Anonymous poster hash: b2d58...c8a

Jeg begynte å søke i mars, og det er svært få stillinger som er relevante for min utdanning. Men jeg er enig i at jeg kunne ha søkt på enda flere, jeg var veldig kresen til å begynne med, med de siste 4 ukene har jeg søkt på omtrent alt som er så søke.

Jeg skal også begynne å søke jobber på andre steder, men jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg på intervju? Jeg bor i Oslo, men hvis jeg blir innkalt på intervju i f. eks Rogaland, da vil jeg bruke masse penger på å komme meg på intervju. Lønner det seg i lengden?

Anonymous poster hash: b9b5a...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, la oss se hva man kan forslå.

1. Øk din geografiske rekkevidde. Mange fokuserer på at "Hei, jeg søker i nabolaget", men utnytt situasjonne din til å søke i hele landet og helst også i utlandet. Det betyr at du bør sjekke ut Monster.com

2. Få en oversikt over hvor problemet ditt er i forhold til søknad på jobb. Søknaden eller CV'en din kan være dårlig. Det beste forslaget der er todelt : 1. Gjør større variasjoner på hvordan du formaterer dokumentenene og hvordan du søker. 2. Søk på noen offentlige stillinger og spør etter utvidet søkerliste. Da får du en liste over alle konkurentene dine og deres papirer.

3. TA kontakt med NAV og TVING igjennom en full oversikt over hvordan fremtiden din på NAV støtte blir.

For det første trenger du litt tryghet i hva som skjer og du må få kontroll over alle hensynene du må ta.

Jeg skal begynne å søke på stillinger som er utenfor Oslo, men jeg vet ikke helt om det lønner seg med tanke på reiseutgifter ved f. eks innkallelse til intervju. Jeg har meldt meg på veiledning på Karrieresenteret ved UiO og fått veiledning til å skrive jobbsøknadene jeg har sendt. Pleier ofte å få noen til å lese korrektur før jeg sender de inn.

Jeg har som nevnt, kontaktet NAV, og fikk egentlig ikke noe hjelp eller støtte fra dem. Fikk klar beskjed om at jeg ikke har krav på dagpenger, da jeg tjente mindre enn et viss beløp i fjor.

Anonymous poster hash: b9b5a...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, la oss se hva man kan forslå.

1. Øk din geografiske rekkevidde. Mange fokuserer på at "Hei, jeg søker i nabolaget", men utnytt situasjonne din til å søke i hele landet og helst også i utlandet. Det betyr at du bør sjekke ut Monster.com

2. Få en oversikt over hvor problemet ditt er i forhold til søknad på jobb. Søknaden eller CV'en din kan være dårlig. Det beste forslaget der er todelt : 1. Gjør større variasjoner på hvordan du formaterer dokumentenene og hvordan du søker. 2. Søk på noen offentlige stillinger og spør etter utvidet søkerliste. Da får du en liste over alle konkurentene dine og deres papirer.

3. TA kontakt med NAV og TVING igjennom en full oversikt over hvordan fremtiden din på NAV støtte blir.

For det første trenger du litt tryghet i hva som skjer og du må få kontroll over alle hensynene du må ta.

Hva mener du med å tvinge igjennom en oversikt over min fremtid på NAV? Som sagt tok jeg kontakt og fikk klar beskjed om at jeg ikke hadde krav på dagpenger.

Anonymous poster hash: b9b5a...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier TVINGER for å klargjøre at din opplevelse av NAV ikke er uvanlig. Det er mange som jobber der som lever i sin egen liten verden, og enda ikke har fått med seg hvor de jobber.

NAV forvalter alle velferdsordningene, så det at du ikke har rett på dagpenger , betyr har du rett på andre ytelser når dine 30 k er brukt opp. Det som er ekstremt viktig er å vite hvilke regler som gjelder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får dagpenger så får du stønad til livsopphold hos NAV så du holder deg i live og har tak over hodet.

Når det gjelder bemanningsbyråer er det relativt sjelden de tar initiativet så lenge du ikke har hatt et forhold til dem over tid så de kjenner deg. Du må ta kontakt med dem med jevne mellomrom og si at du fortsatt er på utkikk etter jobb. Jobber du kan søke på finnes også på hjemmesidene til de forskjellige vikarbyråene.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på sosial stønad etter at du har brukt opp sparepengene dine. Jeg hadde taktisk flyttet først sånn at du har penger til første husleie og ikke minst depositum. Det er ikke lett å få leid noe uten depositum. Du kanfå husleiegaranti fra nav, men utleier skyr dette som pesten og med rette.

Jeg snakker om flytting dersom du bor i et område hvor det er godt med jobber sånn generelt. Jeg er bare kjent med Oslo og områdene rundt. Bor du usentralt så må flytting påberegnes og da hadde jeg heller brukt penger på å komme meg på intervjuer enn depositum. Går jo ann å høre om et intervju kan gjøres over skype med webcam.

Anonymous poster hash: bca90...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ringe Adecco. De hjalp i alle fall meg med både søknad og CV, og hvilke jobber jeg kunne søke på osv. :) Jeg fikk jobb gjennom de etter bare 1 uke fra jeg meldte meg inn og var og snakket med en dame der. De er også flinke med oppfølging og slikt har jeg hørt (jeg har ikke begynt i mitt oppdrag enda). Men det hjelper ikke å bare melde seg inn på nettsiden tror jeg, jeg tror du også må ringe de, det gjorde i alle fall jeg, eller å søke på stillingene de har liggende der.



Anonymous poster hash: 50c6a...495
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med å tvinge igjennom en oversikt over min fremtid på NAV? Som sagt tok jeg kontakt og fikk klar beskjed om at jeg ikke hadde krav på dagpenger.

Anonymous poster hash: b9b5a...11f

Jeg befant meg i samme situasjon for ett år siden. Jeg hadde tjent nok til å ha krav på dagpenger, men ble møtt av en ordentlig nedverdigende holdning fra min saksbehandler hos NAV. Hun antydet at jeg ikke prøvde hardt nok og at jeg måtte belage meg på å jobbe med andre ting som ikke var relevante. Jeg hadde søkt på alt som var av stillinger også butikkjobber og lignende som ikke var relevant for min utdanning, men saksbehandler trodde ikke meg. Det jeg gjorde var å ta kopi av alle søknader jeg hadde sendt, samt avslag jeg hadde fått. Jeg måtte opp på NAV og hadde dette som bevis. Etter dette tok det ikke lang tid før saksbehandler skjønte tegninga. Du må være pågående og stå på kravene når du er hos NAV. De tror du er en løgner frem til det motsatte er bevist, har jeg fått inntrykk av. Derfor er det viktig at du er bevisst på dette.

Anonymous poster hash: b9b5a...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...