Gå til innhold

Hva inneholder en god jobbsøknad?


_Tvillingjenta_

Anbefalte innlegg

Jeg skal i gang å skrive en jobbsøknad til en sekretærstilling, og jeg står bom fast!

Jeg vet hvordan man skriver en jobbsøknad, men jeg føler at søknadene mine (og mange andre jeg har sett) har lett for å bli veldig standardisert og kjedelige. Jeg trenger hjelp til å formulere en søknad som er litt spenstig, og som blir lagt merke til på en positiv måte.

Jeg har selvfølgelig googlet, men finner ikke helt det jeg leter etter.

Er det noen som har tips eller eksempler? Jeg antar at det er medlemmer her som jobber med å ansette folk, og som kan komme med tips om hva de mener er en god søknad og hva den skal inneholde., og jeg antar at det er medlemmer her som har skrevet søknader som virkelig har skrevet knallgode søknader.

Jeg trenger deres hjelp! :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Referanser!

Jeg har ofte sendt ganske like søknader til forskjellige steder, og der jeg har hatt med referanser og vitnemål på intervju har jeg fått jobben - det viser at du er forberedt og at du kan stå for det du har skrevet på CV'en din.

Ellers inneholder en god jobbsøknad godt språk - ingen survefeil eller ord/setninger som bare tar plass for at den skal se lengre ut. Den er relevant og godt formulert, og alle setningne begynner ikke med "jeg". Et levende språk setter jeg også pris på, at søknaden ikke er en oppramsing av CV'en, men at den representerer deg, enten gjennom beskrivelsen du gir, eller grunnene til at du passer til jobben. For mange søknader har "jeg er en positiv og hardtarbeidende dame på 33 år som bor i Rogaland" og lignende som introduksjon - det blir teit. Show don't tell.



Anonymous poster hash: 1ab2c...062
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanser!

Jeg har ofte sendt ganske like søknader til forskjellige steder, og der jeg har hatt med referanser og vitnemål på intervju har jeg fått jobben - det viser at du er forberedt og at du kan stå for det du har skrevet på CV'en din.

Ellers inneholder en god jobbsøknad godt språk - ingen survefeil eller ord/setninger som bare tar plass for at den skal se lengre ut. Den er relevant og godt formulert, og alle setningne begynner ikke med "jeg". Et levende språk setter jeg også pris på, at søknaden ikke er en oppramsing av CV'en, men at den representerer deg, enten gjennom beskrivelsen du gir, eller grunnene til at du passer til jobben. For mange søknader har "jeg er en positiv og hardtarbeidende dame på 33 år som bor i Rogaland" og lignende som introduksjon - det blir teit. Show don't tell.

Anonymous poster hash: 1ab2c...062

Takk for informativt svar!

Jeg pleier alltid å skrive i CV'en at referanser oppgis ved forespørsel. Vet ikke hva du mener om den løsningen? Ville det vært bedre å skrive opp referansene og kontaktnummer i CV'en?

Språk ser jeg ikke på som det største problemet, ei heller unyttig informasjon. Å skrive levende og lett kan være litt utfordrende, men tror jeg skal klare det :) Sliter mest med å finne en god innledning. Der føler jeg ofte "alle" skriver det samme. Jeg vil jo gjerne skille meg ut og bli lagt merke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknaden må være fri for skrivefeil og dårlig språk, og den må være presis og konsis, max. 1 A4-side. CV-en bør være på max 2. Søknaden skal fremheve hva det er ved din samlede bakgrunn og kompetanse (altså det som står i CV-en) som gjør at du er egnet for jobben. Her må du vise til konkrete eksempler. Tenk hvilke egenskaper som trengs, for eksempel målrettethet, evne til å jobbe under tidspress, prioriteringsevne, nøyaktighet. Selv om du ikke har erfaring som sekretær, bør du ha erfaring i disse tingene, og det må du skrive om. Du må også si noe om hvilke personlige egenskaper som gjør at du passer.

Kort sagt skal søknaden få arbeidsgiveren til å se for seg at du kan passe i jobben.



Anonymous poster hash: 36fa8...b86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativt svar!

Jeg pleier alltid å skrive i CV'en at referanser oppgis ved forespørsel. Vet ikke hva du mener om den løsningen? Ville det vært bedre å skrive opp referansene og kontaktnummer i CV'en?

Språk ser jeg ikke på som det største problemet, ei heller unyttig informasjon. Å skrive levende og lett kan være litt utfordrende, men tror jeg skal klare det :) Sliter mest med å finne en god innledning. Der føler jeg ofte "alle" skriver det samme. Jeg vil jo gjerne skille meg ut og bli lagt merke til :)

Innledningen behøver ikke være så spennende. Faktisk skal den innholde det samme kjedelige uansett, noe i retning av:

"Ad: Sekretær for daglig leder

Jeg viser til ovennevnte stilling utlyst på finn.no og tillater meg herved å søke.

Stillingsbeskrivelsen passer godt til min bakgrunn i/som ... og mine interesser innen ... "

Så bør du si noe om hvorfor denne jobben passer deg nå med tanke på hvor du er i livet.

Så bør du vise til CV-en din og gi konkrete eksempler på din egnethet. Du bør også si en setning eller to om personlige egenskaper og hva de får ved å velge deg.

Anonymous poster hash: 36fa8...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

cvnerden.no har noen gode tips. Litt for spenstig for min smak (jeg er ikke så spenstig av meg som person :P ), men likevel gode råd å ta med seg. Kanskje du får noen ideer på innledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen :) Jeg har begynt på et lite utkast nå, så får jeg se hva som funker og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

Ta et A4-ark, og del i to på langs. På den ene siden skriver du "behov" og på den andre siden skriver du "bidrag".

Så tar du for deg stillingsutlysningen, og ser hvilke kvalifikasjoner det spørres etter (både personlige og faglige), list dem opp i den venstre kolonnen. I den høyre, "bidrag", lager du deg stikkord som viser hvordan nettopp DU kan oppfylle arbeidsgivers behov.

Da har du et bra utgångspunkt for søknaden.

Pass deg for å kun liste opp hva du har gjort (fortid), skriv mer om hva du kan gjøre for arbeidsgiver (fremtid).



Anonymous poster hash: 4d843...b58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg en søknadsekspert, men det jeg pleier å gjøre er å nevne bedriftens navn en eller to ganger i søknaden. Der/om det passer naturlig inn selvfølgelig.

Jeg pleier også å bruke noen av de samme ordene som er brukt i stillingsannonsen. Fks hvis det står at de ønsker en ansvarsfull person tar jeg det med i søknaden. (Prøver å ikke juge helt da hehe)

Innledningen er tricky, men jeg prøver å finne en grunn til at jeg vil søke hos de og at jeg derfor søker med stor interesse på denne stillingen.

Men ellers... Syns mine søknader er litt kjedelige og, men litt skummelt å gjøre de alt for fancy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cvnerden.no har noen gode tips. Litt for spenstig for min smak (jeg er ikke så spenstig av meg som person :P ), men likevel gode råd å ta med seg. Kanskje du får noen ideer på innledning?

Jeg har vært innom CVnerden, og joda - han har noen spenstige løsninger :P Litt redd for at hans måte å se ting på kanskje kan bli litt for mye av det gode, selv om jeg fant litt inspirasjon til en innledning :)

Nå er ikke jeg en søknadsekspert, men det jeg pleier å gjøre er å nevne bedriftens navn en eller to ganger i søknaden. Der/om det passer naturlig inn selvfølgelig.

Jeg pleier også å bruke noen av de samme ordene som er brukt i stillingsannonsen. Fks hvis det står at de ønsker en ansvarsfull person tar jeg det med i søknaden. (Prøver å ikke juge helt da hehe)

Innledningen er tricky, men jeg prøver å finne en grunn til at jeg vil søke hos de og at jeg derfor søker med stor interesse på denne stillingen.

Men ellers... Syns mine søknader er litt kjedelige og, men litt skummelt å gjøre de alt for fancy?

Ikke dumt det med å nevne bedriftens navn der det passer inn. Jeg kjenner allerede en som jobber der, ikke samme avdeling, men han kjenner han som er oppført som kontaktperson. Jeg snakket litt med han om hva de de så etter hos en eventuell medarbeider og sånn før jeg bestemte meg for å søke. Vurderte å nevne dette kort i søknaden, hva tror du om det? Kan jo hende de leser søknaden litt mer inngående om de ser navnet til en av sine ansatte der?

Enig med deg i at det er skummelt å gjøre de for fancy også, det kan nok bli litt overkill.

Tips:

Ta et A4-ark, og del i to på langs. På den ene siden skriver du "behov" og på den andre siden skriver du "bidrag".

Så tar du for deg stillingsutlysningen, og ser hvilke kvalifikasjoner det spørres etter (både personlige og faglige), list dem opp i den venstre kolonnen. I den høyre, "bidrag", lager du deg stikkord som viser hvordan nettopp DU kan oppfylle arbeidsgivers behov.

Da har du et bra utgångspunkt for søknaden.

Pass deg for å kun liste opp hva du har gjort (fortid), skriv mer om hva du kan gjøre for arbeidsgiver (fremtid).

Anonymous poster hash: 4d843...b58

Ikke dumt, ikke dumt. Tusen takk for tips! :) Jeg vil nok heller fokusere på hva jeg kan gjøre for arbeidsgiver om jeg blir ansatt, enn hva jeg har oppnådd tidligere - det er nemlig ikke sååå imponerende :P

Endret av _Tvillingjenta_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm usikker på å nevne navnet til en ansatt hvis det var det du mente. Jeg vet ikke hva man bør gjøre der, men tror ikke jeg hadde gjort det, det har jo egentlig ikke så veldig mye å si om hvem DU er. Du kan jo evt nevne det på intervju, eller be han du kjenner legge inn et godt ord om deg hvis han gidder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm usikker på å nevne navnet til en ansatt hvis det var det du mente. Jeg vet ikke hva man bør gjøre der, men tror ikke jeg hadde gjort det, det har jo egentlig ikke så veldig mye å si om hvem DU er. Du kan jo evt nevne det på intervju, eller be han du kjenner legge inn et godt ord om deg hvis han gidder:)

Tenkte litt på å nevne det kort i innledningen, men som du sier - det er kanskje litt bortkastet. Han har allerede sagt han kan legge inn et godt ord for meg :) Veldig snilt gjort, siden vi ikke har så mye med hverandre å gjøre lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stor suksess med en søknad jeg skrev på en stilling som ikke engang var utlyst. Jeg la vekt på hvor høy arbeidsmoral jeg har, at jeg er mer motivert av penger enn av fritid, og at jeg kan brukes til alt.

Det som er viktig er at man følger opp i ettertid og beviser påstandene sine i prøvetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde stor suksess med en søknad jeg skrev på en stilling som ikke engang var utlyst. Jeg la vekt på hvor høy arbeidsmoral jeg har, at jeg er mer motivert av penger enn av fritid, og at jeg kan brukes til alt.

Det som er viktig er at man følger opp i ettertid og beviser påstandene sine i prøvetiden.

Walk the talk er jo en selvfølge, hvertfall for meg. Jeg vil virkelig ha denne jobben, eller hvertfall muligheten til å komme på intervju, men er så redd for å skrive en platt og kjedelig søknad som bare havner i samme kategori som "alle" andre.

Fælt å bli så usikker på én søknad :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...