Gå til innhold

Vurderer å saksøke NAV


YoyoMa

Anbefalte innlegg

Du burde tenkt tidligere på å skaffe deg en sommerjobb eller lignende, da studenter allerede i april-mai og sikkert tidligere allerede har sikret seg sommerjobb.
Ellers får du søke på en deltidsstilling.

Hvorfor mener du lånekassa skal utbetale deg penger når du har sommerferie fra studie?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaffe deg en sommerjobb/deltidsjobb, spar opp penger resten av året sånn at du klarer deg i de to mnd det gjelder. Det er utrolig mange studenter som er i samme situasjon som deg og de fleste har da skaffet seg en jobb eller har spart penger igjennom resten av året. Det eneste du kan gjøre, tror jeg, er å søke om sosialhjelp disse to mnd. Da får du til livsopphold og eventuelt husleie/strøm. Jeg kan forstå at det er kjipt med lite penger, men det er nå din jobb å kunne forsørge deg selv, uansett om du studerer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde tenkt tidligere på å skaffe deg en sommerjobb eller lignende, da studenter allerede i april-mai og sikkert tidligere allerede har sikret seg sommerjobb.

Ellers får du søke på en deltidsstilling.

Hvorfor mener du lånekassa skal utbetale deg penger når du har sommerferie fra studie?

Mener ikke at lånekassa skal betale meg for de to månedene, mener at NAV skal. Hadde du lært deg å lese ville du sett at jeg skrev at jeg har søkt jobber i hele år. Merr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom juni og august studerer jeg ikke. Jeg får ingen inntekt av Lånekassa den perioden. Men jeg har likevel de samme utgiftene som jeg hadde i f.eks mai, april, mars etc. Derfor er det bare rett og rimelig at jeg i sommerferien blir sett på som arbeidsledig og dermed har krav på sosialhjelp/andre typer finansiell støtte fra NAV.

Jeg føler at hvis jeg saksøker NAV, så vil dette skape nok medieoppmerksomhet til å belyse studentenes vanskelige finansielle situasion, og på toppen av det hele kan jeg faktisk vinne.

Hva mener dere? Er det verdt et forsøk?

Nei, NAV har sitt på det tørre.

Studenter kvalifiserer ikke til sosialhjelp og ledighetstrygd. De lever subsidiert og de er ikke arbeidsledige,fordi de har ikke mistet en jobb de sto i.

Planlegg bedre neste år. Søk jobb, start i denne jobben i april/mai og lev av pengene i sommermånedene.

Sånn er livet.

NAV er ikke en lommebok.

Edit:Lånekassa er ingen jobb som gir inntekt. Penger fra Lånekassa er opparbeidelse av gjeld. Studenter lever på lånte penger. Du låner hver mnd. til svært gunstige betingelser.

Skaff jobb ved siden av studiene, du. Alle må jobbe for føden.

Endret av Tigger
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, NAV har sitt på det tørre.

Studenter kvalifiserer ikke til sosialhjelp og ledighetstrygd. De lever subsidiert og de er ikke arbeidsledige,fordi de ikke har mistet en jobb de sto i.

Planlegg bedre neste år. Søk jobb, start i denne jobben i april/mai og lev av pengene i sommermånedene.

Sånn er livet.

NAV er ikke en lommebok.

NAV er forpliktet til å støtte meg finansielt. I juni og juli har jeg ikke råd til å betale husleie, eller mat. Skal jeg bo på gaten? Nope. NAV er forpliktet til å hjelpe den som ikke forsørge seg selv. Les selv:

Hvem kan få økonomisk stønad?
  • Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velfredsforvaltningen gjelder for alle personer som oppholder seg lovlig i landet.

  • For å ha fulle rettigheter etter loven må du ha lovlig opphold og fast bopel i Norge.
  • Personer som oppholder seg i utlandet har ikke rett på økonomisk stønad.
  • Personer som ikke kan sørge for livsopphold gjennom inntektsgivende arbeid, egne midler eller ved hjelp av andre økonomiske rettigheter.
  • Alle har rett til å levere søknad for å få sin sak vurdert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at lånekassa skal betale meg for de to månedene, mener at NAV skal. Hadde du lært deg å lese ville du sett at jeg skrev at jeg har søkt jobber i hele år. Merr.

NAV skal?

Hvor fikk du det fra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, men jeg kjøper ikke at det umulig å få seg jobb. Jeg tror på at TS og andre ungdommer søker jobber og ikke får jobb, men om man er villig til å ta ALT av jobber så får man seg jobb! Helsevesenet skriker etter sommervikarer litt utenfor Oslo by. Det er imidlertid mange som aldri har hatt jobb når de begynner å studere, og da vil man havne lenger bak i leksa når andre som har jobbet siden man var 13 år søker jobber.



Anonymous poster hash: 83b81...5f3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV skal?

Hvor fikk du det fra?

Fra loven om sosiale tjenester i arbeids- og velfredsforvaltningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV er forpliktet til å støtte meg finansielt. I juni og juli har jeg ikke råd til å betale husleie, eller mat. Skal jeg bo på gaten? Nope. NAV er forpliktet til å hjelpe den som ikke forsørge seg selv. Les selv:

Hvem kan få økonomisk stønad?
  • Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velfredsforvaltningen gjelder for alle personer som oppholder seg lovlig i landet.

  • For å ha fulle rettigheter etter loven må du ha lovlig opphold og fast bopel i Norge.
  • Personer som oppholder seg i utlandet har ikke rett på økonomisk stønad.
  • Personer som ikke kan sørge for livsopphold gjennom inntektsgivende arbeid, egne midler eller ved hjelp av andre økonomiske rettigheter.
  • Alle har rett til å levere søknad for å få sin sak vurdert.

Nei, det er de ikke.

Du er student og subsidieres med lån fra Statens Lånekasse gjennom studieåret, uten at det løper renter og uten at du må innfri lånet med nedbetalinger før etter du er ferdig å studere.

Det er måten du støttes på. Mer får du ikke. Du har alt fått.

Nei, du får ikke sosialhjelp. Det er fordi du ikke kvalifiserer til det.

Du må planlegge livet ditt på forhånd, så du kan betale husleie om sommeren.

Eller må du låne penger fra familie eller banken.

Det er dyrt og ikke subsidiert som i Lånekassen.

Du må betale renter og betale krav.

Skaff jobb, du. ASAP.

Edit: Gikk inn nå og streket over der det står i teksten du viser til, at du ikke får sosialhjelp fordi du får studiestøtte.

Endret av Tigger
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra loven om sosiale tjenester i arbeids- og velfredsforvaltningen

Les over.

Du har ikke krav på noe sosialhjelp, fordi du alt får studiestøtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV er forpliktet til å støtte meg finansielt. I juni og juli har jeg ikke råd til å betale husleie, eller mat. Skal jeg bo på gaten? Nope. NAV er forpliktet til å hjelpe den som ikke forsørge seg selv. Les selv:

Hvem kan få økonomisk stønad?
  • Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velfredsforvaltningen gjelder for alle personer som oppholder seg lovlig i landet.

  • For å ha fulle rettigheter etter loven må du ha lovlig opphold og fast bopel i Norge.
  • Personer som oppholder seg i utlandet har ikke rett på økonomisk stønad.
  • Personer som ikke kan sørge for livsopphold gjennom inntektsgivende arbeid, egne midler eller ved hjelp av andre økonomiske rettigheter.
  • Alle har rett til å levere søknad for å få sin sak vurdert.

Det er ingen lovfestet rett å beholde leiligheten du har mens du studerer på sommeren. Om du ikke har råd burde du sagt den opp og flyttet hjem i sommermånedene, som de fleste andre som ikke får seg sommerjobb gjør...

Anonymous poster hash: 83b81...5f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen lovfestet rett å beholde leiligheten du har mens du studerer på sommeren. Om du ikke har råd burde du sagt den opp og flyttet hjem i sommermånedene, som de fleste andre som ikke får seg sommerjobb gjør...

Anonymous poster hash: 83b81...5f3

Nemlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen lovfestet rett å beholde leiligheten du har mens du studerer på sommeren. Om du ikke har råd burde du sagt den opp og flyttet hjem i sommermånedene, som de fleste andre som ikke får seg sommerjobb gjør...

Anonymous poster hash: 83b81...5f3

Nettopp. Og hvis jeg er hjemløs fordi jeg ikke kan forsørge meg selv pga. manglende inntekt (ingen inntekt i juni og juli) så er NAV forpliktet til å gi meg sosialhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp. Og hvis jeg er hjemløs fordi jeg ikke kan forsørge meg selv pga. manglende inntekt (ingen inntekt i juni og juli) så er NAV forpliktet til å gi meg sosialhjelp.

Nei. Du har alt fått studiestøtte.

Er du treg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Hadde du lært deg å lese ville du sett at jeg skrev at jeg har søkt jobber i hele år.

Har du ringt på den jobben jeg linket til tidligere i dag?

Så ut som det var masse ledige jobber på Finn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du har alt fått studiestøtte.

Er du treg?

Har fått studiestøtte for månedene august til mai din mongolide dritt. Jeg fåt ikke studiestøtte i juni og juli fordi jeg ikke studerer de måndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Leo Nardo

Det er ikke statens ansvar å utdanne deg til statsviter eller noe annet håpløst piss. Grunnen till at jeg vet du studerer noe håpløst piss er at mennesker på profesjonsutdanninger er ørten ganger mer ressurssterk enn du er og ville aldri stått overfor denne problemstillingen.

Anonymous poster hash: 8a12a...d90

Jeg er i utgangspunktet ikke en tilhenger av nedlatende humor, så sant folk ikke tåler det, men det der var forpult morsomt.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom juni og august studerer jeg ikke. Jeg får ingen inntekt av Lånekassa den perioden. Men jeg har likevel de samme utgiftene som jeg hadde i f.eks mai, april, mars etc. Derfor er det bare rett og rimelig at jeg i sommerferien blir sett på som arbeidsledig og dermed har krav på sosialhjelp/andre typer finansiell støtte fra NAV.

Jeg føler at hvis jeg saksøker NAV, så vil dette skape nok medieoppmerksomhet til å belyse studentenes vanskelige finansielle situasion, og på toppen av det hele kan jeg faktisk vinne.

Hva mener dere? Er det verdt et forsøk?

Velkommen til Norge, her saksøker vi ikke folk i hytt og vær.

Skaff deg en sommerjobb som resten av oss.

Anonymous poster hash: e6b53...e64

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg må det jo nevnes at det er et latterlig håpløst opplegg at man ikke kan få støtte i juni også. Mai (og desember) er den travleste tiden for studenter, og det er rett og slett helt på trynet at den første måneden etter eksamen (eller den siste mnd på studiet, for min del, som ikke er ferdig med eksamener før i midten av juni) ikke skal støttes - når skal man ha tid til å jobbe opp nok penger til å overleve juni?

Hvis du har en plan om å legge av penger til å leve av to mnd om sommeren, så jobber du inn disse pengene gjennom en jobb du har fra studiet ditt starter i august...

Så leser du og tar eksamen i mai/juni som alle andre.

Noen gang må man bli voksen. Ser ut som det er din tur, nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering er det Stortinget som vedtar loven som slår fast at studenter ikke har krav på sosialstøtte. NAV har ikke noe de skulle sagt hva gjelder regler. De må pent nødt å følge hva enn Stortinget finner for godt å vedta. Hensynet bak regelen er at det ikke er fn menneskerett å studere. Har du ikke råd til å studere får du jobbe på REMA inntil du har råd. Det er ikke statens ansvar å utdanne deg til statsviter eller noe annet håpløst piss. Grunnen tillat jeg vet du studerer noe håpløst piss er at mennesker på profesjonsutdanninger er ørten ganger mer ressurssterk enn du er og ville aldri stått overfor denne problemstillingen.

Anonymous poster hash: 8a12a...d90

Studerer faktisk ingeniørfag...(vil ikke si hvilken linje av fare for å bli gjenkjent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...