Gå til innhold

Vurderer å saksøke NAV


YoyoMa

Anbefalte innlegg

Du vet at NAV flere steder gir sommerstøtte til studenter som ikke har fått sommerjobb? Snakk om at du skal legge ned tilbudet fordi så få benytter seg av det.



Anonymous poster hash: 432c8...7d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett på støtte fra nav sosial i de to månedene du ikke har studiestøtte fra Lånekassen. Du kan også få dagpenger i denne perioden dersom du har jobbet nok til å få det.

Skjønner virkelig ikke agressiviteten i startinnlegget - trådstarter har tydeligvis ikke sjekket noe som helst før han/hun hisset seg opp over NAV.



Anonymous poster hash: 5a628...c4f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke agressiviteten i startinnlegget - trådstarter har tydeligvis ikke sjekket noe som helst før han/hun hisset seg opp over NAV.

Anonymous poster hash: 5a628...c4f

Tror dette er en SKAL ha, SKAL få innlegg, får sosialklienter det, skal jeg også ha det!

Anonymous poster hash: 3722f...4a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha. Da hadde alle studenter slengt beina på bordet så snart de ble sommer!

Endret av Chloe-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom juni og august studerer jeg ikke. Jeg får ingen inntekt av Lånekassa den perioden. Men jeg har likevel de samme utgiftene som jeg hadde i f.eks mai, april, mars etc. Derfor er det bare rett og rimelig at jeg i sommerferien blir sett på som arbeidsledig og dermed har krav på sosialhjelp/andre typer finansiell støtte fra NAV.

Jeg føler at hvis jeg saksøker NAV, så vil dette skape nok medieoppmerksomhet til å belyse studentenes vanskelige finansielle situasion, og på toppen av det hele kan jeg faktisk vinne.

Hva mener dere? Er det verdt et forsøk?

Stå på krava, om du viser til at du har søkt på jobber og ikke fått noen, så har du krav på det.

Min søster fikk dette fra NAV i Trondheim, og de er det verste NAV kontoret på landsbasis når det kommer til å få noe som helst.

Anonymous poster hash: aa5d7...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God bedring

konstruktivt

Anonymous poster hash: aa5d7...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har tenkt over før, det vil faktisk alltid finnes en gruppe studenter som ikke får seg jobb. Uansett om de har søkt 3,6,9,12 mnd før, så vil de ikke få jobb. Uansett om en går fra bedrift til bedrift, butikk til butikk, med CV og åpen søknad...de vil ikke få jobb. Hadde ikke det vært tilfellet, så hadde vi jo levd i en utopi med null arbeidsledighet.

Nå er det snakk om en veldig liten gruppe (dog voksende), men hvilken rettigheter skal de ha?

Når det er 200,500,1000 søkere på EN deltidsjobb bak kassa på Coop'ern, så burde jo det være en klar indikasjon på at det ikke er "bare" å finne seg jobb.



Anonymous poster hash: eccdf...d18
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om ikke søksmål er gjennomførbart eller hensiktsmessig belyser TS en viktig problemstilling. Studenter er en gruppe som blir pissa på i norske statsbudsjetter om og om igjen. Studielånet er latterlig lavt, og skulle selvfølgelig vært justert i forhold til bokostnader. I osloområdet dekker det knapt nok husleie og andre faste utgifter. Penger til mat må man som regel jobbe inn på egenhånd.

Det er faktisk ikke arbeidsmarked for sommerjobb til alle studenter som etterspør dette, og da sier deg seg selv at noen kommer til å stå uten jobb i sommer. De som foreslår sparing skulle jeg likt og plassert inne i byen med 7000 kroner i måneden, og så spurt dem igjen et halvår senere hvor mye de har fått spart opp. Jobbe ved siden av sier noen. Jo, det kan man jo gjøre, men hvis ikke karakterene skal gå i dass er det få som har mulighet til å jobbe inn mer enn 5-6000 i måneden. Dette gir en totalinntekt i måneden (brutto) på 12-13 000, og vi befinner oss fortsatt langt under hva en dassvasker i kommunen tjener, men er i ferd med å nærme oss sosialklientene i effektiv inntekt.

Grunnen til at studielånet er så lavt er selvfølgelig at studenter er studenter midlertidig, og at politikere derfor driter i denne gruppen. Studietiden når min far og bestefar studerte på henholdsvis 60 og 80-tallet fortoner seg som en fjern drøm, og er gått fra å være vandrehistorier til myter, og videre til sagn etterhvert som årene er gått.

Og i tillegg må det jo nevnes at det er et latterlig håpløst opplegg at man ikke kan få støtte i juni også. Mai (og desember) er den travleste tiden for studenter, og det er rett og slett helt på trynet at den første måneden etter eksamen (eller den siste mnd på studiet, for min del, som ikke er ferdig med eksamener før i midten av juni) ikke skal støttes - når skal man ha tid til å jobbe opp nok penger til å overleve juni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har tenkt over før, det vil faktisk alltid finnes en gruppe studenter som ikke får seg jobb. Uansett om de har søkt 3,6,9,12 mnd før, så vil de ikke få jobb. Uansett om en går fra bedrift til bedrift, butikk til butikk, med CV og åpen søknad...de vil ikke få jobb. Hadde ikke det vært tilfellet, så hadde vi jo levd i en utopi med null arbeidsledighet.

Nå er det snakk om en veldig liten gruppe (dog voksende), men hvilken rettigheter skal de ha?

Når det er 200,500,1000 søkere på EN deltidsjobb bak kassa på Coop'ern, så burde jo det være en klar indikasjon på at det ikke er "bare" å finne seg jobb.

Anonymous poster hash: eccdf...d18

Jeg lurer mer på hvordan man skal unngå at ikke det blir et latskapsrace der alle skyr sommerjobber som pesten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvid studielånet slik at det rekker til Juni og Juli? Eventuelt tilby en ordning der søkere kan få søke om 2 mnd ekstra studielån? (Muligens med litt høyere rente for de ekstra mnd?)

Det er jo penger som uansett skal betales tilbake, i motsetning til støtte fra NAV.



Anonymous poster hash: eccdf...d18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har tenkt over før, det vil faktisk alltid finnes en gruppe studenter som ikke får seg jobb. Uansett om de har søkt 3,6,9,12 mnd før, så vil de ikke få jobb. Uansett om en går fra bedrift til bedrift, butikk til butikk, med CV og åpen søknad...de vil ikke få jobb. Hadde ikke det vært tilfellet, så hadde vi jo levd i en utopi med null arbeidsledighet.

Nå er det snakk om en veldig liten gruppe (dog voksende), men hvilken rettigheter skal de ha?

Når det er 200,500,1000 søkere på EN deltidsjobb bak kassa på Coop'ern, så burde jo det være en klar indikasjon på at det ikke er "bare" å finne seg jobb.

Anonymous poster hash: eccdf...d18

Nå er det ikke manko på sommerjobber i hele Norge da. På bygdene er det ikke like stort press. Her har de nettopp utlyst 17 sommerjobber, som ingen vil ha. Får ta med telt og komme hit. Så får du oppleve et nytt sted i tillegg.

Anonymous poster hash: c8056...369

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=48771936&searchclickthrough=true

Dog enig i at studiestøtten burde vært justert og også utvidet for til og med juni. Jeg fikk som alle andre siste utbetaling for en måned siden og har siste eksamen 12. juni. Andre har kanskje enda senere enn det igjen.

Søsteren min fikk utbetalt det samme som meg når hun studerte og betalte i underkant av kr 2000 i månedsleie for hybelen sin. Er litt dyrere å bo i Oslo i dag, selv for de som bor i kollektiv.

Grunnen til at jeg overlever nå er at jeg jobbet som et svin 3 uker i strekk gjennom hele påskeferien og ukene etter. Hadde det ikke vært for det hadde jeg nok vært blakk for en måned siden.

:)

Endret av Leo Nardo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nikee

Men har du aldri hatt jobb? Ikke en gang i løpet av 2013 eksempelvis?

Jeg er heldig nok som har hatt deltidsjobb gjennom hele studietiden, så når juni kommer får jeg tilbake på skatt, feriepenger og lønn så da går det akkurat. Det gjør jeg fordi det nettopp er krise i juni, da vi ikke får noen ting og eksamensmåneden mai gjør at jeg jobber mindre enn ellers.

Du vet som student at du ikke får penger for juni og juli. Det er faktisk noe alle som studerer, skal studere og ikke studerer vet vil jeg tørre å påstå. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke har forberedt deg på dette før? :klo:

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom juni og august studerer jeg ikke. Jeg får ingen inntekt av Lånekassa den perioden. Men jeg har likevel de samme utgiftene som jeg hadde i f.eks mai, april, mars etc. Derfor er det bare rett og rimelig at jeg i sommerferien blir sett på som arbeidsledig og dermed har krav på sosialhjelp/andre typer finansiell støtte fra NAV.

Jeg føler at hvis jeg saksøker NAV, så vil dette skape nok medieoppmerksomhet til å belyse studentenes vanskelige finansielle situasion, og på toppen av det hele kan jeg faktisk vinne.

Hva mener dere? Er det verdt et forsøk?

Mellom juni og august studerer jeg ikke. Jeg får ingen inntekt av Lånekassa den perioden. Men jeg har likevel de samme utgiftene som jeg hadde i f.eks mai, april, mars etc. Derfor er det bare rett og rimelig at jeg i sommerferien blir sett på som arbeidsledig og dermed har krav på sosialhjelp/andre typer finansiell støtte fra NAV.

Jeg føler at hvis jeg saksøker NAV, så vil dette skape nok medieoppmerksomhet til å belyse studentenes vanskelige finansielle situasion, og på toppen av det hele kan jeg faktisk vinne.

Hva mener dere? Er det verdt et forsøk?

Mellom juni og august studerer jeg ikke. Jeg får ingen inntekt av Lånekassa den perioden. Men jeg har likevel de samme utgiftene som jeg hadde i f.eks mai, april, mars etc. Derfor er det bare rett og rimelig at jeg i sommerferien blir sett på som arbeidsledig og dermed har krav på sosialhjelp/andre typer finansiell støtte fra NAV.

Jeg føler at hvis jeg saksøker NAV, så vil dette skape nok medieoppmerksomhet til å belyse studentenes vanskelige finansielle situasion, og på toppen av det hele kan jeg faktisk vinne.

Hva mener dere? Er det verdt et forsøk?

Skal du saksøke NAV for at du ikke får en støtte du ikke har krav på? :klo:

De økonomiske problemene i sommermånedene kan løses på flere måter. Her er bare noen forslag:

Sett av noen tusen fra storstipendet i august og janur

Ha en deltidsjobb

Ha en helgejobb

Betal ekstra skatt om du har jobb

Jobb i ferier

Ta sommervask av huset til folk

Start en bedrift/enkeltmannsforetak

Pass unger

Pass hunder

Sett av f. eks 500 - 700 kr måneden resten av året. Eller så mye som du klarer

Ha sommerjobb (ok du får ikke lønn med en gang, derfor har du satt av penger gjennom hele året).

Besøk foreldre og lev på dem, mot å ta 90 - 100 % av husarbeidet

Gjør hagearbeid for folk

Gjør ærend for eldre damer og menn

Selg ting/klær du vet du ikke kommer til å bruke

Prostituer deg (har hørt man kan tjene veldig bra på det)

Kan sikkert tenke ut flere idéer om ingen av disse falt i smak.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forøvrig blant dem som mener studiesstøtten bør økes. Enten til 11 måneders studiestøtte eller til f. eks 10 000 per måned. Jeg innser imidlertid at det ikke kommer til å skje med det første. Sannsynligvis ikke på veldig lenge. Problemet med økt studiestøtte er at leieprisene vil øke og vinningen går opp i spinningen.

Derfor har jeg en deltidsjobb gjennom hele året. Tjener rundt 150 000 i året på det. Betaler ekstra i skatt og får selvfølgelig igjen for det. I juleferien og sommerferien jobber jeg fullt. Noen ganger i påskeferien også, hvis jeg ikke reiser vekk. Jeg får også feriepenger.

I mai er tar jeg på meg en 4-5 eksamensvakter. Bare på det får jeg inn over 5000 brutto.

Et lite tips til alle som har opparbeidet seg feriepenger. Be om å få dem utbetalt i begynnelsen av juni. Det vanlige er vel å få dem i slutten av juni / begynnelsen av juli. Jeg tenker nå at dere da får: feriepenger til å dekke utgiftene i juni, så får man lønn/skattepenger til juli og begynnelsen av august...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til orientering er det Stortinget som vedtar loven som slår fast at studenter ikke har krav på sosialstøtte. NAV har ikke noe de skulle sagt hva gjelder regler. De må pent nødt å følge hva enn Stortinget finner for godt å vedta. Hensynet bak regelen er at det ikke er fn menneskerett å studere. Har du ikke råd til å studere får du jobbe på REMA inntil du har råd. Det er ikke statens ansvar å utdanne deg til statsviter eller noe annet håpløst piss. Grunnen tillat jeg vet du studerer noe håpløst piss er at mennesker på profesjonsutdanninger er ørten ganger mer ressurssterk enn du er og ville aldri stått overfor denne problemstillingen.

Anonymous poster hash: 8a12a...d90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering er det Stortinget som vedtar loven som slår fast at studenter ikke har krav på sosialstøtte. NAV har ikke noe de skulle sagt hva gjelder regler. De må pent nødt å følge hva enn Stortinget finner for godt å vedta. Hensynet bak regelen er at det ikke er fn menneskerett å studere. Har du ikke råd til å studere får du jobbe på REMA inntil du har råd. Det er ikke statens ansvar å utdanne deg til statsviter eller noe annet håpløst piss. Grunnen tillat jeg vet du studerer noe håpløst piss er at mennesker på profesjonsutdanninger er ørten ganger mer ressurssterk enn du er og ville aldri stått overfor denne problemstillingen.

Anonymous poster hash: 8a12a...d90

Er de ørten ganger mer saklige også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mer på hvordan man skal unngå at ikke det blir et latskapsrace der alle skyr sommerjobber som pesten.

Fordi sosialstønad ikke er særlig mye å leve av, og ihvertfall ikke å få lagt seg opp penger til neste studieår, slik de fleste gjør.

Anonymous poster hash: 5a628...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, personangrep og svar til dette.

Irrlys, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...