Gå til innhold

Noen her som har tatt førerkorte for klasse C (lastebil)


-Jiinxs-

Anbefalte innlegg

Jeg lenge hatt lyst å tatt lappen for klasse C og lurer litt på om det er noen andre her som har vært igjennom det.

Det jeg vegrer meg litt for er selve teorien, kjøringen "tror" jeg vil gå greit men det er teorien som jeg er mest nervøs på.

Det blir til at jeg kommer til å ta det på Åsane trafikkskole.

Grunnkurset man må ta, er det noe man må bestå eller er det bare for å informere folk om tung kjøretøy?

Når man har tatt det grunnkurset, er det bare å begynne å kjøre da?

Det er +10 år siden jeg tok lappen for klasse B, så husker ikke helt hva som er vanlig framgangsmåte når man tar lappen.

Prisen for klasse C står ikke på nettsiden til Åsane trafikkskole, noen som vet hvor mye det kan koste, eller minimum pris på hva jeg må ut med? Og hvor mange timer må jeg ha bak rattet for å kunne ta oppkjøringen?

Jeg har egentlig lyst til å ta lappen for å kunne kjøre semitrailer, men klarte ikke å finne ut hva klasse som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Nå er det ikke meg, men mannen min som har C-lappen, så jeg svarer deg etter beste evne, og håper på at du evt. får vite mer av andre :jepp:

Mye av teorien går på lastsikring og regler for slikt, sånn jeg skjønte det på ham. Og så er det jo mye teknisk, da det er himla mange tonn du kjører rundt på.

Han tok C-lappen for rundt fem år siden, og jeg tror han endte på mellom 40 og 50k, da hadde han mye erfaring med personbilkjøring fra før av. Skal du kjøre som yrkessjåfør må du ha noe ekstra kursing.

Semitrailer er vel CE, tror jeg, altså lastebil med henger.

Åsanes nettside var ikke spesielt informativ, men vegvesenet.no ser ut til å ha en oversikt over opplæringsløpet her :)

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Lastebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, ble mye klokere nå :)

Jeg jobber daglig med sikring av last på biler, så jeg håper at akkurat den delen ville jeg ha taklet å kommet meg igjennom.

Takk for linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok lappen på vogntog (CE) gikk teorien mye ut på utregninger av aksellast, merking av farlig gods, sikring av last, bremselengder osv. Det var en del teori å sette seg inn i. + at man må ha ADR-bevis (som man må ta etter man har tatt lappen)for å kjøre med gods her i Norge. Men det er en del år siden nå.

Med klasse C, kan man kun kjøre lastebil med tilhenger inntil 750 kg, men jeg vil tro teorien er mye av det samme. Hvis du har planer om å kjøre semi, må du ha førerkort klasse CE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastberegningen er det noen sliter med, men det virkelig ikke spesielt vanskelig. Google deg frem til noen eksempler. Resten er igrunn greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan anbefale åsane trafikkskole. har kjørt med de, og min tidligere kjørelærer har nå gått over til C-lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tok lappen på vogntog (CE) gikk teorien mye ut på utregninger av aksellast, merking av farlig gods, sikring av last, bremselengder osv. Det var en del teori å sette seg inn i. + at man må ha ADR-bevis (som man må ta etter man har tatt lappen)for å kjøre med gods her i Norge. Men det er en del år siden nå.

Med klasse C, kan man kun kjøre lastebil med tilhenger inntil 750 kg, men jeg vil tro teorien er mye av det samme. Hvis du har planer om å kjøre semi, må du ha førerkort klasse CE.

Man må ikke ha ADR-bevis for å kjøre gods. Det gjelder kun for enkelte typer farlig gods.

Men man må ha yrkessjåførkompetansebevis for å kjøre gods. Det er et kurs i tillegg til førerkortet og har en varighet på 140 timer og må fornyes med et 35 timers kurs hvert 5. år.

Anonymous poster hash: 1022e...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne med ca 60 000,- for førerkort klasse CE samt ca kr 15 000,- for glattkjøringskurset som du må ha innen et år etter at du tok førerkortet, samt 140 timers kompetansekurs for å kjøre gods. Usikker på hva det koster, men har akkurat vært på 35 timers repetisjonskurs selv og det kostet ca 10 000,- så da blir det vel kanskje rundt 30-35 000,- for det 140 timers kurset.

Anonymous poster hash: 1022e...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuft trafikkskole tar 28.000 for C, tror de fremdeles er en del billigere enn Åsane.

Henger er 25.000.

Holder på med C selv nå, på amo-kurs via NAV. Har C1 fra før, er ferdig med teorien og holder nå på med yrkesdirektivet på 35 timer, i tillegg til kjøretimer.

De anbefaler å kjøre C et halvt års tid før man evt går for CE.

Anonymous poster hash: 33f37...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, lært mye nytt nå :)

Skal tenke litt på det, for det er mye penger å legge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...