Gå til innhold

Lektor med tilleggsutdanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Finnes det noe oversikt over regler for hva som skal til for å lønnes som lektor med tilleggsutdanning? Jeg har tatt en bachelor, et årstudie, praktisk pedagogisk utdanning også skal ta master. Da er jeg fremdeles lektor med tilleggsutdannelse etter masteren selv om jeg ikke har tatt ting "i riktig rekkefølge?"

Lurer også på om det er noe oversikt over hvordan man blir kvalifisert innen fagene når man ikke tar lærerutdanning. Jeg ser at man skal ha 60 stp innen norsk, engelsk og matte for å undervise i de. Er det noen "mal" for hvilke høgskole og universitetsfag som regnes som "norsk"? Og hva med de andre faga - naturfag, samfunnsfag, religion osv? Er det 30stp som gjelder? Kan man få fast jobb som lærer i et fag selv om man ikke har utdanningen til det?



Anonymous poster hash: cec26...28c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å jobbe på 1.-7. Trinn trenger du bare 60 i matte eller norsk og 30 i matte eller norsk. Og 30 i resten.

Anonymous poster hash: 56cb4...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med at en lektor med tilleggsutdannelse har tenkt seg på barnetrinnet. Men for å svare på spørsmålene dine: Ja, du lønnes da som lektor med tilleggutdannelse. Kravet er master+årsenhet, og selvfølgelig ppu siden du ikke går et integrert lektorprogram. Rekkefølgen spiller ingen rolle. Når det gjelder kvalifisering for fagene, så er jeg usikker, jeg vet ikke om det er et krav at det er didaktikk med i bildet. Kanskje noen andre vet? Vil du jobbe på ungdomstrinnet eller i videregående? Norsk, matematikk og engelsk må du ha 60stp for å undervise i på ungdomstrinnet, alle andre fag krever bare 30stp, men jeg er usikker på om f.eks. naturfag og samfunnsfag tilbys noen steder som kun 30 stp. Men kroppsøving, rle, mat og helse, musikk osv. krever bare 30 stp for å kunne undervise på ungdomstrinnet. Jeg tror du må ha 60 stp i alle fag du vil undervise i på videregående. Hva som regnes som norsk vet jeg ikke, men du kan jo sjekke ut fagplanen til norsk ved høgskoler som tilbyr lærerutdanning. Tipper f.eks. første året bachelor i nordisk er godkjent. Du får ikke fast jobb i fag du ikke har, men det skjer ofte at du må fylle ut timeplanen din med fag du ikke har i kretsen din, f.eks. kunst og håndverk.



Anonymous poster hash: d3c29...db3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med at en lektor med tilleggsutdannelse har tenkt seg på barnetrinnet. Men for å svare på spørsmålene dine: Ja, du lønnes da som lektor med tilleggutdannelse. Kravet er master+årsenhet, og selvfølgelig ppu siden du ikke går et integrert lektorprogram. Rekkefølgen spiller ingen rolle. Når det gjelder kvalifisering for fagene, så er jeg usikker, jeg vet ikke om det er et krav at det er didaktikk med i bildet. Kanskje noen andre vet? Vil du jobbe på ungdomstrinnet eller i videregående? Norsk, matematikk og engelsk må du ha 60stp for å undervise i på ungdomstrinnet, alle andre fag krever bare 30stp, men jeg er usikker på om f.eks. naturfag og samfunnsfag tilbys noen steder som kun 30 stp. Men kroppsøving, rle, mat og helse, musikk osv. krever bare 30 stp for å kunne undervise på ungdomstrinnet. Jeg tror du må ha 60 stp i alle fag du vil undervise i på videregående. Hva som regnes som norsk vet jeg ikke, men du kan jo sjekke ut fagplanen til norsk ved høgskoler som tilbyr lærerutdanning. Tipper f.eks. første året bachelor i nordisk er godkjent. Du får ikke fast jobb i fag du ikke har, men det skjer ofte at du må fylle ut timeplanen din med fag du ikke har i kretsen din, f.eks. kunst og håndverk.

Anonymous poster hash: d3c29...db3

Og med dette mener jeg at du ikke får fast ansettelse i en stilling som søker realfagslærer, om du har norsk og samfunnsfag i fagkretsen din f.eks.

Anonymous poster hash: d3c29...db3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vgs er nok mest aktuelt for meg.

Så om jeg har fag som norsk og naturfag, vil jeg feks kunne undervise i noe RLE eller kroppsøving, for å fylle opp timer? Men ikke bli ansatt som mattelærer hvis de søker det?

Hvis jeg regner på det tror jeg at jeg har fag nok til å undervise i fire fag (1 stort, 3 små), er det "nok" til å få jobb?

Anonymous poster hash: cec26...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Vær litt obs på endringen i kompetanselønnsystemet. Jeg har egentlig tenkt å begynne på master, men drøyer til jeg er sikker på hva som faktisk vil gi uttelling som lektor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt obs på endringen i kompetanselønnsystemet. Jeg har egentlig tenkt å begynne på master, men drøyer til jeg er sikker på hva som faktisk vil gi uttelling som lektor.

Kan dette endres på noe som helst vis? Stemme nei på uravstemningen? Kan det utøves skjønn i noen tilfelller? Ja, du er mitt orakel ;) Synes dette er så forferdelig bittert at jeg ikke har ooooooord :( :(

Anonymous poster hash: be473...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Kan dette endres på noe som helst vis? Stemme nei på uravstemningen? Kan det utøves skjønn i noen tilfelller? Ja, du er mitt orakel ;) Synes dette er så forferdelig bittert at jeg ikke har ooooooord :( :( Anonymous poster hash: be473...db8

Du er ikke alene om å være bitter, denne endringen er noe av det jeg har størst problemer med å svelge. Mitt inntrykk er at ingen egentlig har peiling akkurat nå. Jeg har pratet med både ledelse og tillitsvalgt for å høre om min master vil få uttelling som lektor. Alle mener at den selvfølgelig burde det, ingen tør si noe sikkert. Hele avtalen er jo så ullent og utydelig formulert at det kan vris og vendes på. Jeg tror f.eks. min rektor mener at min master er relevant nok til å lønnes som lektor, men er det han som bestemmer? Eller kommuneøkonomi? Hva om man bytter jobb? Akkurat nå har jeg bestemt meg for å avvente. Jeg gidder ikke å gyve løs på master uten klare svar. Satsing på videreutdanning av lærere my ass. Jeg er skeptisk til alle masterprogram som ikke knyttes direkte til fag, inntil det kommer noen klare svar.

Om det hjelper å stemme nei er vanskelig å si, men det er vel det eneste som kan hjelpe. Stemmer man ja, så sier man seg jo enig i avtalen. Inkludert dette. Og stemmer man ikke, så blir jo fort det regnet som ja også, så.. Jeg stemmer ihvertfall nei, og ser ikke hva annet man kan gjøre. Og mtp regjeringens løfter om kompetanseløft for lærere, så burde egentlig også regjeringen komme på banen. Da får de uttale seg om hva de mener er lite relevant kompetanse, og om skolen f.eks. ikke trenger master i emner som spesped.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å være bitter, denne endringen er noe av det jeg har størst problemer med å svelge. Mitt inntrykk er at ingen egentlig har peiling akkurat nå. Jeg har pratet med både ledelse og tillitsvalgt for å høre om min master vil få uttelling som lektor. Alle mener at den selvfølgelig burde det, ingen tør si noe sikkert. Hele avtalen er jo så ullent og utydelig formulert at det kan vris og vendes på. Jeg tror f.eks. min rektor mener at min master er relevant nok til å lønnes som lektor, men er det han som bestemmer? Eller kommuneøkonomi? Hva om man bytter jobb? Akkurat nå har jeg bestemt meg for å avvente. Jeg gidder ikke å gyve løs på master uten klare svar. Satsing på videreutdanning av lærere my ass. Jeg er skeptisk til alle masterprogram som ikke knyttes direkte til fag, inntil det kommer noen klare svar.

Om det hjelper å stemme nei er vanskelig å si, men det er vel det eneste som kan hjelpe. Stemmer man ja, så sier man seg jo enig i avtalen. Inkludert dette. Og stemmer man ikke, så blir jo fort det regnet som ja også, så.. Jeg stemmer ihvertfall nei, og ser ikke hva annet man kan gjøre. Og mtp regjeringens løfter om kompetanseløft for lærere, så burde egentlig også regjeringen komme på banen. Da får de uttale seg om hva de mener er lite relevant kompetanse, og om skolen f.eks. ikke trenger master i emner som spesped.

Jeg er så enig med deg, og kjenner jeg bobler over av sinne. Jeg ble lovet fra UF senest FORRIGE uke at mine tilleggsfag var særdeles relevante selv om det ikke var skolefag. Men, i går kom denne sinnsyke nyheten svært brått på da jeg kom over punktet om videreutdanning - fikk sjokk og satt kaffen i halsen(drikker ikke kaffe, men du skjønner;)). Og som du skriver, og som også er meeeget ironisk, er denne "flotte" satsningen på videreutdanning - men til hvilken nytte? Viderutdanning my big fat (!) ass, ja! Jeg har mista all lyst på videreutdanning for å si det sånn, og de fagene jeg har brukt masse penger og tid på kan jeg jo nå bare kaste rett i do. Null verdt, nada, niks. Kjenner at tålmodigheten min snart er slutt. Er så innigranskævven førbainna!

Og jeg forstår ikke at flere ikke reagerer på dette punktet også? Synes "alle" konsentrer seg om disse 7,5 timene. Men regjeringen har jo vært svært tydelig på dette med kompetanseløft og videreutdanning, som du også skriver, så dette er meget uforståelig. Dette samsvarer ikke i det hele tatt.

Stemmer nei jeg også. INGEN tvil om det.

Sikkert rotete skrevet, beklager! Men har dårlig tid og hjertepumpa slår som rakkern samtidig - ingen god kombo ;)

Anonymous poster hash: be473...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg er så enig med deg, og kjenner jeg bobler over av sinne. Jeg ble lovet fra UF senest FORRIGE uke at mine tilleggsfag var særdeles relevante selv om det ikke var skolefag. Men, i går kom denne sinnsyke nyheten svært brått på da jeg kom over punktet om videreutdanning - fikk sjokk og satt kaffen i halsen(drikker ikke kaffe, men du skjønner;)). Og som du skriver, og som også er meeeget ironisk, er denne "flotte" satsningen på videreutdanning - men til hvilken nytte? Viderutdanning my big fat (!) ass, ja! Jeg har mista all lyst på videreutdanning for å si det sånn, og de fagene jeg har brukt masse penger og tid på kan jeg jo nå bare kaste rett i do. Null verdt, nada, niks. Kjenner at tålmodigheten min snart er slutt. Er så innigranskævven førbainna! Og jeg forstår ikke at flere ikke reagerer på dette punktet også? Synes "alle" konsentrer seg om disse 7,5 timene. Men regjeringen har jo vært svært tydelig på dette med kompetanseløft og videreutdanning, som du også skriver, så dette er meget uforståelig. Dette samsvarer ikke i det hele tatt. Stemmer nei jeg også. INGEN tvil om det. Sikkert rotete skrevet, beklager! Men har dårlig tid og hjertepumpa slår som rakkern samtidig - ingen god kombo ;)Anonymous poster hash: be473...db8

Jeg er helt enig! Jeg er også irritert over at dette får så lite fokus. Jeg tror en årsak er at dette ikke rammer like mange. De som allerede har fått uttelling for videreutdanning beholder jo den, og så kan vi også trekke fra de som ikke har planer om å ta det. Pluss de som har kommet inn i et av UDIRs smale tilbud. I tillegg tror jeg litt av problemet ligger i at det er kul umulig å få svar. Så det har blitt en del av avtalen det er vanskelig å si så mye om, fordi det er vanskelig å si hva det vil bety i praksis. Hva med f.eks. grunnleggende ferdigheter? De er jo nevnt i læreplanen, men er ikke fag. Pedagogiske utdanninger? Temaer som er relevante for et fag, men ikke "er" faget? (Sånn i mangel på bedre forklaring)

Det er helt ok at man ikke får uttelling for smale, obskure mastere som er kul umulig å bruke i skolen. Hva nå det måtte være. Men å fjerne uttelling for fag som er relevante, fordi det ikke er et konkret fag i læreplanen, er hinsides all fornuft. Og stikk i strid med regjeringens "satsing". Vi trenger bred kompetanse i skolen, og mangfold i lærerstabens kompetanse er viktig. KS er ute etter å spare penger, men regjeringen bør tenke lenger. Om ikke det berømte lærerløftet er en bløff da. Man kan jo begynne å lure.

Noe av det jeg misliker intenst med denne møkkaavtalen er at alt er rundt og utydelig. Ingen klare svar, og alt er åpent for tolkning og feiltolkning. At UDF og KS er så i utakt når de snakker om hva avtalen innebærer, er skummelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danning som begrep forsvinner ut med NPM og kontrollregimet KS ønsker. Jeg sitter i samme situasjon, er adjunkt med tillegg og gikk dette skoleåret ned i stilling for å komme i gang med master. Kjipt å gå ned i lønn, spesielt siden jeg jobber like mye som før, men tenkte at det var verdt det pga høyere lønn som lektor. Fullført 45 sp så langt, men er nå redd for at mastern min, som ikke heter nøyaktig det samme som et skolefag, ikke blir godkjent som lektorkompetanse.

Jeg har blitt en dyktigere fagperson av de 45 jeg har tatt så langt. I tillegg har jeg uutvidet min egen horisont, ved å lære om emner som egentlig ligger utenfor mitt fagfelt men som skaper en dypere forståelse også for mitt fagfelt. Dette harallerede i år kommet elevene mine direkte til nytte. Men masteren heter ikke "naturfag" eller "norsk."

Ellers enig i at det nok er et problem fordi det gjelder så få. Min tillitsvalgte forsto ikke helt problemstillingen da jeg snakketom det, men han er jo allerede innplassert med kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danning som begrep forsvinner ut med NPM og kontrollregimet KS ønsker. Jeg sitter i samme situasjon, er adjunkt med tillegg og gikk dette skoleåret ned i stilling for å komme i gang med master. Kjipt å gå ned i lønn, spesielt siden jeg jobber like mye som før, men tenkte at det var verdt det pga høyere lønn som lektor. Fullført 45 sp så langt, men er nå redd for at mastern min, som ikke heter nøyaktig det samme som et skolefag, ikke blir godkjent som lektorkompetanse.

Jeg har blitt en dyktigere fagperson av de 45 jeg har tatt så langt. I tillegg har jeg uutvidet min egen horisont, ved å lære om emner som egentlig ligger utenfor mitt fagfelt men som skaper en dypere forståelse også for mitt fagfelt. Dette harallerede i år kommet elevene mine direkte til nytte. Men masteren heter ikke "naturfag" eller "norsk."

Ellers enig i at det nok er et problem fordi det gjelder så få. Min tillitsvalgte forsto ikke helt problemstillingen da jeg snakketom det, men han er jo allerede innplassert med kompetanse.

Hvis det er så strengt at utdanningen må hete nøyaktig det samme som et skolefag blir nok verken masteren eller bacheloren min godkjent :/ Kan de virkelig være så strenge? masteren kommer jeg til å fullføre etter PPU, men hvis jeg ikke får lektorstatus innen den så er det jo nesten ikke vits for meg å fortsette. Masteren er rettet mot lærere, men handler om kommunikasjon og kultur, ikke et spesifikt skolefag.

Anonymous poster hash: cec26...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Jeg vet ikke. Det er det som er problemet...

Og det er en veldig god grunn til å stemme nei..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig! Jeg er også irritert over at dette får så lite fokus. Jeg tror en årsak er at dette ikke rammer like mange. De som allerede har fått uttelling for videreutdanning beholder jo den, og så kan vi også trekke fra de som ikke har planer om å ta det. Pluss de som har kommet inn i et av UDIRs smale tilbud. I tillegg tror jeg litt av problemet ligger i at det er kul umulig å få svar. Så det har blitt en del av avtalen det er vanskelig å si så mye om, fordi det er vanskelig å si hva det vil bety i praksis. Hva med f.eks. grunnleggende ferdigheter? De er jo nevnt i læreplanen, men er ikke fag. Pedagogiske utdanninger? Temaer som er relevante for et fag, men ikke "er" faget? (Sånn i mangel på bedre forklaring)

Det er helt ok at man ikke får uttelling for smale, obskure mastere som er kul umulig å bruke i skolen. Hva nå det måtte være. Men å fjerne uttelling for fag som er relevante, fordi det ikke er et konkret fag i læreplanen, er hinsides all fornuft. Og stikk i strid med regjeringens "satsing". Vi trenger bred kompetanse i skolen, og mangfold i lærerstabens kompetanse er viktig. KS er ute etter å spare penger, men regjeringen bør tenke lenger. Om ikke det berømte lærerløftet er en bløff da. Man kan jo begynne å lure.

Noe av det jeg misliker intenst med denne møkkaavtalen er at alt er rundt og utydelig. Ingen klare svar, og alt er åpent for tolkning og feiltolkning. At UDF og KS er så i utakt når de snakker om hva avtalen innebærer, er skummelt.

Selv om jeg plussa deg, må jeg bare gi deg kreditt med det skrevne ord også. Er så enig så enig med absolutt alt du skriver :)

Håper virkelig ikke det er som jeg får inntrykk av på sosiale medier og lignende, at flere og flere blir mer og mer overtalt til å stemme ja - for "hva har vi å vinne på en streik", eller "avtalen er ikke så ille på det og det punktet, så vi må ta til takke med det vi får", evt denne: "danskene hadde takka ja". Kremt.

Anonymous poster hash: be473...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom over dette: "Videre er det slik at det ikke lenger vil bli gitt automatisk uttelling for videreutdanning, dersom denne videreutdanningen ikke er i fag som er med i læreplanen i vedkommende skoleslag. KS mener at bestemmelsen ikke skal gjøres gjeldende for lærere som allerede er i gang med videreutdanning, men at den trer i kraft for lærere som starter videreutdanning etter 1.8.2014. KS understreker at det vil fremdeles være naturlig å få uttelling for videreutdanning i andre undervisningsrelaterte fag dersom disse anses som relevante, selv om disse ikke er med i læreplanen i vedkommende skoleslag."

Da er det håp da!? I hengende snøre.

http://www.ks.no/tema/Arbeidsgiver/Lov-og-avtaleverk/Skole-og-barnehage/Ny-arbeidstidsavtale-for-undervisningspersonalet-samt-endringer-i-HTAs-vedlegg-6/



Anonymous poster hash: be473...db8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Selv om jeg plussa deg, må jeg bare gi deg kreditt med det skrevne ord også. Er så enig så enig med absolutt alt du skriver :) Håper virkelig ikke det er som jeg får inntrykk av på sosiale medier og lignende, at flere og flere blir mer og mer overtalt til å stemme ja - for "hva har vi å vinne på en streik", eller "avtalen er ikke så ille på det og det punktet, så vi må ta til takke med det vi får", evt denne: "danskene hadde takka ja". Kremt. Anonymous poster hash: be473...db8

Felles sorg bør deles. ;)

Jeg er i utgangspunktet mer bekymret for barnehagelærere og folk som ikke gidder å stemme. Det hjelper jo ikke nødvendigvis med et eventuelt flertall for nei, om ikke 2/3 har stemt. På min arbeidsplass er det ihvertfall kraftig nei-stemning og murring i korridorene. Det inkluderer tillitsvalgt og ledelse. Men det er vanskelig å spå hva utfallet vil bli.. Og ja, jeg får lyst til å kaste ting når jeg hører de argumentene. For ikke å snakke om "jeg er jo allerede på jobb 7,5 timer hver dag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Kom over dette: "Videre er det slik at det ikke lenger vil bli gitt automatisk uttelling for videreutdanning, dersom denne videreutdanningen ikke er i fag som er med i læreplanen i vedkommende skoleslag. KS mener at bestemmelsen ikke skal gjøres gjeldende for lærere som allerede er i gang med videreutdanning, men at den trer i kraft for lærere som starter videreutdanning etter 1.8.2014. KS understreker at det vil fremdeles være naturlig å få uttelling for videreutdanning i andre undervisningsrelaterte fag dersom disse anses som relevante, selv om disse ikke er med i læreplanen i vedkommende skoleslag." Da er det håp da!? I hengende snøre. http://www.ks.no/tema/Arbeidsgiver/Lov-og-avtaleverk/Skole-og-barnehage/Ny-arbeidstidsavtale-for-undervisningspersonalet-samt-endringer-i-HTAs-vedlegg-6/ Anonymous poster hash: be473...db8

Det skumle er formuleringen "dersom de anses som". Hvem bestemmer det? Kommuneøkonomien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja dere, da sørger Røe Isaksen for at lærerutdanningen blir femårig fra 2017!



Anonymous poster hash: d3c29...db3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...