Gå til innhold

Arbeidsgivers reaksjon: har dårlig referanse, men etterpå fått A i snitt fra "prestisjestudie"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i sluttfasen av sivøk master og håper å ende opp med svært godt snitt. Hvis alt går som planlagt med masteroppgaven forventer jeg faktisk A. Jeg hadde en salgsjobb ved siden av studiene i år (10 måneder) som ikke gikk så bra som jeg hadde ønsket: jeg havnet i konflikt med min sjef

(som selv er kun 26 år og utrolig hissig og uhøflig) og jeg solgte vel også under gjennomsnittet- følte ikke at jobben var rett for meg likevel.

Jeg kom veldig sent i gang med jobbsøkingen men har nå søkt en del interessante jobber. Har denne jobben på cv-en da jeg ellers har lite arb erfaring.

Er veldig bekymret for referansesjekk. Vil mine gode karakterer hjelpe meg? Noen som ansetter selv- hva hadde dere tenkt? Jeg må nesten være ærlig om jobben og fortelle at det ikke gikk så bra...



Anonymous poster hash: 0f1c1...acd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Referanser er veldig viktig. Mange vil holde de høyere enn karakterer. Jeg ville brukt en kollega fra jobben, eller fjernet den fra cv. Det er lite som er så ille som en dårlig referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanser er veldig viktig. Mange vil holde de høyere enn karakterer. Jeg ville brukt en kollega fra jobben, eller fjernet den fra cv. Det er lite som er så ille som en dårlig referanse.

Jeg kan bruke en kollega, ja, men nå leier man selskaper til å undersøke søkernes bakgrunn ved mange bedrifter og disse ringer til dine tidligere sjefer uansett. Jobben kan jeg dessverre ikke fjerne fra cv-en. Hater å tenke på at den harde jobbingen med studiene ikke skal bety noe som helst på grunn av en dritt -telefonselgerjobb..Er det virkelig kjørt?

Anonymous poster hash: aa893...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben kan jeg dessverre ikke fjerne fra cv-en.

Anonymous poster hash: aa893...3cd

Jo, det kan du.

Anonymous poster hash: 899ba...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en dårlig referanse kan veie mye mer enn gode karakterer. De aller fleste ringer som oftest ikke rundt til referanser uten å si ifra på forhånd til kandidaten, og som oftest får man velge sine referanser selv.

Jeg ville tatt vekk sjefen og lagt ved en kollega som referanse for den jobben. Hvis de spør hvorfor du ikke har oppgitt sjefen din - fordi du ikke samarbeidet tett med din sjef og følte at det var unaturlig å oppgi han som referanse da du føler at kollegaen din, som du jobbet tett med, kan komme med den beste tilbakemeldingen på jobben du har gjort.

Hvis du ikke vil ta vekk sjefen fra listen over referanser, eller de allikevel etterspør sjefen som referanse, legg ved en kollega du stolte på allikevel. Da bør du også opplyse om denne konflikten når du skal sende over referansen til arbeidsgiver - forklar din side av saken. Når de er blitt gjort oppmerksom på konflikten, så har de mulighet til å få flere sider av saken ved å ringe din kollega også.

Ellers - det spørs selvsagt på hva sjefen din kan fortelle om deg, og hva du føler kan dukke opp i den forbindelse. Hvis det er stor sjans for at det er mye dritt, så hadde jeg fjernet den fra CVen. Bedre å være nyutdannet uten arbeidserfaring (hvor du kan oppgi studieveileder eller studiekamerat som referanse) enn erfaring med veldig dårlige tilbakemeldinger som koster deg jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en dårlig referanse kan veie mye mer enn gode karakterer. De aller fleste ringer som oftest ikke rundt til referanser uten å si ifra på forhånd til kandidaten, og som oftest får man velge sine referanser selv.

Jeg ville tatt vekk sjefen og lagt ved en kollega som referanse for den jobben. Hvis de spør hvorfor du ikke har oppgitt sjefen din - fordi du ikke samarbeidet tett med din sjef og følte at det var unaturlig å oppgi han som referanse da du føler at kollegaen din, som du jobbet tett med, kan komme med den beste tilbakemeldingen på jobben du har gjort.

Hvis du ikke vil ta vekk sjefen fra listen over referanser, eller de allikevel etterspør sjefen som referanse, legg ved en kollega du stolte på allikevel. Da bør du også opplyse om denne konflikten når du skal sende over referansen til arbeidsgiver - forklar din side av saken. Når de er blitt gjort oppmerksom på konflikten, så har de mulighet til å få flere sider av saken ved å ringe din kollega også.

Ellers - det spørs selvsagt på hva sjefen din kan fortelle om deg, og hva du føler kan dukke opp i den forbindelse. Hvis det er stor sjans for at det er mye dritt, så hadde jeg fjernet den fra CVen. Bedre å være nyutdannet uten arbeidserfaring (hvor du kan oppgi studieveileder eller studiekamerat som referanse) enn erfaring med veldig dårlige tilbakemeldinger som koster deg jobben.

Je kan ikke fjerne den da jeg allerede har sendt cv-en til mange bedrifter. Så gjort er gjort :(

Anonymous poster hash: aa893...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Je kan ikke fjerne den da jeg allerede har sendt cv-en til mange bedrifter. Så gjort er gjort :(

Anonymous poster hash: aa893...3cd

Og en annen ting, det hjelper ikke å fjerne ting fra cv-en hvis man vil endre opp i en større seriøs bedrift. Firmaer som driver sjekk av bakgrunn finner ut hvor du har jobbet uansett. De etterspør skatteinformasjon om søkerne (du signerer et dokument før ansettelse som gir dem fullmakt til å hente inn slike opplysninger om deg) og der står alle arbeidsgiverne. Det er nå vanlig å bruke slike firmaer i alle større bedrifter. TS

Anonymous poster hash: aa893...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...