Gå til innhold

Lånekassen - hvis man stryker på en eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg stryker på en eksamen eller flere, hva skjer ift Lånekassen og omgjøring hvis jeg tar den opp i høstsemesteret (og består)? Jeg har to fag til gode fra vgs, vil disse kunne brukes i stedet for de jeg (kanskje) stryker på?



Anonymous poster hash: 73f58...03d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke består eksamen vil stipenddelen av lånet (rundt 35000 er det vel?) ikke bli trukket fra lånesummen. Så lenge du ikke søker ny utdanning til høsten skal du begynne å betale på lånet uavhengig om du melder deg opp til ny eksamen.



Anonymous poster hash: 7fca7...c49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir gjort om så fort du består ja. Tar litt tid å få det gjennom systemet, tok to semestre før det ble oppdatert på mine sider på Lånekassen.

Så lenge du ikke havner 60stp bak går går det bra. Da skrur de nemlig igjen krana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

De bryr seg først og fremst kun om avlagte studiepoeng, ikke om innholdet i dem. Hvis du tar færre enn 30 studiepoeng dette semesteret, da blir mindre enn 40 % av studielånet ditt for dette semesteret omgjort til stipend. Hvor mye mindre avhenger da av antall poeng du tar, det blir justert ned forholdsmessig. Du skriver ikke hvor mange poeng du eventuelt går glipp av, så jeg kan bruke 15 studiepoeng som eksempel. Siden du da bare tar halvparten av de poengene Lånekassen forventer, vil bare 20 % (altså halvparten av omgjøringslånet på 40 %) gjøres om til stipend dette halvåret.

Du kan imidlertid ta dette igjen. Sett at du tar 45 poeng neste semester. Da blir selvsagt 40 % av støtten du mottar i høst omgjort til stipend på vanlig måte, men du gjør i tillegg opp for de 15 studiepoengene du manglet dette semesteret, og du blir dermed stilt på akkurat samme måte som hvis du hadde klart alle 30 studiepoeng inneværende semester.

Du kan også fint dele opp dette med å ta igjen tapt stipend over flere semestre, f.eks. ved å ta 35-35-35 de neste tre dersom du skal studere såpass mye lenger. Man kan derimot ikke "spare opp" ved å ta ekstra studiepoeng på forhånd og deretter ta seg fri et halvår, det må gjøres opp for i etterkant.

Ingen fag fra videregående teller som studiepoeng fra høyere utdannelse. Du kan få støtte fra Lånekassen på VGS også, men det er ikke den samme støtten, og eventuelle VGS-eksamener til gode har ikke betydning.

Jeg er helt, helt sikker på dette. Jeg har tatt ekstra småfag for å veie opp for et tapt semester både i høst og denne våren.



Anonymous poster hash: 1171f...dfd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...