Gå til innhold

Migrene hver dag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har gått til både fysioterapeut og naprapat, men det blir for dyrt for meg dessverre i lengden...

Brukte ca 30.000 kr på det ifjor, og når man har 100.000 i årsinntekt blir det litt for vilt... Har jo andre ting å betale også...

Drikker alltid mye vann ihvertfall...

Skal gjøre det. Har printet ut dagbok og begynt på den.

Har ikke fått time enda nei, men har sendt bestilling på ny time. Jeg sa det sist når det hadde vart i 1 mnd, så han vet ikke at det har vært så lenge pga jeg har hatt andre ting jeg har måttet ta opp de andre timene da.

Anonymous poster hash: 6560b...2ea

Da bør du få henvisning til fysioterapaut slik at du får frikort. Vær nøye på å skriv opp alt i migrenedagboken og ta den med til legen, da er det kanskje lettere for legen å se at det er et problem når han ser det svart på hvitt. Det er også mulig han ser andre triggere enn du gjør. Og du, ikke gi deg. Du må jo få hjelp.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Atacand har vært veldig effektfull for min del, som forebyggende medisin (hver dag). Den hjalp utrolig nok også på spenningshodepine utløst av stiv nakke. Jeg merker det fordi jeg ofte får stiv nakke, men ikke etterfulgt av den kvalmende hodepinen og svimmelheten jeg fikk tidligere. Å gå turer hjelper også på nakken, stiv nakke/hode/kjevemuskulatur og spenningshodepine.

Her er forøvrig en oversikt over mange forebyggende migrenemedisiner:

http://www.migrene.no/behandling/forebyggende-behandling

Skulle du mot formodning ende med fryktelig mye migrene over lengre tid, kan det være godt å vite at det finnes smerteklinikker på flere sykehus, for dem som er hardest rammet. Jeg har en venninne som til slutt fikk innpass og har fått god hjelp der.

http://kroniskesmerter.no/om_smerter/smerteklinikker/

Anonymous poster hash: 575b5...03f
AnonymBruker
Skrevet

Da bør du få henvisning til fysioterapaut slik at du får frikort. Vær nøye på å skriv opp alt i migrenedagboken og ta den med til legen, da er det kanskje lettere for legen å se at det er et problem når han ser det svart på hvitt. Det er også mulig han ser andre triggere enn du gjør. Og du, ikke gi deg. Du må jo få hjelp.

Har frikort, men måtte betale likevel?

Skriver ned alt jeg.

Ja, håper det!

Atacand har vært veldig effektfull for min del, som forebyggende medisin (hver dag). Den hjalp utrolig nok også på spenningshodepine utløst av stiv nakke. Jeg merker det fordi jeg ofte får stiv nakke, men ikke etterfulgt av den kvalmende hodepinen og svimmelheten jeg fikk tidligere. Å gå turer hjelper også på nakken, stiv nakke/hode/kjevemuskulatur og spenningshodepine.

Her er forøvrig en oversikt over mange forebyggende migrenemedisiner:

http://www.migrene.no/behandling/forebyggende-behandling

Skulle du mot formodning ende med fryktelig mye migrene over lengre tid, kan det være godt å vite at det finnes smerteklinikker på flere sykehus, for dem som er hardest rammet. Jeg har en venninne som til slutt fikk innpass og har fått god hjelp der.

http://kroniskesmerter.no/om_smerter/smerteklinikker/

Anonymous poster hash: 575b5...03f

Tusen takk for tips, skal ta det til meg :)

Skrevet

frikort 1 er for lege psykolog poliklinikk og røntgeninstitutt og reiser til og fra alle desse og reiser til og fra fysioterapaut med driftstilskudd og legemidler på blå resept

og frikort 2 er er egenandel hos fysioterapaut med driftstilskudd, noen tannlegebehandlinger og opphold på opptrenings og rehabiliteringsisnstutisjon med avtale med regionalt helseforetak og behandlingsreiser til utlandet i regi av rikshospitalet

i år er egenandelstaket på frikort 2 - 2670kr

for å få egenandel og ikke betale fullt ut, så må fysioterapauten ha driftstilskudd og rekvisisjon fra lege kreves

og du viss en fysioterapaut ikke virker så bytt, ikke tenk at du er pasient men kunde, er tross alt hvor mye hjelp det er i de som betaler maten de spiser og taket over hodet på de, en fysioterapaut som har spesialisert seg på idrettsskader f.ex. er kanskje ikke rette behandler for deg finn en annen

for å få dekt/ bare egenandel på reiser til og fra i frikort 1 så må reiseavstanden hjem-behandler/lege eller hvem det er vere over 4 km en vei og du får dekt det bussbilletten koster

mulig du burde fått en mr eller ct røntgen av nakke og skuldrer for å se om årsaken ligger der

ønsker deg alt godt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

frikort 1 er for lege psykolog poliklinikk og røntgeninstitutt og reiser til og fra alle desse og reiser til og fra fysioterapaut med driftstilskudd og legemidler på blå resept

og frikort 2 er er egenandel hos fysioterapaut med driftstilskudd, noen tannlegebehandlinger og opphold på opptrenings og rehabiliteringsisnstutisjon med avtale med regionalt helseforetak og behandlingsreiser til utlandet i regi av rikshospitalet

i år er egenandelstaket på frikort 2 - 2670kr

for å få egenandel og ikke betale fullt ut, så må fysioterapauten ha driftstilskudd og rekvisisjon fra lege kreves

og du viss en fysioterapaut ikke virker så bytt, ikke tenk at du er pasient men kunde, er tross alt hvor mye hjelp det er i de som betaler maten de spiser og taket over hodet på de, en fysioterapaut som har spesialisert seg på idrettsskader f.ex. er kanskje ikke rette behandler for deg finn en annen

for å få dekt/ bare egenandel på reiser til og fra i frikort 1 så må reiseavstanden hjem-behandler/lege eller hvem det er vere over 4 km en vei og du får dekt det bussbilletten koster

mulig du burde fått en mr eller ct røntgen av nakke og skuldrer for å se om årsaken ligger der

ønsker deg alt godt

Fysioterapeut hjalp, men det varer jo bare noen dager så må man tilbake. Blir for dyrt i lengden. Har ikke nok til å legge ut for det der frikort 2 akkurat nå heller, så det får bli senere.

Har tatt mr av skuldrene før, har væske der..

Skrevet

Aspartam er nervegift og fører til hodepine,migrene.

Smerter i skulder kan forplante seg i nakken -nakkensmerter fører til migrene.

AnonymBruker
Skrevet

Aspartam er nervegift og fører til hodepine,migrene.

Smerter i skulder kan forplante seg i nakken -nakkensmerter fører til migrene.

Aspartam er vel veldig omdiskutert i alle retninger... Ikke noe jeg gidder å ta her iallefall. Får ikke i meg så mye av det tror jeg.

Det nederste er derimot logisk og rasjonelt og funker for meg.

Skrevet

aspartam er omdiskutert ja , men no er det sånn at noen reagerer på veldig lite og noen trenger veldig mye før de reagerer

men kom til å tenke på en ting til -spiser du mye kjøtt og da spesielt svinekjøtt, det er en del syre i rødt kjøtt og spesielt mye i svinekjøtt (og storfe) så kanskje du skal kutte ut dette om du spiser en del av det og husk da at svinekjøtt er mer en koteletter og stek det er også bacon, kokt skinke pålegg, baconost, skinke på pizza,

det slo meg i natt at etter at jeg har sluttet å spise svinekjøtt har migreneanfalla vore mildere, ikke så intens i smerten og muskler og ledd er litt mer bevegelig

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Atacand har virkelig hjulpet meg:) fra 2-4 anfall i uka til såpass at jeg har anfall, men kan ikke en gang huske sist jeg hadde et som gjorde meg helt sengeliggende med oppkast osv.. Atacand<3

AnonymBruker
Skrevet

aspartam er omdiskutert ja , men no er det sånn at noen reagerer på veldig lite og noen trenger veldig mye før de reagerer

men kom til å tenke på en ting til -spiser du mye kjøtt og da spesielt svinekjøtt, det er en del syre i rødt kjøtt og spesielt mye i svinekjøtt (og storfe) så kanskje du skal kutte ut dette om du spiser en del av det og husk da at svinekjøtt er mer en koteletter og stek det er også bacon, kokt skinke pålegg, baconost, skinke på pizza,

det slo meg i natt at etter at jeg har sluttet å spise svinekjøtt har migreneanfalla vore mildere, ikke så intens i smerten og muskler og ledd er litt mer bevegelig

Jeg spiser/drikker ikke mer aspartam nå enn før, så tror ikke det er problemet likevel.

Spiser lite kjøtt forsåvidt, men det jeg spiser kommer jeg ikke til å kutte ut fordi jeg er ikke og har ingen planer om å bli veggis.

Atacand har virkelig hjulpet meg:) fra 2-4 anfall i uka til såpass at jeg har anfall, men kan ikke en gang huske sist jeg hadde et som gjorde meg helt sengeliggende med oppkast osv.. Atacand<3

Skal høre med legen om denne. Ser flere har nevnt den her.

Skrevet (endret)

Hvor ofte tar du annfalsmedisin?

Jeg gikk på cerazette, etter 2 år fikk jeg hyppigere migreneanfall slik som du beskriver. Om jeg var deg ville jeg prøvd å kutte det ut en periode å se om det hjelper.

Har du vert til MR av hodet noen gang? I såfall hadde jeg bedt om henvisning til det og Nevrolog. Hvis det er lenge siden du var til MR kan det være aktuelt med et nytt nå.

Ser også du skriver at fysioterapi har hjulpet noe. Kan det være en blanding av migrene og tensjonshodepine?

Om ingenting hjelper ville jeg vurdert oppstart av betablokkere. :)

Edit: la til noe.

Endret av lillemeg90
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte tar du annfalsmedisin?

Jeg gikk på cerazette, etter 2 år fikk jeg hyppigere migreneanfall slik som du beskriver. Om jeg var deg ville jeg prøvd å kutte det ut en periode å se om det hjelper.

Har du vert til MR av hodet noen gang? I såfall hadde jeg bedt om henvisning til det og Nevrolog. Hvis det er lenge siden du var til MR kan det være aktuelt med et nytt nå.

Ser også du skriver at fysioterapi har hjulpet noe. Kan det være en blanding av migrene og tensjonshodepine?

Om ingenting hjelper ville jeg vurdert oppstart av betablokkere. :)

Edit: la til noe.

Tar sjelden medisin for anfallet (pleier å være veldig kvalm og den nesesprayen smaker grusomt + jeg liker ikke ta medisiner + jeg er som oftest ikke i nærheten av medisinen når det kommer og da hjelper det ikke å ta den senere). Fikk utskrevet 6 nesesprayer i januar og hadde 1 fra før, nå har jeg 3 igjen. Så 3 ganger på 6 mnd.

Blir ikke aktuelt å kutte ut Cerazette.

Har ikke vært til mr av hodet, nei. Kan spørre om det.

Kan være en blanding sikkert ja? Ikke vet jeg. Jeg har anstrengelseshodepine vet jeg, så det får jeg f. eks når jeg trener styrke, men har ikke orket å trene så mye i år pga jeg har vært mye dårlig så..

Fysioterapien hjalp litt ja, men det varte så kort. Bare en til maks to dager så var alt som før igjen...

Skrevet

du er veldig ung og har ikke lyst til å endre noe, men om bittesmå endringer gir deg en livskvalitet som er ti ganger bedre eller mer enn det du har no så er jo endringene verdt det

du blir ikke veggis av å kutte ut svinekjøtt og storfekjøtt det finnes fortsatt kylling og fårekjøtt og fisk du kan spise

og at du ikke har reagert på aspartam før betyr ikke at du ikke kan gjøre det no, så vil si det er verdt å kutte det ut så mye det lar seg gjøre

for inntil ti år siden gjordet meg ikke noe å bli bitt av knott mygg og klegg bare litt kløe et par timer men de siste ti åra har jeg hovnet veldig opp , arm eller bein har hovnet fra normal størrelse til tømmerstokk så en intoleranse eller allergi kan komme snikende og den kan komme brått

imigran finnes som tabletter nesespray og sprøyter så du kan bytte ut nesesprayen til sprøyter f.ex. og ha alltid en dose på deg

men en annen ting hvordan ser skosålene dine ut , sliter du de jevnt eller skjevt, skjevsliting tyder på at du har feilbruk av muskler og ledd og det kan gi trøbbel i nakke og hodepine og bruker du mye converse sko, converse sko er veldig ødeleggende for ledd og muskler og kan gi trøbbel på toppen med nakke og hode smerter

Skrevet (endret)

Tar sjelden medisin for anfallet (pleier å være veldig kvalm og den nesesprayen smaker grusomt + jeg liker ikke ta medisiner + jeg er som oftest ikke i nærheten av medisinen når det kommer og da hjelper det ikke å ta den senere). Fikk utskrevet 6 nesesprayer i januar og hadde 1 fra før, nå har jeg 3 igjen. Så 3 ganger på 6 mnd.

Blir ikke aktuelt å kutte ut Cerazette.

Har ikke vært til mr av hodet, nei. Kan spørre om det.

Kan være en blanding sikkert ja? Ikke vet jeg. Jeg har anstrengelseshodepine vet jeg, så det får jeg f. eks når jeg trener styrke, men har ikke orket å trene så mye i år pga jeg har vært mye dårlig så..

Fysioterapien hjalp litt ja, men det varte så kort. Bare en til maks to dager så var alt som før igjen...

Anonymous poster hash: 6560b...2ea [/acrony

Jeg kom akkurat på noe. Har du prøvd andre migrenemedisiner enn Cerazette? Jeg fikk skrevet ut den av legen en gang fordi han mente den lindret fortere enn vanlige piller. Den funket ikke på meg i det hele tatt, lite smertelindring og jeg syns nesesprayen var så ekkel at jeg ofte kastet opp av den.

Dette er selvsagt individuelt, men hvis det er slik at den ikke fungerer så bra og du må ta en dose flere ganger i løpet av et migreneanfall kan det være en medvirkende grunn til at du har det så ofte. Jeg ville kanskje spurt legen om å få prøve et annet merke mens du fortsatt har Cerazette i bakhånd for å se om det fungerer bedre.

Forøvrig må du lære deg å alltid ha migrenemedisin tilgjengelig der du er (ha ett lager i veska, i bilen osv.) jo fortere du tar medisin, jo bedre virker den.

Edit: Så nå at du skrev at du tok den veldig sjeldent, men jeg ville fortsatt prøvd ut andre medisiner.

Endret av netpuppy
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom akkurat på noe. Har du prøvd andre migrenemedisiner enn Cerazette? Jeg fikk skrevet ut den av legen en gang fordi han mente den lindret fortere enn vanlige piller. Den funket ikke på meg i det hele tatt, lite smertelindring og jeg syns nesesprayen var så ekkel at jeg ofte kastet opp av den.

Dette er selvsagt individuelt, men hvis det er slik at den ikke fungerer så bra og du må ta en dose flere ganger i løpet av et migreneanfall kan det være en medvirkende grunn til at du har det så ofte. Jeg ville kanskje spurt legen om å få prøve et annet merke mens du fortsatt har Cerazette i bakhånd for å se om det fungerer bedre.

Forøvrig må du lære deg å alltid ha migrenemedisin tilgjengelig der du er (ha ett lager i veska, i bilen osv.) jo fortere du tar medisin, jo bedre virker den.

Edit: Så nå at du skrev at du tok den veldig sjeldent, men jeg ville fortsatt prøvd ut andre medisiner.

Cerazette er ikke en medisin mot migrene, mener du Cataflam? :klo:

Anonymous poster hash: 7c4f8...897

Skrevet

Cerazette er ikke en medisin mot migrene, mener du Cataflam? :klo:

Anonymous poster hash: 7c4f8...897

Åja, jeg trodde hun skrev at migrenemedisinen hennes het Cerazette. Så vidt jeg vet er det bare en medisin som blir levert i nesespray, det er lenge siden jeg prøvde den så husker ikke navnet, men sjanset på at det var den samme. Sorry! :sjenert:

Skrevet

Har du prøvd tabletter istedefor nesespray av imigran?

Og hvor lenge gikk du til akupunktur?

AnonymBruker
Skrevet

du er veldig ung og har ikke lyst til å endre noe, men om bittesmå endringer gir deg en livskvalitet som er ti ganger bedre eller mer enn det du har no så er jo endringene verdt det

du blir ikke veggis av å kutte ut svinekjøtt og storfekjøtt det finnes fortsatt kylling og fårekjøtt og fisk du kan spise

og at du ikke har reagert på aspartam før betyr ikke at du ikke kan gjøre det no, så vil si det er verdt å kutte det ut så mye det lar seg gjøre

for inntil ti år siden gjordet meg ikke noe å bli bitt av knott mygg og klegg bare litt kløe et par timer men de siste ti åra har jeg hovnet veldig opp , arm eller bein har hovnet fra normal størrelse til tømmerstokk så en intoleranse eller allergi kan komme snikende og den kan komme brått

imigran finnes som tabletter nesespray og sprøyter så du kan bytte ut nesesprayen til sprøyter f.ex. og ha alltid en dose på deg

men en annen ting hvordan ser skosålene dine ut , sliter du de jevnt eller skjevt, skjevsliting tyder på at du har feilbruk av muskler og ledd og det kan gi trøbbel i nakke og hodepine og bruker du mye converse sko, converse sko er veldig ødeleggende for ledd og muskler og kan gi trøbbel på toppen med nakke og hode smerter

Åja, da misforstod jeg deg. Svinekjøtt spiser jeg aldri. Spiser karbonadedeig kanskje 1 gang annenhver mnd, så ellers er det bare kylling. Så da er det ikke så mye som trengs å endres da?

Vet ikke hva det er aspartam i jeg. Drikker melk og vann, spiser skiver med kyllingpålegg eller egg. Til middag varierer det, men er vel ikke aspartam i middag? Tyggis spiser jeg ikke fordi jeg reagerer på et eller annet med det. Er det aspartam i noe av det?

Sprøyter??? Skal man da sette sprøyte på seg selv? Tablettene har jeg prøvd, før tok jeg de i tilegg til sprayen, men funker ikke for fem flate øre. Da kan jeg like så godt ta en vitaminbjørn. Nesesprayen virker den, så lenge jeg er tidlig ute. Er nok litt dum i hodet for jeg tenker alltid sånn "ja, kanskje det hjelper å spise" "ja kanskje det hjelper å sove litt" så våkner jeg og det er tusen ganger verre og da virker ikke medisinen fordi jeg har ventet. Kan heller skjerpe meg der.

Har ikke conversesko. Stort sett blir det terrengjoggesko (med demping altså), eller fjellsko (demping). Har jo hund, så... Utenom hundeturene går jeg i ballerinas når jeg skal i besøk osv, men det utgjør kanskje maks 4 timer pr måned, så tror ikke det har så mye å si da man jo stort sett sitter når man er i besøk. Hehe. Har også skinnstøvler jeg bruker til kino og sånn, men de går jeg så lite med at de ser ut som de er kjøpt igår.

Har beinlengdeforskjell da, om det kan ha noe å si? Det har gjort meg sånn delvis plattfot på den ene foten og hele kroppen min er skjev. Venter på time til ortoped for dette.

Skjønte du mente Imigran her over. Har ikke prøvd andre fordi den funker. Må bare bli flinkere å ta den med en gang jeg kjenner det kommer. Pleier å ha hockeypulver og sjokomelk tilgjengelig. Det hjelper mot smaken. :P Når jeg er for kvalm må jeg dog ta kvalmestillende først, og da er det gjerne for sent å ta nesesprayen når den virker.. Upraktisk. Kan høre om andre medisiner evt.

Den virker godt de fleste gangene, men må gjerne ta påfyll da jeg av og til har anfall som varer flere døgn i strekk uten pause.

Har i bilen, vesken og hjemme, så den er tilgjengelig.

Har du prøvd tabletter istedefor nesespray av imigran?

Og hvor lenge gikk du til akupunktur?

Har svart på dette over. Altså ja, har prøvd tabletter, men de virker ikke.

Vet ikke over hvor lang tid det var, men det var vel 8 eller 16 behandlinger (er en stund siden). Dette var forrige gang jeg hadde en periode med sånn "konstant migrene" liksom.

Skrevet

Kan være Status migrainosus

AnonymBruker
Skrevet

Kan være Status migrainosus

Hvilket betyr?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...