Gå til innhold

Dere som har tatt slankeoperasjon: Kan man drikke alkohol etter operasjonen (ikke rett etterpå altså, men en gang i fremtiden)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver og vurderer slankeoperasjon. Har alltid vært tykk og etter å ha tapt 10 år av livet mitt på mislykkede slankeforsøk og å gjemme meg inne så lurer jeg på om dette blir min siste utvei.

Men jeg tenker så mye på konsekvensene. Jeg vet ikke om jeg orker et liv med dumping, mye luft i magen og diare. Hadde planer om å få utført gastric banding slik at jeg kunne reversere det, men har forstått det slik at det er en del komplikasjoner som gjør at det ikke er så mye brukt lenger (i hvertfall ikke på offentlige sykehus). Så gastric sleeve blir isåfall hva jeg må gjøre.

Men jeg vet ikke om jeg klarer å leve med konsekvensene. Kan man aldri mer sitte og drikke utepils en hel kveld, eller spise et helt og godt måltid? Jeg kan ofre det for en god stund altså, men jeg vet ikke om jeg klarer det resten av livet. Eller utvider magesekken seg såpass etterhvert at om noen år så blir den "normal" igjen og livet fortsetter som vanlig?

Og hva med trøtthet? Jeg vil være en sunn, frisk og aktiv mor, ikke alltid være trøtt og sliten.

Noen som har erfaringer?

Takker for alle svar



Anonymous poster hash: 97a59...c39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Erica

Jeg har tatt Gastric Sleeve for 9 mnd. siden. Jeg opplevde tretthet og slitenhet de tre-fire første månedene. Jeg har ikke merket noen bivirkning, annet enn litt sure oppstøt. Dette kan man få medisiner for, men for meg hjalp det å ta en slurk biola eller spise en yoghurt. Jeg har også fått endret smakssansen min. Taco og nachos er ikke godt mer :( Men jeg har funnet ut at hvis tacokjøttet blandes med ris, går det bedre. Jeg er ikke glad i søte ting som sjokolade og annet godteri - det smaker ikke godt lenger. Jeg kan ikke spise fet mat, som bacon, lam, medisterkaker, medisterpølser og ribbe. Litt vrient i jula... Dvs. at jeg kan forsøke, og noen ganger går det bra mens andre ganger får jeg dumping eller kaster det opp.

Jeg har ikke opplevd oppblåst mage eller magesmerter. Hatt litt problem med forstoppelse og treg avføring generelt. Kan gå en uke uten å måtte gå på do - og det forklares jo med at man får i seg så lite av gangen. Man har en magesekk på ca. 1 dl. Det er ikke mye. Ja, du kan spise større porsoner hvis du lar magesekken gradvis bli større ved å spise litt og litt mer, men da risikerer du også å legge på deg igjen. Jeg har innstilt meg på at jeg aldri kan spise et normalt måltid igjen. Jeg må velge fra forrett-menyen eller ha noen jeg kan dele maten med. F.eks. spiste jeg i dag 1/3 av en kyllingfilet, 2 ss potetsalat og litt grønn salat. Da var jeg mett. Det som er vanskeligst, er at jeg ikke kan drikke under eller rett etter et måltid. For min del, ender det med at jeg kaster opp maten direkte. Pinlig om dette skjer på en restaurant...

Jeg angrer ikke på at jeg tok vektoperasjon. Jeg tror det er lurt av deg å ta Gastric Sleeve og ikke Gastric Bypass. Det er fare for flere komplikasjoner med GBP, selv om man går mer ned i vekt enn hva man gjør med GS. Med GS regner man med å ta av seg 85% av overvekten. Resten må man jobbe for selv. Nå har jeg tatt av meg mer enn 85% av overvekten, og det skyldes at jeg begynte på en lavkaloridiett - slik du må gå på i to eller tre uker før operasjonen (ca. 900 kcal i døgnet). Det er for å minske lever og andre organer før kikkhullsoperasjonen.

Håper dette ga deg noen svar. Når det gjelder alkohol, vet jeg ikke. Jeg drikker ikke selv. Men de anbefaler at du er borte fra alkohol og røyk i 3 mnd. etter operasjonen. Man bør ikke bli gravid det første året etter operasjonen.

Til slutt: På www.vektoperasjon.no finner du et diskusjonsforum hvor mange har tatt operasjon og mange vurderer operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...