Gå til innhold

Mannlig fastlege, ønsker nå time hos kvinnelig - kan jeg si dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen ting jeg må til lege for, og jeg ønsker ikke å gå til min mannlige fastlege. Han er flink, men det bare byr meg i mot å skulle snakke med han om dette. Det er en kvinnelig lege på samme legekontor, og jeg ønsker å gå til henne. Det har jeg gjort en gang før, og det gikk fint. Men da var det mamma som ringte for meg, og jeg mener at min mannlige fastlege snakket med mamma etter mamma hadde ringt legekontoret?

Dette er ting jeg ikke nevner for noen andre, og det haster. Jeg ønsker heller ikke å fortelle legesekretæren om hva det gjelder. Kan jeg bare si at jeg har oppdaget noe som ikke er normalt, ønsker å få en utredning samt at jeg ønsker å ta noen blodprøver? For det er jo sant. Har veldig lite lyst til å utdype dette, da det blir vanskelig nok å gå til lege for det. Jeg ønsker ikke å forklare min mannlige fastlege om hvorfor jeg ikke ønsker å gå til han denne gangen.

Har dere erfaring med dette av bytting av fastlege for en spesiell time?

Nå er det fredag, og jeg vet egentlig at jeg må ringe ned til legekontoret NÅ, i og med at dette er en liten hastesak, og jeg kan ikke vente til over helgen med å få time. Har tenkt på å ringe i noen få dager nå, men synes det er ubehagelig hvis jeg MÅ fortelle hvorfor jeg ønsker time og om hvorfor jeg ikke ønsker min mannlige fastlege.



Anonymous poster hash: e6a83...6fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjort dette flere ganger :) Ring og si at du trenger time hos en kvinnelig lege, og at det haster. Spørs om du får komme inn så sent på en fredag, men det er jo verdt er forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo måtte gi et hint om hva det gjelder til legesektretæren så hun får vurdere om det er akutt eller ikke. Men du trenger ikke gi alle detaljer, bare nok til at hun skjønner det haster. Om hun anser det som akutt er det ikke sikkert du får velge lege, det er ofte faste leger som har "akuttvakt" hver dag, da må du isåfall ha flaks om det er denne damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du kan forvente å ringe legekontoret halv ett og få time samme dag, heller ikke å kreve hvilken legedu vil ha. Du kan spørre om det er mulig å få kvinnelig lege, noen legekontor gjør dette, andre ikke da det blir stort trykk på de kvinnelige legene av andre pasienter enn sine egne. Hvis det er noe du må henvises videre for så må du uansett ta den legen du får, du kan ikke forlange et spesielt kjønn. Dersom dette skal følges opp ved legekontoret kan du heller ikke beregne å unnå fastlegen din. Han kan uansett se i journalen hvorfor du har vært hos den andre legen. Haster det virkelig og du trenger en time snart, så er det vel bedre å ta den legen du får enn å ikke få en løsning på problemet?



Anonymous poster hash: 1d2d1...32b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo måtte gi et hint om hva det gjelder til legesekretæren så hun får vurdere om det er akutt eller ikke. Men du trenger ikke gi alle detaljer, bare nok til at hun skjønner det haster. Om hun anser det som akutt er det ikke sikkert du får velge lege, det er ofte faste leger som har "akuttvakt" hver dag, da må du isåfall ha flaks om det er denne damen.

Dersom det fortsatt er en kvinnelig lege til stede på legesenteret når du ringer, skulle det da bare mangle at du ikke får time til henne samme dag. Dersom alle kvinnelige leger er gått hjem, burde legesekretæren i det minste ringe til en av de kvinnelige legene og be henne komme tilbake til legesenteret for å hjelpe deg. Dersom legen er vrang og ikke vil etterkomme dette, får du heller ta til takke med din mannlige fastlege (evt legevakt) med mindre du kan vente til mandag.

Anonymous poster hash: 9bb40...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke bytte slik at hun blir fastlegen din med en gang? Så slipper du å stresse med slikt senere. Håper du fikk time og at det gikk bra. :blomst:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det fortsatt er en kvinnelig lege til stede på legesenteret når du ringer, skulle det da bare mangle at du ikke får time til henne samme dag. Dersom alle kvinnelige leger er gått hjem, burde legesekretæren i det minste ringe til en av de kvinnelige legene og be henne komme tilbake til legesenteret for å hjelpe deg. Dersom legen er vrang og ikke vil etterkomme dette, får du heller ta til takke med din mannlige fastlege (evt legevakt) med mindre du kan vente til mandag.

Anonymous poster hash: 9bb40...260

Hvis det "bare skulle mangle" så må man ha en klart akutt tilstand som viser stor forståelse for ønske om kvinnelig lege. For det første må hun da utdype situasjonen, noe hun skrev i hovedinnlegget at hun ikke ønsket. For det andre kan jeg ikke se noen tilstander hvor dette er aktuelt, de fleste kvinner foretrekker feks mannlige leger til gu, da de er generelt sett mer forsiktige.

Er tilstanden virkelig akutt så blir ikke personlig preferanse satt som kriterie for om det er mulig å få time, da velger man den legen som enten har akuttvakt eller har ledig time som raskest mulig kan se på henne. Andre løsninger som innebærer å få kvinnelig lege som ikke har akuttvakt er rett og slett velvilje fra legesekretær samt reell mulighet ved enten dødtid eller avbestilling. Ingenting man kan forlange. (Det er derfor man velger fastlege utfra behov og ønsker.)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det "bare skulle mangle" så må man ha en klart akutt tilstand som viser stor forståelse for ønske om kvinnelig lege. For det første må hun da utdype situasjonen, noe hun skrev i hovedinnlegget at hun ikke ønsket. For det andre kan jeg ikke se noen tilstander hvor dette er aktuelt, de fleste kvinner foretrekker feks mannlige leger til gu, da de er generelt sett mer forsiktige.

Er tilstanden virkelig akutt så blir ikke personlig preferanse satt som kriterie for om det er mulig å få time, da velger man den legen som enten har akuttvakt eller har ledig time som raskest mulig kan se på henne. Andre løsninger som innebærer å få kvinnelig lege som ikke har akuttvakt er rett og slett velvilje fra legesekretær samt reell mulighet ved enten dødtid eller avbestilling. Ingenting man kan forlange. (Det er derfor man velger fastlege utfra behov og ønsker.)

Helsevesenet er en servicenæring. Da må en forvente at legesenteret så langt mulig etterkommer pasientens ønske i et tilfelle som dette. Det er selvsagt at legesekretæren skal prøve å finne en kvinnelig lege til pasienten. Dog er det på grensen å kreve at en kvinnelig lege som ikke har vakt og som ikke lenger er til stede den aktuelle dagen, skal komme ens ærend til legesenteret så sant det finnes en mannlig lege til stede som kan stå for konsultasjonen.

Anonymous poster hash: 9bb40...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsevesenet er en servicenæring. Da må en forvente at legesenteret så langt mulig etterkommer pasientens ønske i et tilfelle som dette. Det er selvsagt at legesekretæren skal prøve å finne en kvinnelig lege til pasienten. Dog er det på grensen å kreve at en kvinnelig lege som ikke har vakt og som ikke lenger er til stede den aktuelle dagen, skal komme ens ærend til legesenteret så sant det finnes en mannlig lege til stede som kan stå for konsultasjonen.

Anonymous poster hash: 9bb40...260

"På grensen"? Det er langt over grensen å vente eller kreve noe sånt. Normalt skal pasienten benytte seg av sin fastlege, noe annet er ren velvilje fra den andre legens side.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsevesenet er en servicenæring. Da må en forvente at legesenteret så langt mulig etterkommer pasientens ønske i et tilfelle som dette. Det er selvsagt at legesekretæren skal prøve å finne en kvinnelig lege til pasienten. Dog er det på grensen å kreve at en kvinnelig lege som ikke har vakt og som ikke lenger er til stede den aktuelle dagen, skal komme ens ærend til legesenteret så sant det finnes en mannlig lege til stede som kan stå for konsultasjonen.

Anonymous poster hash: 9bb40...260

Du har kanskje ingen erfaring med overfylte legelister og problemer med for lite ressurser ved legekontor du?

Velger man privat fastlegekontor kan man nok til nød ha en innstilling som din. Men på offentlige legekontorer så er det stort sett vanskelig å få time raskt, og har man akuttbehov så gis det til den legen som har akuttvakten den dagen. Hvordan skal de få inn en pasient som ønsker kvinnelig lege om alle de kvinnelige legene er fullt opptatt med egne pasienter den dagen? Trylle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det "bare skulle mangle" så må man ha en klart akutt tilstand som viser stor forståelse for ønske om kvinnelig lege. For det første må hun da utdype situasjonen, noe hun skrev i hovedinnlegget at hun ikke ønsket. For det andre kan jeg ikke se noen tilstander hvor dette er aktuelt, de fleste kvinner foretrekker feks mannlige leger til gu, da de er generelt sett mer forsiktige.

Er tilstanden virkelig akutt så blir ikke personlig preferanse satt som kriterie for om det er mulig å få time, da velger man den legen som enten har akuttvakt eller har ledig time som raskest mulig kan se på henne. Andre løsninger som innebærer å få kvinnelig lege som ikke har akuttvakt er rett og slett velvilje fra legesekretær samt reell mulighet ved enten dødtid eller avbestilling. Ingenting man kan forlange. (Det er derfor man velger fastlege utfra behov og ønsker.)

Du tok ikke helt ironien, gjorde du? ;)

Anonymous poster hash: d6a20...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en super mannlig fastlege før, ville ikke bytte. Men å ha underlivsundersøkelser utført av en mann hadde jeg ikke klart. Så jeg fikk alltid time hos en dame til det. Men aldri hastetime.

Håper det gikk bra TS!

Anonymous poster hash: 2a7ef...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tok ikke helt ironien, gjorde du? ;)

Anonymous poster hash: d6a20...f6e

Var dessverre ingenting i ditt innlegg som tydet på ironi. Med mindre man overdriver veldig (og beklager, det er ganske sannsynlig at visse folk har meninger som du skrev, så det var ingen sterk overdrivelse) eller setter inn noen blunketegn så er det nesten umulig å gjette seg til hvilke innlegg som er ironi og hvilke som er reelle. Ironi og sarkasme fungerer svært dårlig i skriftspråk med mindre man får hint som setter tonen.

Som du skjønner tar jeg absolutt alt bokstavelig og har ikke det snev av humor... ( ;) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dessverre ingenting i ditt innlegg som tydet på ironi. Med mindre man overdriver veldig (og beklager, det er ganske sannsynlig at visse folk har meninger som du skrev, så det var ingen sterk overdrivelse) eller setter inn noen blunketegn så er det nesten umulig å gjette seg til hvilke innlegg som er ironi og hvilke som er reelle. Ironi og sarkasme fungerer svært dårlig i skriftspråk med mindre man får hint som setter tonen.

Som du skjønner tar jeg absolutt alt bokstavelig og har ikke det snev av humor... ( ;) )

Det var ikke mitt innlegg, men jeg så ironien, og synes den var ganske artig :)

Men det er sikkert enkelte her inne som kan være troendes til å faktisk mene det...

Anonymous poster hash: d6a20...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en super mannlig fastlege før, ville ikke bytte. Men å ha underlivsundersøkelser utført av en mann hadde jeg ikke klart. Så jeg fikk alltid time hos en dame til det. Men aldri hastetime.

Håper det gikk bra TS!Anonymous poster hash: 2a7ef...901

På mitt legesenter er det kun mannlige fastleger. Men vurderer å ta celleprøve hos en av de andre, siden jeg får så mye annen oppfølging fra min fastlege og har så godt forhold til han.

Anonymous poster hash: d6a20...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har kanskje ingen erfaring med overfylte legelister og problemer med for lite ressurser ved legekontor du?

Velger man privat fastlegekontor kan man nok til nød ha en innstilling som din. Men på offentlige legekontorer så er det stort sett vanskelig å få time raskt, og har man akuttbehov så gis det til den legen som har akuttvakten den dagen. Hvordan skal de få inn en pasient som ønsker kvinnelig lege om alle de kvinnelige legene er fullt opptatt med egne pasienter den dagen? Trylle?

Ikke trylle, kun vente til legen blir ferdig med inngåtte timeavtaler, evt til hun har en planlagt pause i arbeidet. Med mindre det er noe som åpenbart ikke kan vente et par timer, må en i et slikt tilfelle finne seg i å vente litt om en ikke vil ta til takke med fastlegen.

Anonymous poster hash: 9bb40...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...