Gå til innhold

sunnhetstyranniet


grinchen

Anbefalte innlegg

Kjære deg, det er ikke snakk om å forby røyking, men å hindre røykere i å skade andre med røyken sin. (Ja, jeg vet du ikke tror på passiv røyking, men det er fortsatt 8% astmatikere)

En grunn til at det er så høye avgifter på ting samfunnet vil begrense som tobakk, alkohol og bil er at dette er ting som påfører samfunnet store utgifter. Alkohol og tobakk gir store kostnader i helsevesenet, og bilisme krever dyr infrastruktur i tillegg til kostnader i helsevesenet knyttet til forurensing og mindre aktivitet.

Noen ganger er det nødvendig å kjøre bil, og et glass vin eller en kald øl skader ikke, men ved å gjøre det litt dyrere håper styresmaktene at folk sykler eller tar buss litt oftere og holder seg til et glass.

Å røyke er det faktisk ikke nødvendig, og det skader både røykeren og de rundt, så der gjør styresmaktene det vanskeligere for de som ønsker å gjøre det.

Anonymous poster hash: d52e7...f2f

at folk drikker er jo heller ikke nødvendig vis man skal følge denne logikken er jo det farlig for folk fordi det fører til vold og ulykker, men alkohol er lovlig og det er røyking også.. Å legge så store avgifter på sigaretter å røyk fordi det koster samfunnet penger er tullete spør du meg. Det fører jo bare til at masse kriminelle tjener penger og det mener du ikke koster samfunnet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det også forskjell på kronisk daglig passiv røyking og det å være et tilfeldig offer en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det også forskjell på kronisk daglig passiv røyking og det å være et tilfeldig offer en gang i blant.

vis man har så store problemer med at folk røyker kanskje man bare skal holde seg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis man har så store problemer med at folk røyker kanskje man bare skal holde seg unna?

joda, det er også en ide, men ikke alltid like lett om f.eks naboen damper på verandaen under deg, eller om du venter på bussen og en damper ved din side.

uteservering på restaurant burde man gjerne unngå om man sliter med røykelukt (tror neppe passiv røyking ute i friluft er så veldig mye mer skadelig enn eksos)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, det er også en ide, men ikke alltid like lett om f.eks naboen damper på verandaen under deg, eller om du venter på bussen og en damper ved din side.

uteservering på restaurant burde man gjerne unngå om man sliter med røykelukt (tror neppe passiv røyking ute i friluft er så veldig mye mer skadelig enn eksos)

at noen skal ta skade av å få litt røyk blåst på seg ute i friluft virker rimelig søkt på meg. At folk ikke liker lukten er en annen ting på det premisset vi må også forby hvitløk da det er rimelig ubehagelig å lukte andres hvitløksånde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at noen skal ta skade av å få litt røyk blåst på seg ute i friluft virker rimelig søkt på meg. At folk ikke liker lukten er en annen ting på det premisset vi må også forby hvitløk da det er rimelig ubehagelig å lukte andres hvitløksånde

Ja jeg er jo enig, bryr meg ikke om røykelukt. Dog er jeg ex røyker, så mulig jeg liker den litt bedre enn en anti-røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her er en studie som sier det motsatte nemlig at passiv røyking ikke er farlig:http://www.forbes.com/sites/danielfisher/2013/12/12/study-finds-no-link-between-secondhand-smoke-and-cancer/

det virker som dette er noe de lærde strides om og at bevisene ikke kan være så solide som du mener når det finnes slike studier. Folkehelseinstituttet får jo også pengene sine fra staten som må rettferdiggjøre. Røykeloven og så videre de finner bare det de vil finne. Jeg føler ikke de er en nøytral kilde da staten er så bestemt på en retning.

Studien du viser til, sier ikke at passiv røyking ikke er farlig. Den sier at man ikke har klart å finne en direkte link mellom lungekreft og passiv røyking. Studien omtaler ikke passiv røyking som harmløst. Det er det heller ikke.

Særlig barn er sårbare for passiv røyking. Kopiert fra helsedirektoratets nettsider:

Barn er spesielt sårbare for andres tobakksrøyk, siden lungene og immunsystemet deres ikke er ferdig utviklet. Dessuten puster de fortere enn voksne og får dermed i seg mer røyk.
Barn som utsettes for passiv røyking utvikler oftere astma enn andre barn. De får i tillegg hyppigere og sterkere astmaanfall og blir oftere innlagt på sykehus. Barn med astma kan også få pusteproblemer når de utsettes for passiv røyking.
Tobakksrøyk gjør at slimhinnene i luftveiene til barn blir mer mottakelige for infeksjoner. Barn som vokser opp i et røykfylt miljø har derfor betydelig økt risiko for akutte luftveisinfeksjoner som bronkitt, bronkiolitt og lungebetennelse. Langvarig passiv røyking øker også risikoen for kroniske luftveissymptomer.
Barn som er utsatt for tobakksrøyk har over tid betydelig økt risiko for mellomørebetennelse. Væskende mellomørebetennelse er den vanligste grunnen til kirurgiske inngrep og nedsatt hørsel blant barn.

Spedbarn som utsettes for passiv røyking, har økt risiko for krybbedød, uavhengig av om mor røykte under svangerskapet eller ikke.

Anonymous poster hash: 9c1d1...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart ikke-røykere plages av røyk. De kan ikke unngå å puste inn røyken om de oppholder seg nærme en røyker. Og røyk er skadelig for alle som får dette i seg.

Røykere SKAL ta hensyn til alle ikke-røykere rundt seg. Man røyker ikke på bussholdeplassen, eller hjemme hos folk. Ei heller oppi ansiktene til andre. Jeg røyker selv og kjenner jo på min egen kropp hvor skadelig det er, og jeg vil da virkelig ikke påføre de rundt meg de sammen skadene.



Anonymous poster hash: 01498...175
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart ikke-røykere plages av røyk. De kan ikke unngå å puste inn røyken om de oppholder seg nærme en røyker. Og røyk er skadelig for alle som får dette i seg.

Røykere SKAL ta hensyn til alle ikke-røykere rundt seg. Man røyker ikke på bussholdeplassen, eller hjemme hos folk. Ei heller oppi ansiktene til andre. Jeg røyker selv og kjenner jo på min egen kropp hvor skadelig det er, og jeg vil da virkelig ikke påføre de rundt meg de sammen skadene.

Anonymous poster hash: 01498...175

selvfølgelig røyker man på busstoppet det er jo utendørs. Klart det er skadelig å røyke, men jeg tror neppe andre tar skade av passiv røyking på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg husker når jeg røyka var at disse anti-røykerne måtte stelle seg nærmest mulig der jeg satt med røyken min, for så å demonstrere hvor jævlig de synes den var. Hvorfor ikke holde seg lengst mulig unna når det allerede er en som røyker der? Noe annet er det jo om jeg kommer med røyken min bort dit de sitter

Endret av Chevelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studien du viser til, sier ikke at passiv røyking ikke er farlig. Den sier at man ikke har klart å finne en direkte link mellom lungekreft og passiv røyking. Studien omtaler ikke passiv røyking som harmløst. Det er det heller ikke.

Særlig barn er sårbare for passiv røyking. Kopiert fra helsedirektoratets nettsider:

Barn er spesielt sårbare for andres tobakksrøyk, siden lungene og immunsystemet deres ikke er ferdig utviklet. Dessuten puster de fortere enn voksne og får dermed i seg mer røyk.
Barn som utsettes for passiv røyking utvikler oftere astma enn andre barn. De får i tillegg hyppigere og sterkere astmaanfall og blir oftere innlagt på sykehus. Barn med astma kan også få pusteproblemer når de utsettes for passiv røyking.
Tobakksrøyk gjør at slimhinnene i luftveiene til barn blir mer mottakelige for infeksjoner. Barn som vokser opp i et røykfylt miljø har derfor betydelig økt risiko for akutte luftveisinfeksjoner som bronkitt, bronkiolitt og lungebetennelse. Langvarig passiv røyking øker også risikoen for kroniske luftveissymptomer.
Barn som er utsatt for tobakksrøyk har over tid betydelig økt risiko for mellomørebetennelse. Væskende mellomørebetennelse er den vanligste grunnen til kirurgiske inngrep og nedsatt hørsel blant barn.

Spedbarn som utsettes for passiv røyking, har økt risiko for krybbedød, uavhengig av om mor røykte under svangerskapet eller ikke.

Anonymous poster hash: 9c1d1...b0a

astma ja: http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2012/09/24/nesten-1-av-10-barn-far-astma-pa-grunn-av-trafikkforurensning

det er veldig lett å skylde på røykere for at flere og fler får astma men vi røyker mindre enn noengang og fler får astma? det er nok ikke så enkelt nei luftforurensning og følgene av det som for eksempel at trær produserer mer pollen er nok en stor årsak det er innteresant at ingen snakker om helseplagene forurensning fører til men alle snakker om røyking. Det er fint å ha syndebukker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det så jævla mye mer astma før i tiden når alle dampet den sterkeste røyken?

Folk røyka mens de var gravide også før. Kan ikke huske å ha hørt at det var noe mer astma på den tiden enn nå.

Endret av Chevelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det så jævla mye mer astma før i tiden når alle dampet den sterkeste røyken?

Folk røyka mens de var gravide også før. Kan ikke huske å ha hørt at det var noe mer astma på den tiden enn nå.

nei stadig flere får astma nå enn før og vi røyker mindre nå...

http://www.naaf.no/no/aktuelt/Nyhetsarkiv/Skal-undersoke-hvorfor-flere-barn-far-astma-og-allergi/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Tråden er ryddet iht KGs regler angående personhets og tilsvar til dette. Eventuelle spørsmål eller kommentarer vedrørende modereringen tas opp på ris & ros, eller på PM.

Mrs. Random Nick, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...