Gå til innhold

Dårlig samværsavtale med eksen, hvordan blir det når babyen kommer?


frøkenfryd20

Anbefalte innlegg

Nå er jeg i en litt slitsom situasjon, og trenger råd!

Jeg og samboeren venter barn i i slutten av sommeren, og vi får ikke endret samværsavtale med eksen som han har barn med fra før. Vi ønsker 50/50 ordning, men får kun ha barnet når det passer mor. Ser for meg at dette blir ugunstig for oss når vi får et barn til som krever rutiner og regler..

Endret av frøkenfryd20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det der er da også en avtale som er bra for fyren din siden han får se barnet sitt så mye som han vil.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde dere ha snakket om før dere fikk barn sammen. Han har et barn fra før, som også får masse tid med pappan sin, er ikke det viktig da? Merkelig at du ikke har reagert på dette før samboeren din og du skulle ha barn....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når vi likevel har barnet mer enn han i utgangspunktet skal, synes jeg det er bare rett og rimelig å ha delt omsorg slik at vi har avtalte dager og klokkeslett å forholde oss til.

Mekling var helt klart planen, men nå har han bestemt seg for den enkleste utveien.. altså,å tilfredsstille eksen med å la vær å endre på noe..

Endret av frøkenfryd20
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du skal sette deg ned å tenke over hva du egentlig sier her ts.

Datteren til din samboer får være der mye mer en samværsavtalen tilsier. Flott! Det er jo fantastisk for forholdet dem i mellom. Hva forventer du? At hun skal bli satt hos besteforeldre,tanter eller onkler når barnets far faktisk er tilgjenngelig? For man trenger da vitterlig barnepass når man er alene med et barn. Det beste da er jo hos faren.

Argumentet om at "så mye fram og tilbake er ikke sunt", holder heller ikke mål. Alle barn er jo mobile, tror dere at de ellers kun sitter hjemme når hun er hos mor?

Et barn skal ikke trenge å måtte ha en dato og klokkeslett på når tid det skal se sin far. De sier også at de barna som "fritt" kan vandre mellom hjemmene uten noe "men det et min helg/dag", har den beste opplevelsen av å være skilsmisse barn. Vil du ikke unne din stedatter det?

Om du ikke skjønner dette nå, så håper og tror jeg du forstår når du har født.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så heldig at jeg får se barnet hver helg :) Og gjerne 1 dag ekstra. Men forstår TS i denne situasjonen. Barn må ha rutiner og det må foreldrene ha også. Det er greit å vite når barnet kommer, slik at man kan ha alt det barnet trenger klart. Så her må han snakke med x-en sin om å fastsette litt mer. Barn har godt av å være like mye med far som med mor hvis de har det bra, men da trenger de å ha en slags rytme på hvor ofte de må reise mellom.



Anonymous poster hash: 4f124...3b4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er fint at barnet ser faren mye, men også at det er slitsomt å ha så lite forutsigbarhet, og alltid være barnevakt på bakvakt rede til å passe.

Hva om du foreslår at foreldrene til jenta planlegger i større grad for å få mer forutsigbarhet? F.eks ha en ukeplan klar hver søndag, da vet jo moren når hun jobber og planer hun har. Om det tilkommer mer på kortere varsel så må det spørres om, da det skal passe for dere også, eksen kan ikke bare til enhver tid dumpe ungen der. Om de klarer planlegge lengre perspektiv, noen dager iallefall, så enda bedre. Dere kan jo alle tre ha en felles kalender på mobilen f.eks hvor dere legger inn avtaler som hindrer barnepass, og setter inn hvor barnet skal være så fort det er bestemt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du skal sette deg ned å tenke over hva du egentlig sier her ts.

Datteren til din samboer får være der mye mer en samværsavtalen tilsier. Flott! Det er jo fantastisk for forholdet dem i mellom. Hva forventer du? At hun skal bli satt hos besteforeldre,tanter eller onkler når barnets far faktisk er tilgjenngelig? For man trenger da vitterlig barnepass når man er alene med et barn. Det beste da er jo hos faren.

Argumentet om at "så mye fram og tilbake er ikke sunt", holder heller ikke mål. Alle barn er jo mobile, tror dere at de ellers kun sitter hjemme når hun er hos mor?

Et barn skal ikke trenge å måtte ha en dato og klokkeslett på når tid det skal se sin far. De sier også at de barna som "fritt" kan vandre mellom hjemmene uten noe "men det et min helg/dag", har den beste opplevelsen av å være skilsmisse barn. Vil du ikke unne din stedatter det?

Om du ikke skjønner dette nå, så håper og tror jeg du forstår når du har født.

Det er snakk om en 4-åring som IKKE velger selv hvor hun er til enhver tid, det kan ikke sammenlignes med eldre barn som stikker til og fra. At barn er mobile vet alle, det betyr derimot ikke at de ikke trenger forutsigbarhet. Klart det er bedre for barnet å ha færre "byttinger" mellom far og mor i hverdagen og kunne forholde seg til at "jeg skal alltid til mamma/pappa på onsdager", det er stressende for en 4-åring å aldri vite hvor hun skal være!

Det virker dessuten som flere i tråden glatt hopper over at TS sa at det hadde vært snakk om å endre på samværsavtalen og ha barnet 50%, noe hun håpet på, mtp forutsigbarhet i hverdagen og det skjønner jeg godt. Det er altså ikke snakk om at hun vil frata barnet tid med far slik folk insinuerer, MEN at hun synes det er slitsomt å ikke kunne planlegge sin egen hverdag fordi mannens eks styrer den, istedet for at de får ordnet samvær på faste datoer. Og det forstår jeg godt!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker dessuten som flere i tråden glatt hopper over at TS sa at det hadde vært snakk om å endre på samværsavtalen og ha barnet 50%, noe hun håpet på, mtp forutsigbarhet i hverdagen og det skjønner jeg godt. Det er altså ikke snakk om at hun vil frata barnet tid med far slik folk insinuerer, MEN at hun synes det er slitsomt å ikke kunne planlegge sin egen hverdag fordi mannens eks styrer den, istedet for at de får ordnet samvær på faste datoer. Og det forstår jeg godt!

Enig. Det bør ikke være slik. Og en annen ting er bidraget: hva betaler mannen din TS? For hvis han betaler for minimalt samvær men uansett har barnet oftere, og i tillegg helt på mors premisser, så bør dere avklare det.

Anonymous poster hash: 7c007...a44

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Det er ikke verre enn at din samboer og hans eks klarer å legge ukesplaner. Prosentfordelingen har du for så vidt ikke noe med. Han har rett til å se sine barn så mye barna selv ønsker. Husk også at dette barnet har et søsken på vei. Vil ikke en tett og nær relasjon dem i mellom være av det gode?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke snakk om en 10 åring som sykler mellom husene, og at ts er vanskelig på dette. Her dreier det seg om en 4 år gammel jente som trenger forutsigbarhet og rutiner, og ts virker som om hun virkelig vil ta del i livet til barnet ved og øke til 50/50 deling, noe hun og mannen egentlig hadde snakket om og var enig i. Så jeg skjønner ikke hvorfor noen her går til angrep på ts. Hun går barseltid og baby i møte, og hele dems hverdag er styrt av at eksen legger planer som hun vil, og bare forventer at de skal ta 4 åringen når det passer henne. Sånn er ikke rettferdig ovenfor far som faktisk betaler bidrag utfra at han kun har barnet annenhver helg, barnet som trenger forutsigbarhet og rutiner, eller ts som faktisk bare vil ha litt mer rammer rundt dette, men også mye mer tid sammen med barnet.

Dere som kommer nå med at "pengene bør ikke ha noe og si så lenge han får se barnet mye mer", må tenke dere om, for det går hardt utover en liten familieøkonomi å skulle betale bidrag for kun 20-30% samvær på papiret, men likevel ha mye mer, og det er heller ikke til barnas beste.

Jeg skjønner det som at du ts har levd i den tro at du og mannen din var enig om og ta opp en 50/50 ordning med mor her, for og få en forutsigbarhet i hverdagen til alle mann, men så har han ombestemt seg!? Da må først dere to snakke sammen, finne ut hva dere ønsker og mener er til det beste for alle parter, også videreformidle dette til mor, evnt må far kalle inn til mekling. Lykke til😊

Anonymous poster hash: d2a39...ee6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...