Gå til innhold

Snakketråd for de som skriver bachlor i psykologi skoleåret 2014-2015


Lillejenten

Anbefalte innlegg

Tenkte å åpne en tråd for oss som skal skrive BA i psykologi nå neste år. På min skole ble vi oppfordret til å starte og tenke, og planlegge, allerede nå i sommer. Jeg er derfor begynt å google og se på hvilken muligheter det er.
Og jeg tenker, at det alltids hjelper å snakke med andre! Dermed kan vi snakke, spør og klage inne på denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags jobb kan man søke med bachelor i psykologi? :)

Og hva slags jobb kan man søke med master i psykologi?

Lurer, fordi jeg vurderer å søke meg inn neste år.... Men når jeg forteller folk om det, blir de så skeptiske i forhold til man ikke blir et "yrke"... :/



Anonymous poster hash: b7a6d...e56
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb kan man søke med bachelor i psykologi? :)

Og hva slags jobb kan man søke med master i psykologi?

Lurer, fordi jeg vurderer å søke meg inn neste år.... Men når jeg forteller folk om det, blir de så skeptiske i forhold til man ikke blir et "yrke"... :/

Anonymous poster hash: b7a6d...e56

Det må være folk som ikke vet noe særlig om hva moderne psykologi går ut på! Du kan jobbe med så utroooolig mange ting! Her er en nettside som viser (en del, ikke alle) jobber du kan få:

http://www.ntnu.no/studier/bpsy/jobb

Selv har jeg lyst til å studere videre og ta en master i organisasjonspsykologi, og finne en jobb i den retningen :)

Psykologi høres kanskje "vagt" ut, men er VELDIG nyttig for videre jobb, utdannelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb kan man søke med bachelor i psykologi? :)

Og hva slags jobb kan man søke med master i psykologi?

Lurer, fordi jeg vurderer å søke meg inn neste år.... Men når jeg forteller folk om det, blir de så skeptiske i forhold til man ikke blir et "yrke"... :/

Anonymous poster hash: b7a6d...e56

Hei :)

Det er litt vanskelig å svare på, da psykologi kan brukes til alt!

Med en bachlorgrad er det litt mer begrenset, men du kan jobbe i rådgivning, undervisning, psykiatriske bofellesskap osv.

De fleste tar en master, eller tar 2 år i Danmark (da psykolog i Norge). Med en Master retter du deg mer inn i retningen du tar. Mine forelesere (flest psykologer) er veldig på at en får GODE jobber med master utdanning, og kan jobbe innenfor mange felt i arbeidslivet. Hovedskille mellom psykolog og masterutdanning er grovt sett det kliniske.

Jeg har hørt at om du kombinerer annen utdanning med årsstudium i psykologi så har du gode fordeler i jobbsøking :)

Men du må nesten bare google. Det er vanskelig å få en skikkelig god oversikt over jobber siden en ikke får en "tittel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg starter bare diskusjonen, så får vi se om noen henger seg på! Haha.

Jeg har tenkt på hvilket emne som kan være lurt å skrive BA om. Noen masterretninger krever at en skal ha et tema som er knyttet til deres fag. En må derfor ha litt om utvikling for å komme inn på master i utviklingpsykologi.
Siden jeg ikke vet hvilken masterretning jeg skal gå enda vil det jo være lurt å ta et fag som strekker seg tvers over retningene. Jeg har vel tenkt mest på å skrive en oppgave om stress.
Dette er jo et relevant tema for alle retninger.
Men hvordan skal en begrense et slikt stort tema? Jeg vil også ha en empirisk oppgave, og dermed utføre en miniforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bachelor i psykologi gir en ikke akkurat mange muligheter i arbeidsmarkedet. Derfor er master i psykologi noe å trakte etter, evntuelt en annen master. Det finnes de som får seg jobb etter en bachelor, men det er sjelden man finner noe. Det kan være stillinger innen helsevesenet som miljøterapeuter/miljøarbeidere. Noen kan få jobb i Nav, men der foretrekker en masterutdanning og helst innen litt andre fagområder.

Man kan ta en bachelor i psykologi og ta noen valgfag som er undervisningsfag, da kan man etter ett år med PPU bli adjunkt (lærer).

Følger med på tråden. Jeg skrev bachelor i psykologi for et par år siden, så det er spennende å se hva andre vil skrive om.



Anonymous poster hash: 9cd23...c48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bachelor i psykologi gir en ikke akkurat mange muligheter i arbeidsmarkedet. Derfor er master i psykologi noe å trakte etter, evntuelt en annen master. Det finnes de som får seg jobb etter en bachelor, men det er sjelden man finner noe. Det kan være stillinger innen helsevesenet som miljøterapeuter/miljøarbeidere. Noen kan få jobb i Nav, men der foretrekker en masterutdanning og helst innen litt andre fagområder.

Man kan ta en bachelor i psykologi og ta noen valgfag som er undervisningsfag, da kan man etter ett år med PPU bli adjunkt (lærer).

Følger med på tråden. Jeg skrev bachelor i psykologi for et par år siden, så det er spennende å se hva andre vil skrive om.

Anonymous poster hash: 9cd23...c48

Hva skrev du om i din BA? :) Skal ikke stjele ideen, men trenger sårt inspirasjon :) Vi har ikke fått så mye veiledning, kommer ikke før juletider!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om holdninger, det var innenfor sosialpsyologi.

Et tips er å skrive om noe man er interessert i. Og i psykologi kan man i bunn og grunn skrive om alt mulig.



Anonymous poster hash: 9cd23...c48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...