Gå til innhold

Hva gjør en når en ikke kan bruke noen form for prevensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem ang prevensjon. Jeg har funnet ut at jeg har en sjelden sykdom som gjør at jeg er i risikosonen for å få blodpropp, og må gå på blodfortynnende hele livet. Kan altså ikke bruke p-piller, hormonspiral eller andre hormonpreparater. Har prøvd minipiller men tåler det ikke (depresjon, null sexlyst og blødninger konstant). Legen vil ikke sette kobberspiral pga blødningsfaren når jeg bruker blodfortynnende, har i tillegg kraftig mens fra før.

Sterilisering er ikke aktuelt da vi bare er rundt 30. Har riktignok 3 barn allerede men jeg føler meg ikke klar for å ta et sånt steg.

Da gjenstår kondom og det er jo kjedelig i lengden.. merker at sexlivet dabber av av alt dette styret.

Noen som har noen smarte tips jeg ikke har kommet på selv?



Anonymous poster hash: d40e5...94e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg kan komme på som du ikke har nevnt, er pessar - vurdert det?

Endret av snusmumriken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke noen hormonelle prevensjoner jeg heller. Får bivirkninger. Forsterket migrene av p-piller, blødninger av minipille og hormonspiral, p-plaster gikk ei stund men fikk irritasjoner på huden til slutt. Så er i samme situasjon.

Så jeg skalffet meg Ladycomp :) Funker bra det :)



Anonymous poster hash: 2fde2...2a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å be mannen om å sterilisere seg i stedet?

Hun skrev vel hun følte seg ikke helt klar for at de skulle sterilisere seg siden de var så unge enda...

Anonymous poster hash: 2fde2...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får også kjøpt sæd drepende krem på apotek som injeseres i skjeden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å be mannen om å sterilisere seg i stedet?

Og hva hvis de ønsker et til barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå litt i deg selv og finne ut hva du egentlig vil.

Er sykdommen din arvelig? Hvis ja, du har alt tre barn, ønsker du å få et til som utsettes for risiko?

Hvordan er graviditet for deg? Er ikke det også risikabelt i forhold til blodpropp? Vil du ta sjansen på å dø fra de tre barna du har for å få et fjerde? Så vidt jeg vet øker svangerskap risikoen, og de som er i faresonen for blodpropp har større risiko i svangerskapet.

Om du er bestemt på et barn til, hvorfor ikke få det med en gang, om legen synes det er lurt?

Du bør be om å få en samtale med legen din om dette og andre ting du lurer på rundt sykdommen.

Jeg synes ikke at du skal utelukke å sterilisere deg helt uten videre. Det har en del positive effekter for deg.

Husk at et godt sex-liv er limet i forholdet. Det gjør at vi takler hverdagen lettere. Ikke nekt dere dette fordi du vurderer å en dag få et barn til. Du har tross alt tre fra før av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fruktbarhetscomputer (pearly/lady comp)

- Villgullrotfrø (kan kjøpes på tidsporten.no)

- Femidom (kommer i disse dager en ny variant fra Sverige)

- Lære deg å kjenne syklusen din ved hjelp av skjedesekret

- En kombinasjon av disse.

Har vært sammen med mannen i 7 år, har 1 (planlagt) barn, ikke brukt hormonprevensjon. :)

Egentlig skal du bare være glad til, de hormonene fucker opp mye i kroppen. :(

Endret av Akvarium85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...