Gjest anton.25 Skrevet 2. juli 2004 #221 Del Skrevet 2. juli 2004 Jeg diskuterer her på generelt grunnlag, og ikke hvorvidt kvinner bør være befal i Forsvaret. Jeg har sagt tidligere at jeg er enig i at jeg synes ikke det sømmer seg med kvinnelig befal. Jeg synes heller ikke kvinner har så mye å gjøre i Forsvaret..Det er derimot en helt annen diskusjon å ut fra det grunnlag hevde at "kvinner er mindre smarte enn menn", når de fleste oppegående mennesker vet at det finnes flere og ulike typer av intelligenser. Selv om kvinner ikke oppfant dampmaskinen og hjulet, kan det godt hende at de vil finne opp nye ting fremover. For først nå i dag kan vi si at flere jenter enn før tar høyere utdanning og er yrkesaktive i noe annet enn standard-kvinneyrker som omsorg og servicenæring. Jeg synes uansett ikke noe om å rakke ned på A for å få frem B. vi er enig når det gjelder forsvaret. Mitt inntrykk er at kvinner gjør en forholdsvis god jobb i det sivile liv, men jeg mener fremdeles at kvinner for det aller meste kun resirkulerer kunnskap. jeg har litt sansen for Kant når han sier: "Kvinner har en skjønn og følende forstand, menn en dyp og resonnerende forstand. Abstrakt tenkning eller kunnskap som er nyttig og tørr, skal kvinner overlate til menn og deres flittige og grundige forstand. Gi aldri kvinner en kald og spekulativ undervisning, formaner han, men alltid følelser." videre «Kvinnen skal leke» het det i mars i år i en avisoverskrift i Bergens Arbeiderblad. En journalist viste der til uttalelser av Helge Løvland, tidligere olympisk mester (i 1920) og idrettstrener. Kvinner skal leke fram sin idrett, mente Løvland. Konkurranse er for dem en bisak. Det passer ikke for dem å ta fatt med mannens energi og systematiske, målbevisste trening, het det.Fotball, langrenn og sykling må derfor være bannlyst for kvinner." videre skjønner du sikkert at jeg ikke er noen tilhenger av "skiflyver" Anette Sagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Feminin jente Skrevet 2. juli 2004 #222 Del Skrevet 2. juli 2004 Jeg forstår litt av hva du sier hvertfall. Jeg er tilbøyelig ti å forstå deg når du mener at man kan "snakke til" kvinner med et noe annet språk enn til menn, fordi vi er tross alt annerledes enn dere. Jeg liker ikke å bli snakket til som om jeg var en mann. Og jeg kunne aldri ha blitt beordret.. Jeg forstår også hva du mener med resirkulert kunnskap. At kvinner tar lite initiativ til å stå i bresjen for nye standarder som skal gjelde mange, innen ulike felt. Min konklusjon der må bli at kanskje det ikke er meningen at kvinner skal sette abstrakte standarder som alle kan følge? Siden de ikke gjør det? Jeg mener, hvis det var meningen, så burde de jo ha gjort det i fleng? Kanskje det kommer, kanskje ikke. Jeg er enig med deg i at vi kvinner ikke bør late som om vi er menn, eller forsøke å være like tøffe i trynet som menn, hvis vi ikke faktisk er det da.. Kvinner setter også standarder og går i bresjen, UTEN å resirkulere. Innen de ulike yrkesgrupper (tannleger, leger, advokater, prester, solister, ledere, undervisere, journalister, kunstnere, designere, politikere, osv.) driver ikke kvinner med resirkulering. Kvinner innen disse yrkene (som dekker ganske mye) setter nye standarder og setter nye problemstillinger på dagsordenen. De utvikler nye begreper, diskusjoner, agendaer og handlingsmønstre. De fleste av deres pensum-bøker er nok likevel skrevet av menn. Javel, men i det minste så videreutvikler kvinner og det er jo et bidrag til fremskritt. Vitenskap handler jo nettopp om dette! Forskere flest er menn, men de reproduserer hverandre de også! Når det gjelder vinning og konkurranser- synes jeg ikke det er det minste rart at menn digger dette mest! Jeg mener det har sin forklaring i testosteronet. Det er ikke for ingenting at kvinnelige idrettstjerner har tatt testosteron-sprøyter og fått skjegg, dypere stemmer m.m. Menn liker nok å konkurrere på en annen måte enn vi kvinner gjør. Og det må de få lov til! Men så har vi kvinner andre fortrinn: På lang sikt konkurrerer vi også..vi kan manipulasjon, intuisjon og scorer høyt på det i å nå diverse mål. (Målet helliger middelet, er det mange som synes er greit.) Menn og kvinner nok opptatt av ulike ting og vi er ofte uenige om hva som er viktig. Hvis du har sett på The Apprentice med Donald Trumph, ser du jo et eksempel på at menn og kvinner bruker ulike midler for å nå målet. Men at enkelte kvinner kan ha litt vel mye testosteron i forhold til kvinner flest: Ambrosia heter hun "black woman" som forsøker å likne en mann i aggressivitet. Og det er jo ikke spesielt feminint. Men hun når kanskje målet sitt? Vi får se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Feminin jente Skrevet 2. juli 2004 #223 Del Skrevet 2. juli 2004 Apropo Anette Sagen, jeg aynes heller ikke det passer seg med kvinnelige hoppere. Hvorfor? Jeg vet ikke helt...men det bare FØLES feil. Og det ser ukvinnelig ut. På den annen siden tenker jeg at hun er jo et menneske. Og som et menneske må hun få lov til å velge fritt hva hun ønsker å gjøre så lenge det ikke går ut over andre. Men synes jeg det er stilig når hun/at hun hopper? Neei... Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det ser temmelig feil og ukvinnelig ut med politikvinner i uniform/ridende politi i Oslos gater også..og jeg liker ikke synet av kvinner som oppfører seg som menn og i tillegg har kort guttehårfrisyre! Dessuten er det ikke pent å se på at unge jenter i dag (15-25) opptrer som gutter- dvs. tøffe i trynet, språket og i væremåten. Jeg ønsker mer kvinnelighet og feminin væremåte i samfunnet- samtidig som jeg synes det er fint at kjønnsrollemøsnteret er nøyaktig likt som for 20 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sp.-til-Fraggel Skrevet 2. juli 2004 #224 Del Skrevet 2. juli 2004 To spørsmål til Fraggel jeg fremdeles ikke har fått svar på :o leste igjennom min opprinnelige tråd "kvinnelig befal er en hån mot norske gutter" og der leste jeg et interesangt innlegg som motsier mye av det Fraggel gang på gang påsto skrevet av brukeren penetrator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 2. juli 2004 #225 Del Skrevet 2. juli 2004 jeg reistrerer at dere kvinner, til tross for iherdig innsats, ikke er i stand til å utvikle nye ideer, oppfinnelser, systemer osv. Dere kopierer kun lærdom skapt av menn. Det er å frembringe ny viten som i hovedsak skiller menn og kvinner, og å fremskaffe ny viten er dere meget dårlig til i sammenligning med menn. Svært få kvinner har fått nobelprisen, bare de siste 25 år. Hvor stor del av de store oppfinnelsene og oppdagelsene er det mørkhudede menn som står bak? De ble i lang tid, som alle kvinner, holdt unna universiteter og maktposisjoner. Påstår du at også afrikanere er dårlige ledere, og ute av stand til å utvikle nye ideer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Feminin kvinne Skrevet 2. juli 2004 #226 Del Skrevet 2. juli 2004 På slutten av mitt siste innlegg skal det naturligvis stå at det er bra at kjønnsrollemønsteret IKKE er som for 20 år siden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 3. juli 2004 #227 Del Skrevet 3. juli 2004 Waco: jeg synes du rakker ned på kvinner når du sier at barn er mer intelligente. I og med at du drar debatten så langt ned, tillat meg å gå ned på ditt nivå: etter å ha lest endel av innleggene dine her, slo det meg ikke at du selv er den skarpeste kniven i skuffen. Har du selv funnet opp noe eller mottatt en nobels-pris i det siste? Jeg tar ikke deg seriøst med de dårlige argumentene du gulper opp her. Jeg er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen....du har nok rett der.... Jeg bare påpekte at det var en tolv år gammel gutt som forstod sammenhengen mellom varm damp og energi.... Ikke min feil at jenter aldri har skjønt dette i flere tusen år... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 3. juli 2004 #228 Del Skrevet 3. juli 2004 Jeg er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen....du har nok rett der.... Jeg bare påpekte at det var en tolv år gammel gutt som forstod sammenhengen mellom varm damp og energi.... Ikke min feil at jenter aldri har skjønt dette i flere tusen år... Waco ... ei heller er det vår feil at ingen andre MENN skjønte det på de noenogtusen årene før dampmaskinen ble oppfunnet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 3. juli 2004 #229 Del Skrevet 3. juli 2004 Marie Curie: Ada Lovelace: Første person til å programmere en datamaskin noensinne. Har fått et programmeringsspråk oppkalt etter seg (ADA). Dette er bare to eksempler, som er ganske framtredende. Å påstå at kvinner aldri har utrettet noe innen vitenskapen er noe forbanna tull. Kvinner har bare en tendens til å ikke hyle så høyt om det. Grunnen til at dama med tekjelen ikke tenkte på energi og slikt, var nok at hun aldri hadde gått på skole, og da heller ikke var i stand til å tenke på en praktisk måte annet enn at hun visste hva tekjelen skulle brukes til. De to førstnevnte måtte kjempe seg fram blant slike som Waco og anton.25 for å i det hele tatt bli hørt. Så si meg.. hvor lang tid vile en mann brukt på å finne ut av radioaktivitet? Og ville teknologien innen databehandling ha vært like langt framskredet uten Ada? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. juli 2004 #230 Del Skrevet 4. juli 2004 Jeg har ikke sagt i denne tråden at menn er det kloke kjønn...hvor har du det fra forresten? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. juli 2004 #231 Del Skrevet 4. juli 2004 Hvor stor del av de store oppfinnelsene og oppdagelsene er det mørkhudede menn som står bak? De ble i lang tid, som alle kvinner, holdt unna universiteter og maktposisjoner. Påstår du at også afrikanere er dårlige ledere, og ute av stand til å utvikle nye ideer? Tja hva skal jeg si.... hvem mener du oppfant sivilasjonen? Babylononere hadde et utviklet penge- og bankvesen, rettssystem og vitenskap; særlig matematikk og astronomi lenge før den hvite mann. Egypterne pyramider mens folk i norge bodde i huler. Bibloteket i alaxandria mens nordeuropeere hold til i jordhytter... Nei du helena...den mørke mann var nok først ute.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. juli 2004 #232 Del Skrevet 4. juli 2004 For og ikke gjenta meg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 4. juli 2004 #233 Del Skrevet 4. juli 2004 Men at kvinneintelligens er under barns nivå er visst nærmest bevist.... Der har jeg det fra, Waco. Så det du sier er da altså at menn også ligger under barns nivå: Jeg har ikke sagt i denne tråden at menn er det kloke kjønn... Når det gjelder mørkudede, og i sin spesiellhet negere, så snakket vel folk gjerne om de som bor i den vestlige verden. Der de i lange tider har vært undertrykket på lik linje som, og gjerne verre enn kvinner. Vi anerkjenner vel alle det faktum at mens vi her oppe fremdeles klubbet ned dyr for å få mat, så var hele den østlige verden allerede godt i gang med politikk, penger, og infrastruktur. Men det var i det store og hele ikke dette denne debatten dreide seg om. Det var norske kvinner, og deres udugelighet, og deres helt utrolig lave intelligens, ja tilnærmet ikke tilstedeværende intelligens, i følge enkelte. Det vi ser her er et forsøk på å sparke samfunnet tilbake til tiden før kvinnene fikk stemmerett, muligens fordi noen føler seg truet av at kvinner begynner å oppnå en sterkere posisjon i dagens samfunn. Og å dra paralleller til apartheid og post-slavetiden i USA er helt på sin plass, da det finnes mye fellestrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 4. juli 2004 #234 Del Skrevet 4. juli 2004 Tja hva skal jeg si.... hvem mener du oppfant sivilasjonen? Babylononere hadde et utviklet penge- og bankvesen, rettssystem og vitenskap; særlig matematikk og astronomi lenge før den hvite mann. Egypterne pyramider mens folk i norge bodde i huler. Bibloteket i alaxandria mens nordeuropeere hold til i jordhytter... Nei du helena...den mørke mann var nok først ute.. Jeg sa afrikanere, og burde nok presisert sør for sahara. Jeg er fullstendig klar over at arabere, indere og kinersere var først ute med mye. Er du sikker på at alle deres oppdagelser kom fra menn? De vitenskapsmennene vi kjenner navnet på er stort sett vestlige. Penget var dessuten som nevnt over: hvor mange moderne oppfinnelser og oppdagelser av menn som tilhører den svarte rasen finnes det? Og skyldes ikke det heller år med undertrykking fremfor underutviklede evner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. juli 2004 #235 Del Skrevet 4. juli 2004 Helena....kvinner har i all tid beskyldt menn for sine egne mangler, når sannheten er at det er kvinner som trykker andre kvinner ned..... Når er det en kvinne egentlig har ønsket en annen kvinne noe godt? Hvem kvinne er det som aksepterer at en annen kvinne med samme jobbvilkår tjener bedre enn henne selv??? Kvinner sammenligner seg med andre kvinner, menn sammenligner seg med menn. Forresten kan vi også diskutere kvinners egoisme....helena...du visste vel at dengang kvinner kjempet for stemmerett i usa var det på betingelse av at negerne ikke fikk stemmerett...!!!? HAHA og dere prøver og fortelle meg at kvinner er det godhjertete kjønn, hahaha...=) Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. juli 2004 #236 Del Skrevet 4. juli 2004 Og å dra paralleller til apartheid og post-slavetiden i USA er helt på sin plass, da det finnes mye fellestrekk. ...se svaret jeg ga til helena så forklarer det hvor kvinner står på apartheidstreken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 4. juli 2004 #237 Del Skrevet 4. juli 2004 Og så? Jeg sa vel aldri at kvinner er stort mye bedre enn menn på de feltene der. Og det var heller ikke det jeg tenkte på når jeg dro paralleller. Det er snakk om å undertrykke en gruppe på grunnlag av kjønn, etnisitet, religion, og annet som kan tenkes å være en grunn for undertrykkelse. Og nei, kvinner er ikke noe bedre enn menn på det feltet. Men her var det spesielt snakk om kvinner, og da er det vel relevant å snakke om kvinner som ikke får skolegang fordi mennene har bestemt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. juli 2004 #238 Del Skrevet 4. juli 2004 Druscilla hør her.... Kvinner er mer egoister enn menn og DET er årsaken til at dere ikke leder an noe som helst kappløp.... Jeg forstår ikke hvorfor dere prøver å tilrette dere til å være likestilte samtidig som dere er en på en kvinneguiden.... Hvorfor trenger dere deres egen kvinneguide....grunnen er like enkel som den er forklarende....internett tilhører mannen, ergo må kvinnebetegnelser få sin egen "kvinne" foran..... Mann er menneske og kvinnen er hunnmenneske... Waco Beviset ligger jo i nettsiden vi snakker på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. juli 2004 #239 Del Skrevet 4. juli 2004 Druscilla, å si at menn bestemmer på planeten er jo en løgn. Kvinner bestemmer på alle mulige områder, kvinner lever lengst, kvinner har best helse, mindre risiko for sjukdommer, takler stress bedre, hvis f eks du og jeg fikk samme betennelse ville du hatt mye større sjanse for å bli frisk.... Menn har oftere handicap, gutter blir oftere spontanaborterete.... Kvinner bestemmer over sex og livet....siden kvinner lever lengst er det også kvinner som regisserer livet for oss på kloden..... Jentetriks er jo å lure gutten til å tro at gutten lurte jenta... Waco Det er kvinner som begrenser andre kvinner..... slutt og jug for deg sjøl druscilla.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 4. juli 2004 #240 Del Skrevet 4. juli 2004 I et historisk perspektiv har menn bestemt over kvinner. Det du kommer med her er fysiske grunner til at kvinnen er bedre/likestilt med mannen, noe jeg mener å huske ble sterkt motsagt tidligere i denne debatten. Waco, jeg lurer ingen. Jeg er ikke så opptatt av kvinnelist. Jeg gir blanke i om du tror jeg har en skjult agenda bak alt jeg gjør. Og å antyde at vi sitter med all makt pga sex er bare tull. Kvinner begrenser kvinner, det skal jeg ikke si noe på. Men det utelukker ikke at menn også begrenser kvinner. Eller at menn begrenser menn for den saks skyld. Men nå har det iallfall kommet fram et par poenger her, nemlig at kvinner er med i denne verden på lik linje som menn, og at også kvinner er med på å utvikle denne verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå