Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oj, det er sjeldent! Her i området gikk politiet ut og sa at de kun rykket ut om firmaer støyet, privatpersoner bare snakket de til. Her tenker vi ikke stort på det og samtlige naboer har i løpet av en søndag de siste månedene bråkt :-)

han her hadde fått tilsnakk tidligere, så hvis dere alle blir klaget på av en nabo men fortsetter i samme stil, så får dere alle bot. Dette skjedde i gamle nabolaget mitt. 3 stk ble tatt. Har en kompis i politiet og han sier søndager er rolige og de ofte har ressurser for å dra ut til slik. Han elsker å ta sånnnd saker, der arrogante egoister kun tenker på meg meg meg, fremfor fellesskapet de bor.

fryder meg!her er det ingen som tør det lenger, og godt er dt.

Anonymous poster hash: f35f7...6a4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ok eller er det ikke?

I mitt tilfelle har det pga sykdom og drittvær allerede blitt utsatt ALT for lenge. Jeg har mulighet i morgen om været er ok, eller så må jeg vente til neste lørdag igjen. Har en liten hage (25-30 kvm ca) og en liten elektrisk klipper. Det tar vel ca en halvtime, og jeg har uansett ikke tenkt til å gjøre noe før utpå dagen for å unngå morgen og middag/kveld.

Anonymous poster hash: d81d0...805

Nei det er ikke ok, og det er faktisk ulovlig! Altfor mange sløver med regelen, og tar seg friheten til å klippe på søndager og helligdager "fordi det er da det passer for dem". Det er mange som irriterer seg over gressklipping en søndag, og det er ikke bare pensjonister. Man har en 40 timer uke med arbeid, men det betyr ikke at man ikke kan sette av en halvtime en dag eller to i uka til å klippe hele plenen. Min plen er akkurat litt for stor til at jeg rekker over hele plenen før batteriet må lades igjen. Da tar jeg neste omgang når batteriet er full-ladet litt senere samme dag, eller jeg venter til dagen etter...så sant den dagen ikke er en helligdag eller en vanlig søndag (som forøvrig også kalles hellig).

Ja det er ok, hvorfor ikke?

Husk vi som jobber fra mandag - fredag, tror pensjonister eller andre som går i kirka søndager at vi har tid på noen av arbeidsdagene? Nei!

Det er bare å kjøre på!

Anonymous poster hash: 3651c...3e7

Nei, det er ikke bare å kjøre på!! Man har en lov som sier noe om at slike ting som å klippe gresset ikke skal gjøres på søndager og helligdager. Selv om man har en fulltids-jobb betyr ikke det at man ikke kan klippe gresset en arbeidsdag som ikke er søndag. Jobber du fra 12 til 20 så klipper du gresset før mellom kl 08 og kl 12, eller mellom kl 20 og 22. Jobber du fra kl 08 til 16 så klipper du gresset mellom kl 16 og 22, jobber du fra kl 15 til 23 så klipper du gresset mellom kl 08 og 15. Det er greit nok at tidsklemma finnes, men ingen har det så travelt at man ikke kan sette av den tida det trengs en dag til å klippe gresset, om det så må planlegges noen dager i forveien. Regner det den planlagte tiden, må det utsettes - men ikke til søndag!

Takk :)

Har gjort det tusen ganger, ingen av naboene har klaget.

T.o.m bor jeg, hvor det er masse hus rundt meg :)

Selv om de ikke klager betyr det ikke at de ikke irriterer seg over det

• Liker 2
Skrevet

Politiet har vel langt bedre ting å bruke tiden på enn å gi bot til en ivrig hageeier som klipper plenen sin kl. 1400 en søndag? Tenker de hadde fått seg en god latter etter at en sur nabo hadde ringt og anmeldt det :laugh:

Å nei du. Politiet gjør bare det de skal! De har en jobb å gjøre, og søndager er ofte rolige nok, selv for politiet, etter en hektisk lørdag :laugh: Det er faktisk ikke noe å le av, det er helt alvorlig.

Lite sansynlig, da jeg har kunn en nabo i nærheten, og han klipper selv plena på søndager ;) Og politiet har viktigere ting å gjøre enn å dra rundt til folk for å gi dem bot for plenklipping :laugh:

Anonymous poster hash: 27315...7c4

Hadde jeg visst hvor dere bor, og selv bodd i nærheten så kunne jeg anmeldt dere :P Når man bryter loven så er det ikke urimelig å få en straff for det.

Tenker også på helligdagsfreden, men det er jo både ungeskrål fra trampoliner og hager, bikkjer, grilling og tilhørende skravling og "bråk" fra de andre husene rundt her andre søndager. Allikevel, så vet jeg at mange kjører prinsippfast, og vil reagere på gressklipping "bare fordi", så jeg er jo skeptisk.

Greit å lese hva andre mener, takk for innspill. :)

Anonymous poster hash: d81d0...805

Den slags "bråk" er noe helt annet enn motoriserte gressklippere, det kan ikke sammenlignes

Artig at denne tråden skulle dukke opp. Jeg klippet nylig grasset på en søndag og en gammel grinebiter av en nabo konfronterte meg med at det var ulovlig og at dette ble anmeldelse hvis jeg ikke sluttet øyeblikkelig. Jeg gjorde som han sa, men var meget missfornøyd med at han hadde truet meg.

Derfor har jeg nå montert lys på gressklipperen og akter fra nå av å klippe gresset mandag klokken 00:05. Dette passer dessuten utmerket med mine uvanlige arbeidstider. Så nå bare gleder jeg meg til at naboen trygler meg til å begynne å klippe gresset på søndager istedet.

:twisted:

Anonymous poster hash: 90c66...6a9

Men da spiller det ingen rolle for da er det lovlig. :danse:

Anonymous poster hash: 90c66...6a9

Det er FAEN ikke lovlig! Naboen din gjorde helt riktig. Om politiet tilfeldigvis kjører forbi når du klipper gresset på natta, får du bot og bråk enten de har fått tips om deg på forhånd eller ei

De har jo selv gått ut i media å sagt at de ikke bruker ressursene sine på det. Å helt ærlig, hva er problemet deres? Huker dere tak i ungene i området som leker og kanskje roper litt på søndager også? Eller biler som kjører på veiene, og naboene som kanskje har besøk og ler og skravler i hagen?

Det er en viss forskjell på det!

Heller gressklipper bråk, enn unger som løper rundt i gatene og hyler fra morgen til kveld. Gressklippinga er gjerne over på en liten time. Greit at ungene leker, men hvorfor må de hyle HELE DAGEN?!!

Anonymous poster hash: c6b85...572

Husk at du selv har vært et barn en gang, var du et "normalt" barn så bråkte du like mye som dagens barn gjør

• Liker 1
Skrevet

han her hadde fått tilsnakk tidligere, så hvis dere alle blir klaget på av en nabo men fortsetter i samme stil, så får dere alle bot. Dette skjedde i gamle nabolaget mitt. 3 stk ble tatt. Har en kompis i politiet og han sier søndager er rolige og de ofte har ressurser for å dra ut til slik. Han elsker å ta sånnnd saker, der arrogante egoister kun tenker på meg meg meg, fremfor fellesskapet de bor.

fryder meg!her er det ingen som tør det lenger, og godt er dt.

Godt du ikke bor her da ;-) Politiet selv har gått ut og sagt at med mindre det er firmaer som holder på eller meget voldsomt bråk (f.eks graving, sprenging.o.l.) så rykker de ikke ut!

Skrevet

Det er FAEN ikke lovlig! Naboen din gjorde helt riktig. Om politiet tilfeldigvis kjører forbi når du klipper gresset på natta, får du bot og bråk enten de har fått tips om deg på forhånd eller ei

De får tilsnakk først slik som de aller, aller fleste får i slike tilfeller, for det er faktisk ingen lov som sier det er ulovelig og klippe gresset da. Det nærmeste man kommer er dette:

§ 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer

a) den alminnelige fred og orden,

b) den lovlige ferdsel,

c) omgivelsenes nattero eller

d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg,

straffes med bøter eller fengsel inntil to måneder.

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

Medvirkning straffes på samme måte.

Så hvis man f.eks bor i et industriområde hvor det bråkes døgnet rundt sier de ingenting på de. Men bor man i et stille og rolig nabolag ber de deg nok vente til klokken er 6 eller 7 avhengig av hva som er normalt der man bor.

AnonymBruker
Skrevet

Godt du ikke bor her da ;-) Politiet selv har gått ut og sagt at med mindre det er firmaer som holder på eller meget voldsomt bråk (f.eks graving, sprenging.o.l.) så rykker de ikke ut!

Hvis de får gjentatte klager på de samme naboene, så rykker de nok ut til slutt skal du se. Det er tross alt jobben deres.

Anonymous poster hash: 60bde...378

• Liker 1
Skrevet

Så lenge politiet har sagt de ikke rykker ut på sånt, så er det greit å bryte loven? Synes detter en gjengs greie rundt om at folk gjør nett så det passer dem, lov eller ikke. Og for all del, ikke bry dere om de rundt dere!

• Liker 3
Skrevet

Hvis de får gjentatte klager på de samme naboene, så rykker de nok ut til slutt skal du se. Det er tross alt jobben deres.

Mye mulig, men politiet rundt omkring her har som oftest nok å gjøre på sommerstid på søndager uansett pga ferieturister ;)

Uansett så bor jeg i et nabolag hvor ingen bortsett fra et par snerpete naboern som mener at å henge ut klær på en søndag er å krenke guds regler, så skal de anmelde alle får de nok å gjøre, ikke er de hjemme søndager heller, da er de på hytta borti gata ;)

AnonymBruker
Skrevet

Mye mulig, men politiet rundt omkring her har som oftest nok å gjøre på sommerstid på søndager uansett pga ferieturister ;)

Uansett så bor jeg i et nabolag hvor ingen bortsett fra et par snerpete naboern som mener at å henge ut klær på en søndag er å krenke guds regler, så skal de anmelde alle får de nok å gjøre, ikke er de hjemme søndager heller, da er de på hytta borti gata ;)

...ok?

Skrevet

Så hvis man f.eks bor i et industriområde hvor det bråkes døgnet rundt sier de ingenting på de. Men bor man i et stille og rolig nabolag ber de deg nok vente til klokken er 6 eller 7 avhengig av hva som er normalt der man bor.

Haha... Industri er industri. Det må man bare tåle, helligdag som hverdag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes egentlig det er koselig når folk klipper gresset. Gir skikkelig sommerfølelse:-) har ikke noe gress å klippe selv, men om jeg hadde det hadde jeg aldri gjort det på en søndag.

Det plager ikke meg om andre gjør det, men jeg er opplært til å tenke at det er dårlig folkeskikk. :) og dessuten vet man jo ikke om naboen misliker det selvom de ikke sier noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da bryter de loven selv, så om du har hørt de si dette, direkte sitert, så er det neppe sagt med alvor. De skal rykke ut. De kan ikke velge å ikke ta tak i problemer som over tid vedvarer. Så om du ringer akkurat når det er skjedd et mord, selvfølgelig kommer de ikke da om de ikke har ressurser. Men de loggfører, og de som bryter loven får tilsnakk og bot om det trengs, ved senere anledning. Jeg bor gjerne i hvilket som helst område, politiet er til for å sikre borgernes rettigheter, og de har jeg ikke problemer med å få tak i når jeg trenger dem:) Det er like mye min rett til å ringe til dem om en nabo plager min søndagsro, som det er for deg å ringe å anmelde tyveri. Retten er lik.

• Liker 1
Skrevet

Da bryter de loven selv, så om du har hørt de si dette, direkte sitert, så er det neppe sagt med alvor. De skal rykke ut. De kan ikke velge å ikke ta tak i problemer som over tid vedvarer. Så om du ringer akkurat når det er skjedd et mord, selvfølgelig kommer de ikke da om de ikke har ressurser. Men de loggfører, og de som bryter loven får tilsnakk og bot om det trengs, ved senere anledning. Jeg bor gjerne i hvilket som helst område, politiet er til for å sikre borgernes rettigheter, og de har jeg ikke problemer med å få tak i når jeg trenger dem:) Det er like mye min rett til å ringe til dem om en nabo plager min søndagsro, som det er for deg å ringe å anmelde tyveri. Retten er lik.

Få pinnen ut fra der sola ikke skinner a :)

Skrevet

Gjør det ikke av prinsipp... Det er en av de få dagene der trafikken er minimal, du har så godt som ingenting å gjør og det er deilig med én dag ro.. Jeg jobber for fullt og går på skole, likevel får jeg tid til å klippe plenen andre dager enn søndager...
Tror det har veldig mye med "jeg bestemmer over meg selv" meninger og prioriteringer... Det er ikke vanskelig å finne tid til sånt =) Dropp en episode hotell cæsar...

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes egentlig det er en uting, men forrige søndag gjorde jeg det likevel :sjenert: Har hatt et par skikkelig travle uker, og ikke hatt tid annet enn på søndagen. Spurte nærmeste nabo om de synes det var greit, og de sa kjør på. Det er den eneste gangen jeg har klippet på en søndag, og jeg håper på å unngå det igjen.

Litt enig her. Man får det som regel til i ukedagene.

I all hovedsak bør man holde litt fred på søndager.

Argumentene med at kun pensjonister etc har meninger om dette er skikkelig tullete.

Jeg er i full jobb og har 3 barn. På søndager synes jeg det er godt at slike lyder i hvert fall er begrenset til det minimale.

Men jeg ville aldri klaget på det heller.

EDIT: skrivefeil

Endret av Rotemor
Skrevet

Jeg klipper gress på søndager hvis det er nødvendig, men på et så nøytralt tidspunkt som mulig (tidlig på ettermiddagen en gang).

Men her vi bor er det som regel litt ståk og bråk uansett. Noen bygger, spikrer og sager seint på kvelden, noen har en gneldrebikkje, noen har trampoline i hagen med en skokk hylende unger, og i tillegg kjører trikk og tog forbi hele døgnet, så det er mulig det har utviklet seg en slags lokal høyere tålegrense? Plenklipping midt på dagen på søndag er i alle fall ikke det første jeg ville gått til angrep på, hvis jeg først skulle klage, og jeg har aldri hørt andre klage over det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...