Gå til innhold

Hvor moralsk er du på en skala fra 1 til 10?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

How so?

Anonymous poster hash: ca595...b73

Nei, du har rett. er vel ikke idiotisk å ofret livet sitt for en stakkar flue i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

0: En som ofrer livet sitt for en flue

5: En vanlig mann

10: Breivik

Anonymous poster hash: ca595...b73

Hva svarte er en "vanlig mann".

Dessuten syns jeg ikke Breivik-navnet har noe på en skala å gjøre.

Det fins mange familier i Norge som har Breivik som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ofrer man livet sitt for en flue egentlig? Kaster seg inn i naboens elektriske fluefanger?

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hvordan ofrer man livet sitt for en flue egentlig? Kaster seg inn i naboens elektriske fluefanger?

Det eller klamrer seg gråtende til naboens fluefanger og roper dramatisk "Neiii! Ta ikke fluen, ta heller meg!" :ler:

Jeg ligger vel ca på en 5-er. Kommer litt an på humør og dagsform. Men jeg hadde nok aldri ofret livet for en flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig høy moral når det gjelder visse ting, men noen ganger kan den også være ganske lav. Tror ikke det er så sunt for en selv å ha så fryktelig høy moral i enhver situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor moralsk vil du si at du selv er på en skala fra 1 til 10, og hva er det som gjør at du ikke er kommer høyere opp på skalaen?

Anonymous poster hash: ca595...b73

Hvordan er skalaen gradert, hva mener du med "moralsk" og kan du gi eksempler på holdninger og handlinger som er mer eller mindre moralske enn andre? Jeg spør fordi moral ikke er objektivt definerbart, og derfor kan være problematisk å kvantifisere, særlig på en skala fra 1 til 10.

Den enes umoral er den andres kjærlighet for livet, den enes spiritualitet er den andres hedenskap, og utøvelsen av det som for noen er selvfølgelige rettigheter kan være likestilt med mord for andre. Så, hva MENER du egentlig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etikk

Studer filosofi på Universitetet, så kommer du tilbake og ser hvor umulig spørsmålet ditt er.



Anonymous poster hash: 2ccd8...801
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter meg selv som et menneske med god moral, andre vil kanskje oppfatte meg som umoralsk . Fullstendig umulig spørsmål .

Men å ofre livet for en flue ville jeg uansett ansett som idioti og ikke god moral

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moral er veldig vanskelig. Når jeg ser på en del ting i samfunnet og hvordan det styres med lover og regler syns jeg moralisme er særdeles negativt jo mer moralsk noen eller noe er.

Jeg er kanskje veldig lite moralsk av meg, tror jeg.. Vanskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor moralsk vil du si at du selv er på en skala fra 1 til 10, og hva er det som gjør at du ikke er kommer høyere opp på skalaen?

Anonymous poster hash: ca595...b73

1 eller 10. Litt avhengig av hva som regnes som moralsk.

Jeg hadde en lærer som i sin tid forklarte forskjellen mellom moral og etikk ved at etikk var de grunnleggende naturgitte reglene, og moral var reglene vi fikk når man koblet etikk og ett verdisyn.

Dette har jeg i ettertid forstått han var alene om å mene, men jeg liker tankegangen såpass at jeg bruker den fortsatt, og gitt ut av det, er jeg som alle andre som ikke handler i konflikt med sin egen overbevisning, en 10 i Moral.

Ser man på det ordinære moralbegrepet som mange andre bruker, er jeg 1.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at 10 er som breivik er vel litt sært. Han er ikke innenfor en "normal" skala, for å si det sånn.

Jeg er ikke moralsk i det hele tatt, dessverre. Det er kun én person jeg hadde ofret meg for uten å nøle, og det er kjæresten. Hadde jeg måttet velge mellom meg selv og f.eks familien, hadde jeg valgt meg selv uten å nøle. Kanskje fordi jeg ikke liker familien min.

Jeg kan se på ekte videoer av folk som blir drept på groteske måter uten å reagere noe særlig på det. Ser jeg dog en hund eller et annet dyr bli skadd, da reagerer jeg. Rare greier.

Men jeg kan nevne at det er nok ikke så mange som vet dette. Kjæresten er den eneste, for hun kjenner meg sånn som jeg er, det tror jeg ingen andre gjør, faktisk.

Får vel si at jeg er en 9'er, da. Men heldigvis så har jeg de "sperrene" som gjør at jeg ikke er totalt gal slik som f.eks Breivik.

Kan nevne at jeg ikke har noe særlig sympati eller empati heller. Virker sikkert som den mest dystre personen på KG nå.

Endret av Spaghetti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...