Gå til innhold

Trenger tips til innkjøp av utstyr og klær til baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er første barnet og vi er usikre på hvor mye som må handles inn. Leter på nettet og ser de anbefaler 6-8 langermede bodyer i bomull, 6-8 kortermede bodyer i bomull osv.. Men hvor mange i hver str?

Må man ha 6-8 bodyer for både str 50, 56,62 osv?

Vi får barn i oktober, så vi må vel handle noe ullklær også?

Jeg kan ingen ting om dette så tips mottas med takk.

Anonymous poster hash: 6114b...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvis det står 5-7 bodyer så mener de selvfølgelig start-størrelse, ikke str 62 som kommer senere.

Noen babyer går rett inn i str 50, noen 56.

Glem 62 osv for nå, det kjøper du senere.

Og husk, butikkene er åpne etter at babyen kommer hvis du skulle trenger mer.



Anonymous poster hash: b83fa...59e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt noen kortermede bodyer til en oktoberbaby

Anonymous poster hash: f4bcf...5ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"posesalg" er et fint ord å søke på, på Finn.no-torget. Her sikret jeg meg fem bæreposer babytøy til 500 kroner. Ventet til vi visste kjønnet. Mange poser er kjønnsnøytrale også, og de selger billig. Fin måte å sikre seg at man har nok bodyer, strømpebukser, luer, sokker og basisplagg, så kan man supplere med et par nye koseplagg og gaver... Plutselig blir klesbiten til de små svært overkommelig!



Anonymous poster hash: b716d...0e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en baby født i oktober ville jeg først og fremst kjøpt ullbodyer og ullstrømpiser. Og noen langermede i bomull samt noen sparkebukser. Vi hadde nok fem bukser og ti bodyer i str. 50 da jenta vår ble født. Hun ble født i juni så vi hadde ikke ull. Da hun var to dager hadde vi brukt alt dette og kjøpte en del mer. 56 brukte hun lenge så vi hadde mye mer av det. Jeg gidder ikke vaske klær hver dag og de første månedene brukte hun 3-4 klesskift til dagen (våt av svette, gulpa seg ut, bæsja seg ut...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nesevisa

Kjøp mye brukt! De vokser så fort at det brukte tøyet ofte knapt ser ut som om det har vært i bruk. Og det er kjipt å bruke tusenvis av kroner på helt nye klær som kanskje ikke rekker å bli brukt en gang.

Som en over her sier: kjøp basisgreiene brukt. Så kan du heller "spe på" med fine/dyre/praktiske ting du kommer over, eller kjøpe mer når ungen er født og dere vet mer om både hvilke størrelser dere trenger og hva slags klær dere og barnet trives med å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortkastet å kjøpe kortermede bodyer til oktoberbaby. Vi fikk i november og hadde ALT for mye tøy. Hun var bare 47 cm lang så brukte 50 veldig lenge, men det eneste hun brukte nesten var ullbodyer og ullbukse. Ikke gulpet hun og ikke bæsjet hun ut klærne sine heller så vi hadde klart oss med 3 stk.

Hadde også kjøpt noen bodyer i bomull, men de har vi aldri brukt. Bortkastede penger det også...

Skulle hun ut så hadde vi bilstolpose så utedressen vi hadde kjøpt ny har fortsatt merkelappene på.

Det er fristende å kjøpe søte små kjoler, bukse og jakker men vi brukte det så og si aldri. Her gikk komfort for babyen foran pynting og fjas.

Kjøp lite, butikkene er åpne etter fødselen, først da ser dere hva dere egentlig trenger. Får dere en gulpebaby trenger dere sikkert dobbelt så mye som de som ikke har gulpebabyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ull og bommullsbodyer bør man ha i str 50 og 56? Og hvor mange strømpebukser?

Anonymous poster hash: 6114b...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt 5 bodyer i 56 og 5 i 62.

For store bodyer gjør ingenting, verre om de er for små :)

Vi brukte litt i femti (var 51 cm) så om du vil så kan du kjøpe noen plagg i den str og.

Men ville satset på 56 og 62, aller mest på 56 :)

Og det er lurest å kjøpe (synes jeg):

- 5 bodyer i de størrelsene du vil ha

- 5 strømpebukser i de størrelsene du vil ha

- en tykk jakke

- en tynn jakke

- endel luer i forskjellige størrelser

- et ullteppe

- et fleeceteppe

- et bomullsteppe

Sokker brukte vi stort sett ikke. Gikk i strømpebukse, body eller kjole.

Anonymous poster hash: fd47f...78b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at det gikk endel klær, det blir endel vask, så viktig å ha nok skift på lager. De gulper og kliner og bæsjer utenfor bleia og sånn ;)

Anonymous poster hash: fd47f...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Jenta mi er født i oktober. Hun hadde ingen ullklær. Vi brukte vogndyne i starten osv, var for varmt for ull og vognpose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ull og bommullsbodyer bør man ha i str 50 og 56? Og hvor mange strømpebukser?

Anonymous poster hash: 6114b...5b6

Du trenger ingen bomullsbodyer. Kjøp inn 5 i ull. Ull regulerer temperaturen noe disse små ikke er så gode på selv. Inne kan de fint ligge i bare ullbody og ullstrømpebukse.

Anonymous poster hash: 1c7ea...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har tips til hvilke ullklær som er bra? Tenker på om noen merker er i bedre kvalitet enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne at det er dumt å kjøpe inn masse ull i forkant. Noen babyer er varme av seg og har det bedre med bomull på. Andre igjen får utslett av ull. I og med at ull er dyrt, så er det dumt å kjøpe inn veldig mye.

Vi har brukt mye ull, og har helst på det :-)

Inntil huden er de merkene jeg liker best Joha og Safa. Liker ull som kan vaskes ordentlig i maskin og som fortsatt ser pent ut etter mange vask.

Liker også Lille Lam, men husk at de er små i størrelsen. Ellers er ullpysjene hos NameIt gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joha sin ull vil jeg også anbefale. Har også en Janus pysj som hun har brukt veldig mye. Ermene og beina var sydd opp, så da hun ble lenger spratt jeg opp sømmene og hun kunne bruke den enda lenger. Tror den vi har er i str. 56 og hun kan fortsatt bruke den enda hun nå bruker 74.

Kjøpte også noe ull fra Haust og Claire, men det ble for tykt til å bruke inne. Virker ikke som det puster slik som annen ull gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Joha, Janus, Name It, Reflex.

Mange sier at ull er så dyrt. Når jeg har kjøpt ullbodyer har jeg f.eks kjøpt Janus når de er på tilbud på Obs til 99,-. Det er det samme som jeg betaler for en body på Name It eller KappAhl det. Eller Lindex. På Barnas Hus kan man få ull til 79,- eller 99,- på del. Nå er det mye Joha å få på salg. Det gjelder bare å planlegge litt så får man ulla til samme pris som bomullen. Dessuten varer ullbodyene lenger. De jeg kjøpte til vesla i høst i str. 68/74 passer fremdeles. Hun har brukt disse nå i åtte måneder. Bomullen er ikke like anvendelig. Der har hun måttet bytte størrelser fra 62 til 68 til 74 til 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til oktoberbaby ville jeg kjøpt bodyer i tynn ull i str 56 (f.eks fra Nameit), samt også bodyer i bambus hvis du kommer over det på tilbud. Til lag to brukte vi dress, lue og votter fra Lille lam. Endte opp med å kjøpe det i flere str.

Anonymous poster hash: d77d3...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body til de minste : kjøp omslag hvis du velger bomull over ull. Trange bomullsbodyer med bæsj er ikke veldig lett å tre elegant over hodet på minsten :D

Jeg ville styrt unna blandingsstoff ull/bomull pga vaskeutfordringer.

Har full forståelse for at ikke alle kan eller vil vaske klær så ofte, men for oss var vaskerutine det første vi måtte lære oss å få på plass. Skylle bæsj ut, henge over dusjveggen til neste maskin (for å unngå sure klær i resten av skittentøyet...). En 60 bomull og en 40 ull daglig de første ukene, så stabiliserte det seg med bæsj og gulp og det holdt med annenhver dag. Slik trengte vi ikke store mengder klær heller. Men jeg har noen fargekomboer jeg ikke takler, så vi hadde nok 6-7 bodyer i bruk per størrelse likevel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...