Gå til innhold

Klarer ikke å gå ned i vekt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 3 år siden gikk jeg opp 25 kilo i løpet av et år. Det verste er at jeg egentlig ikke gjorde noe annerledes. De første 10 kiloene kom i løpet av to måneder og jeg la ikke merke til hvor mye det var siden jeg var så superstressa, med ny jobb, nytt hus, og masse bråk med familien min.

Jeg spiste, tro det eller ei, ikke mye mer enn vanlig. Men jeg er jo naiv om jeg ikke ser at litt mer spiste jeg nok. Men det var ikke snakk om usunn mat som junk food og godteri.

En faktor som kan ha påvirket vekta mi er at jeg byttet p-piller. Noe kroppen min reagerte voldsomt på.

Uansett, gikk jeg til legen og fikk beskjed om at mine kortisolnivåer var veldig høye, helt på grensa til det som var normalt. Dette var etter en rolig periode i livet mitt og 14 dagers ferie. Redd for hva nivåene var på mens jeg var stresset. Jeg var så stresset at jeg kastet opp hver morgen før jobb på det verste. Stress slo også ut immunforsvaret mitt, men nå er jeg stort sett frisk. Heldigvis!

Etter å ha sluttet i stressjobben har jeg sluttet å gå opp i vekt, men jeg klarer ikke å gå ned. Jeg fører matlogg, trener både kondisjon og vekter og stresser ned. Jeg går sakte men sikkert ned en kilo her og en kilo der, kanskje en kilo i måneden, men så kan jeg plutselig gå opp tre kilo på to stressa dager .På stressdager passer jeg på å ikke spise mer enn normalt. Er klar over at mange stresspiser.

Jeg er så fortvila fordi ingen tror meg. Alle sier at det er et regnestykke med kalorier inn og kalorier. Flere kalorier ut enn inn= vektnedgang. Men nei, det fungerer ikke. Lever på halvparten av kaloriene jeg trenger for å opprettholde vekta, pluss at jeg trener.

Har tatt mange blodprøver og alt ligger innenfor "normalen". Jeg er så fortvila, og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Noen som har opplevd noe liknende eller vet hva som skjer?



Anonymous poster hash: 42c39...c54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har ikke opplevd det samme! jeg prøver selv å gå ned i vekt, og det går strålende så langt! etter bare 1 uke ser jeg stor forskjell :-) jeg trener ikke i det hele tatt. jeg spiser knekkebrød eller frukt til frokost og kvelds og til middag spiser jeg det jeg får servert. spiser meg aldri skikkelig mett, og drikker kun vann :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg hadde det på akkurat samme måte som deg. Det eneste som hjelper meg er streng lavkarbo (ketolyse). Har mye mere energi er ikke dårlig lenger og går ned hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har opplevd det samme som deg. Vektoppgangen har jeg selv vært skyld i(har heldigvis klart å gå det ned, var ikke snakk om mer enn ca. 8 kg uansett), men å skulle gå ned igjen tok evigheter. Jeg spiste kjempelite(1000 kcal, noen ganger litt mer, andre ganger litt mindre), men det tok kjempelang tid. Spiste jeg mer gikk jeg heller opp enn ned. Det var fordi jeg sov dårlig og stresset ekstremt mye. Da jeg tok tak i søvnproblemet mitt "raste" jeg ned i vekt. Det var som natt og dag. Du må rett og slett bare få kortisolverdiene dine ned, jeg vet ikke hvordan, men det er ingen tvil om at stress påvirker vektoppgang/vektnedgang veldig. Jeg kunne spise minimalt, og likevel stod jeg fast på den samme vekten.



Anonymous poster hash: 35208...e3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Jeg stresser innmari mye, men jeg går heller ned i vekt enn opp. :sjenert:



Anonymous poster hash: f303d...ba7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...