Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, det tror jeg du må begrunne litt bedre. Har aldri sett en feminist uttale seg om mannedukker og det kroppspresset som men møter.

I det store og hele så dreier feminisme i Norge seg om kjønnskamp, det vil si at feministene vil ha flere rettigheter på bekostning av menn. Dagens menn skal av en eller annen grunn straffes for noe som skjedde i tidligere generasjoner...

Anonymous poster hash: 9db8a...de0

Jeg tror ikke du holder deg så veldig oppdatert på hva feminister driver med. Uansett, ts sitt åpningsinnlegg påstår at mannedukkene ikke blir sett på som et problem... men det blir de!

"I det store og hele så dreier feminisme i Norge seg om kjønnskamp, det vil si at feministene vil ha flere rettigheter på bekostning av menn."

Hvordan da? Å motarbeide utseendepresset Barbiedukker påfører unge jenter går ikke på bekostning av menn. Det handler ikke om menn i det hele tatt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, disse plakatene som hang på busser for litt siden (husker ikke hva det var reklame for) der krevde feministene at dame plakaten som viste en dyp kløft ble tatt ned. Men de sa ingenting om det nakne og olje smurte brystet til mannen

Så det går ikke an å ha en kampanje rettet mot kvinner uten at mennene også må være med? Må mennene ALLTID være med? Det inntrykket jeg får av såkalte mannesaksforkjempere, er at dette handler ikke om sakene i det hele tatt, det viktigste for dere er å sitte på internett og syte over det som blir gjort for kvinner. DET HANDLER IKKE OM DERE. Hvis dere er imot kroppspress, bli med feministene og kjemp mot det!

• Liker 1
Skrevet

På papiret er de imot det ja. Men de legger aldri fokus på det, bortsett fra i en bisetning her og der.

Anonymous poster hash: e830f...b74

Det er mest fokus på kvinners kroppspress fordi det er kvinner som har mest press på seg til å se bra ut, det er kvinner som blir mest dømt utifra utseende.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke du holder deg så veldig oppdatert på hva feminister driver med. Uansett, ts sitt åpningsinnlegg påstår at mannedukkene ikke blir sett på som et problem... men det blir de!

"I det store og hele så dreier feminisme i Norge seg om kjønnskamp, det vil si at feministene vil ha flere rettigheter på bekostning av menn."

Hvordan da? Å motarbeide utseendepresset Barbiedukker påfører unge jenter går ikke på bekostning av menn. Det handler ikke om menn i det hele tatt!

Som du sikkert la merke til så havnet Ferny og jeg i en diskusjon som var litt på siden, og mye bredere, enn utgansgspunktet til TS. De mest aktive feministene, de vi ser i media og overalt ellers, driver en kjønnskamp hvor kvinner skal opp og frem på bekostning av menn. Det er mange menn som føler at disse feministene er ute etter å straffe dem på bakgrunn av noe som skjedde i tidligere generasjoner...

Skrevet

Som du sikkert la merke til så havnet Ferny og jeg i en diskusjon som var litt på siden, og mye bredere, enn utgansgspunktet til TS. De mest aktive feministene, de vi ser i media og overalt ellers, driver en kjønnskamp hvor kvinner skal opp og frem på bekostning av menn. Det er mange menn som føler at disse feministene er ute etter å straffe dem på bakgrunn av noe som skjedde i tidligere generasjoner...

Igjen, hvordan går det på bekostning av menn?

• Liker 2
Skrevet

Det er mest fokus på kvinners kroppspress fordi det er kvinner som har mest press på seg til å se bra ut, det er kvinner som blir mest dømt utifra utseende.

Historisk sett ja, men dette er i ferd med å forandre seg. Det er stadig flere unge gutter som sliter med kroppspress og opplever følger som spiseforstyrrelser etc. Dette tas ikke veldig seriøst av noen, hverken helsevesen eller feminister, men det er meget alvorlig for dem det gjelder.

Måten du argumenterer på bagatelliserer dette og fordømmer kampen mot kroppspress for menn. Er det kvinners arena det, eller? Dere vil ha kroppspress kampen for dere selv?

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Så har du plenty den dag i dag som kvinner har av fordeler av fordeler. Repruduktivt, ekstremt gode støtteordninger som sikrer kvinner osv.

Dette må du forklare meg. Hvilke fordeler har kvinner som ikke menn også har? For eksempel ved langvarig sykdom, ufrivillig arbeidsløshet mm?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Skrevet

Hvis menn synes det er et problem, så får de ta det opp slik kvinner har tatt opp det vi ser på som et problem. Menn kan ikke sitte i sofaen og forvente at kvinnene skal gjøre alt arbeidet for dem - er det noe de reagerer på av kjønnsroller når det gjelder menn, så får de ta kampen selv. Det er det kvinnene har gjort.

• Liker 3
Skrevet

Kvinner skal inn i ledende stillinger fordi de er kvinner. Jeg er for at den beste kandidaten skal få stillingen uansett kjønn, men det er ikke norges feminister. Kvinner skal kvoteres inn på bekostning av menn, uansett om mannen skulle være bedre kvalifisert.

En generell holdning om at kvinner skal, som rett er, ha samme rettigheter som menn, men de skal slippe å jobbe like hardt for det, og det blir feil for meg. Ja, kvinner skal ha mulighet til å få lederstillinger og det har de også, men de kan ikke forvente å jobbe mindre en menn i lederstillinger av hensyn til familie etc... Jeg blåser i om du har tre barn, er du leder jobber du det som trengs uansett... Det er derfor du tjener mer en andre... Det er mange feminister som jobber for flere spesialordninger for kvinner i arbeidslivet, det er jeg i mot. Tar du en jobb får du gjøre den uten å syte.

Gjest Eurodice
Skrevet

Kvinner skal inn i ledende stillinger fordi de er kvinner. Jeg er for at den beste kandidaten skal få stillingen uansett kjønn, men det er ikke norges feminister. Kvinner skal kvoteres inn på bekostning av menn, uansett om mannen skulle være bedre kvalifisert.

En generell holdning om at kvinner skal, som rett er, ha samme rettigheter som menn, men de skal slippe å jobbe like hardt for det, og det blir feil for meg. Ja, kvinner skal ha mulighet til å få lederstillinger og det har de også, men de kan ikke forvente å jobbe mindre en menn i lederstillinger av hensyn til familie etc... Jeg blåser i om du har tre barn, er du leder jobber du det som trengs uansett...

Det er derfor du tjener mer en andre... Det er mange feminister som jobber for flere spesialordninger for kvinner i arbeidslivet, det er jeg i mot. Tar du en jobb får du gjøre den uten å syte.

Disse barna har vel en far også, vil jeg tro. Er barn bare kvinners ansvar, Hapa? Er det greit at en mann bruker tiden sin bare på arbeid?

• Liker 1
Skrevet

Historisk sett ja, men dette er i ferd med å forandre seg. Det er stadig flere unge gutter som sliter med kroppspress og opplever følger som spiseforstyrrelser etc. Dette tas ikke veldig seriøst av noen, hverken helsevesen eller feminister, men det er meget alvorlig for dem det gjelder.

Måten du argumenterer på bagatelliserer dette og fordømmer kampen mot kroppspress for menn. Er det kvinners arena det, eller? Dere vil ha kroppspress kampen for dere selv?

Feminister er imot kroppspress for både kvinner og menn, men tar det mest opp for kvinner fordi det er et størst problem for kvinner. Det betyr ikke at menn ikke blir tatt seriøst. Dere kan ikke kreve at det skal settes like mye fokus på menn når problemet er størst for kvinner, det blir en merkelig deling av ressurser. Men selvfølgelig er menns kroppspress også et problem.

Vi vil ikke ha kampen for oss selv, men hvis dere menn vil ha mer fokus på det så er det bare å bli med feministene og motarbeide kroppspress. Dere virker mer opptatt over å klage på det som blir gjort for kvinner enn å komme med reelle løsninger.

• Liker 1
Skrevet

Og bla, bla, bla.

• Liker 1
Skrevet

En generell holdning om at kvinner skal, som rett er, ha samme rettigheter som menn, men de skal slippe å jobbe like hardt for det, og det blir feil for meg. Ja, kvinner skal ha mulighet til å få lederstillinger og det har de også, men de kan ikke forvente å jobbe mindre en menn i lederstillinger av hensyn til familie etc... Jeg blåser i om du har tre barn, er du leder jobber du det som trengs uansett... Det er derfor du tjener mer en andre... Det er mange feminister som jobber for flere spesialordninger for kvinner i arbeidslivet, det er jeg i mot. Tar du en jobb får du gjøre den uten å syte.

Konseptet med kvotering er at en kvinne skal velges dersom det står mellom en mann og en kvinne som har de samme kvalifikasjonene. Altså når to personer er like egnet, da velger man kvinnen hvis kvinner er underrepresentert. Grunnen til at man gjør dette er fordi det har vist seg i undersøkelser at menn blir lettere valgt til å få en jobb... FORDI de er menn. Kvoteringen sørger altså for å utjevne dette!

Som Arabella under meg skriver, problemet med dette er at det fortsatt blir forventet at kvinner skal gjøre mest i hjemmet og med barn...

• Liker 2
Gjest Evans
Skrevet

Jeg har møtt mange som jobber for at kvinner OG MENN skal få en fleksibel arbeidshverdag, hvor man kan kombinere både familie og en tøff lederstilling. Og det er fler og fler menn som også etterspør akkurat dette: menn ønsker også ha tid med familien sin og være sammen med barna når de er små. Så dette er ikke et tiltak for ett av kjønnene, men et tiltak for likestilling for begge kjønn.

Av alle de jeg har møtt som jobber med dette har jeg ALDRI hørt at dette er en rettighet som kun skal gjelde for kvinner. Det handler om en omlegging i bedriften som kommer alle til gode.

Skrevet

Disse barna har vel en far også, vil jeg tro. Er barn bare kvinners ansvar, Hapa? Er det greit at en mann bruker tiden sin bare på arbeid?

Nei, selvsagt er ikke barn bare mors ansvar, det har jeg heller aldri sagt. Et hvert par må få bestemme hvordan de ønsker å fordele ansvaret seg i mellom. Det jeg reagerer på er at det til stadighet kommer opp at arbeidsgivere må legge ting spesielt til rette for kvinner, at kvinner skal få spesialbehandling fordi de er kvinner, og det mener jeg er et feilspor. Poenget mitt er at en kvinnelig leder ikke skal behandles anderledes enn en mannlig leder fordi hun er kvinne. Har du tatt på deg lederansvar så får du ta det ansvaret fullt ut uansett kjønn.

Det er selvsagt mange gode kvinnelige ledere som tar dette ansvaret og gjør en god jobb. Det er det at noen feminister kjemper for en forskjellsbehandling her jeg reagerer på...

AnonymBruker
Skrevet

BS, tynne meg har kjent et kroppspress hele livet.

Anonymous poster hash: e830f...b74

Gjest Eurodice
Skrevet

Nei, selvsagt er ikke barn bare mors ansvar, det har jeg heller aldri sagt. Et hvert par må få bestemme hvordan de ønsker å fordele ansvaret seg i mellom. Det jeg reagerer på er at det til stadighet kommer opp at arbeidsgivere må legge ting spesielt til rette for kvinner, at kvinner skal få spesialbehandling fordi de er kvinner, og det mener jeg er et feilspor. Poenget mitt er at en kvinnelig leder ikke skal behandles anderledes enn en mannlig leder fordi hun er kvinne. Har du tatt på deg lederansvar så får du ta det ansvaret fullt ut uansett kjønn.

Det er selvsagt mange gode kvinnelige ledere som tar dette ansvaret og gjør en god jobb. Det er det at noen feminister kjemper for en forskjellsbehandling her jeg reagerer på...

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, men så har jeg ikke vært leder på toppnivå, heller :).

Skrevet

Jeg har møtt mange som jobber for at kvinner OG MENN skal få en fleksibel arbeidshverdag, hvor man kan kombinere både familie og en tøff lederstilling. Og det er fler og fler menn som også etterspør akkurat dette: menn ønsker også ha tid med familien sin og være sammen med barna når de er små. Så dette er ikke et tiltak for ett av kjønnene, men et tiltak for likestilling for begge kjønn.

Av alle de jeg har møtt som jobber med dette har jeg ALDRI hørt at dette er en rettighet som kun skal gjelde for kvinner. Det handler om en omlegging i bedriften som kommer alle til gode.

Et eksempel er at kvinner som begynner å jobbe før barnet er et år gammelt etter loven har krav på en time betalt fri hver dag for å ta seg av ungen. Denne timen skal betales av arbeidsgiver. Det vil da si at arbeidsgiver må betale kvinnen for 5 timer hver uke, 20 timer hver måned, hvor hun ikke yter noe. Det er en spesialordning som kun kvinner drar fordel av... Far får ikke dette og arbeidsgiveren er den store taperen som må betale for ingenting... Spesialbehandling...?

• Liker 1
Skrevet

Hørt om Kvinnegruppen Ottar? Dette er en feministisk organisasjon som gjennom sin argumentasjon går langt i å gjøre menn til sin hovedfiende. Der i gården er det ikke snakk om likestilling, det er reinspikka kjønnskamp. Ottar har etter oppstarten tidlig på 90-tallet vært en av feminismens fremste og mest aktive grupperinger.

Skrevet (endret)

Konseptet med kvotering er at en kvinne skal velges dersom det står mellom en mann og en kvinne som har de samme kvalifikasjonene. Altså når to personer er like egnet, da velger man kvinnen hvis kvinner er underrepresentert. Grunnen til at man gjør dette er fordi det har vist seg i undersøkelser at menn blir lettere valgt til å få en jobb... FORDI de er menn. Kvoteringen sørger altså for å utjevne dette!

Som Arabella under meg skriver, problemet med dette er at det fortsatt blir forventet at kvinner skal gjøre mest i hjemmet og med barn...

Og, for å ha sagt det, jeg er i mot kvotering andre veien også... Det er like galt at menn skal kvoteres inn i barnehager og skoler som at kvinner skal kvoteres inn lederstillinger og mannsdominerte yrker. Den best kvalifiserte skal velges mener nå jeg, uavhengig av kjønn...

Endret av Hapa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...