Gå til innhold

Hvorfor er det noen drømmer man ikke glemmer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som vi alle vet, så glemmer vi drømmene vi drømmer ganske raskt etter vi har våknet.. Jeg drømmer OFTE (så og si hver natt), men husker dem ikke spesielt lenge etterpå.

Da jeg var rundt 6-10 år, husker ikke eksakt når det var, så hadde jeg en spesiell drøm som jeg husker den dag i dag - over 10 år etterpå! Den har aldri sluppet taket, og det synes jeg er rart (?). Tenker at det kanskje kan ha en eller annen betydning for meg, i og med at hjernen ikke vil la den gå i glemmeboka. Har sett litt rundt på diverse "drømmetydning"-sider, men har ikke funnet noe som kan hjelpe meg å gi den et symbol. I alle fall, drømmen er ca. slik:

I drømmen ligger jeg i overkøya på min mormor og morfars hytte (ei hytte jeg er veldig glad i, forøvrig) og lener meg over trekanten på senga og ser ned. Der ser jeg et stort hårete vesen som ligger med ansiktet ned. Denne skapningen er omtrent lik en slik gammel pengepung laget av pels (evt. samisk m/reinpels, har sett at det finnes i allefall) - men i drømmen er den levende. Jeg opplevde i drømmen å være svært opprørt over at jeg ikke kunne se ansiktet på denne skapningen, og det var en følelse av oppgitthet/usikkerhet/ett eller annet jeg ikke kan sette fingeren på. Jeg får aldri se ansiktet, men glemmer altså ikke drømmen.

Dette høres kanskje veldig spesielt ut.... men noen som vet hva slike drømmer kan bety? Evt. hvorfor vi ikke glemmer dem?



Anonymous poster hash: 554bb...3e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alle drømmer som har en betydning, selv om det kan være en sammensetning og/ eller bearbeiding av noe vi har opplevd. En drøm er på sett og vis en opplevelse og noen opplevelser glemmer vi ikke så lett, selv om de kan være høyst dagligdagse.

Jeg har en drøm jeg har husket i ca 35 år, fra da jeg var 4-5 år og drømte om Hitler. I drømmen var Hitler en mann med svære stirrende øyne på størrelse med tefat som skulle komme å ta meg. Han var kledt i uniform og var ellers ganske lik seg selv.

Hadde selvfølgelig hørt de voksne snakke om krigen.

Den særeste drømmen som jeg husker, var da jeg som trettenåring, drømte at en stor svart ku sto og kikket inn gjennom soveromsvinduet mitt. Det eneste drømmen handlet om bortsett fra dette, var at jeg lå lenge og undret meg og sa til meg selv: " se der står det en stor svart ku og ser inn vinduet mitt, hva gjør den egentlig der og hvorfor gjør den det? " Da jeg våknet trodde jeg først at det var noe jeg hadde opplevd, men måtte knise litt for meg selv da jeg skjønte at jeg bare hadde drømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...