AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #21 Skrevet 23. mai 2014 Tusen takk Anonymous poster hash: bbb2e...6e7
Dolce Skrevet 23. mai 2014 #22 Skrevet 23. mai 2014 Takk for tips. For nysgjerrighets skyld. Hva er eksempler på rådene til gravide i Italia, om du vet det?Anonymous poster hash: bbb2e...6e7 Et eksempel er at gravide i Italia stort sett spiser spekemat. Men etter det jeg har hørt, er det også veldig mye lavere antall listeria-tilfeller i Italia enn i Norge (folketallet sett i betraktning). Endel av årsaken ligger nok i at italienere "tåler" listeriabakterien bedre enn nordmenn. Man må ta hensyn til at blant befolkningen i andre land er toleransenivået overfor endel bakterier og annet annerledes enn i Norge. Det er også derfor jeg i en tidligere post rådet deg til å følge rådene fra norske helsemyndigheter. PS: Hvor i Italia skal du reise? Jeg er i Italia minst 3 ganger i året!
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #23 Skrevet 23. mai 2014 Jeg har forstått det slik at man må styre unna (deilig) spekeskinke og ost, inkl mozarella. Men jeg har også forstått det slik at man kan spise dette, sålenge det er stekt på feks pizza? Altså varmebehandlet på den måten? Hva med fløteis? Kan man spise is basert på dette, eller kun type sorbet? Salat bør man også være forsiktig med, om jeg ikke tar feil? Ellers bør kjøtt være gjennomstekt. Blir nok mye pasta, sjømat og type melon. Stemmer det jeg har skrevet? Trenger bekreftelse på at jeg har forstått det rett, og om jeg er har glemt noe.. Eller om noe er feil selvfølgelig.Anonymous poster hash: bbb2e...6e7 Jeg var i Italia når jeg var gravid i fjor. Ikke helt ideelt Jeg holdt meg unna spekemat og myke oster som ikke var varmebehandlet, men på slutten så spiste jeg mozarella (ba kjøkkenet sjekke at det var pasturisert). Drakk ikke alkohol, men var på vinsmaking og spyttet i bøtta (etter å ha lest at vinmonopolet sender sine ansatte på vinsmakekurs). Det var dessverre lite drikke-alternativer til vin, vann og cola. Jeg kunne tenkt meg en nypresset juice, men det skjedde ikke. I følge en av servitørene så er det ganske vanlig at gravide tar seg et glass vin til maten.... Spiste all typer is og salat. Spiste det meste av sjømat foruten krabbekjøtt (det som er inne i skallet, det som er i klørnet skal være ok) Les martportalen sine råd så tror jeg du er ganske sikker Anonymous poster hash: 0e53f...84a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #24 Skrevet 23. mai 2014 Det er jo helt sykt at dere tar så på vei pga Italia, som har ja, veldig god mat som man må passe seg for, men ideelt? Det er da gravide i Italia også Anonymous poster hash: 181f3...4bf 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #25 Skrevet 23. mai 2014 Det er da gravide i Italia også Anonymous poster hash: 181f3...4bf De bor allrede i Italia og har da f.eks stort sett blitt utsatt for toksoplasmosesmitte fra før osvAnonymous poster hash: b3bec...afa 2
Dolce Skrevet 23. mai 2014 #26 Skrevet 23. mai 2014 De bor allrede i Italia og har da f.eks stort sett blitt utsatt for toksoplasmosesmitte fra før osvAnonymous poster hash: b3bec...afa Helt riktig. Derfor er jeg også skeptisk til diverse råd og info man finner rundt omkring på nettet. Det vil være forskjell på hvilke råd det gis til gravide i forskjellige land. Så derfor bør TS forholde seg til de (offisielle) rådene som gis av norske helsemyndigheter. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #27 Skrevet 23. mai 2014 Jeg kommer ikke til å sjanse på noe som helst altså. Ville bare høre litt. Vi er i Italia flere ganger i året, men denne gangen er første gang som gravid. Så er litt å tenke på Anonymous poster hash: bbb2e...6e7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #28 Skrevet 23. mai 2014 Du er faktisk rett å tenke at det er noe spesielt med Italia, på samme måte som med andre sør-europeiske land. Det er ikke bare listeria, men toxoplasma som du må være ekstra påpasselig for i de landene, jo mindre du har hatt det før og er immun nå - den testen tar man sammen med andre blodtester i første svangerskapskontroll. Grunnen er at pga varmere klima er toksiplasmose mye mer utbredd i de landene. I Norge er det ca 10% som har vært smittet med toksiplasmose før, men i de landene er det nesten alle - derfor er de ikke redd for det heller. Ting du må unngå er rå kjøtt som ikke har vært frossen, rå fisk som ikke har vært frossen, rå grønnsaker som ikke har vært skikkelig vasket og varmebehandlet, og ja, faktisk is - hvis den er laget av upasterisert melk eller lagres ved ikke lave nok temperaturer. Og ikke klapp ville katter. Også kan du ta en blodprøve på nytt, 3 uker etter at du kommer hjem. Det med listeria, det har du også rett i - varmebehandlet er greit, men noen ikke varmebehandlede oster og spekemat burde man unngå. Anbefaler å lese på matportalen - det er linken som Helsedirektoratet Norge viser til som offisielt gjeldene råd - http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchorAnonymous poster hash: 8e1f4...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #29 Skrevet 23. mai 2014 Mozzarella er stort sett fra pastaurisert melk, og regnes som trygt å spise. Men om det samme gjelder i Italia må man kanskje forhøre seg om? Skjønner dog ikke hvordan man overlever Italia uten å spise mozzarellaost... Tror uansett ikke jeg hadde utfordret skjebnen med å skulle spise noe som i utgangspunktet ikke er greit (feks spekemat) uansett om det regnes som trygt når det er stekt. Finnes da mye annet å spise. Anonymous poster hash: ff081...ac9
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #30 Skrevet 23. mai 2014 Mozzarella er stort sett fra pastaurisert melk, og regnes som trygt å spise. Men om det samme gjelder i Italia må man kanskje forhøre seg om? Skjønner dog ikke hvordan man overlever Italia uten å spise mozzarellaost... Tror uansett ikke jeg hadde utfordret skjebnen med å skulle spise noe som i utgangspunktet ikke er greit (feks spekemat) uansett om det regnes som trygt når det er stekt. Finnes da mye annet å spise.Anonymous poster hash: ff081...ac9 Hvorfor er det å utfordre skjebnen å spise stekt spekeskinke? Det er da fakta at det er ufarlig?.. Anonymous poster hash: bbb2e...6e7 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #31 Skrevet 23. mai 2014 Mozzarella er stort sett fra pastaurisert melk, og regnes som trygt å spise. Men om det samme gjelder i Italia må man kanskje forhøre seg om? Skjønner dog ikke hvordan man overlever Italia uten å spise mozzarellaost... Tror uansett ikke jeg hadde utfordret skjebnen med å skulle spise noe som i utgangspunktet ikke er greit (feks spekemat) uansett om det regnes som trygt når det er stekt. Finnes da mye annet å spise. Anonymous poster hash: ff081...ac9 Så da spiser du ikke stekt kjøtt heller, selv om det er gjennomstekt? Anonymous poster hash: f2bb3...227 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #32 Skrevet 23. mai 2014 Hvorfor er det å utfordre skjebnen å spise stekt spekeskinke? Det er da fakta at det er ufarlig?..Anonymous poster hash: bbb2e...6e7 Jaha? Utdyp gjerne. Anonymous poster hash: 6c429...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #33 Skrevet 23. mai 2014 Jaha? Utdyp gjerne.Anonymous poster hash: 6c429...4ba Jeg sier det samme til deg. Bakteriene forsvinner på varmebehandling over 70 grader. Hva mener du, ettersom du høres skeptisk ut? Mener du også at gjennomstekt kjøtt er farlig? Anonymous poster hash: bbb2e...6e7 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #34 Skrevet 24. mai 2014 Jeg sier det samme til deg. Bakteriene forsvinner på varmebehandling over 70 grader. Hva mener du, ettersom du høres skeptisk ut? Mener du også at gjennomstekt kjøtt er farlig? Anonymous poster hash: bbb2e...6e7 Ah. Jeg leste visst litt vel fort og misforstod. Trodde du mente spekeskinke generelt! Da har du selvfølgelig helt rett - my bad! Anonymous poster hash: 6c429...4ba
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #35 Skrevet 24. mai 2014 Så da spiser du ikke stekt kjøtt heller, selv om det er gjennomstekt? Anonymous poster hash: f2bb3...227 Nå spiser jeg ikke kjøtt i det hele tatt, men ville holdt meg unna alt jeg var usikker på for sikkerhetsskyld.. Ville ikke stolt på at kjøttet var stekt nok i utlandet om det var kjøtt som det var viktig at var gjennomstekt . Men folk gjør som de vil og de fleste kommer nå greit ut av det.. Anonymous poster hash: ff081...ac9
Gjest Jørild Skrevet 24. mai 2014 #36 Skrevet 24. mai 2014 Så gjennomstekt kjøtt i utlandet er mindre stekt en gjennomstekt kjøtt i Norge? Bakteriene i Italia dør ved 70 grader de og, de er ikke mer resistente mot varme en de norske. Man må puste med magen og forholde seg til fakta. Sysing og hysteri gjør ingen noe godt. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #37 Skrevet 24. mai 2014 Nå spiser jeg ikke kjøtt i det hele tatt, men ville holdt meg unna alt jeg var usikker på for sikkerhetsskyld.. Ville ikke stolt på at kjøttet var stekt nok i utlandet om det var kjøtt som det var viktig at var gjennomstekt . Men folk gjør som de vil og de fleste kommer nå greit ut av det.. Anonymous poster hash: ff081...ac9 Steker de kjøttet annerledes i Norge i Italia? Merkelig! Og man ser jo fort om det er gjennomstekt eller ikke.. Anonymous poster hash: bbb2e...6e7
Lillemini Skrevet 25. mai 2014 #38 Skrevet 25. mai 2014 Italiens is (gelato) fikk jeg beskjed om holde meg unna da jeg var gravid. Den er ikke behandlet på en måte som gjør at man kan være trygg med tanke på listeria. Samme med alle salater, da det er mye toksoplasmose der, og sjømat turte jeg ikke spise. Jeg unngikk også parmesan som du alltid får servert ved siden av pastaen, selv om det ikke er den farligste av ostene. Spekeskinke spiste jeg stekt på pizza, samme med alle andre oster. Vi var i Sicilia da jeg var gravid, og der var folk helt elendige i engelsk. Endte derfor veldig mye opp med "trygg" mat, som pasta bolognese og lasagne. Ganske kjedelig i landet med min favorittlag. 😛
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #39 Skrevet 26. mai 2014 Hva med tiramisu? Den inneholder vel alkohol (?), egg og mascarpone? Mascarpone her til lands er vel vanligvis pasteurisert, men vanskelig å si der?Anonymous poster hash: bbb2e...6e7
Amarone Skrevet 26. mai 2014 #40 Skrevet 26. mai 2014 Italiens is (gelato) fikk jeg beskjed om holde meg unna da jeg var gravid. Den er ikke behandlet på en måte som gjør at man kan være trygg med tanke på listeria. Dette har jeg ikke hørt om før. Gjelder dette produksjon av "italiensk" is laget i Norge også? Da tenker jeg på is fra produsenter som Kulinaris og italienske isbarer som lager isen selv (som la Dolce Vita i Oslo). Håper ikke det... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå