Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forstått det slik at man må styre unna (deilig) spekeskinke og ost, inkl mozarella.

Men jeg har også forstått det slik at man kan spise dette, sålenge det er stekt på feks pizza? Altså varmebehandlet på den måten?

Hva med fløteis? Kan man spise is basert på dette, eller kun type sorbet?

Salat bør man også være forsiktig med, om jeg ikke tar feil?

Ellers bør kjøtt være gjennomstekt.

Blir nok mye pasta, sjømat og type melon.

Stemmer det jeg har skrevet?

Trenger bekreftelse på at jeg har forstått det rett, og om jeg er har glemt noe.. Eller om noe er feil selvfølgelig.

Anonymous poster hash: bbb2e...6e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pasturiserte meieriprodukter er OK, varmebehandlet over 70 grader (oster) går bra, gjennomstekt kjøtt går bra.

Anonymous poster hash: 8cadf...fd2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må også holde deg unna visse typer sjømat. Les på matportalen. NØYE.

Anonymous poster hash: f2bb3...227
AnonymBruker
Skrevet

Italia er da som alt annet, så lenge du vet hva du skal holde deg unna,

Anonymous poster hash: 181f3...4bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mozarella skal vel gå greit? Mener jeg sjekket det?

Anonymous poster hash: ff081...ac9
AnonymBruker
Skrevet

Mozarella skal vel gå greit? Mener jeg sjekket det?

Anonymous poster hash: ff081...ac9

Sist jeg sjekket, var det ikke ok.

Men vet det har vært usikkerhet rundt det.

AnonymBruker
Skrevet

Italia er da som alt annet, så lenge du vet hva du skal holde deg unna,

Poenget et at jeg ikke vet helt enda, ettersom det er så fersk graviditet.

Jeg leser selvfølgelig om det, men syns det er fint å få bekreftet konkrete ting.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser selvfølgelig om det, men syns det er fint å få bekreftet konkrete ting.

Bekreftelse fra folk på nettet?

Hvis du googler "hva kan gravide spise" får du opp mange pålitelige kilder som du kan skrive ut en liste hva du kan spise og ikke som du kan ha med deg i veska

AnonymBruker
Skrevet

Det står feks at man skal holde seg helt unna spekemat, mens jeg mener å ha hørt at man kan spise det dersom den varmebehandles.

Vil være ekstra påpasselig på ferie, så blir takknemlig for alle som vil hjelpe meg litt.

Kommenter gjerne bak de tingene jeg spør om :)

AnonymBruker
Skrevet

Det står feks at man skal holde seg helt unna spekemat, mens jeg mener å ha hørt at man kan spise det dersom den varmebehandles.

Vil være ekstra påpasselig på ferie, så blir takknemlig for alle som vil hjelpe meg litt.

Kommenter gjerne bak de tingene jeg spør om :)

Ja, det stemmer. Foreslår at du lærer deg hva som er farlig og hvorfor, da er det lettere å bedømme om noe er trygt for deg. Og da får du gjerne bedre å riktigere informasjon ved å gå til ordentlige kilder fremfor å spørre en gjeng på nett. Du aner jo ikke hva de kan og ikke kan, og hva de ev. har misforstått. Les en av brosjyrene fra de offentlige helsemyndighetene, der står alt du trenger å vite.

Anonymous poster hash: 6c429...4ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest på offentlige sider, men finner likevel ikke det jeg lurer på.

Mulig det er noe jeg ikke har funnet enda..

Men skjønner at jeg tydeligvis spurte om noe dumt, så skal se om jeg finner info om det jeg lurer på andre steder :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stoler naturligvis ikke blindt på andre, men greit å få noen innspill. Om flertallet feks stemmer i, er det større sjanse for at det er riktig enn om en person sier noe. Selv om det ikke trenger å bety at det ER riktig.

Liker bare å få ting forklart, da jeg syns det er vanskelig å lese ren teori på en måte..

Skrevet

Følg rådene fra nettsidene som er offisielle, og ikke tro på alt du evt. googler frem fra andre kilder. Det er mye rar og usann info som ligger rundt omkring på nettet.

Følger du de "riktige" rådene, blir jo Italia det samme som Norge. F.eks. står det at du ikke bør spise spekemat, gjelder dette i Norge og Italia. Står det at du ikke skal spise salat, gjelder dette også i Norge og Italia. Osv. Altså: Kan du ikke spise noe i Norge, kan du heller ikke spise det i Italia. Og omvendt.

AnonymBruker
Skrevet

Den biten skjønner jeg. Men det er de mange unntakene jeg blir usikker på.

Feks at man ikke kan spise Spekemat. Men er den varmebehandlet så kan man spise den.

Samme med oster osv. Det er de tingene jeg blir usikker på. Jeg vet at man skal styre unna ost, spekemat osv slik som her i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Den biten skjønner jeg. Men det er de mange unntakene jeg blir usikker på.

Feks at man ikke kan spise Spekemat. Men er den varmebehandlet så kan man spise den.

Samme med oster osv. Det er de tingene jeg blir usikker på. Jeg vet at man skal styre unna ost, spekemat osv slik som her i Norge.

Men ja, det er jo likt som Norge. Med noen unntak naturligvis.

Skulle endret tittelen da, og bare spurt om jeg kan spise konkrete ting evt.

Jeg skjønner greia, men kom med helt jo kreve eksempler som jeg lurte på bare.

Gjest Magdalene
Skrevet

det er jo fordi spekemat er rått kjøtt, men om man varmebehandler det så er det jo ikke rått lenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt læreproblemer når jeg leser teori, men tror jeg skal forsøke å forstå dette med listeria osv som nevnt over her istedet...

Skrevet (endret)

Men ja, det er jo likt som Norge. Med noen unntak naturligvis.

Skulle endret tittelen da, og bare spurt om jeg kan spise konkrete ting evt.

Jeg skjønner greia, men kom med helt jo kreve eksempler som jeg lurte på bare.

Det er veldig lite i Italia som blir annerledes enn i Norge.

Men gravide i Italia får andre råd enn gravide i Norge. Du bør uansett forholde deg til de offisielle rådene fra norske helsemyndigheter.

Når det gjelder konkrete produkter, er det jo også slik at det finnes produkter i andre land som norske leger og helsemyndigheter ikke kjenner så godt og som man dermed kan bli usikker på. Jeg vet at for noen år siden var de generelle rådene i Norge at man uansett skulle styre unna upasteuristerte oster. Nå tror jeg at disse rådene er moderert litt, etterhvert som man har fått kjennskap til andre produkter. En upasteurisert ost som er godt lagret (hard ost som f.eks. parmesan), er for eksempel mye tryggere enn en fersk, pasteurisert ost.

Endret av Dolce
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips.

For nysgjerrighets skyld. Hva er eksempler på rådene til gravide i Italia, om du vet det?

Gjest Jørild
Skrevet (endret)

Spekemat er greit så lenge det er varmebehandlet, oster likeså. Det man er redd er listeria og toxoplasmose. Listeria dør ikke ved frysing, så det må varmebehandles. I salat o.l er det toxoplasmosen man er redd.

Så kort fortalt: Varm mat er ok. Kald mat er ikke nødvendigvis ok, kan det inneholde listeria eller toxoplasmose må det enten stekes/kokes eller ikke spises. Hva som kan inneholde ulumskheter finner du på matportalens sider. Og du kan få en slik bok der alt står hos lege eller jordmor, den er jo grei å ha i veska.

Endret av Jørild
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...