Gå til innhold

Grunn og/ hjelpestønad. Noen uføre her som har det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er kriteriene for å få det?

Ja jeg kjenner jo regelverket, men ofte er det sånn at når funksjonsevenen har blitt nedsatt gradvis og over tid så er det blitt så normalt for en at man ikke tenker over at man kan ha rettigheter, eller at man ikke har ork til å sette seg inn i regelverket.

Når man er ufør har man jo nedsatt funksjonsevne så da lurer jeg på om noen her har slik stønad og hvordan argumenterte du for å få det?



Anonymous poster hash: 289ed...32d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble rådet av legen min til å søke om det. Moren min er den som hjelper meg med mye i hverdagen og det er for at hun skal få litt oppreisning for det arbeidet hun gjør. Jeg er ikke funksjonshemmet men sliter psykist. Man må skrive en ganske lang søknad der du forteller om dagen din og hva du trenger hjelp til. Det er endel å skrive da...

Endret av Ambrosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpestønad er for å "dekke" kostnader for ekstraarbeid, altså det du trenger hjelp til pga din funksjonsnedsettelse som friske på samme alder ville klart å gjøre selv.

Grunnstønad skal "dekke" ekstrautgifter man har, for eksempel om du har en sykdom som gjør at du må gå på en diett, ekstra klesvask osv.

Kan ikke så mye om det når det gjelder voksne, men har forhøyet hjelpestønad for barnet mitt (forhøyet er bare for de under 18år). Grunnstønad har vi søkt, men er så vanskelig å få og så herk å søke om at jeg ikke orka å søke på nytt eller klage da vi fikk avslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...