Gjest iGirl Skrevet 22. mai 2014 #61 Skrevet 22. mai 2014 Nei du tar feil. Eggløsning heter eggløsning fordi egget løsner fra eggstokken og vandrer ned i livmoren. Der venter den på å bli befruktet, og blir den ikke det så kommer det ut sammen med menstruasjonen. Anonymous poster hash: 790f4...175 Dette er nettopp det jeg har sagt hele veien. Og nå må jeg slutte å lese i tråden her før det svartner for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #62 Skrevet 22. mai 2014 Nei du tar feil. Eggløsning heter eggløsning fordi egget løsner fra eggstokken og vandrer ned i livmoren. Der venter den på å bli befruktet, og blir den ikke det så kommer det ut sammen med menstruasjonen. Anonymous poster hash: 790f4...175 Vet ikke hvorfor jeg skrev den, mente selvsagt det. Anonymous poster hash: 790f4...175
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #63 Skrevet 22. mai 2014 Dette er nettopp det jeg har sagt hele veien. Og nå må jeg slutte å lese i tråden her før det svartner for meg. Jeg er jo enig med deg. Jeg siterte jo KG Dama og skrev at HUN tok feil. Anonymous poster hash: 790f4...175 1
Gjest iGirl Skrevet 22. mai 2014 #64 Skrevet 22. mai 2014 Jeg er jo enig med deg. Jeg siterte jo KG Dama og skrev at HUN tok feil. Anonymous poster hash: 790f4...175 Ja jeg så det i ettertid.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #65 Skrevet 22. mai 2014 Ja jeg så det i ettertid. Hehe bra, da slipper du at det svartner helt iallfall Anonymous poster hash: 790f4...175
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #66 Skrevet 22. mai 2014 Nei du tar feil. Eggløsning heter eggløsning fordi egget løsner fra eggstokken og vandrer ned i livmoren. Der venter den på å bli befruktet, og blir den ikke det så kommer det ut sammen med menstruasjonen. Anonymous poster hash: 790f4...175 Egget vandrer ikke ned i livmoren og venter på å bli befruktet. Befruktning skjer i egglederen. Det tar ca 1 uke etter eggløsning før egget når livmoren, og et ubefruktet egg lever bare 1-2 døgn.Anonymous poster hash: 4b002...92c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #67 Skrevet 22. mai 2014 Egget bruker faktisk rundt en uke (kanskje mer) på å komme seg fra eggstokken og til selve livmoren, befruktet eller ei. Dersom befruktet så svirrer det rundt i noen dager i livmoren før det enten fester seg eller begynner ferdig ut. Som også tar tid. Det som gjør at egget kun kan brukes i 24 timer, og som trolig gjør at KG-dama tror at det faller fort ut er ikke at det forsvinner ut, ei heller at det dør, men skallet på cellen blir ugjennomtrengelig for sædceller. Så befruktningsmessig så "virker" egget kun 24 timer etter at det er sluppet ned i egglederen. Men samtidig har KG-dama rett i en ting: Egget faller ofte ut før selve menstruasjonen begynner, gjerne sammen med litt spotting og ekstra utflod dagen før menstruasjonen tar til for fullt. Man blør pga spesielle blodårer i slimhinnene i livmoren. Når slimhinnen løsner så ligger disse "helt oppe i dagen" og begynner å blø. Hormoner stilner blødningene og gjenopptar oppbygging av ny slimhinne. De som lider av tilstanden som heter "endometriose" har slikt livmor-slimhinne-vev andre steder i bukhulen enn bare livmoren. Disse begynner ofte også å blø under menstruasjonen fordi de styres av de samme hormonene som de i livmoren (de bgynner å blø som et ledd i å støte bort slimhinnen) og kan føre til ekstra sterke mensturasjonsmerter. Sånn ellers finnes mange gode nettsider som kan hjelpe dere videre, foreslår nettdoktor, snl.no og nhi.no fremfor diskusjonsforumer. Anonymous poster hash: 8c469...91b 3
Gjest avocadoen Skrevet 22. mai 2014 #68 Skrevet 22. mai 2014 og om du går på p-piller så har du en "fake" menstruasjon siden du ikke har eggløsning på p-piller eller en slimhinne som bygges opp (kilde: gynekolog) 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #69 Skrevet 22. mai 2014 Det er bra (?) man ikke må kunne stort om forplantning for å forplante seg, ellers hadde det vært mangel på folk i verden Anonymous poster hash: 1e650...332 3
Gjest Evel Skrevet 22. mai 2014 #70 Skrevet 22. mai 2014 (endret) Men det er likevel ingen som har forklart hvorfor det akkurat er blod som kommer ut. Anonymous poster hash: 790f4...175 Jo.Livmoren er en muskel, som svulmer opp når egget er ventet å passere og hekte seg fast i livmorhinnen. Et ubefruktet egg vil passere samen med noe slim videre ut i skjeden og helt ut. Hinnen inni livmoren løsner så etterpå fordi livmoren begynner prosessen med å trekke seg sammen igjen og støte ut hinnen fordi den nå ikke er nødvendig, og livmoren trekker seg tilbake til normal størrelse igjen. Det presser ut alt blodet som har samlet seg under og i hinnen. Det er muskelkrampene til livmoren som gir smerter, og også fordi blod og hinne blir presset ut igjennom et veldig lite hull i livmortappen. Edit skrivefeil haha Endret 22. mai 2014 av Evel
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #71 Skrevet 22. mai 2014 Jo.Livmoren er en muskel, som svulmer opp når egget er ventet å passere og hekte seg fast i livmorhinnen. Et ubefruktet egg vil passere samen med noe slim videre ut i skjeden og helt ut. Hinnen inni livmoren løsner så etterpå fordi livmoren begynner prosessen med å trekke seg sammen igjen og støte ut hinnen fordi den nå ikke er nødvendig, og livmoren trekker seg tilbake til normal størrelse igjen. Det presser ut alt blodet som har samlet seg under og i hinnen. Det er muskelkrampene til livmoren som gir smerter, og også fordi blod og hinne blir presset ut igjennom et veldig lite hull i livmortappen. Edit skrivefeil haha Du tar ikke feil, men det er også pågående blødning i et par dager. Det har skjedd flere kvinner at hormonene svikter litt, så hormonene som skal skru av krana ikke helt virker og man har menser unormalt lenge. Da er det typisk av mensvæsken er veldig rød og veldig flytende, fri for klumper og fritt for brunt. Dette fordi det er ferskt blod blandet med utflod o.l, slimhinnen er allerede ute av kroppen. Det er også årsaken til at de med endometriose kan ha blødninger i bukhulen, uten at der har vært noen tykk slimhinne som skal støtes bort.... Anonymous poster hash: 8c469...91b
Gjest Evel Skrevet 22. mai 2014 #72 Skrevet 22. mai 2014 Du tar ikke feil, men det er også pågående blødning i et par dager. Det har skjedd flere kvinner at hormonene svikter litt, så hormonene som skal skru av krana ikke helt virker og man har menser unormalt lenge. Da er det typisk av mensvæsken er veldig rød og veldig flytende, fri for klumper og fritt for brunt. Dette fordi det er ferskt blod blandet med utflod o.l, slimhinnen er allerede ute av kroppen. Det er også årsaken til at de med endometriose kan ha blødninger i bukhulen, uten at der har vært noen tykk slimhinne som skal støtes bort.... Anonymous poster hash: 8c469...91b Jeg er ikke så bevandret i dette, men dette er den enkleste forklaringen jeg kom på.
Gjest avocadoen Skrevet 22. mai 2014 #73 Skrevet 22. mai 2014 Du tar ikke feil, men det er også pågående blødning i et par dager. Det har skjedd flere kvinner at hormonene svikter litt, så hormonene som skal skru av krana ikke helt virker og man har menser unormalt lenge. Da er det typisk av mensvæsken er veldig rød og veldig flytende, fri for klumper og fritt for brunt. Dette fordi det er ferskt blod blandet med utflod o.l, slimhinnen er allerede ute av kroppen. Det er også årsaken til at de med endometriose kan ha blødninger i bukhulen, uten at der har vært noen tykk slimhinne som skal støtes bort.... Anonymous poster hash: 8c469...91b Som sagt tidligere så har ikke de som går på p-piller syklus og da ikke noen slimhinne som bygges opp, men likevel så kommer det slim ut når jeg har mensen på samme måte som da jeg ikke gikk på p-piller, og jeg har i alle fall like mye endometriose nå (som under mensen) selv om jeg ikke har en syklus. Eneste måten for å bli kvitt endometriose (i alle fall for so long) for min del er å gå på medisiner i 6 mnd som gjør at jeg ikke kan få mensen i det hele tatt slik at endometriosevevet tørker ut, for så lenge man har mensen uansett om den er fake eller ikke så vil ikke endometriosevevet tørke ut. Det blør altså uavhengig om man har en syklus eller ikke. Kan være jeg har misforstått innlegget her, men det er i alle fall slik det er da.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #74 Skrevet 22. mai 2014 Jeg mente bare å påpeke at mensblod ikke bare er blod samlet opp bak slimhinnen som skal støtes ut, men også en pågående blødning. Bortfallsblødning på hormonkurer er vel omtrent bare pågående blødning? Der er jeg usikker. Anonymous poster hash: 8c469...91b
Mysteh Skrevet 22. mai 2014 #75 Skrevet 22. mai 2014 Enkelt forklart. Normal mens og p-pille "mens". Mensblod kommer fra livmoren. Grunnen til at man får mensen er at hver syklus gjør kroppen seg klar til å ta imot en befruktet eggcelle. Måten kroppen gjør seg klar på er ved å bygge opp et lag av næring i livmoren som skal sørge for at egget kan utvikle seg videre til et foster. Denne næringen består av blod og næringsstoffer (vitaminer, mineraler, jern etc). Når egget ikke er befruktet sendes det et signal til resten av kroppen som gjør at dette laget faller bort, man får dermed en blødning. Hvis egget er befruktet fester dette seg i dette næringsrike laget og begynner utviklingen, signaler blir sendt til resten av kroppen om å fortsette prosessen og mensen forsvinner siden dette laget nå er i bruk. Ved bruk av p-piller gjør noen stoffer i pillene at kroppen tror du er "gravid", laget bygger seg opp som vanlig. I den pillefrie uken får du ikke i deg disse stoffene og kroppen støter vekk laget, du får ikke mensen, men noe som blir kalt bortfallsblødning. Når du starter på pillene igjen, så begynner prosessen på nytt.
Gjest avocadoen Skrevet 23. mai 2014 #76 Skrevet 23. mai 2014 Enkelt forklart. Normal mens og p-pille "mens". Mensblod kommer fra livmoren. Grunnen til at man får mensen er at hver syklus gjør kroppen seg klar til å ta imot en befruktet eggcelle. Måten kroppen gjør seg klar på er ved å bygge opp et lag av næring i livmoren som skal sørge for at egget kan utvikle seg videre til et foster. Denne næringen består av blod og næringsstoffer (vitaminer, mineraler, jern etc). Når egget ikke er befruktet sendes det et signal til resten av kroppen som gjør at dette laget faller bort, man får dermed en blødning. Hvis egget er befruktet fester dette seg i dette næringsrike laget og begynner utviklingen, signaler blir sendt til resten av kroppen om å fortsette prosessen og mensen forsvinner siden dette laget nå er i bruk. Ved bruk av p-piller gjør noen stoffer i pillene at kroppen tror du er "gravid", laget bygger seg opp som vanlig. I den pillefrie uken får du ikke i deg disse stoffene og kroppen støter vekk laget, du får ikke mensen, men noe som blir kalt bortfallsblødning. Når du starter på pillene igjen, så begynner prosessen på nytt. I følge gynekologene jeg har vært hos og spurt om dette er det ikke noen slimhinne som bygges opp når man går på p-piller. Var en helsesøster som fortalte det til meg, men er visst bare tull. Er en grunn til at kvinner kan gå mange år uten mensen på p-piller og det er fordi det ikke er noen slimhinne som bygges opp, og dermed er det en "fake" mensen. Man har ikke syklus når man går på p-piller, og dermed trenger man egentlig ikke ha pillefri uke.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #77 Skrevet 23. mai 2014 Men kvifor er det nåken som får uutholdelige menssmerter og nåken ikkje får smerter i det heile tatt? Hormoner? Lite eller mykje østrogen?Anonymous poster hash: 34687...d38
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå