Gå til innhold

hvor kommer mensenblod fra?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er et naturens vidunder! :) Hver måned bygger denne hinnen seg opp, blodmengden i kroppen øker, vekten øker, og så vrenger livmoren av seg denne hinnen fordi det ikke er festet et befruktet egg på hinnen innenfor en viss tid.

Menn aner ikke hvor greit de har det.

Helt enig at det ikke er så veldig deilig, men at kroppen faktisk klarer å gjøre dette er jo ganske så utrolig. Og at det er hormonene som styrer det, og hvor lite som skal til før det ikke fungerer.

Jeg synes kroppen er fasinerende.

Anonymous poster hash: 25772...eb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Deer
Gjest iGirl
Skrevet (endret)

Helt enkelt og greit;

det kommer av at du har masse egg i livmoren som ligger klare til å bli befruktet, og en gang i måneden har du eggløsning- altså et egg som løsner fra livmoren og ligger klar til å bli overfalt av sædceller for å produsere baby. Hvis ikke egget blir befruktet av sædceller rundt eggløsningstiden, så går det ca et par uker og så "ødelegges" egget, eller det "knekker" og da blør du det ubefruktede egget ut. Det kan man også se noen ganger når man har mensen, at det er akkurat som at det er noen røde slimklumper innimellom blodet. Dette er "eggrester". :)

Egget er så lite (mikroskopisk, om du vil) at det ikke kan sees med det blotte øye, så det du betegner som "klumper" er nok bare koagulert blod.

Endret av iGirl
Skrevet

Helt enig at det ikke er så veldig deilig, men at kroppen faktisk klarer å gjøre dette er jo ganske så utrolig. Og at det er hormonene som styrer det, og hvor lite som skal til før det ikke fungerer.

Jeg synes kroppen er fasinerende.

Anonymous poster hash: 25772...eb9

Blod, gørr og tårer! ;):hug:

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg får mensensmerter av å lese dette.

Anonymous poster hash: fad67...2f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egget er så lite (mikroskopisk, om du vil) at det ikke kan sees med det blotte øye, så det du betegner som "klumper" er nok bare koagulert blod.

Egget er faktisk like stort som en nåltupp. 0,2 mm ;) nå vet du det.

Gjest iGirl
Skrevet

Egget er faktisk like stort som en nåltupp. 0,2 mm ;) nå vet du det.

Hvis du klarer å få øye på noe som er 0,1-0,2 mm stort i mensenblodet ditt, da er du god. Det klarer ikke jeg.

Skrevet

Absolutt :) som nevnt så skulle jeg skrive det enkelt- så da ble det som sagt feil- det ser jeg nå. Mensenblodet er en blanding av nettopp blod, avstøtt slimhinne og annen væske :)

Gjest iGirl
Skrevet

Absolutt :) som nevnt så skulle jeg skrive det enkelt- så da ble det som sagt feil- det ser jeg nå. Mensenblodet er en blanding av nettopp blod, avstøtt slimhinne og annen væske :)

jeg så ikke at mange andre hadde kommentert det når jeg svarte. Beklager :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir en smule kvalm av å lese :fnise:
ikke av selve mensen...men blod,gørr og slim *slim...YUKK*

Skrevet

Læreren vår på ungdomsskolen fortalte oss at vi blødde fordi vi fikk "sår" hver gang livmorhinnen bristet... *ser for seg en livmor full av arr*

AnonymBruker
Skrevet

Fallopian tube is the answer!

End of discussion!

Egglederne? De leder jo bare det modne egget ned mot livmoren ved eggløsning. Mensblodet kommer som sagt fra livmoren (slimhinne som løsner fordi kroppen registrerer at det ikke har oppstått befruktning) og består av blod, slimhinnerester og det ubefruktede egget.

Skjønner ikke hvorfor du mener egglederne er svaret på hvor mensblodet kommer fra.

Anonymous poster hash: 6c049...2d3

Skrevet

Den kan sees, det er den største menneskecellen vi har.

Gjest iGirl
Skrevet

Den kan sees, det er den største menneskecellen vi har.

Som sagt ovenfor, om du får øye på den i mensenblodet ditt, da er du god :sjokkbla:

Skrevet

Som sagt ovenfor, om du får øye på den i mensenblodet ditt, da er du god :sjokkbla:

Det blir jo vanskelig uansett siden den blir støtt ut 14 dager før mensen kommer. :)

Gjest iGirl
Skrevet

Det blir jo vanskelig uansett siden den blir støtt ut 14 dager før mensen kommer. :)

Faller egget ditt ut av underlivet ditt 14 dager før mensen? Isåfall burde du ta deg en tur til legen.

Skrevet (endret)

:skratte: Ja det gjør det faktisk hos 99 % av alle kvinner hvis vi ikke blir gravide. Tror du vi blir gravide under mensen?? Vi får mensen FORDI egget ikke blir befruktet og fester seg i blodslimhinnen. Du bør kunne litt om din egen kropp før du slenger ut av JEG må komme meg til lege!

http://www.clearblue.com/no/egglosning.php

Endret av KG dama
  • Liker 1
Gjest iGirl
Skrevet

:skratte: Ja det gjør det faktisk hos 99 % av alle kvinner hvis vi ikke blir gravide. Tror du vi blir gravide under mensen?? Vi får mensen FORDI egget ikke blir befruktet og fester seg i blodslimhinnen. Du bør kunne litt om din egen kropp før du slenger ut av JEG må komme meg til lege!

http://www.clearblue.com/no/egglosning.php

"Egget kan befruktes opptil 24 timer etter eggløsningen. Dersom egget ikke befruktes, støtes livmorslimhinnen ut, og menstruasjon begynner. Dette markerer starten på neste syklus."

...sitat fra linken din.

Skrevet

"Egget kan befruktes opptil 24 timer etter eggløsningen. Dersom egget ikke befruktes, støtes livmorslimhinnen ut, og menstruasjon begynner. Dette markerer starten på neste syklus."

...sitat fra linken din.

Denne fra libresse er skrevet som om den skulle vært skrevet for barn;

Mensen er en del av det å være kvinne og en forutsetning for vår mulighet til å lage nye små mennesker. Selv om du ikke nødvendigvis kjenner noen lengsel etter barn, gir kroppen deg beskjed om at du er i stand til det. Hver måned øker livmorslimhinnen litt i omfang, som forberedelse til en potensiell graviditet. Omtrent halvveis i menstruasjonssyklusen, frigir eggstokkene et egg, og hvis det egget blir befruktet (med litt hjelp av en sædcelle), forblir livmorslimhinnen intakt. Hvis egget ikke blir befruktet, begynner livmoren ca. 14 dager etter eggløsningen å støte ut slimhinnen og de stoffene og væskene som har samlet seg i livmoren, blant annet blod. Det tar et par dager, og det er det vi kaller mensen!

Gjest iGirl
Skrevet

Denne fra libresse er skrevet som om den skulle vært skrevet for barn;

Mensen er en del av det å være kvinne og en forutsetning for vår mulighet til å lage nye små mennesker. Selv om du ikke nødvendigvis kjenner noen lengsel etter barn, gir kroppen deg beskjed om at du er i stand til det. Hver måned øker livmorslimhinnen litt i omfang, som forberedelse til en potensiell graviditet. Omtrent halvveis i menstruasjonssyklusen, frigir eggstokkene et egg, og hvis det egget blir befruktet (med litt hjelp av en sædcelle), forblir livmorslimhinnen intakt. Hvis egget ikke blir befruktet, begynner livmoren ca. 14 dager etter eggløsningen å støte ut slimhinnen og de stoffene og væskene som har samlet seg i livmoren, blant annet blod. Det tar et par dager, og det er det vi kaller mensen!

Jeg foreslår at du leser gjennom alle innleggene mine (og svar til de) her i tråden en gang til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...