Gå til innhold

hvor kommer mensenblod fra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg foreslår at du leser gjennom alle innleggene mine (og svar til de) her i tråden en gang til.

Jeg foreslår at du setter deg inn i kvinnelig anatomi, hvis du tror at eggløsningen skjer under mensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest iGirl

Jeg foreslår at du setter deg inn i kvinnelig anatomi, hvis du tror at eggløsningen skjer under mensen!

Når har jeg sagt det? Du er på tyttebærtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egget kommer faktisk ut en tid før mensen. Da sammen med litt slim. Legger du merke til slimet da kan du faktisk legge det under et stetoskop og studere egget ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd! :) veldig få som har fakta på plass, men klarer likevel være belærende og nedlatende.

Anonymous poster hash: 4b002...92c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller egget ditt ut av underlivet ditt 14 dager før mensen? Isåfall burde du ta deg en tur til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere... Slutt å skrive/si "mensenblodet". Det heter i beste fall "mensblodet".

MensEN er bestemt form av mens. Man har ikke mensEN-smerter, man har menssmerter.

Eller sier dere også menstruasjonensmerter? Menstruasjonenblod?



Anonymous poster hash: 1d902...bd3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du klarer å få øye på noe som er 0,1-0,2 mm stort i mensenblodet ditt, da er du god. Det klarer ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er likevel ingen som har forklart hvorfor det akkurat er blod som kommer ut.



Anonymous poster hash: 790f4...175
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Nei, nå orker jeg ikke mer av denne diskusjonen med deg KG dama, jeg føler vi snakker rundt hverandre her. Blir regelrett svimmel her jeg sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå orker jeg ikke mer av denne diskusjonen med deg KG dama, jeg føler vi snakker rundt hverandre her. Blir regelrett svimmel her jeg sitter.

Vi snakker da ikke forbi hverandre. Du har misforstått menssyklusen og jeg har forklart hva som skjer. Er det å snakke forbi hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke hørt om blondinen som fikk hjerneblødning? ;)



Anonymous poster hash: d7e20...914
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er likevel ingen som har forklart hvorfor det akkurat er blod som kommer ut.

Anonymous poster hash: 790f4...175

"The menstrual cycle involves the development of a nutrient-rich lining (namely the endometrium) within a woman's uterus that will cushion and nourish a developing fetus should impregnation occur. If pregnancy does not occur, this lining is released in what is known as menstruation, or a menstrual period.

Menstrual fluid is the correct name for the menstrual flow, although many people prefer to refer to it as menstrual blood. Menstrual fluid in fact contains some blood, as well as cervical mucus, vaginal secretions, and endometrial tissue.

About half of menstrual fluid is blood. This blood contains sodium, calcium, phosphate, iron, and chloride, the extent of which depending on the woman. As well as blood, the fluid consists of cervical mucus, vaginal secretions, and endometrial tissue. Vaginal fluids in menses mainly contribute water, common electrolytes, organ moieties, and at least 14 proteins, including glycoproteins. [7]

Many mature females also notice blood clots during menstruation. These appear as clumps of blood that may look like tissue. If there are questions (for example, was there a miscarriage?), examination under a microscope can confirm if it was endometrial tissue or pregnancy tissue (products of conception) that was shed.[8] Sometimes menstrual clots or shed endometrial tissue is incorrectly thought to indicate an early-term miscarriage of an embryo. An enzyme called plasmin – contained in the endometrium – tends to inhibit the blood from clotting."

http://en.wikipedia.org/wiki/Menstruation Væsken som kommer er altså ikke hovedsaklig blod, men andre væsker som farges av blod.

Anonymous poster hash: 0bd7f...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre halvdel, 15.-28. dag Sekresjonsfasen, utskillelsesfasen, 15-28. dag

Skallet som er igjen etter at egget er blitt slynget ut av follikkelen (follikkelcelle), blir omdannet til et gult legeme, som danner kjønnshormonet progesteron og litt østrogen, noe som gjør at livmorslimhinnen vokser i tykkelse og får kapillærårer som gjør den næringsrik. Hvis egget ikke blir befruktet starter menstruasjonssyklusen på nytt.

Altså, slimhinnen vokser og får blodårer for å gjøre klar til å ta i mot et befruktet egg. Om man ikke blir gravid vil slimhinnen støtes ut og blodet fra disse kommer i tillegg til "annet gørr".

Anonymous poster hash: f6317...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er likevel ingen som har forklart hvorfor det akkurat er blod som kommer ut. Anonymous poster hash: 790f4...175

I livmorveggen og i slimhinne finnes det noen blodårene som kalles spiralarterier. Under mens.syklus vokser de og øker i antall, for hvis egget blir befruktet, skal disse blodkarene forsyne morkaken. Hvis egget ikke blir befruktet, støtes som sagt slimhinnen ut, og da blør det samtidig fra disse blodkarene fordi de ligger helt ut i slimhinnen.

Anonymous poster hash: 4b002...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi snakker da ikke forbi hverandre. Du har misforstått menssyklusen og jeg har forklart hva som skjer. Er det å snakke forbi hverandre?

"Hvis ikke egget befruktes, vil det dø etter kort tid, og bli skilt ut ved menstruasjonsblødningen. "

herfra : http://www.babyverden.no/Prover/Syklusen/Kvinnens-menstruasjonssyklus/

Dette var mine siste ord i denne diskusjonen.

Egget kommer ikke ut ved eggløsningen. Ved eggløsningen løsner egget fra eggstokken og vandrer ned i livmoren eller hvor det nå er. Om det ikke blir befruktet så kommer det ut med mensblodet.

Blødningen oppstår når et modent egg, som er en kvinnelig kjønnscelle, frigjøres fra eggstokkene (ovariene) under eggløsningen (ovulasjonen) og egget ikke blir befruktet av sæd fra en mann. Istedenfor å feste seg til livmorslimhinnen, blir det ubefruktede egget da skylt ut sammen med hinnen og blod

Etter eggløsningen kan egget på sin vandring ned egglederen til livmoren bli befruktet, hvis ikke går det til grunne og kommer ut med menstruasjonen.

Fra Wikipedia.

MEN HVORFOR BLOD?

Anonymous poster hash: 790f4...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I livmorveggen og i slimhinne finnes det noen blodårene som kalles spiralarterier. Under mens.syklus vokser de og øker i antall, for hvis egget blir befruktet, skal disse blodkarene forsyne morkaken. Hvis egget ikke blir befruktet, støtes som sagt slimhinnen ut, og da blør det samtidig fra disse blodkarene fordi de ligger helt ut i slimhinnen.

Anonymous poster hash: 4b002...92c

AHA! Merci!! Da forstår jeg.

Anonymous poster hash: 790f4...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden din er feil.

Jeg vet ikke om du tuller, men du tar faktisk feil :)

Anonymous poster hash: 201e2...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden din er feil.

Nei du tar feil. Eggløsning heter eggløsning fordi egget løsner fra eggstokken og vandrer ned i livmoren. Der venter den på å bli befruktet, og blir den ikke det så kommer det ut sammen med menstruasjonen.

Anonymous poster hash: 790f4...175

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...