Gå til innhold

Romkamerat med omgangssyken....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det står over her at smitten dør etter 30 minutter i rommet (?)

Det tror jeg er dråpebåren smitte, jeg tenker mer på dørhåndtak og andre overflater. :) har lest at mange av bakteriene overlever en runde med klor/salmiakk også, stemmer dette?

På nett står det også at man er smittsom opptil 48 timer etter symptomfrihet. Betyr det at jeg er nødt til å være engstelig i flere dager da, eller? Mtp at jeg fremdeles kan bli smittet.... Uff, dette er helt håpløst.

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du overlevd til nå, er det liten sjans å få det. Vask over kontaktpunkt som dørhåndtak, vask, kjøleskapshåndtak og toalett. Det som er i luften har dødd bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du overlevd til nå, er det liten sjans å få det. Vask over kontaktpunkt som dørhåndtak, vask, kjøleskapshåndtak og toalett. Det som er i luften har dødd bort.

Har vasket alle kontaktpunkt (dørhåndtak, lysbrytere, vasker, kjøleskap, knotter på kjøkkenskuffer osv) med salmiakk og varmtvarmt vann. Når romkameraten min kommer hjem igjen skal hun skrubbe ned hele badet, så får vi denne driten ut av huset!!!

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du begynne å slappe av igjen:-) Ved diaré kan en smitte i 24 t, ved oppkast i 48 t. Men som sagt, sjangsen for smitte er mye større når personen fortsatt er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mest synd på romkameraten din som faktisk er syk, jeg :sjenert:

Jeg synes ikke det var rart at hun ikke sa ifra med en gang hun følte seg dårlig. Er det vanlig å gjøre? Hvis dere snakker mye sammen, kunne hun ha nevnt det, men da som en generell kommentar for å kanskje få litt trøst. Men å opplyse om at man er dårlig for å "advare" resten av kollektivet tror jeg ikke du kan forvente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mest synd på romkameraten din som faktisk er syk, jeg :sjenert:

Jeg synes ikke det var rart at hun ikke sa ifra med en gang hun følte seg dårlig. Er det vanlig å gjøre? Hvis dere snakker mye sammen, kunne hun ha nevnt det, men da som en generell kommentar for å kanskje få litt trøst. Men å opplyse om at man er dårlig for å "advare" resten av kollektivet tror jeg ikke du kan forvente.

Å informere de man bor med at man har fått en ekstremt smittsom sykdom syns jeg IKKE er mye å be om.

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å informere de man bor med at man har fått en ekstremt smittsom sykdom syns jeg IKKE er mye å be om.

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Jeg er enig med deg når det er snakk om alvorlige sykdommer. Men ikke vanlig omgangssyke. Og det er ikke sikkert man vet hva/om man feiler noe helt i starten. Hvor går grensa? Må jeg si ifra med en gang jeg er småkvalm? Eller har litt løs mage? Det KAN jo være starten på en eller annen sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg når det er snakk om alvorlige sykdommer. Men ikke vanlig omgangssyke. Og det er ikke sikkert man vet hva/om man feiler noe helt i starten. Hvor går grensa? Må jeg si ifra med en gang jeg er småkvalm? Eller har litt løs mage? Det KAN jo være starten på en eller annen sykdom.

Dette er den mest smittsomme sykdommen man har, og folk anbefales å holde seg hjemme 48 timer etter symptomfrihet for å hindre videre smitte.... og du mener at man ikke trenger å "si fra om det?"

Romkameraten min ble forresten smittet av en pasient på jobben hennes som hadde omgangssyke, så hun visste utmerket godt hva det var.

Så ja; jeg syns man skal si fra når man har fått omgangssyken.....

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...