Gå til innhold

Romkamerat med omgangssyken....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ts her.

Jeg kastet opp for et par mnd siden og det gikk jo greit, men det hjelper jo lite på angsten da som er hovedproblemet her....

Ble egentlig mer panisk av innlegget ditt...Jeg er ganske klar over at alle får det en gang i blant (selv har jeg ikke hatt det siden jeg var 10, og det er 12 år siden..), men det prøver jeg ikke å tenke på når jeg på butikken osv...

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Whoops, det var ikke meningen å gjøre deg mer redd! Jeg har litt sånn innstilling når jeg tenker at noe fælt kan skje at "jaja, det kan falle en brostein fra taket akkurat når jeg går ut døren også" f. eks. Det har hjulpet meg med alle mine frykter og angster. Beklager så mye!

Som regel er det jo dråpesmitte ved omgangssyke, og da gjelder det bare å ikke få avføring/spytt/snørr etc på seg fra henne. God håndhygiene, koke sengetøy i vask evt, kanskje gå så langt som å bruke egen dorull osv. :P Det kan jo også være matforgiftning hun har? Jeg har bare hatt det èn gang, men da kom det kun "andre veien" og det smitter jo ikke. :-) Det finnes jo også omgangssyker som bare går bakveien holdt jeg på å si... Om det hjelper deg?

(Kan også si deg en hemmelighet... Dette er ikke lurt å gjøre, men HVIS du får spysyken KAN faktisk kvalmestillende hjelpe. Afipran f. eks. Jeg tok det sist jeg hadde pga vi skulle reise morgenen etter jeg fikk det, og da stoppet det faktisk!)

Det hjelper kanskje ikke deg så mye nå, men mer på lang sikt. Det finnes en fantastisk mann der ute i verden som er kjempeflink med angst og andre ting. Ingvard Wilhelmsen heter han, og skriver heldigvis bøker! Vil anbefale deg å lese an av de. "Kongen anbefaler" for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omgangsyke er faktisk ikke noe vanskelig å få, du er smittsom før du blir uggen og spyr også. Så om hun begynte å føle seg uggen for en dag siden, så har hun nok vært smittsom i en dag eller to før det.

Derfor omgangsyken sprer seg så inni granskauen fort.

Er nok for seint å begynne å skrubbe med antibac nå...ikke for å skremme vettet av deg, men for at du ikke skal skrubbe deg til blods når det er for sent uansett :P

Ja, hehe, jeg skjønner. men vi har jo ikke hatt noe fysisk kontakt.

Det er ikke helt normal omgangssyke hun har hatt, hun har ikke kastet opp - men har vondt, er kvalm og det kommer ut i den andre enden. Må sies at jeg ikke har hatt omgangssyke på 12 år, mamma jobbet som sykepleier og kom hjemm ed diverse bakterier, så jeg har et sterkt immunforsvar sånn sett....

Men jeg er så stresset nå, ser ikke for meg at jeg får sovet noe i natt. jeg blir panisk, roer meg litt ned, blir panisk igjen og sånn går det opp og ned.... Blir så engstelig, og ingen å ringe på denne tiden av døgnet...

Føler meg så alene og det er så kjipt... Tolker hver eneste ting i kroppen som tegn på sykdom, og nå har jeg gjort det i snart tre timer.... begynner å bli ekstremt sliten og vil bare sove meg vekk og aldri våkne til panikken i morgen....

jeg tør ikke sovne i redsel for å våkne av at det har startet...... tidligere har jeg kunnet ringe mamma når angsten er som verst. hun har aldri forstått seg på angsten, men hun er jo sykepleier og kan svare påalle sånne ting som inkubasjonstid og symptomer osv. det har pleid å være beroligende. jeg kan ikke ringe henne nå fordi vi ikke prater sammen om dagen.....

uff, panikken.... tror kanskje jeg skal komme meg til pappa i morgen tidlig jeg, og være i bakteriefri sone. hjelper jo lite om jeg blir syk, da. men da er jeg hvert fall hjemme hos pappa.

Pokker, jeg har ikke tid til alt dette, jeg har eksamen å konsentrer meg med..... jeg har ikke tid til dette i tillegg....

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg :hug: Sliter med emetofobi jeg også, selv om jeg riktignok har blitt mye bedre med årene.

Men siden hun ikke har kastet opp, så er kanskje dette faktisk er en variant som bare går "andre veien", slik at hvis du mot formodning skulle være smittet, så slipper du å kaste opp? Hvis det kan hjelpe litt mot angsten din...



Anonymous poster hash: f3085...b54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg :hug: Sliter med emetofobi jeg også, selv om jeg riktignok har blitt mye bedre med årene.

Men siden hun ikke har kastet opp, så er kanskje dette faktisk er en variant som bare går "andre veien", slik at hvis du mot formodning skulle være smittet, så slipper du å kaste opp? Hvis det kan hjelpe litt mot angsten din...

Anonymous poster hash: f3085...b54

Det hjelper på en måte - men samtidig ikke fordi det å være kvalm ekstremt krevende for min del!! Dessverre har jeg ikke krefter til å gå gjennom noe sånt nå...

Fyyy faen panikken stiger igjen... jeg ser på en film, prøver å slappe av, men angsten stiger (eller jeg HÅPER det er angst og ikke reell kvalme.....) så det er ikke så lett.... Nå har det gått 3, 5 timer siden hun sa hun var syk.... jeg er så sliten og utkjørt av angst nå.... :(

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hehe, jeg skjønner. men vi har jo ikke hatt noe fysisk kontakt.

Det er ikke helt normal omgangssyke hun har hatt, hun har ikke kastet opp - men har vondt, er kvalm og det kommer ut i den andre enden. Må sies at jeg ikke har hatt omgangssyke på 12 år, mamma jobbet som sykepleier og kom hjemm ed diverse bakterier, så jeg har et sterkt immunforsvar sånn sett....

Men jeg er så stresset nå, ser ikke for meg at jeg får sovet noe i natt. jeg blir panisk, roer meg litt ned, blir panisk igjen og sånn går det opp og ned.... Blir så engstelig, og ingen å ringe på denne tiden av døgnet...

Føler meg så alene og det er så kjipt... Tolker hver eneste ting i kroppen som tegn på sykdom, og nå har jeg gjort det i snart tre timer.... begynner å bli ekstremt sliten og vil bare sove meg vekk og aldri våkne til panikken i morgen....

jeg tør ikke sovne i redsel for å våkne av at det har startet...... tidligere har jeg kunnet ringe mamma når angsten er som verst. hun har aldri forstått seg på angsten, men hun er jo sykepleier og kan svare påalle sånne ting som inkubasjonstid og symptomer osv. det har pleid å være beroligende. jeg kan ikke ringe henne nå fordi vi ikke prater sammen om dagen.....

uff, panikken.... tror kanskje jeg skal komme meg til pappa i morgen tidlig jeg, og være i bakteriefri sone. hjelper jo lite om jeg blir syk, da. men da er jeg hvert fall hjemme hos pappa.

Pokker, jeg har ikke tid til alt dette, jeg har eksamen å konsentrer meg med..... jeg har ikke tid til dette i tillegg....

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Du kan snakke med meg på pm/facebook eller noe hvis du ønsker det?

Tenkte bare jeg skulle si det hvis du fortsatt stresser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan snakke med meg på pm/facebook eller noe hvis du ønsker det?

Tenkte bare jeg skulle si det hvis du fortsatt stresser. :)

Tusen takk, men det hjelper egentlig ikke å prate om det, på en måte... Det hjelper uten at det hjelper? Om det gir mening... Det eneste som kan hjelpe meg nå er at tiden går og jeg ikke blir syk...

tror jeg drar til pappa i morgen tidlig! Nå skal hun ikke dra på jobb før til lørdag, så da bir hun jo hjemme... da gidder ikke jeg være her, for å si det sånn! :fnise:

Nå begynner jeg å bli sulten og ekstremt trøtt, to gode tegn.....

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, men det hjelper egentlig ikke å prate om det, på en måte... Det hjelper uten at det hjelper? Om det gir mening... Det eneste som kan hjelpe meg nå er at tiden går og jeg ikke blir syk...

tror jeg drar til pappa i morgen tidlig! Nå skal hun ikke dra på jobb før til lørdag, så da bir hun jo hjemme... da gidder ikke jeg være her, for å si det sånn! :fnise:

Nå begynner jeg å bli sulten og ekstremt trøtt, to gode tegn.....

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Ja, forstår deg godt. Har hatt angst for mye rart jeg. Tenkte bare jeg skulle si det i tilfelle det skulle kunne hjulpet hvertfall!

Sulten pleier man ikke være når man brygger på noe (sist jeg fikk omgangssyke var jeg ikke sulten to døgn før det brøt ut). Tjoho =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forresten nødt til å sitte i samme bil som en med omgangssyke i mange timer en gang, og jeg ble ikke smittet. Noen av oss er rett og slett ikke så mottakelige for det, og det gjelder nok deg også siden du ikke har hatt det på 12 år.

Er det lov å snike inn litt teit humor? :sjenert:Hvordan unngå å bli kastet opp på

(Ikke meningen å plage eller fornærme noen, altså, jeg har som nevnt emetofobi selv...)



Anonymous poster hash: f3085...b54
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk fått sove en del, selv om jeg våknet ett par ganger. Nå har jeg panikk igjen.... Kommer nok til å ha det i hele dag, også. Jeg har ikke tid til dette :( det verste er jo selvfølgelig panikkfølelsen, hjertet galopperer og jeg er tlørr i munnen, men jeg tør ikke spise eller drikke noe... Tror jeg kan se langt etter å lese i dag :(



Anonymous poster hash: 1ae11...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig mest bare gi deg en klem for jeg vet akkurat hvordan du har det :hug: Jeg er så heldig at emetofobien min gikk over med alderen, men har friskt i minne hvordan det er.

Inkubasjonstiden for omgangssyke er sjelden mer enn tre dager så du kan i alle fall legge fra deg frykten for at du skal bli syk under eksamen. Sjansen for det er forsvinnende liten. Husk også at man er mest smittefarlig før omgangssyken bryter ut og de første timene etter at den har startet. Nå har romvenninnen din dannet mange antistoffer i kroppen og den dråpesmitten du eventuelt skulle få i deg nå, inneholder også massevis av antistoffer slik at du ikke nødvendigvis blir syk selv om du skulle få i deg viruset :) Du ligger bra an når du har klart deg fram til nå :)

Prøv å lese litt selv om du er redd. Det er bedre å fokusere på noe annet enn å kjenne etter symptomer. Du kan jo koble av innimellom med en film eller en episode eller to av en serie du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig mest bare gi deg en klem for jeg vet akkurat hvordan du har det :hug: Jeg er så heldig at emetofobien min gikk over med alderen, men har friskt i minne hvordan det er.

Inkubasjonstiden for omgangssyke er sjelden mer enn tre dager så du kan i alle fall legge fra deg frykten for at du skal bli syk under eksamen. Sjansen for det er forsvinnende liten. Husk også at man er mest smittefarlig før omgangssyken bryter ut og de første timene etter at den har startet. Nå har romvenninnen din dannet mange antistoffer i kroppen og den dråpesmitten du eventuelt skulle få i deg nå, inneholder også massevis av antistoffer slik at du ikke nødvendigvis blir syk selv om du skulle få i deg viruset :) Du ligger bra an når du har klart deg fram til nå :)

Prøv å lese litt selv om du er redd. Det er bedre å fokusere på noe annet enn å kjenne etter symptomer. Du kan jo koble av innimellom med en film eller en episode eller to av en serie du liker.

Tusen takk!

Jeg har kommet dit selv nå nesten, at jeg har nok unnsluppet. Jeg har vært på do, og var ikke dårlig da, og regner med at OM jeg hadde vært smittet så ville jeg vært syk nå! Det skal sies at jeg har veldig lyst til å gi henne klar beskjed om at her i kollektivet vasker vi oss på hendene.....!

Jeg har fått i meg litt farris nå. Jeg var evig tørr i munnen pga angsten som varte så lenge, + søvn.... Jeg sov dårlig frem til klokken fem, men frem til halv ni sov jeg egentlig ganske godt. Hatt panikk etter at jeg våknet, men nå som jeg har kjent litt etter og ikke er dårlig så føles ting egentlig ganske mye bedre. Har en forelesning klokken 12, skal vurderer å dra i den! Det så ikke for meg i går kveld :fnise:

Jeg er egentlig ikke så redd for eksamen, mest redd for syken i seg selv. Jeg vet man er mest smittefarlig før det bryter ut og et par timer utti, og det hjelper litt det og, på panikken.

Er det bare jeg som syns det er rart at hun ikke en gang sa fra med en gang hun ble dårlig?! Og i tillegg ikke vaksker hendene... ÆSJ! Det kunne spart meg for mye panikk! (Vet at det ikke er hennes feil at jeg har panikk, altså).

Jeg har jo delt husstand med andre som har vært smittet tidligere, men da har vi hatt flere toalett! Så derfor jeg går heelt i panikken. (Når jeg tenker meg om har jeg HVER gang ikke blitt smittet, så hvorfor bli det denne gangen?).

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge lever bakteriene på dårhåndtak osv? Vi har sånn gamle håndtak på dørene, av tre... behandlet tre....



Anonymous poster hash: 1ae11...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet akkurat hvordan du har det.

Jeg blir helt varm, sint og svetter nesten for er så redd for det når jeg får høre om det.

Vel, siden hun ikke har kastet opp ennå er det ingenfare for at det er omgangssyken.

Diare har vel alle av og til, og det er går jo fint. Husk at det kan være noe hun har spist.

Når hun spyr da kommer det masse bakterier, men siden hun ikke har gjort det ennå, så bare hold deg unna henne. Vask hendene godt.



Anonymous poster hash: 66b6a...08d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har enda ikke blitt syk!!! Hurra! Men er fortsatt engstelig for alle bakteriene rundt her.... Hver gang jeg har vært på badet og kjøkkenet bruker jeg antibac, og jeg tar meg ikke til munnen. Da må jeg vel være trygg?



Anonymous poster hash: 1ae11...aef
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke nødvendigvis omgangssyken hun har? Kan jo liksågodt være noe hun har spist..

Er man smittet bryter det vanligvis ut i løpet av 12 til 24 timer. Utenfor kroppen kan smitten "overleve" svært lenge i de rette forhold, så dørhåndtak og overflater bør vaskes med klor. Og det er nok helst på kjøkkenet du/hun burde være nøye med hygiene, siden det er der dere har mat og spiser.

Håper du holder deg frisk, har samme angst selv så skjønner godt hvor redd du er :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn til neste gang: Omgangssyke kommer av virus. Antibac funker på bakterier, ikke virus. Mot omgangssyke er det kun god håndvask med såpe som hjelper :)



Anonymous poster hash: d9b71...f9f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, antibac funker ikke. GOD håndvask, og så kan du vaske toalettet med klorin hver gang før du bruker det. Ha eget håndkle. Omgangssyke smitter fort, men ikke like fort uten oppkast. Når folk kaster opp, er det dråpesmitte, men smitten dør i rommet etter 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet imorges og trodde jeg hadde blitt smittet av denne tråden (haha). Har aldri vært så kvalm i hele mitt liv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er romkameraten min frisk igjen, og føler seg fin. Jeg er heller ikke blitt syk, og angsten har sunket betraktelig.

Kan det fortsatt være smittefare i leiligheten?

Tenkte å skrubbe ned badet og dørhåndtak med salmiakk.



Anonymous poster hash: 1ae11...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er romkameraten min frisk igjen, og føler seg fin. Jeg er heller ikke blitt syk, og angsten har sunket betraktelig.

Kan det fortsatt være smittefare i leiligheten?

Tenkte å skrubbe ned badet og dørhåndtak med salmiakk.

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Det står over her at smitten dør etter 30 minutter i rommet (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...